Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen schenden de privacy van hun leerlingen

Naar mijn mening moeten scholen de privacy van hun leerlingen beschermen. Onder andere tegen de leerlingen (en hun ouders) zelf. Maar in plaats van het goede voorbeeld te geven, willen scholen helaas vaak met alle geweld de privacy van hun leerlingen schenden. Zo publiceren veel scholen de roosters van hun leerlingen op internet. Hoewel deze informatie alleen bedoeld is voor de betreffende leerlingen, wordt deze informatie gedeeld met de hele wereld. Hierdoor zijn voor iedereen op de hele aardkloot dingen na te gaan als: op welke school iemand zit, wat de leefomgeving van iemand is (zal nabij de school zijn), in welke klas iemand zit, welke leeftijd iemand ongeveer heeft, waar iemand is op bepaalde tijdstippen, of iemand overgaat of blijft zitten, of iemand van school af gaat, etc. Ook kan de informatie elders opgeslagen worden, gecombineerd worden met andere gegevens, en vele jaren later nog gebruikt worden voor andere doeleinden.

Hier volgt een lijst van scholen die roosters van leerlingen op internet publiceren met volledige namen van de leerlingen. Natuurlijk is dit slechts het topje van de ijsberg..

Linken verwijderd door de Forumredactie

Praedinius Gymnasium in Groningen:
Carmelcollege Emmen:
Scala College in Alphen aan den Rijn:
Mondial College in Nijmegen:
Dominicus College in Nijmegen:
Stedelijk Dalton Lyceum Locatie Overkampweg in Dordrecht:
Stedelijk Dalton Lyceum Locatie Kapteynweg in Dordrecht:
Martinuscollege in Grootebroek:
College Den Hulster in Venlo en omstreken:
Sint-Oelbertgymnasium in Oosterhout:
A. Roland Holst College in Hilversum:
Goois Lyceum in Bussum:
Jacob-Roelandslyceum in Boxtel:
Sondervick College in Veldhoven:
Aloysius/De Roosten in Eindhoven:
Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven:
Berlage Lyceum in Amsterdam:
Willem de Zwijger College in Papendrecht/Hardinxveld-Giessendam:
Stedelijk Gymnasium Arnhem:
Isendoorn College in Warnsveld:
Cygnus Gymnasium in Amsterdam:
Spinoza Lyceum in Amsterdam:
Mondial College Locatie Nijmegen-West in Nijmegen:
Haarlemmermeer Lyceum in Hoofddorp:
Pieter Nieuwland College in Amsterdam:
Damstede in Amsterdam:
Varendonck College in Asten/Someren VWO-HAVO:
Varendonck College in Asten/Someren VMBO:
St.-Canisius in Almelo:
Augustinianum in Eindhoven:


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huh?

Ik ben het met je eens dat scholen vaak slordig omspringen met de privacy van leerlingen. Maar om nou een hele waslijst met privegegevens van leerlingen door te sluizen? Wat probeer je te bereiken en hoe denk je dat meehelpen aan het verspreiden van privegegevens je zaak gaat helpen? Ik vind het eigenlijk nogal onfatsoenlijk.

skik

Kobalt

Kobalt

25-04-2012 om 10:57

Vreemd

Hier zit al deze informatie op de elektronische leeromgeving, die met wachtwoorden beveiligd is. Op de website kun je wel bij het klassenrooster, maar dat is niet gekoppeld aan namen van leerlingen. Bij de foto's op de website staan ook geen namen vermeld.
Wij werden overigens gevraagd om toestemming voor het plaatsen van foto's van onze kinderen op deze website.

Kobalt

Kobalt

25-04-2012 om 10:58

Eens

Verder ook eens met Skik, het is een beetje apart om die links hier neer te zetten.

sinas

sinas

25-04-2012 om 11:00

Maar

doe jij nu niet precies hetzelfde dan? zonder deze info zou ik niet eens weten waar ik dit kon vinden??? En er dus ook niet naar zoeken? Ik begrijp deze post niet.

Nounou je maakt er werk van

Het gaat om iets wat je zelf streng afkeurt, en vervolgens geef je een rijtje links. ???

Wat vindt je er precies vreselijk aan?

kroud

kroud

25-04-2012 om 13:28 Topicstarter

Zoek gewoon met google

sinas schreef: "doe jij nu niet precies hetzelfde dan? zonder deze info zou ik niet eens weten waar ik dit kon vinden??"

Anderen zoeken met Google op "leerlingroosters" en kunnen dat wel vinden.

Verder worden de roosters over het algemeen doelbewust door de scholen zonder enige afscherming op internet gezet. Geregeld staat op de website van de scholen te lezen: "Je hoeft niet in te loggen." Verder weten de vele duizenden leerlingen en hun ouders ook dat de roosters zonder afscherming op internet staan en vinden dat blijkbaar prima.

sinas

sinas

25-04-2012 om 13:39

Tja

maar ik voel niet de behoefte om dat te doen, dus misschien dat ik er daarom niet op was gekomen???

Nogmaals, doe jij nu niet eigenlijk hetzelfde door het op dit forum te zetten?

sinas

sinas

25-04-2012 om 13:44

Getest

maar ik kom met de beste wil van de wereld niet op die links (die gelukkig verwijderd zijn) uit die jij gezet had. Ik ken 1 van de scholen namelijk hier in de buurt. Dus, ik weet niet hoe je er aan komt, maar zelf neem je het dus ook niet zo nauw met de privacy!

Marjoleine64

Marjoleine64

25-04-2012 om 13:50

Ook getest

Ik heb er vanmorgen 2 getest, en ik kwam er wel in. En ik vind het inderdaad vreemd dat scholen dit zo op internet zetten. Roosters en roosterwijzigingen zijn niet specifiek voor één leerling bedoeld, en hoeven dus ook niet aan een naam gekoppeld te worden. Bij ons zijn de dagelijkse roosterwijzigingen vrij in te zien, en de klassenroosters alleen na inloggen op de site, OF als je de URL kent (en die is heel simpel). Maar dan heb je nog geen namen van leerlingen. Die heb je echt pas na inloggen in magister, en dan kan je alleen bij je eigen zaken (de leerlingen) of die van je kinderen (de ouders). En via It's Learning kunnen de leerlingen opdrachten krijgen en inleveren, en ook mails sturen en ontvangen naar andere leerlingen en leraren.
Marjoleine

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2012 om 14:07

Klopt marjoleine

De algemene roosters + wijzigingen zijn te vinden, maar dat is dan ook alles.

Anne

Anne

25-04-2012 om 14:51

Gevaar?

Wat is het gevaar van klassenroosters die te vinden zijn op de site? Dat zie ik op de site van onze school.

Verder is het inderdaad onzin dat je met de gegeven linken weet of iemand blijft zitten of overgaat. Verder vind ik het heel normaal dat een kind tussen de 12 en de 16 overdag te vinden is op school dus veel nieuws geeft mij dat niet.

Tja

"maar ik voel niet de behoefte om dat te doen, dus misschien dat ik er daarom niet op was gekomen???"

Sinas, jij lijkt me dan niet het ijkpunt voor privacyschending. Er zijn lieden en motieven te bedenken die hier wel naar opzoek gaan. Lieden die je niet kent omdat ze anoniem van achter hun computer informatie kunnen opvragen. Daarbij, vind ik het ook geen veilig idee als informatie achter een wachtwoord zit. Een wachtwoord dat iedereen kent en dat makkelijk te raden is, is ook een zwakke schakel. Of een onvoorzichtigheid waardoor het wachtwoord toch openbaar kan worden (per mail verzonden en dan een computervirus oplopen of gehackt worden).

"Nogmaals, doe jij nu niet eigenlijk hetzelfde door het op dit forum te zetten? "
Volgens mij gaat het er om dat scholen dit zelf op het internet zetten en dat nu in een lijstje getoond wordt dat die dat doen. Ik zie niet in wat daar mis mee is?

Sancy

Sancy

25-04-2012 om 15:17

Judith-t (en sinas)

Sinas schreef: "maar ik voel niet de behoefte om dat te doen, dus misschien dat ik er daarom niet op was gekomen???" en Judith reageerde met: Sinas, jij lijkt me dan niet het ijkpunt voor privacyschending. "
Jezelf als maatstaf nemen is niet verstandig. Omgekeerd is een ander als maatstaf nemen ook niet verstandig.
Judith-t schreef ook: "Volgens mij gaat het er om dat scholen dit zelf op het internet zetten en dat nu in een lijstje getoond wordt dat die dat doen. Ik zie niet in wat daar mis mee is?" Forumbeheer heeft (gelukkig maar) de links verwijderd. Hoewel het noemen van scholen die deze gegevens niet -afdoende- beschermen vond ik het geven van directe links als 'bewijs' iets weg hebben van iemand ter dood veroordelen om uit te leggen dat moord laakbaar is. Wat mij leidt naar het volgende:

Sancy

Sancy

25-04-2012 om 15:19

Kroud

En? Wat ga je er aan doen? Wat is je bedoeling met dit topic? Wat zijn je ideeën, je plannen, je voorstellen? Je hebt nu iets gesignaleerd waar je je druk over lijkt te maken. Waarom zet je die verontwaardiging niet om in actie? Ik ben benieuwd wat je er mee gaat doen. Of heb je al wat ondernomen?

sinas

sinas

25-04-2012 om 15:31

met de links lukte het wel. Maar als ik google, zoals Kroud aangeeft, kom ik dus niet op die pagina van die betreffende school. Vandaar dat ik me dan afvraag, wat bezielt iemand om dit te gaan zoeken. volgens Kroud was het heel simpel, maar dat bleek dus niet het geval.

eindhovennaartje

eindhovennaartje

25-04-2012 om 15:52

Tja

Op onze school die ook het lijstje staat hebben ze aan het begin van het jaar een bijeenkomst gehad over sociale media etc. Een man van de politie deed deze bijeenkomst. Het bleek kinderlijk eenvoudig om een kind te traceren. We nemen een schoolrooster, kijken wanneer een kind uit is. Naam weten we al want die staat op het rooster. We googleen de naam en zien dat het kind ook op de plaatselijke hockeyclub zit, soms hebben we ook nog wel een telefoonnr, foto of zo. Met die naam kijken we ook nog even op hyves, facebook etc. en kind is getraceerd. Dit was natuurlijk een worse scenario waar de politie uitging van kwaadwilende figuren, maar dit was wel waar ze voor waarschuwden. Maar ik vind als ouder dat je zelf je kind ook kunt beschermen (hyves, twitter etc.)
School is nu bezig om e.e.a. beter te beveiligen. Maar het is denk ik niet zo eenvoudig als het lijkt. Je zou ipv namen wel met leerlingnummers kunnen werken.

Maar om deze scholen hier nu te vermelden vind ik ook eigenlijk wel een stap te ver gaan. Ook ivm de privacy waar we het dan toch over hebben!!!!!

Privacy blijft iets gevoeligs, dat zag ik van de week wel op tv bij zembla waar persoonsgevens en ziektegegevens te zien waren. Zembla kwam op kinderlijk eenvoudige wijze in het systeem dat door ict-ers gemaakt was.

eindhovennaartje

eindhovennaartje

25-04-2012 om 15:55

Nog iets

Maar ook bij voetbalclubs, tennisverenigingen, hockeyverenigingen etc. kom je heel gemakkelijk aan namen zelfs telefoonnummers etc. door bijvoorbeeld naar teamindelingen te kijken.

Dat is een van de nadelen van het wwwweb.

Tirza G.

Tirza G.

25-04-2012 om 15:59

En het gaat niet alleen om kwaadwillende personen

Tuurlijk, dat is mooi, dat zo'n politieagent daar uitleg over komt geven. Waar het míj om gaat (ik voer deze strijd al 10 jaar met de respectieve scholen van mijn kroost) is dat het *bij wet* verboden is. Volgens de wet zijn leerlingen te vergelijken met werknemers en een bedrijf (school) mag gegevens die herleidbaar zijn naar een persoon niet publiceren zonder toestemming.
Ik vind, dat een school zich *minimaal* aan de wet zou moeten houden. En liever nog ietsje meer en beter, voorbeeldfunctie enzo. Maar helaas is dat ver te zoeken.

Tirza

kroud

kroud

25-04-2012 om 16:09 Topicstarter

Wat ga je er zelf aan doen?

Sancy schreef: "Forumbeheer heeft (gelukkig maar) de links verwijderd. Hoewel het noemen van scholen die deze gegevens niet -afdoende- beschermen vond ik het geven van directe links als 'bewijs' iets weg hebben van iemand ter dood veroordelen om uit te leggen dat moord laakbaar is. Wat mij leidt naar het volgende: En? Wat ga je er aan doen? Wat is je bedoeling met dit topic? Wat zijn je ideeën, je plannen, je voorstellen? Je hebt nu iets gesignaleerd waar je je druk over lijkt te maken. Waarom zet je die verontwaardiging niet om in actie? Ik ben benieuwd wat je er mee gaat doen. Of heb je al wat ondernomen?"

Blijkbaar ben je zelf ook verontwaardigd over wat die scholen doen. Wat ga je er zelf aan doen?

Sancy

Sancy

25-04-2012 om 16:13

Hahaha

Ja, je kunt het balletje gerust terugspelen kroud.
Ik maak mijn zienswijze en de wet duidelijk naar de school waar mijn kinderen op zitten. Ik voer die strijd al jaren, in goede navolging van Tirza. En daarnaast ben ik ondertussen ook erg vaardig in het melden van dergelijke inbreuken bij het CBP.
Nu jij. Wat doen jij?

kroud

kroud

25-04-2012 om 16:36 Topicstarter

Leerlingnummers

eindhovennaartje schreef: "School is nu bezig om e.e.a. beter te beveiligen. Maar het is denk ik niet zo eenvoudig als het lijkt. Je zou ipv namen wel met leerlingnummers kunnen werken."

Om ipv met namen alleen met leerlingnummers te werken is heel eenvoudig, want dat is een simpele instelling in de software die ze gebruiken. Zie Handleiding Infoweb (http://www.zermelo.nl/handleidingen):
"De weergave van leerlingen kan op Leerlingnaam, leerlingnummer, of een combinatie daarvan. In het uitklapdoosje kunt u de weergave selecteren."

Overigens als alleen namen worden weergegeven, kunnen ook de leerlingnummers achterhaald worden door in de browser de broncode te bekijken. Verder is het werken met alleen leerlingnummers (zoals ook veel scholen doen) natuurlijk ook niet afdoende.

eindhovennaartje schreef: "Maar om deze scholen hier nu te vermelden vind ik ook eigenlijk wel een stap te ver gaan. Ook ivm de privacy waar we het dan toch over hebben!!!!!"

Je bedoelt de scholen hebben de informatie over de hele wereld verspreid, maar door mij gaat het nog ver buiten onze aardbol?

kroud

kroud

25-04-2012 om 16:48 Topicstarter

Wat doen jij?

Sancy schreef: "Ik maak mijn zienswijze en de wet duidelijk naar de school waar mijn kinderen op zitten. Ik voer die strijd al jaren, in goede navolging van Tirza. En daarnaast ben ik ondertussen ook erg vaardig in het melden van dergelijke inbreuken bij het CBP. Nu jij. Wat doen jij?"

Ook van die dingen.

kroud

kroud

25-04-2012 om 17:02 Topicstarter

Allemaal de gevangenis in!

Tirza schreef: "Tuurlijk, dat is mooi, dat zo\'n politieagent daar uitleg over komt geven. Waar het míj om gaat (ik voer deze strijd al 10 jaar met de respectieve scholen van mijn kroost) is dat het *bij wet* verboden is. Volgens de wet zijn leerlingen te vergelijken met werknemers en een bedrijf (school) mag gegevens die herleidbaar zijn naar een persoon niet publiceren zonder toestemming."

Bovendien valt dit soort verwerkingen niet onder de vrijstelling van de meldplicht bij het CBP. Het bewust niet melden van deze verwerkingen is zelfs een misdrijf waar een gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie op staat. Zie artikel 75 WBP (http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468).

Het wordt hoog tijd dat een aantal directeuren van scholen de gevangenis in gaan.

kroud

kroud

25-04-2012 om 17:16 Topicstarter

Wie beslist of informatie gedeeld wordt met derden?

Anne schreef: "Wat is het gevaar van klassenroosters die te vinden zijn op de site? Dat zie ik op de site van onze school."

Hoe zou je kind het vinden als zijn rooster met zijn volledige naam levensgroot op een stadsbus zou staan afgebeeld? En het jaar daarop als hij misschien is blijven zitten, weer? Het publiceren op internet is vele malen erger...

Anne schreef: "Verder is het inderdaad onzin dat je met de gegeven linken weet of iemand blijft zitten of overgaat. Verder vind ik het heel normaal dat een kind tussen de 12 en de 16 overdag te vinden is op school dus veel nieuws geeft mij dat niet."

Als je de oude met de nieuwe roosters vergelijkt, weet je van iedere leerling of hij is overgegaan, is blijven zitten, of van school af is.

Als jij met je kind naar een andere stad verhuist, dan kan je kind zijn oude klasgenoten blijven volgen en zien of ze blijven zitten of niet. Het vragen aan die oude klasgenoten hoeft niet meer, want de school heeft al voor ze beslist dat die informatie aan de hele wereld gedeeld wordt.

Anne

Anne

25-04-2012 om 17:56

Nee, je begrijpt mij verkeerd

De school van mijn kinderen publiceren alleen de roosters van de klas. Niet per naam van het kind.

Ik vroeg me af wat daar nu zo vreselijk aan is.

Verder: mijn kind heeft zoveel andere kinderen op zijn hyves en wist dus voor de zomer al in welke klas ze kwamen en of ze overgingen of bleven zitten. Dat bespreken ze namelijk gewoon met elkaar of op hyves.

Als je dat wil bijhouden via de gegeven linken is dat een flink karwei maar ga lekker je gang. Ik kan in mei ook precies zien wie naar welk voetbalteam gaat volgend jaar maar wat wil je nu precies met die informatie?

Verder is dat blijven zitten dus niet jarenlang vindbaar via google ofzo op de manier die jij zegt.

kroud

kroud

25-04-2012 om 19:26 Topicstarter

Lezen is ook een vak

Lezer schreef: "Je beweert dat je via die links ook achter de cijfers van leerlingen kunt komen, waar de woonomgeving is en of zo\'n leerling overgaat of niet."

Voor een Lezer leest u slecht
Wellicht wilt u het nog eens nalezen? Hier is de link:

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?forumsel=23&post=2868739

kroud

kroud

25-04-2012 om 19:58 Topicstarter

Flink karwei?

Anne schreef: "De school van mijn kinderen publiceren alleen de roosters van de klas. Niet per naam van het kind."

Gelukkig maar. Voor alle links die ik gegeven heb, geldt dat niet.

Anne schreef: "Als je dat wil bijhouden via de gegeven linken is dat een flink karwei maar ga lekker je gang."

Voor jou is het wellicht een flink karwei, voor anderen valt dat reuze mee. Verder kan er makkelijk software voor geschreven worden die het internet afstruint en een leuke database met gegevens aanlegt die misschien nog wel verkoopbaar is ook. Misschien krijgt jouw kind later wel reclame op zijn scherm die mede gebaseerd is op die gegevens.

Anne schreef: "Verder is dat blijven zitten dus niet jarenlang vindbaar via google ofzo op de manier die jij zegt."

Ik zei: "Hierdoor zijn voor iedereen op de hele aardkloot dingen na te gaan als: op welke school iemand zit, wat de leefomgeving van iemand is (zal nabij de school zijn), in welke klas iemand zit, welke leeftijd iemand ongeveer heeft, waar iemand is op bepaalde tijdstippen, of iemand overgaat of blijft zitten, of iemand van school af gaat, etc. Ook kan de informatie elders opgeslagen worden, gecombineerd worden met andere gegevens, en vele jaren later nog gebruikt worden voor andere doeleinden."

Wat klopt er niet?

Sancy

Sancy, je reageert nogal fel. Kennelijk gaat dit onderwerp je ter harte aan.

"Jezelf als maatstaf nemen is niet verstandig. Omgekeerd is een ander als maatstaf nemen ook niet verstandig."

"Judith-t schreef ook: "Volgens mij gaat het er om dat scholen dit zelf op het internet zetten en dat nu in een lijstje getoond wordt dat die dat doen. Ik zie niet in wat daar mis mee is?" Forumbeheer heeft (gelukkig maar) de links verwijderd. Hoewel het noemen van scholen die deze gegevens niet -afdoende- beschermen vond ik het geven van directe links als 'bewijs' iets weg hebben van iemand ter dood veroordelen om uit te leggen dat moord laakbaar is."

Nou, nou: MOORD! Met woorden zeker. Of bedoel karaktermoord? Als je bedoelt te zeggen dat Kroud datgene doet wat Kroud aan de kaak stelt, dan lijkt het er wellicht op maar ook weer niet. Mi is het een typisch geval van klokkenluiden. De genoemde scholen hebben besloten informatie op het internet te zetten en mogen daarop aan gesproken worden. Sterker nog: ik zou willen weten als het onze school zou betreffen. En dan hoop ik niet zoiets te horen via-via maar dat school dat actief zelf laat weten. Maar ik ben bang dat scholen niet alleen een ondoordacht besluit hebben genomen, de ouders en leerlingen niet voldoende hebben geinformeerd maar totaal geen weet hebben van de gevaren van informatie op het internet.

"Wat mij leidt naar het volgende:"

Deze tekst is weggevallen.

sinas

sinas

25-04-2012 om 20:34

Kroud

hoe ben JIJ eigenlijk aan deze links gekomen? Het zijn scholen door heel het land. Beetje gek om daarop te zoeken, dus kennelijk heb je deze links ook niet van jezelf.

spac

spac

25-04-2012 om 21:24

Untis

ik vind het ook niet kunnen dat de leerlingen afzonderlijk vermeld staan met hun eigen rooster. Daar heeft niemand wat mee te maken, welke vakken mijn kind volgt, wanneer ze uit zijn, wanneer een dag geen school is volgens rooster. Ik heb vanmorgen ook even naar die links gekeken, waren volgens mij allemaal van dezelfde infosite. Onze school werkt met het Untis informatiesysteem en ook daar is het heel gemakkelijk om leerlingen afzonderlijk te bekijken. ik heb nog niet gekeken naar school van mijn kinderen maar ga dat zo wel even doen, ben eigenlijk wel benieuwd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.