Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholieren veel meer stress dan vroeger

Naar aanleiding van eem aantal bovenstaande draadjes wordt mijn gevoel steeds meer bevestigd, de scholieren van nu hebben veel meer stress dan wij vroeger.
Een diploma is veel belangrijker dan vroeger. Allerlei zaken zijn ingewikkelder geworden. Vroeger kon een gezakte VWOer gewoon naar het HBO. Kan niet meer. In mijn tijd kon de alphaleerling VWO examen doen zonder wiskunde. Kan niet meer. Vroeger kon de beta VWOer examen doen zonder tweede vreemde taal. Kan niet meer. Vroeger kon je rustig twee maal blijven zitten op het VWO of de havo. Kan niet meer.
Vroeger kon op de universiteit rustig 6 jaar stufi ontvangen worden voor een 4 jarige studie. Kan niet meer. Vroeger had je geen tempobeurs, prestatiebeurs of allerlei andere dwingende maatregelen.
De stress die ik nu in allerlei draadjes lees en in mijn omgeving zie was er vroeger absoluut niet. Misschien wel omdat er minder kinderen op havo of vwo zaten. Maar ook omdat de regels veel dwingerder zijn dan ze vroeger waren.
Ik ben blij dat ik in 1983 VWO examen deed en in die tijd mijn universitaire studie heb gedaan. Zonder tweede vreemde taal en gewoon met een volledig vrij te kiezen betapakket met geschiedenis voor fun.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet alleen scholieren

Er zijn heel wat gebieden in het dagelijks leven waar meer stress is dam dertig jaar geleden. Maar alles is relatief, ieder is een kind van zijn tijd en je past je aan aan de geldende omstandigheden. Ook scholieren.

T&T

T&T

30-06-2012 om 13:04

Nou....

"Maar alles is relatief, ieder is een kind van zijn tijd en je past je aan aan de geldende omstandigheden. Ook scholieren."
Niet iedereen heeft het vermogen om zo flexibel te zijn... ik zie ook wel steeds meer mensen in de problemen komen doordat er erg veel van ze gevraagd wordt, waar ze dan, op den duur, echt niet meer aan kunnen voldoen. Er zijn nu al kinderen met een burn-out ?! Maar goed, ik ken in ieder geval heel wat volwassenen die met een burn-out of overspannenheid thuis komen te zitten, en dat zijn echt geen watjes, en ook echt geen "domme" mensen die het allemaal niet begrepen hebben.
De lat ligt hoog! maar daar leggen we hem zelf ook soms MOET die lat gewoon een tandje lager.
Tess

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2012 om 16:35

Maar weet je Mach: ze weten niet beter. Ik vind het ook allemaal niet meer zo relaxed als toen bij mij vroeger (deed eindexamen in 1977), maar ja, ik snap ook wel weer dat dat niet eeuwig kon duren.
Bij de diploma-uitreiking sprak mijn zoon: je kunt dus blijkbaar met zes jaar gamen het gymnasium halen. Vond ik ook wel weer bemoedigend

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.