Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Trotse mama van 3

Trotse mama van 3

08-09-2018 om 11:51

School advies voor het VO

Mijn oudste zit in gr 8 .

Spelling werkwoorden I
Techniek lezen II
Spelling II
Begrijpend lezen III
Rekenen V

Ze haalt in de klassen altijd een 7,9,8,10
Rekenen ikn de klas gaat beter dan bij de cito toetsen

Werkhouding: Ze is altijd aan het leren, ze heeft altijd haar opdrachten op tijd af soms als eerste met mooie cijfers.

En ze geeft altijd wat in haar zit de 100%.

Wat voor school advies denken jullie?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-09-2018 om 12:06

Ik denk

Vmbo kader of theoretisch. Bij het advies wordt alleen naar rekenen en begrijpend lezen gekeken. Een III is meestal vmbo t.

Kader

Denk ik. Misschien kader/tl

wendy

wendy

08-09-2018 om 12:22

kader

Ik denk ook kader.

Dees

Dees

08-09-2018 om 12:58

Hmmm

Hmmm waarom geen havo cito lijkt niet aan te sluiten met prestaties op school.

Iris

Iris

08-09-2018 om 13:20

School advies VO

Dees@ ik denk zelf ook Havo idd. Omdat school citos moment opnames vindt.

Cijfers

Cijfers zeggen niks Dees. Sommige scholen passen de toetsen en cijfers aan aan het niveau van het kind. Anders zouden basis en kaderkinderen alleen maar dikke onvoldoendes halen en dat is niet de bedoeling. Cito's zeggen niet alles, maar meer dan cijfers.

vlinder72

vlinder72

08-09-2018 om 13:57

Drietje

Zelfde ervaring als bij Drietje. Ik hoor nooit dat kinderen dikke onvoldoendes halen op schooltoetsen. De 8, 9 en 10 vliegen om je oren.

Als je de rapporten van mijn vier kinderen naast elkaar legt lijkt het erop dat ze allevier heel goed zijn. Mooie cijfers. Goede presentaties. Alleen de cito's zijn wel totaal anders. Mijn oudste ging trouwens naar een mavo/ havo brugklas. Zijn cito's fluctueerden nogal maar waren wel hoger dan die van TS. De tweede is naar het vwo (gymnasium) gegaan. Zijn cito's waren echt een stuk hoger maar hij haalde op school nooit heel hoge cijfers. Daar was hij veel te lui en gemakzuchtig voor.

Flavia

Flavia

08-09-2018 om 14:00

Kader

Een goede Eindcito kan het nog naar tl brengen.

In de meeste regio's zijn er tabellen die gebruikt worden op welk niveau je komt en die gaan alleen uit van rekenen en begrijpend lezen. Alle andere zaken zijn belangrijk maar hebben veel minder voorspellende waarde voor het vervolgonderwijs.

Havo gaat het zo niet worden.

Bij gelijke resultaten is het niveau eenduidig. Bij ongelijke resultaten zoals hier is het hoogste niveau van de twee hier een III het bespreek niveau. Daar zijn al die andere dingen en ook subjectieve zaken de afronding voor.

Mia9

Mia9

08-09-2018 om 14:51

Cito rekenen

Als jij denkt dat die V voor rekenen niet weergeeft wat kind kan, dan zou ik in gesprek gaan met school. Hier ook een kind dat beter was in methodetoetsen dan in Cito's voor rekenen. Maar dat is niet zo moeilijk: een methode behandelt een onderdeel, daar gaat de toets dan ook over, bij cito moet je allerlei kennis kunnen toepassen, springen vragen heen en weer van onderwerp. Je moet er een bepaalde handigheid voor hebben, bvb om goed te kijken in welke eenheid iets gevraagd wordt, te kunnen zien wanneer je een antwoord kunt schatten en niet precies hoeft te rekenen enz.
Mocht je het gevoel hebben dat kind beter kan, kun je even in het archief zoeken, zijn meerdere draadjes over.
Had kind op M7 ook een V voor rekenen? Bij onze school zou dat ws vmbo-k hebben opgeleverd. Maar ben zelf erg voor om te kijken waar het precies fout gaat bij de cito rekenen, want zelf als dat geen goed beeld geeft van kind, is er iets wat daar niet lukt en is het de moeite om te kijken wat dat is. Goed vragen lezen is bvb makkelijker gezegd dan gedaan, maar is wel een vaardigheid waar je een heleboel aan hebt ook op andere terreinen.

Trotste moeder van 3

Trotste moeder van 3

08-09-2018 om 16:11

Mia 9

Dankje wel voor jou motivatie talk. mia 9

Maria

Maria

08-09-2018 om 16:39

...had me voorgenomen het niet te doen maar doe het toch:
Waarom zou je op een forum van internet in vredesnaam gaan bepalen wat het schooladvies wordt voor een leerling die je niet kent, gebaseerd op cijfers van de cito van 1 ronde?

Dat is wel verschrikkelijk kort door de bocht gedacht en getuigt van weinig inzicht over de werking van hoe een middelbaar schooladvies normaal wordt opgesteld (namelijk zeer zorgvuldig door de leerkracht van het betreffende kind die zorgvuldig kijkt naar meerdere factoren zoals cijfers op methodegebonden toetsen, werkhouding, wensen en ambities van kind en ouders -en- het leerlingvolgsysteem door de jaren heen.)

....waar gaat dit over ? (ben oprecht benieuwd)

lia

lia

08-09-2018 om 16:47

school

Waar denkt de school aan? In welke richting hinten zij?
Mijn zoon heeft met hogere cito scores tl advies gekregen, dus wellicht toch wat velen hier zeggen kader o gecombineerde kader/tl klas.

Iris

Iris

08-09-2018 om 16:56

Maria

Gewoon benieuwd .Je heb gelijk wilde dit ik ook niet op internet. Maar gewoon benieuwd. Je hebt zeker een punt .

Flavia

Flavia

08-09-2018 om 17:33

Maria

Omdat dat wel overwogen schooladvies in de praktijk vooral het volgen van een lijstje waarbij het weloverwogen vooral in de afronding zit.

Dus als een ouder hier een lijstje plaatst is het makkelijk om tot een advies te komen. Komen er meer resultaten van meerdere jaren kan het genuanceerder worden maar op basis van deze resultaten is het wat het is.

vlinder72

vlinder72

08-09-2018 om 18:17

Maria

Dat dacht ik vroeger ook. Inzet, rapporten, jarenlange ervaring met de leerlingen; dat is belangrijk.

Tot mijn oudste 5 jaar geleden in groep 7 zat en bleek dat toch vooral de cito's van belang waren. Zijn cito scores toonden havo dus havo advies. Vervolgens verprutste hij zijn eind cito en werd het havo advies met plaatsing in een mavo/havo klas ipv havo/vwo. Al zijn inzet en al die mooie rapporten deden er niet meer toe.

Daarna werd ik een stuk minder naïef en let ik veel beter op de cito lijn. Ik hoor namelijk dat het overal zo gaat. Uiteindelijk zijn de cito's leidend. Zelfs op de nieuwe basisschool van mijn kinderen. Wel iets minder hier want mijn dochter kreeg met een 4 voor rekenen tot een vwo advies (alle andere cito's wel een 1) maar ook hier kijken ze naar cito's.

Voorlopig schooladvies

Maar Maria heeft wel een punt. Wij kennen het kind helemaal niet. Ik vind het ook opvallend dat aan de informatie die TS ons verstrekt geen voorlopig schooladvies in toegevoegd. Maar wel aangeeft hoe gemotiveerd haar dochter is. Zo wordt je als lezer een beetje gestuurd...

Flanagan

Thanks voor jou begrip !

Limi

Limi

08-09-2018 om 18:57

Iedereen heeft toch aan het eind van groep 7 een voorlopig advies gekregen?
Moeten we uit het achterwege laten van dat advies afleiden dat je het te laag vond?

Limi

Die heeft ze nog niet gekregen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-09-2018 om 19:29

Limi nee hoor

niet iedere school geeft eind groep 7 een voorlopig advies. Bij 2 van de 3 kinderen hebben wij dat niet gehad.

Ik weet wel dat de cito’s Begrijpend lezen erg bepalend zijn. Rekenen is ook belangrijk maar begrijpend lezen staat vziw met stip op 1.

Aagje

vlinder72

vlinder72

08-09-2018 om 19:45

Trotse mama van drie

Helaas reageer je nergens inhoudelijk op dus ik weet niet wat precies het probleem is. Of misschien ben je alleen nieuwsgierig.

Mijn tips. Laat op school merken waar jij je kind graag naar toe ziet gaan. Zijn er hiaten in haar kennis, werk hieraan. Oefen met de citovraagstelling.

Dan de Middelbare school. Vraag goed rond bij ouders met kinderen op de Middelbare school. Kunnen zij die school aanraden? Wat is hun ervaring met op- en afstromen en met zittenblijven etc. Op open dagen krijg je nooit eerlijke informatie.

Zo zijn er bij ons in de stad scholen met dubbele brugjaren. Weet je n a 1 jaar nog niet of het mavo of h avo wordt dan doe je nog een jaar de m avo/havo (jaar 2 dan). Op de school mijn kinderen stromen kinderen heel makkelijk op. School stimuleert kinderen om een hoger niveau te proberen. Zo kreeg mijn dochter dit jaar de vraag of ze niet naar 2tto wou gaan ipv regulier 2 vwo. Dat wou ze niet maar ze boden het wel aan. De vriendin van mijn dochter deed 1 tto Mavo maar gaat nu door naar 2 Havo. Lang niet alle scholen laten kinderen makkelijk op- en afstromen.

Al dat soort informatie is belangrijk als je denkt dat je kind meer kan maar het er nu nog niet goed uitkomt. Ook op de middelbare school kan het goed komen. Bij mijn oudste zoon zat in 2 havo een meisje uit 1 mavo in de klas. Aan het eind het jaar ging ze door naar 3 vwo en nu zit in 5 vwo. Uitzonderingen misschien maar het komt voor . Fijn als een school dan tenminste actief mee werkt.

Vlinder 72

Sorry was alleen nieuwsgierig. ze heeft nog geen advies gekregen.

Limi

Limi

08-09-2018 om 20:25

Echt?

Ik vond eind gr7 al zo laat. Krijg je het wel voor de open dagen?
Wij kregen trouwens een tabel. Cito i correspondeerde met vwo, ii met havo enz en er waren eigenlijk maar 2 ondetdelen die telden. Dus aan de gezette kruisjes kon je het advies afleiden.

Vlinder 72

Dankje wel voor inhoudelijke informatie. Dit doet mij echt goed zulke adviezen van mama's. Ze heeft nog geen adviezen gehad . Maar ik was nieuwsgierig misschien moeders die wat hebben meegemaakt. Maar natuurlijk tellen prestaties.

Dankje wel

Limi

Ze heeft nog geen advies voor einde van dit jaar.

Niet standaard?

Mijn kinderen kregen acht jaar geleden al een schooladvies. Ik dacht dat dit ondertussen landelijk was vanwege het oriënteren. TS, mijn excuus.

Als je je kind kan begeleiden / oefenen bij het rekenen, heb je in ieder geval wat ruimte/ tijd om dat advies op te trekken. De V voor rekenen hakt er m.i. wel in. Als dat een III kon worden, kan je denken aan vmbo-t / havo.

wendy

wendy

08-09-2018 om 21:44

maar

Maar topic starter zet al neer ze is altijd aan het leren. En ze geeft altijd wat in haar zit de 100%.

Dan zou ik eigenlijk eens samen gaan zitten waar ze op reken gebied moeite mee heeft wat haar tot een v score brengt.

Wat waren haar cito's in groep 6 en halverwege groep 7, ik neem aan dat deze score van eind groep 7 was?

Hier is het pas sinds 2 jaar dat ze eind groep 7 het voorlopig advies krijgen en in groep 8 het definitieve advies.

Wat Vlinder zegt klopt ook op de middelbare kan het ook nog goed komen. Mijn zoon vmbo t had een meisje in de klas die in de brugklas na de kerstvakantie door gezet werd naar havo en nu in het eindexamen jaar zit van vwo.

Wendy

Soms komt er rekenstoffen in wat hun 1 a 2 keer gekregen hebben waardoor ze het minder maakt, juf heeft sit zwlf toen gezegd .

Klopt deze zijn toets uitslagen van gr 7. Ze moeten nog de drempel en de Nio toets doen en het laatste cito toets. En het gekke is in haar rekenboek in de klas maakt ze de opdrachten goed met soms wat fouten natuurlijk, die ze later verbeterd.

Juf van gr 7 zei toen ook hun tellen sterk mee hoe het kind i n de klas presteert, Omdat zij het kind kennen door het jaren heen en cito toets is een moment opnames. Stel dat in de klas slecht gaat en cito toetsen ook heel slecht dan snap ik lager niveau's . Wij zullen het zien! hoe dan ook knalt mijn dochter altijd en ze zal bewijzen wat ze kan.

Flavia

Flavia

09-09-2018 om 00:22

Advies

Hier kregen we het advies in de week voor de eerste open dagen in groep 8, daarvoor werd er heel erg geheimzinnig over gedaan. Zelfs na de entreetoets kon er nog geen hint af.

Gelukkig lees ik hier al een tijd mee en wist ik ook dat in groep 7 scholen kijken belangrijk is.
En mbv de tabel uit onze regio kon ik bepalen welk niveau het advies met grote waarschijnlijkheid zou worden. En dat is het ook geworden.

Trotse moeder van 3, (ot)

Ik moet toegeven dat ik verbaasd was met je vraag, zo in het begin van het schooljaar.
Meestal komt de draadjes over VO-adviezen in februari of juni.
Mijn eerste reactie was in de orde van ‘nu al’, vandaar een wat ingekleurde reactie.

Nu zijn rekenboeken soms anders van opzet dat de Cito-toetsen. Sommige rekenboeken zijn zelfs heel kleurrijk.
Is er mogelijkheid tot het oefenen van wat oude Cito-toetsen, liefs met een bijlespabostudent. Deze kan dan letten op haar aanpak en tips geven.
Hier hadden ze eens een jaar waarin klassikaal een minder resultaat voor rekenen werd behaald omdat ze digitale klokkijken nog niet behandeld hadden. Dit was bij de leerkracht bekend.
Maar het is nu als groep 8; wacht niet te lang met bijles tbv Cito-training rekenen.

De nio heeft weer een andere vraagstelling dan de Cito. Ze maken het die kinderen allemaal wel moeilijk met al die verschillende stijlen en toetsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.