Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tabitha

Tabitha

20-11-2020 om 14:24

School en privacy

Wij kregen opeens iedere ochtend een dagblad in de brievenbus. Ik wilde de krant al bellen om op te zeggen, aangezien wij er niet om gevraagd hadden. Nu blijkt school dit dus geregeld te hebben. Alle leerlingen uit de jaargang van dochter krijgen de krant voor het vak Nederlands. Maar mag school zomaar de adresgegevens van leerlingen aan een commerciële partij doorgeven? Wij wisten van niets.

Tango

Tango

20-11-2020 om 14:44

Nou, lijkt me niet

Ik zou even nagaan bij school hoe dit georganiseerd is. Mogelijk is dit via de leerlingen gegaan en is er van je dochter verwacht dat ze dit door zo geven. Wat ik overigens een slechte manier van communiceren zou vinden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-11-2020 om 15:43

Was hier ook

op de school van onze kinderen. We kregen het van te voren wel aangekondigd in een mail.

Ik heb me ook even afgevraagd of ik er een punt van zou maken met het oog op de privacy. Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik andere dingen belangrijker vond om wat van te zeggen.

Tabitha

Tabitha

20-11-2020 om 16:09

Was niet bekend

Ik had aan de kinderen nog gevraagd of zij misschien een proefabonnement hadden aangevraagd, maar zij wisten van niets. Kind zei ook dat er dus al andere ouders waren die hem al opgezegd hadden. Wij hadden de eerste kranten ook al bij het oud papier gedaan, blijken ze ze allemaal te moeten bewaren.
@Aagje, ik twijfel nog. Wij hebben ook wel gedoe met school rondom de chronische ziekte van kind. Dus twijfel nog of ik deze battle ga “ picken”.

Normaal

Ik ga er vanuit dat dit een gelegenheidsvoordeel is. Omdat de school ook gesloten kan zijn of niet alle kinderen naar school komen is het voor de school handiger dat de commerciele bladenuitgever het blad rechtstreeks verstuurt.

Anders hadden ze het in de klas mee kunnen geven. Zoiets verwacht ik.

Ik zou het eerst eens rustig vragen wat hier de bedoeling van is, ja tenzij je meer kwesties hebt lopen dan wordt het wat bedreigender voor beide partijen.

Tabitha

Tabitha

20-11-2020 om 16:44

AnneJ

Het gaat om een dagblad, niet een eenmalig blad.

Ja, snap ik wel

Dat eenmalige daarmee bedoel ik dat ze normaal die toestemming en de overdracht van adressen vanwege de privacy niet zouden doen. Eenmalig, per uitzondering, voor 1 keer maar.

Maar eenmalig, in dit geval, om de toezending ongestoord mogelijk te maken, zonder dat school daar nog gedoe van heeft met deels meegeven, deels versturen naar kinderen die niet naar school komen of in quarantaine zitten of er is ineens toch een gesloten school.

Eenmalig de zaak zo organiseren dat de verzending, hoe vaak ook, verder buiten gedoe met school om, goed verloopt. Dan maar een keer een privacy breach.

Ik zou het eens vragen waarom dit nu zo georganiseerd is, maar daar denk ik dan aan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-11-2020 om 17:41

Nee Anne

Het is bij ons een jaarlijks terugkerend iets en heeft te maken met een project voor een vak waarbij leerlingen informatie uit kranten moeten op- en nazoeken en daar dan weer iets over moeten schrijven. Of zoiets. Ik heb mijn kind laten uitzoeken wat ze er mee moest en me er zelf niet zo mee bemoeid.

@Emma

@Emma

20-11-2020 om 17:49

Proefabonnement

Privacy kan een ding zijn: er zijn bepaalde (dag)bladen die je letterlijk gaan stalken als je ooit een proefabonnement hebt gehad. Daar zou ik veel problemen mee hebben als ouder. Is dat hier niet het geval dan?

Terugkerend Aagje

'Normaal' kun je dat soort dingen gewoon meegeven vanuit de klas.

Dat kan nu even een dingetje zijn vanwege lockdowns, afwezige leerlingen vanwege quarantaine enzovoort..

Of wordt het ieder jaar naar huis gestuurd? En is dit voor het eerst dat je er iets van vind?

Wendelmoed

Wendelmoed

20-11-2020 om 20:05

Ouderraad

Gaan dit soort dingen niet via de ouderraad? Misschien is daar even informeren over het hoe en waarom minder beladen dan gelijk de school zelf in de nek springen.

Het "hee wat leuk zo'n krant, hoe is dat idee tot stand gekomen?" klinkt ook wat minder agressief dan "hadden jullie niet even kunnen vragen of mijn adres wel naar die partij mag?!".

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-11-2020 om 20:15

Nee

Het heeft hier echt niets met Corona te maken. Bij oudere kinderen hebben we dit ook gehad. Twee weken een extra krant via de krantenbezorger.

Meegeven in de klas lijkt mij persoonlijk niet handig. Er komen 6 kranten per week, de les is mss maar 2x per week dus dan moeten die leerlingen een heel pak kranten meenemen.

We hebben trouwens geen van de keren daarna last gehad van gestalk. Klaar was klaar.

Nogmaals, ik vroeg me echt ook af of dit privacytechnisch mag (ik denk eigenlijk niet) maar ik heb er uiteindelijk geen punt van gemaakt.

Nee

Mag echt niet, dat school namen en adressen van leerlingen zonder voorafgaande toestemming doorgeven aan een derde partij. Echt niet.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-11-2020 om 21:03

Skik

Dat dacht ik dus ook al. Maar geen gedoe er over gemaakt.

Zonnehoed

Zonnehoed

21-11-2020 om 09:49

Leuk!

Leuk dat ze dat doen! Het zou geen moment bij mij opkomen dat dit niet mag vanwege privacy. Wat voor ergs kan er nu gebeuren?

Overigens zou het bij mijn kind heel goed kunnen dat ze het er op school over gehad hebben, maar dat hij dat glad vergeten is.

Verwerkersovereenkomst & doelbinding

> Maar mag school zomaar de adresgegevens van leerlingen aan een commerciële partij doorgeven?

Nee, niet zomaar. Waarschijnlijk mag het wel met een goede verwerkersovereenkomst. Vraag na via de MR of die verwerkersovereenkomst is afgesloten.

Ongeacht wat er in de verwerkersovereenkomst staat, moet de doelbinding in acht worden genomen. De gegevens mogen alleen gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden. En dus niet voor marketing of iets anders. En zodra de gegeven niet meer gebruikt worden voor onderwijsdoeleinden (als er geen krant meer bezorgd wordt) moeten ze door de verwerker of door de medeverwerkingsverantwoordelijke-die-niet-langer-nog-iets-ten-behoeve-van-het-onderwijs-doet vernietigd worden.

Als dit een initiatief is van de school bepaalt en betaalt, dan is de krant alleen maar een verwerker. Als dit een initiatief is van een persgroep, en die persgroep maakt zelf bepaalde keuzes (welke krant, welke jaarlaag, welk schoolniveau, hoe lang) dan lijkt het me dat die persgroep geen verwerker maar een tweede verwerkingsverantwoordelijke is. Als de persgroep een verwerkingsverantwoordelijke is, dan moet je ze rechtstreeks kunnen aanspreken op je rechten (inzage, verwijdering, etc.).

Anoniem

Anoniem

19-01-2021 om 22:01

Gerechtvaardigd belang

Hier geen krant maar wel dat we een jaar terug ineens mails met inloggegevens kregen voor allerlei websites die met school te maken hebben. De bedrijven erachter weten ook niet zomaar de namen van de kinderen en onze mailadressen.
Er zijn hier vragen over gesteld door ouders maar de school vindt het een gerechtvaardigd belang om onze gegevens met allerlei bedrijven te delen.

Overigens is een deel van de websites nooit door onszelf of onze kinderen bekeken. Als de school al een gerechtvaardigd belang heeft zouden ze iets terughoudender mogen zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.