Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra Pakje

Petra Pakje

11-03-2019 om 10:41

School kan profiel niet aanbieden

Mijn dochter zit op een kleine middelbare school (3vwo). Ze moeten nu een profiel kiezen en dochter heeft met hart en ziel voor C&M gekozen (cultuur en maatschappij). Nu blijkt dat school dit profiel waarschijnlijk niet kan aanbieden omdat er te weinig leerlingen voor zijn (2 of 3).

Ik heb geen idee hoe dit zit, is school verplicht om elk profiel aan te bieden?

Er is wel sprake van dat de leerlingen het mogelijk wel kunnen doen als ze een aantal vakken helemaal zelf zonder docent leren. Dat lijkt mij erg hoog gegrepen en zwaar en het is nu ook niet duidelijk of dat dan wel doorgang kan vinden.

Weet iemand de regelgeving hier omtrent?

Onderwijsinspectie

Je zou de vraag kunnen voorleggen aan de onderwijsinspectie of dit mag en als het niet mag om handhaving verzoeken. Maar zoveel verschilt het profiel toch niet van E en M dus voor de gemeenschappelijke vakken zou ze daar mee kunnen lopen. Alleen het cultuurvak zal lastiger worden, maar daar is wellicht wel wat op te verzinnen en de vraag is of dat met zelfstudie mag en te doen is. Maar dat is 1 vak niet meerdere. Wat wil ze aan examenvakken in profielvakken en profielkeuzevakken?

Ik denk eerlijk gezegd, maar dat is mijn instinct, dat het niet zomaar een heel profiel geschrapt mag worden. In de vrije keuzevakken zijn scholen vrijer om vakken te schrappen, niet aan te bieden of tegen over elkaar te roosteren waardoor sommige keuzes niet kunnen. Maar een heel profiel schrappen, vind ik raar. Hoe ging dat in andere jaren op die school?

Mette

Mette

11-03-2019 om 11:42

Volgens

mij moeten havo/vwo scholen alle profielen aanbieden, maar niet alle vakken. Kan het zo zijn dat je dochter wel het profiel kan kiezen, maar niet alle gewenste vakken? Tenslotte is het profiel C&M gelijk aan het profiel E&M, als je economie, wiskunde A en een tweede moderne vreemde taal doet. Een invulling van het profiel C&M is dus sowieso mogelijk, als de school wel E&M aanbiedt.

Mette

Mette

11-03-2019 om 13:35

Inrichtingsbesluit WVO

Uit artikel 26b, zesde lid, van het Inrichtingsbesluit WVO blijkt waaraan het profieldeel van het profiel C&M moet voldoen:
- wiskunde C, mag ook A en B zijn, voor zover de school dat aanbiedt in dit profiel
- geschiedenis
- een van de vakken kunst (bv), kunst (mu), kunst (dr), kunst (dans), muziek, tekenen, handvaardigheid, textiele vormgeving, filosofie, Frans, Duits, Spaans, Russisch, Italiaans, Arabisch, Turks, Chinees, Fries, Latijn of Grieks, voor zover de school deze vakken aanbiedt,
- aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen of economie, voor zover de school deze vakken aanbiedt.

Dus zolang je maar van elk van de clusters een vak kunt doen, biedt de school het profiel aan. Dat kan dus met wiskunde A, geschiedenis, Frans/Duits en aardrijkskunde/economie zijn, om de meest gangbare opties maar te noemen.

Het vijfde lid bepaalt waaraan het profieldeel van E&M moet voldoen:
- wiskunde A, mag ook B zijn
- economie
- geschiedenis
- bedrijfseconomie/aardrijkskunde/maatschappijwetenschappen/Frans/Duits/Spaans/Russisch/Italiaans/Arabisch/Turks/Chinees/Fries.

Als je wiskunde A, economie en een moderne vreemde taal kiest, voldoe je aan E&M en aan C&M. Als een school E&M aanbiedt, biedt de school dus ook C&M aan.

Petra Pakje

Petra Pakje

11-03-2019 om 13:44

Dank

dank allemaal tot zover. Het is allemaal best ingewikkeld. Jammer dat ze dit op de sprankelende open dagen en zelfs op de voorlichting omtrent de profielen niet gezegd hebben, dat dit een mogelijkheid is. Ik wacht even af tot we meer informatie hebben en bedenken dan wat een volgende stap kan zijn.

Mette

Mette

11-03-2019 om 13:45

Welke

vakken wil je dochter doen?

mirreke

mirreke

11-03-2019 om 14:04

Hier een vergelijkbaar probleem

Ook een kleine middelbare school. Ze bieden wel elk profiel aan, maar de vakkenkeuze ligt zo goed als vast.

Zoon wil NG kiezen, en dan is er maar één mogelijke vakkencombinatie. Daar heb ik eerlijk gezegd ook totaal niet over nagedacht destijds. Er waren andere redenen om voor deze school te kiezen, maar nu is het wel een ding.

40er

40er

11-03-2019 om 16:25

Bijzonder

Zoon hier zit ook op een kleine middelbare school, maar geen problemen qua profiel hoor. Zo is hij de enige uit zijn klas die een bepaald vak heeft gekozen, dit wordt gelijktijdig aan havo/vwo gegeven en er zijn 20 leerlingen in totaal.
Het enige nadeel is dat er soms een tussenuur is. Maar goed, de uren die ze zelf moeten inplannen kunnen ze op die momenten ook doen.

Petra Pakje

Petra Pakje

12-03-2019 om 11:37

vakken

Mette, ze wil kiezen:
Nederlands
Engels
Duits
Wiskunde
Geschiedenis
aardrijkskunde
economie
Kunst BV

Mette

Mette

12-03-2019 om 12:04

bij welk vak, of welke vakken zit het probleem? Kunst beeldende vormgeving? Misschien Duits, of de variant van wiskunde die ze wil volgen? Eventueel aardrijkskunde? De andere vakken zijn verplicht voor het profiel E&M, dus daar zal het probleem niet zitten, neem ik aan. En zijn er slechts 2 of 3 leerlingen die het vak willen volgen, of 2 of 3 te weinig?
Ze voldoet met deze vakken ook aan de eisen voor een E&M profiel.
Als het maar 1 vak is, kan ze misschien een extra vak kiezen waarin ze wel les krijgt en het vak dat problematisch is samen met de andere leerlingen zelf doen? Misschien kan een docent hen coachen?

Petra Pakje

Petra Pakje

12-03-2019 om 12:59

Mette

Het gaat om BV en kunstgeschiedenis. E&M is een optie, maar die moet nog even indalen. Ik baal er gewoon van dat de school daar nooit helder over geweest is.

Waarschijnlijk moeten ze voor een of meer vakken al aan de zelfstudie. Dat wisten we wel.
Ik heb intussen contact met school, dus we gaan het zien.

Bedankt.

vlinder72

vlinder72

12-03-2019 om 14:30

E&m

Maar dat is toch gewoon E&M?

E&M met als keuze vak kunst. Ik hoop dat dat kan.

Petra Pakje

Petra Pakje

13-03-2019 om 16:41

update

C&M gaat gewoon door. Details weten we nog niet, maar ze heeft vandaag de bevestiging gekregen. Opluchting!

Mette

Mette

13-03-2019 om 17:15

Fijn!

Laat je nog weten wat de oplossing is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.