Speurneus
10-09-2009 om 00:29
School op de hoogte brengen leerachterstand of niet?
Vorig jaar heeft mijn zoon een ontzettend naar jaar gehad in groep 7. Zijn meester had last van woedeuitbarstingen en mijn zoon kon daar niet tegen. Ook weigerde de meester om iets voor de tweede keer uit te leggen als er iemand doorheen had gepraat, ook niet aan degenen die er niet doorheen praatten dus. Mijn zoon had het hier moeilijk mee omdat hij het gevoel had dat hij niet alles begreep. Heb om zijn citoscores gevraagd van het leerlingvolgsysteem en daaruit bleek dat spelling en begrijpend lezen niet zijn sterkste kanten waren en van wat huiswerkopdrachten wist ik dat hij geen flauw idee had van werkwoorden vervoegen. Ik heb daarom contact opgenomen met een zelstandige RT'er. Inmiddels is hij getoetst op deze punten en met spelling blijkt hij ruim een jaar achter te lopen. Werkwoorden vervoegen heeft hij geen kaas van gegeten en van een dubbele medeklinker na een kort uitgesproken klinker lijkt hij nog nooit gehoord te hebben. We hebben al besloten hem door deze externe RT´er bij te laten spijkeren omdat we weinig vertrouwen meer in de school hebben. Mijn man vindt dat ik het niet aan de school moet melden, we regelen dit gewoon zelf. Ik vind dat toch wel een beetje raar, aan de andere kant als het een goeie school is zouden ze zelf ook wel in de gaten moeten hebben dat hij een jaar achter loopt toch?
mar-ank
10-09-2009 om 09:06
Wel melden
Ik zou het denk ik wel melden op school. Je zoon zit nu in groep 8, dus erg veel tijd hebben ze niet meer om hem bij te spijkeren. Lijkt me dan ook een heel verstandige keuze om het niet aan de school (alleen) over te laten. Maar de kans is groot dat niet alleen jullie zoon een achterstand heeft opgelopen, maar dat er meer kinderen met een probleem zitten. Mijn dochter heeft iets soortgelijks meegemaakt in groep 5. Daar zijn we vorig jaar, met school, ook bezig geweest om de schade weer in te lopen. Dat is trouwens redelijk gelukt binnen één schooljaar, dus geef de moed niet op!
Succes ermee!
En je hebt gelijk; als het een goeie school is, zouden ze inmiddels zelf ook in de gaten moeten hebben dat er iets aan de hand is.
M Lavell
10-09-2009 om 09:16
Wat wil je ermee?
"Ik vind dat toch wel een beetje raar, aan de andere kant als het een goeie school is zouden ze zelf ook wel in de gaten moeten hebben dat hij een jaar achter loopt toch?"
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. De maat die gehanteerd wordt voor dat wat kinderen zouden moeten weten en kunnen, is nogal arbitrair. De lat ligt bovendien nogal hoog. Bij wat ze zouden kunnen kennen en kunnen (mooi hè, Nederlands ![]()
Ten opzichte van die maat is het heel gewoon dat leerlingen die vmbo gaan doen een achterstand hebben. Een jaar is niks. Vmbo onderwijs sluit daar min of meer naadloos op aan, maar voor vwo is he te weinig.
Het gaat dus om achterstand op een soort theoretische maat, niet om achterstand op de capaciteiten van het kind. De meeste scholen bekijken het wel in relatie tot die capaciteiten. Of eigenlijk: ze draaien de redenatie om. Kind scoort niet zo hoog voor spelling en begrijpend lezen, dat zal wel komen omdat dat kind niet zo goed kan leren.
Bewijs daarvoor is er niet. Maar het omgekeerde bewijzen, kind had het best gekund als er maar goed onderwijs was geweest, is lastig. Op het moment dat jij de school het verwijt wil maken dat de achterstand hun schuld is, dan ligt de bewijslast wel bij jou.
Voor 5 euro kun je het complete verslag lezen van een ouder die dat wel is gelukt http://www.epub.nl/titel/50 Zij kreeg gelijk tot aan de hoogste rechter en de school werd veroodeeld tot het betalen van de bijlessen.
Als je dat wil en je denkt dat je je stelling net zo doorwrocht kan onderbouwen als deze ouder heeft gedaan, dan is het zinnig om de school op de hoogte te brengen. Maak daar dan wel meteen een claim van.
Ben je dat allemaal niet van plan, dan heeft het niet zoveel zin om het nu al te vertellen.
Dat betekent niet dat je het kunt verzwijgen. Je moet open kaart spelen, voordat het leerlingdossier naar de vervolgschool gaat. Dat gebeurt meestal al voordat de citoscore bekend is (de score wordt vlak erna aangevuld), of vlak erna.
Het is mogelijk dat de scores in het lvs door de jaren heen een tamelijk consistent beeld laten zien van enige achterstand. In dat geval zal een mooie citoscore zonder uitleg, niet serieus genomen worden.
Je moet dus zorgen dat jullie bevindingen ook in dat dossier belanden. Het liefst een verlagje van de RT-er.
Vraag dus ruim optijd inzage in het onderwijskundig rapport dat men van plan is te sturen. Eis invoeging van je eigen commentaar. De school is verplicht daaraan tegemoet te komen.
Groet,
Miriam Lavell
Speurneus
10-09-2009 om 09:56
Helder
Bedankt voor jullie reacties. Mar-ank ik worstelde ook met de vraag of misschien de hele klas die achterstand heeft en of het dan niet netjes zou zijn om te melden. Anderzijds, ze maken gebruik van het leerlingvolgsysteem, dus dat zou dan toch moeten opvallen. Miriam, wat ik ermee wil bereiken is eigenlijk niks. Hooguit dat ze ook naar de klasgenootjes kijken, maar ik denk niet dat het door de school zo wordt opgevat. Heb ooit eens kritiek geuit op de school 4 jaar geleden en sindsdien groet de directeur mij niet meer. Heb geen behoefte om kosten op school te gaan verhalen oid. Ik denk dat jij doelt op het verhaal van Karina Schaapman. Ik heb daar zeer veel bewondering voor, maar heb echt geen trek in zo'n gevecht. Bovendien heb ik ook nog een dochter op deze school. Vorig jaar is een meisje uit mijn zoons klas vertrokken. Inderdaad hadden deze ouders een rechtzaak lopen ivm haar oudere broer en eigenlijk hebben ze zich uit het sociale leven van het hele dorp terug getrokken. Heb ze sindsdien niet meer gezien op de voetbal of de tennisbaan, zelfs niet in de plaatselijke AH. Dat gaat me toch wat ver.
Wat betreft de achterstand, hij heeft een didactische leeftijd van 51 en zijn DLE voor spelling is 40. Inderdaad theoretisch. En zoals vermoedelijk de meeste ouders denk ik dat mijn zoon meer kan dan VMBO, dus ik weet niet hoe serieus men dat moet nemen. Een objectief gegeven is dat hij op rekenen vanaf het begin alleen maar hoge A scores haalt. Ook de externe RT'er had de indruk van hem gekregen dat hij makkelijk de werkwoordregels en de regels van de dubbele medeklinker zou moeten kunnen aanleren. Zij verwacht dat het met 5 a 6 keer (ca. een uur) klaar moet zijn. Hij is nooit op capaciteiten of iq getest, dus dat blijft gissen. Wellicht is dat in het uiterste geval nodig, mocht de middelbare school moeilijk doen?
Ik begrijp dat een vervolgopleiding niet zonder meer een opeens verhoogde citoscore accepteert, dat is even goed om te weten. Ik zal tijdens de eerste gesprekken in november precies vragen wat het traject is en wanneer zij hun onderwijskundig rapport versturen. Wel wordt in januari nog de citotoets van het LVS afgenomen, dus als het goed is moet daar de vooruitgang ook al zichtbaar zijn en niet pas op de eindcito.
ijsvogeltje
10-09-2009 om 10:22
Vervolgopleiding
"Ik begrijp dat een vervolgopleiding niet zonder meer een opeens verhoogde citoscore accepteert"
Volgens mij gat het daar niet om. Ik denk dat Miriam doelde op het schooladvies dat de basisschool moet gaan geven. Kans is aanwezig dat de leerkracht die laag gaat stellen, op basis van de eerdere resultaten. En dat een hogere eindcito wordt uitgelegd als 'toeval'. Dat kan trouwens ook als ze wel weten dat hij RT heeft. 'Hij kan dus alleen hoog scoren met veel extra aandacht en begeleiding heeft, en dat gaan die ouders natuurlijk nooit jaren volhouden'.
Het is heel afhankelijk van de vervolgopleiding hoeveel waarde wordt gehecht aan het advies van de leerkracht. Kijk maar eens in het archief, je vindt er heel veel over.
Speurneus
10-09-2009 om 10:58
Wat eng
dat de basisschool zoveel macht heeft. Ik kan dus beter het aloude "met stroop vangt men vliegen" toepassen. Op zich hebben we wel de keus uit drie scholengemeenschappen, dus het kan natuurlijk zo zijn dat de een meer waarde hecht aan de eindcito en de ander aan het schooladvies. Dat hoop ik maar. Ik denk dat de school met advies vmbo-t/havo komt omdat hij zo hoog scoort met rekenen, dus dat haalt het gemiddelde wat op als het ware. Op zich was begrijpend lezen altijd een B, behalve de laatste keer toen was het opeens een D. School gaf ook wel aan dat dan niet uitsluitend naar die ene D werd gekeken, wordt dan toch als een vergissing gezien. Voor spelling heeft hij wel altijd consistent een C gehad. Misschien dan toch maar niet melden dat hij RT heeft gehad en net doen of het aan de school te danken is, dan verhogen ze misschien eerder het advies.
M Lavell
10-09-2009 om 11:11
Laat het afhagen van....
Het onderwijskundig rapport dat men door wil sturen. Als dat een te laag advies bevat en te veel nadruk legt op het verleden, dan kun je dat bijstellen.
Als het neutraal is of positief, dan hoef je niks te zeggen of te melden.
Hou wel dat rapport in de gaten.
Groet,
Miriam Lavell
ijsvogeltje
10-09-2009 om 13:08
Eng
"Wat eng dat de basisschool zoveel macht heeft"
Dat hangt er maar van af. Als je kind een onverwacht slechte eindcito heeft maakt, ben je waarschijnlijk juist heel blij met de waarde die wordt gehecht aan het advies van de leerkracht. En dan vind je het juist ´vreselijk eng´ als de VO-school maar bijft vasthouden aan de lage citoscore en het (hogere) advies van de leerkracht negeert. Want ook dat gebeurt, is dus echt heel schoolafhankelijk.
Speurneus
10-09-2009 om 13:28
Ja Miriam, zo ga ik het inderdaad maar doen. Ja IJsvogeltje, daar heb je helemaal gelijk in. Nu heb je 2 dingen waar ze naar kunnen kijken, het advies en de cito. Dat lijkt me wel zo prettig en eerlijk. Met de toetsen kun je misschien net een griepje onder de leden hebben oid en de meester of juf is ook niet alwetend. Overigens heb ik in sommige meer vertrouwen dan in andere hoor wat dat betreft en de meester van mijn zoon ken ik nog niet (1x gezien tijdens informatie-avond) want die is helemaal nieuw, omdat ze dus die slechte meester van vorig jaar geloosd hebben.
Overigens wil de staatssecreraris de cito naar achteren schuiven, dan heb je alleen nog maar het advies van de basisschool, dat lijkt me een zeer kwalijke zaak. De meester van mijn basisschool vond ook dat ik naar de havo moest en was stomverbaasd dat ik een mega-hoge toets haalde (geen cito, maar iets anders). Heb zonder al teveel moeite in 6 jaar het gymnasium gehaald. Als het aan de meester had gelegen was ik daar nooit terecht gekomen.
Marie L
10-09-2009 om 13:50
Waarom
ga je om te beginnen niet het gesprek aan met de betreffende leerkracht om te melden dat je zoon moeite heeft met zijn manier van lesgeven. Je kunt dit ook met de directie van de school bespreken. Als een leerling moeite heeft met een leerkracht en jouw kind is vast niet de enige in de klas, moet de schoolleiding dit ook weten. Het komt heus vaak voor dat ouders tobben met hun kind in een bepaalde klas, kind van school halen etc. terwijl de directie hier nooit iets van hoort. Laat staan dat de school actie kan ondernemen!
Speurneus
10-09-2009 om 14:33
Marie l.
Dat is inmiddels achterhaald dat was vorig schooljaar. Zie hier een eerdere bijdrage in het archief voor een schets van de situatie http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=36808202210384380064&archief=1&zoek=speurneus&thread=143396&forumsel=23&forum=23&post=2297129. De meester is nu met ingang van het nieuwe schooljaar van school af, wat heel fijn is voor de kindjes die na mijn zoon komen, maar mijn zoon en klasgenootjes hebben er weinig meer aan natuurlijk en hij zit nu gewoon weer op een andere school binnen dezelfde stichting, kan hij daar weer kindjes ongelukkig maken. Als werknemer geniet je in Nederland nou eenmaal een behoorlijke bescherming en in het onderwijs is dat nog wat meer dan gemiddeld heb ik begrepen.
Marie L
10-09-2009 om 14:39
Speurneus
dank voor je achtergrond info. Laten we dan maar hopen dat de leerkracht in kwestie er wat van heeft geleerd. Helaas lopen er toch wel wat ongeschikte mensen rond in het onderwijs. Wat je zegt over de bescherming in NL en in het NL onderwijs in het bijzonder is helemaal waar. Aan de ene kant heel goed om werknemers te beschermen maar soms wel errug lastig.
Ik zou zeker de school en het bestuur hiervan op de hoogte stellen. Of je de school aansprakelijk moet stellen, lijkt me een heel ander verhaal. Daar moet je ook maar niet je energie in willen steken.
Succes!
Speurneus
10-09-2009 om 15:07
Dank
Dankjewel. Nee ik wil daar zeker niet mijn energie in steken. Steek ik liever in het weer op niveau krijgen van mijn zoon.
Saartje
10-09-2009 om 16:02
Ervaring
Hoi speurneus
We hebben een gelijksoortige situatie gehad met onze dochter. Wij hebben het wel gemeld bij school maar er waren meer kinderen die bijles krijgen. Het voordeel van het wel vertellen was dat onze dochter tijdens schooluren er heen kon. Alleen heeft onze dochter meer uren nodig gehad om haar achterstand van een jaar weg te werken.
Haar cito was voldoende voor het atheneum en de lagere school heeft zich na een vmbo-tl advies na de entreetoets gewoon aangepast aan de cito uitslag. Ze zit nu al voor het 4e jaar op het atheneum en het gaat uitstekend.
Bij veel middelbare scholen kan je als de lagere school en de cito niet overeenkomen nog een extra test doen.
Maar bij ons kijkt de middelbare school ook nog naar wie het advies uitbrengt en bepalen ze zelf hoeveel waarde ze eraan hechten.
Dus als je denkt dat je kind makkelijk de havo aankan lukt het meestal met enig doorzettingsvermogen om je kind daar te krijgen.
sterkte Saar
Speurneus
11-09-2009 om 10:35
Saar
Hartelijk dank voor het vertellen van jullie ervaringen, dat klinkt zeer hoopvol. Had jullie dochter op alle punten achterstand of ook op enkele? Hoe lang duurde het totdat de achterstand weg was?
Ook fijn om te horen dat het in 4 Atheneum nog steeds goed gaat, dat geeft aan dat het niet zo hoeft te zijn dat als je nu al extra hulp nodig hebt het op de middelbare school helemaal lastig wordt, zoals iemand hierboven aangaf dat de basisschool zou kunnen redeneren.
Saartje
11-09-2009 om 13:05
Enkele maanden
Hoi speurneus
Mijn dochter heeft tot de cito 2 keer in de week bijles gehad en daarna 1 keer. Ze had zowel achterstand bij rekenen als taal. Er was hier duidelijk sprake van slecht onderwijs. Op de middelbare school heeft het veel minder impact als je een keer een jaartje een zwakke juf of meester hebt omdat het maar voor een vak was, op de lagere school is het vaak minimaal een jaar en bij mijn dochter nog langer.
De RT-er geeft meestal ook een advies welk onderwijsniveau bij je kind past.
succes
Saar