Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
fryskdumke

fryskdumke

03-07-2012 om 07:11

School verandert schooltijden

Oke, via een mail begrijp ik dat school ons aankomende donderdag gaat meedelen dat de schooltijden gaan veranderen. Ivm nieuwbouw zitten we tijdelijk op een andere locatie en ivm de verkeersdrukte gaan ze de schooltijden veranderen.
Volgens mij moet er voor het veranderen van de schooltijden door de oudergeleding in de schoolraad een raadpleging bij alle ouders zijn geweest. Deze is bij mijn weten niet geweest. Weet iemand om welke wet het hier gaat? Staat er daar ook in dat het schriftelijk moet?? Ze hebben het een half jaar geleden wel eens genoemd, maar dat is nog geen raadpleging.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Artikel 13h wms

Voor het wijzigen van de schooltijden moet de oudergeleding instemming verlenen. Ze zijn ook verplicht een raadpleging te houden. De wet zegt trouwens niks over hoe die raadpleging moet gebeuren en ook niet hoe de uitslag geïnterpreteerd moet worden. Maar dat moet de oudergeleding van te voren bepalen. Bijvoorbeeld: een brief met de voorgenomen plannen aan de ouders sturen, ze de mogelijkheid geven om te reageren (via een stemformulier met de mogelijkheden, een spreekuur). Ook is het handig als ze van te voren bepalen bij welke soort bezwaren of bij welke hoeveelheid bezwaren van ouders ze wel of niet hun instemming gaan verlenen aan het plan.

http://www.infowms.nl/fileadmin/wms/publicaties/Instemming_of_advies._sept._2011.pdf

skik

Ja, dat moet

Zie Skik.
En ja, dat moet je wel inbrengen in de vergadering/zitting. Maar of het helpt is onzeker.
Groet,
Miriam Lavell

Hoezo

"Of het helpt is onzeker"??? Die raadpleging moet er komen, in welke vorm dan ook. En als je geen toestemming geeft als oudergeleding gaat het gewoon niet door hoor. Als je met 3 ouders in de MR zit die toevallig alledrie tegen zijn, kunnen ze de raadpleging bekijken, naast zich neerleggen en gewoon geen toestemming geven.
Vind het nog steeds heel vreemd dat er geen toestemming nodig is van de gehele MR.

Geerke

Daar heb ik ook wel eens over nagedacht, wat de reden is dat alleen de oudergeleding instemmingsrecht heeft. Aanpassing van de schooltijden kan ook een aanpassing van de werktijden inhouden. Normaal gesproken zal het niet zoveel uitmaken omdat leerkrachten al voor en na schooltijd aanwezig zijn, maar als er bijvoorbeeld naar een schema van vijf gelijke dagen overgegaan wordt, heeft dat behoorlijke consequenties voor de werktijdfactor. Bovendien kunnen leerkrachten pedagogische of didactische bezwaren hebben tegen de aanpassing van lestijden.

skik

Knurf

Da's helemaal niet de vraag, want zonneklaar: instemmingsrecht van de ouders bij wijziging schooltijden.

Bij adviesrecht is het ook niet zo dat de directie lekker kan doen wat hij wil. Als het besluit afwijkt van het advies moeten ze dat kunnen beargumenteren. Kunnen ze dat niet en wil de directie zijn zin doordrijven, dan maak je als MR veel kans bij de geschillencommissie.

skik

fryskdumke

fryskdumke

03-07-2012 om 18:48

Dank jullie wel!

het gaat hier om verandering voor de duur van 1 schooljaar. Naar wat ik nu begrijp hebben ze het ooit een keer onaangekondigd tijdens een ouderbijeenkomst medegedeeld en is er toen een het maar maar uitgekomen bij een aantal aanwezige ouders( helaas kon ik wegens verplichtingen elders niet).

Kortom bij de school ga ik in ieder geval nu elke bijeenkomst volgen om alleen maar te kijken of de procedures juist gevolgd worden.

Hier tijdelijke wijziging

Ik zat in de mr toen er een tijdelijke wijziging van de schooltijden kwam en ook nog alleen voor de bovenbouw (i.v.m. verbouwing en een tijdelijke verhuizing van de bovenbouw). De mr had instemmingsrecht, zonder onze stem geen verandering, zowel de leerkrachten als de ouders. En voor de vergadering waarbij we moesten stemmen is er een nieuwsbrief uitgegaan met daarin de aankondiging van de voorgenomen wijziging en een verzoek aan ouders die bezwaar hadden of wensen hadden om op die en die avond te komen zodat ze hun bezwaren of wensen kenbaar konden maken of met ons in contact te treden. Dat gebeurde ook, er waren o.a. ouders die problemen hadden met brengen en halen van meerdere kinderen, dat is opgelost door begeleiding van het ene gebouw naar het andere en er waren ouders waarvan de werktijden nu niet meer aansloten op de schooltijden, dat is ook opgelost met voor en naschoolse opvang en er waren ouders die problemen hadden met de nu verplichte overblijf. Ook dat is opgelost naar tevredenheid door die kinderen toch naar huis te laten gaan als de ouders dat per se wilden (was maar een minimaal aantal). Toen alle plooitjes waren gladgestreken hebben we nogmaals een nieuwsbrief uit gedaan met duidelijk de aanpassingen en een brief op naam aan alle ouders die zich gemeld hadden om nogmaals met de mr te overleggen. Toen waren alle ouders ermee eens. Er was ook 1 leraar die problemen had met deze nieuwe schooltijden, hij heeft een invalide vrouw en door de verplichte overblijf zou hij ook niet naar huis kunnen en zijn vrouw heeft dan zorg nodig. Dit is door de onderwijsgeleding opgelost, door zijn taken bij de overblijf te verdelen onder collega's. Alles opgelost, wij hebben ingestemd. Schooltijden veranderd tijdelijk....
Dit is al wel een aantal jaar geleden, ik heb vernomen dat nadat mijn kinderen van school waren de tijden voor vast veranderd zijn naar zoals ze waren ten tijde van de bouw Het beviel namelijk nogal goed.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.