Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
School Moe

School Moe

30-11-2011 om 12:26

School wijzigt invulling ouderbijdrage achteraf

Eerder dit jaar heb ik een betalingsovereenkomst moeten tekenen ivm de schoolbijdrage. Daarin staat deels gespecificeerd wat hiervan betaald wordt:
"Hieronder vallen o.a. de kosten voor (... hoop tekst ...) en schoolfoto’s."
Wie schetst mijn verbazing toen ik onlangs de schoolfoto's mét factuur thuisgestuurd kreeg. Reactie van school: foutje, per dit jaar worden schoolfoto's niet meer uit de bijdrage betaald, omdat veel ouders geen foto's willen. De juiste tekst staat wel in de schoolgids.
Ja hallo zeg, ik teken een overeenkomst die me verplicht tot betalen (incl. dreiging met sancties), en nu wijzigt school achteraf de inhoud van de overeenkomst! Lijkt me dat dit niet mag, en ik wil hier dus niet mee akkoord gaan. Om te voorkomen dat de relatie met school ernstig bekoeld (er heeft meer gespeeld in het verleden) wil ik niet al te ongenuanceerd reageren. Ik kom op dit moment niet verder dan een verbijsterde en verontwaardigde toon, en dat lijkt me contraproductief. Wie kan me helpen aan een goede formulering?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

30-11-2011 om 13:01

Bah

Allereerst een overeenkomst voor iets wat vrijwillig hoort te zijn met alleen maar plichten en nauwelijks rechten (en sancties) en dan nog eenzijdig wijzigen, volgens mij mag dat niet eens. Ik zou hier ook niet blij van worden. Ik heb geen voorbeeldbrief voor je, bij mij zou er vooral heel veel boosheid in door klinken. Zou het geen tijd zijn, aangezien de relatie met school toch al behoorlijk bekoeld is, om eens om je heen te gaan kijken naar een andere school?

mijk

mijk

30-11-2011 om 13:50

Heel zakelijk

Alle emotie bewaren voor hier en ingaan op de feiten

Geacht schoolbestuur,

Ik heb dit jaar een eigen bijdrage betaald en daarvoor een overeenkomst getekend. in deze overeenkomst werd aangegeven dat xy en z van deze bijdrage betaald zouden worden. Nu blijkt dat u mij z alsnog in rekening wilt brengen. U wijzigt hierbij het contract met terugwerkende kracht. Dit kan wettelijk niet. Blijft bij deze wijzigingen standpunt dan acht ik mij ook niet gehouden aan onze overeenkomst en verwacht ik deze vrijwillige bijdrage in het geheel terug op mijn rekening.

Hartelijke groet,
School Moe

Overigens is deze brief in het geheel niet juridisch onderbouwd ik wilde alleen even de kale feiten toon laten zien.

Nog eenvoudiger

Geacht schoolbestuur,

Ik heb dit jaar een eigen bijdrage betaald en daarvoor een overeenkomst getekend. in deze overeenkomst werd aangegeven dat xy en z van deze bijdrage betaald zullen worden.
Ik heb de ouderbijdrage conform de overeenkomst betaald. De factuur voor z zendt ik hierbij retour. De kosten hiervoor zijn al door mij voldaan.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

30-11-2011 om 14:11

Je hebt gelijk

miriam. Dat volstaat!

Mijk

School Moe

School Moe

30-11-2011 om 14:31

Mijk en miriam

Dank jullie wel! De tekst van Miriam gaat, met een cc aan het fotobedrijf (die hebben de foto's + factuur verstuurd). Ben benieuwd of ik er dan nog wat van hoor.
Weten jullie eigenlijk of een leerling van het decanaat/studiekeuzebegeleiding mag worden uitgesloten als de ouderbijdrage niet is voldaan? Dat mag immers niet als het gaat om verplichte onderdelen, maar ik twijfel of dat ook hiervoor geldt.

Niet zo te zeggen

"Weten jullie eigenlijk of een leerling van het decanaat/studiekeuzebegeleiding mag worden uitgesloten als de ouderbijdrage niet is voldaan? "
Dat ligt eraan hoe dat beschreven is. Maar maak je niet druk. Jij hebt alles betaald.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de fotograaf. Voeg bij dat briefje een kopie van de ouderovereenkomst toe.
Groet,
Miriam Lavell

School Moe

School Moe

09-12-2011 om 13:26

Vervolg

Vandaag een officiële brief van school ontvangen. Ze gaan diep door het stof. Een lange tekst over hoe het komt dat ze deze fout hebben gemaakt. Aan het eind de mededeling dat de factuur bij school kan worden ingediend, school regelt dan de betaling. En als je al betaald hebt, dan stort school het bedrag aan je terug. Zeer nette en correcte reactie dus en gelukkig geen lange wellus-nietus discussie. Hopelijk zijn ze volgend jaar zorgvuldiger, want dit gaat ze een hoop geld kosten (€15 x ruim 1500 leerlingen...)
Miriam, bedankt voor je brieftekst!

Stichtelijk woord

Dat is mooi. En graag gedaan.
Ik heb wel een gewetensvraag aan je: wat vind je nu zelf van je eerste reactie op die factuur?
Ik geef er bij wat ik ervan vind. Je kunt heel erg boos worden om zoiets (ik word belazerd!), maar je kunt ook aannemen dat iemand (de school in dit geval) een vergissing heeft gemaakt en daar gewoon zakelijk op wijzen. Een briefje werkt het beste. Een telefoontje lokt vaak ad-hoc reacties uit die niet altijd doordacht zijn (Reactie van school: foutje, per dit jaar worden schoolfoto's niet meer uit de bijdrage betaald, omdat veel ouders geen foto's willen. De juiste tekst staat wel in de schoolgids.)
Zakelijk blijven, briefje sturen en afwachten.
Dat is een stuk rustiger voor je inborst en laat bovendien ook de ruimte aan school om wel eens een vergissing te maken -dat kan overal gebeuren- en het weer goed te maken.
Pas als dat goed maken niet gebeurt -het is werkelijk de bedoeling om tijdens de race de regels te veranderen- is teleurstelling en een hogere hartslag op zijn plaats.
Gelukkig blijkt eens te meer dat scholen ook maar doodgewone organisaties zijn, die fouten maken, maar ook best bereid zijn dat weer goed te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.