Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
hettie

hettie

21-03-2014 om 12:11

schooladvies

Dochter zit in groep 7, dus we hebben nog even. Maar vraag me af wat jullie vh volgende vinden.
Ik zie dochter het liefst naar vwo gaan. Ik denk dat ze daar het best past. Ze is redelijk gemotiveerd tav schoolwerk, heeft een zeer goede werkhouding. Ze scoort grillig, volgens mij heeft dat vooral met slordigheid te maken en ongeduld, ze wil alles snel. Ondanks chaos en slordigheid heeft ze haar zaakjes altijd heel goed op orde, zonder hierin te overdrijven. Ze vraagt wel hulp aan ons ouders, maar dan fungeren we meer als een soort van hulpje, ze weet precies wat ze dan van ons wil, bewaakt zelf alles. Heeft er ook veel plezier in. Is sociaal zeer vaardig en werkt graag samen, is ambitieus en kritisch.
Ondanks dat ze niet heel hoog scoort heeft ze perioden van verveling op school gekend, met een plusklas is dat nu even opgelost en gaat ze met veel plezier naar school.
Met een beetje geluk scoort ze net havo/vwo. Voorheen zou ik dat voldoende hebben gevonden, als ze zelf maar de kans kan krijgen vwo te gaan doen mocht ze dat willen. Havo gaat hier echter samengevoegd worden met tl, vwo komt apart. Misschien komt er nog wel een enkele havo/vwo brugklas maar ik verwacht dat er minder havo/vwo adviezen gaan volgen. Onze school adviseert voorzichtig, ik vrees nu een havo advies voor dochter. Ik zou daar niet blij mee zijn, wat vinden jullie?
Ze wil zelf het liefst met vriendinnen gaan, die gaan wrs. naar vwo.

cito?

Wat zijn haar cito scores tot nu toe??

bibi63

bibi63

21-03-2014 om 13:13

tja dat is altijd lastig

en uiteraard moet de CITO eindtoets of NIO toets nog gemaakt worden. En moet er uiteindelijk een advies volgens op basis van die eindtoets en de resultaten vanaf groep 6. Dus zoveel kun je er nog niet over zeggen. Persoonlijk vind ik dat een kind met een HAVO advies naar een HAVO/VWO brugklas moet en niet naar VMBO-TL/HAVO. Dat alleen bij een VMBO-TL, VMBO-TL/HAVO advies of een heel mager HAVO advies.
Is er geen andere VO bij jullie in de buurt met wel gewoon HAVO/VWO brugklassen? Of is er geen Daltonschool bij jullie in de regio? Die hebben alle niveaus bij elkaar in de brugklas en daarna volgt óf VMBO-TL, óf een 2e brugjaar HAVO/VWO of gym.
Gr. Bibi

idd

Wat zijn haar scores? Je zegt dat die grillig zijn, maar kan je iets specifieker zijn? Ze zit ook in een plusklas zeg je, dan schat school haar in elk geval hoog in. Daar komt niet iedereen in.

Zijn er niet meer scholen in jullie regio?

grillig

Hoe grillig is grillig? Hier kijken de VO scholen in de eerste plaats naar de LVS scores van groep 6 t/m 8, vervolgens komt daar het advies van de basisschool bij en tot slot moet er nog een toets (CITO, NIO) zijn die dat advies ondersteunt.
De werkhouding telt natuurlijk mee voor het advies, maar los daarvan moeten er ook scores staan die het ondersteunen. Wat zijn haar scores?

hettie

hettie

21-03-2014 om 17:53

scores

Rekenen is haar sterkste kant, dat is meestal wel een a. Maar begrijpend lezen is altijd een a of een b. Spelling ook een a of een b. Op school geven ze eigenlijk nooit aan of iets een hoge of lage score is. Op de entree in gr 6 heeft ze percentiel 74 gescoord, erg gedrukt door slechte score op studievaardigheden. Niet hoog genoeg voor vwo dus.
Ik heb de indruk dat school(dus ook advies) hier erg leunt op NIO welke ze in groep 8 afnemen. Ik heb niet zo'n hoge pet van NIO op. En bij dochter maakt het dus nogal uit hoe ze gaat scoren, omdat ze zo ertussen in zit. Ik denk dat ze voorheen wel een havo/vwo advies had gekregen, maar nu vraag ik het me dus af. Dat ze hier op school in de plusklas zit zegt volgens mij niet zoveel, ik geloof niet dat ze de plusklas hanteren zoals bedoeld. Ik denk dat ze vooral erin zit omdat ze braaf hard werkt en snel haar werk af heeft.

Hier plusklas

Hier is de plusklas echt alleen voor kinderen die altijd A+ voor alles scoren. Mijn (versnelde) zoon heeft slechts 2x A+ en mag dus niet meedoen. Hier is het dus echt een heel select groepje.

Kan je niet bij een volgend rapportgesprek om de Cito grafieken vragen, die geven zo veel meer inzicht. Bij ons krijg je dat standaard bij de rapport.

Wel raar van de VO school om de verdeling zo te maken. Ze hadden ook voor VMBO/Havo en Havo/VWO kunnen kiezen. Ben je daar al geweest op de open dag en heb je daar je vragen kunnen stellen (hoe ze omgaan met dit soort kinderen)?

Als het echt zo strikt blijft kan je haar wellicht steunen met bijles, maar het belangrijkst is toch of ze in een VWO klas echt op haar plek zal zijn.

vwo

Als rekenen en begrijpend lezen op A zitten dan is het VWO. Hoe is de begrijpend lezen M7 gemaakt? Als het schommelt tussen A en B dan wordt het toch minimaal Havo/Vwo denk ik.

Dalarna

Dalarna

21-03-2014 om 19:27

maar

Dat de middelbare mavo en havo samenvoegt (?) en er minder havo/vwo komt heeft toch NIETS te maken met het advies wat ze gaat krijgen? Misschien ga je wel verhuizen na groep 8 en voor de brugklas dus dan zou het raar zijn dat het advies passend is voor de middelbare school 'om de hoek'?

Maar dit is zeker een havo of havo/vwo advies waard en dus gaat zij naar de havo/vwo brugklas als die er komt (waarom niet) maar dat je minder havo/vwo adviezen verwacht door de actie van de middelbare school snap ik niet.

hettie

hettie

22-03-2014 om 21:22

op haar plek

Vandaar dus mijn vraag hier, zal ze op haar plek zijn in vwo?
Ik denk zelf dus van wel, maar misschien zie ik dingen over het hoofd, dus reacties zijn fijn. Het is geen enorme studiebol, maar ik vind dat ze een heel goede werkhouding heeft en hoop vooral op een plek waar ze wat ruimte heeft om zelfstandig te kunnen werken want daar is ze heel sterk in. Ze houdt (nu) van werken en het zou jammer zijn als het wordt afgeremd door teveel structuur of begeleiding. Ze moet daarin echt geprikkeld worden en teveel betutteling werkt averechts.
Begrijpend lezen m7 had ze een b, achteraf baalde ik wel wat, heb haar laten gaan terwijl ze echt niet lekker was, was een beetje vergeten dat de score toch wel echt belangrijk is nu. (ik vind het niet belangrijk maar het wordt wel belangrijk gemaakt)
Ik weet dus niet of er minder havo/vwo adviezen gegeven gaan worden maar dat is mijn vermoeden omdat die plekken fors minder gaan worden. En ik denk dat onze school die wisselwerking wel in de gaten houdt.

Mijn ervaring

Hoi, heb je het overmijn dochter? hier een brugje met vorig jaar vergelijkbare citoscores en entreescore. Zit nu in havo vwo brugklas. En alhoewel ze zelf naar vwo wil zie ik haar naar havo gaan. Ze is intelligent genoeg, en sociaal zeer vaardig. School heeft, omdat ze school met hoofbegaafdheidprofiel zijn, alle havovwo en vwo kinderen een uitgebreide intelligentietest laten doen om onderpresteerders er uit te vissen. En ook daar scoort ze genoeg op om qua intelligentie naar vwo te kunnen. School stelt een gemiddelde als eis dat ze moeten halen, anders ben je een bespreekgeval. Dochter hikt steeds tegen het gemiddelde aan, iedere keer bij een pittige toets (toets over veel stof, met diepgang en waarbij gevraagd wordt naar inzicht en verbanden) scoort ze zesjes. Haar inzet is voldoende. Toch lukt het dan niet en dat heeft met structuur, nauwkeurigheid, overzicht en plannen te maken. Eigenschappen waar pubers vaak niet in uitblinken, maar waar de een ook meer aanleg voor heeft dan de ander. Bij interesse voor een vak of leerkracht kunnen de scores omhoog schieten, maar andersom kan dus ook.

Probeer haar in een havo vwo brugklas te krijgen en kijk hoe dat uitpakt. Mss is het onderpresteren bij je kind, maar het kan ook iets anders zijn waardoor de scores grillig zijn. Ik hoor weleens zeggen dat op havo ook veel luie vwo-ers zitten. Dat is wel een erg boute redenering maar er zit wel een kern van waarheid in. Noem het niet lui maar organisch of whatever. Leren vergt naast intelligentie ook andere vaardigheden.

hettie

hettie

25-03-2014 om 03:06

precies

Daarom zou ik blij zijn met een havo vwo brugklas, want nu is alles nog zo lastig in te schatten. Ik heb nu het idee dat ze juist heel goed is in plannen en overzicht bewaken. Maar veel hoeft ze op dat vlak natuurlijk nog niet te laten zien nu. Bovendien heb ik wel het idee dat ze nogal oppervlakkig werkt.
Ik vind het allemaal niet in te schatten nu, en zou het daarom heel jammer vinden als ze naar havo gaat. Het is ook een enorme aanpasser, dus daar zal ze ook gewoon invoegen.
Maar nogmaals, havo wordt hier een aparte locatie, (samen met tl) dus ze zullen misschien alleen maar een heel klein groepje kinderen in een gemengde brugklas zetten, want teveel kinderen van locatie laten veranderen zal het plan ook wel niet zijn. Bovendien zullen ze die havo locatie vol willen hebben lijkt me..
Ik zal maar eens bij leerkracht gaan polsen.

Jesse_1

Jesse_1

25-03-2014 om 10:46

Is het dan echt de enige school?

En gaan echt _alle_ kinderen daar naar toe? Ik ben het helemaal eens met Dalarna; waarom zou de basisschool zijn advies baseren op de lokale middelbare school? Dat de plekken minder in aantal worden, betekent toch niet dat de adviezen vanuit de basisschool ook minder worden?
Hier zijn 2 scholen in de stad(je); een met max VMBO/TL en een van Kader t/m VWO. Naar die scholen gaat het gros van de kinderen dan ook naar toe, maar ze waaieren ook uit naar scholen in de omgeving - ook al is dat niet echt vlakbij.
Overigens is alleen werkhouding niet voldoende voor VWO, met name bij meisjes zie je nogal eens een prima werkhouding. Maar ook dat kan heeeeel erg veranderen als ze in de puberteit komen...
Neemt niet weg dat het voor kinderen fijn kan zijn om in een HAVO/VWO brugklas te kijken in welke richting ze het beste passen.

hettie

hettie

26-03-2014 om 17:53

kan best hoor

Dat adviezen niet aangepast worden aan de nieuwe situatie van (het gros vd ) vo scholen in de buurt. Vandaar dat ik eerst maar eens ga vragen bij leerkracht. Blijft staan dat het kan zijn dat de scholen nu voor vwo een vwo advies willen, en dat een havo/vwo advies niet meer voldoende is. Omdat het dus vooral echt vwo klassen worden.
Tuurlijk kan alles veranderen in de pubertijd. Juist daarom vind ik het nu te vroeg zo'n keuze te maken. Op of afstromen van vwo naar havo of andersom zal lastiger worden omdat het verschillende locaties worden. Ik sluit niet uit dat dochter heftig gaat puberen, gezien haar persoonlijkheid kunnen we nog wat verwachten. (heel verstandig nu en gevoelig,lief maar net zo goed zeer eigenwijs, nieuwsgierig, impulsief, actief en temperamentvol) Het voelt voor mij veiliger als de kans groter is dat ze tussen studiebollen inkomt, ze is zeer sociaal en ik weet dat vrienden straks een enorme invloed op haar gaan hebben.

NIO

Als ik je reacties zo lees dan komt het er denk ik op neer dat ze tussen havo en vwo schommelt. Waarschijnlijk zal de school het drempelonderzoek en de NIO meenemen in hun beslissing. Wat is de reden dat je geen hoge pet op hebt van de NIO?

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 19:32

Mail de school eens.

Mail die school eens gewoon, de middelbare dus en vraag wat ze gaan doen met kinderen die tussen havo en vwo in zitten? Het kan toch niet zo zijn dat die naar een mavo/havo klas moeten omdat er alleen maar mavo/havo en vwo is. De meeste scholen hebben óf dakpanbrugklassen óf alle brugklassen apart. Een havo/vwo kind wordt in het laatste geval dus geplaatst op basis van de citouitslag of LVS in of havo of vwo.

hettie

hettie

27-03-2014 om 10:47

nou ja

Ik denk dat er ook wel een havo brugklas is, heb me nog niet helemaal georiënteerd en gezien de veranderingen is nog niet alles helemaal duidelijk voor volgend jaar.
Nio is niet altijd betrouwbaar, school hier neemt het wel erg serieus en baseert het advies er voor een groot gedeelte op. Vo hier stoelt weer erg op advies bs.

hettie

hettie

27-03-2014 om 10:48

wat is

drempelonderzoek? De entree toets?

Suze

Suze

27-03-2014 om 12:17

Entreetoets

Bedoel je dat je niet weet wat die zijn?

De entreetoets is de Cito entreetoets, die vaak in groep 7 wordt afgenomen. Kan je zien waar nog hiaten in een klas of bij een leerling zijn, om nog bij te spijkeren voor de eindtoets. Zo was het bedoeld.

Maar weet dat er tegenwoordig meer naar het citovolgsysteem van groep 6-8 gekeken wordt (en vermoedelijk gaat worden waar dat dit jaar nog niet is gebeurd) en dus niet (meer) alleen naar de score voor de cito eindtoets.

Drempelonderzoek ken ik niet zo. Maar is ook een toets (groep 8?) die soms afgenomoen wordt om niveau te bepalen heb ik hier van OO begrepen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-03-2014 om 12:23

drempelonderzoek

Voor zover ik het heb begrepen is de drempeltoets bedoelt voor kinderen die een VMBO advies hebben gekregen. Het VO nam die toets af voor het begin van het nieuwe schooljaar om zo beter het niveau te kunnen bepalen.
Hier wordt dat drempelonderzoek nu voor het gemak op de basisschool gedaan.

hettie

hettie

27-03-2014 om 14:09

oke

Nee, ik vroeg me af of drempelonderzoek de entreetoets was.
Dat van die hiaten heb ik lang geloofd haha, maar zo werkt het helaas niet. (meer?)

Evanlyn

Evanlyn

27-03-2014 om 16:15

drempeltoets

Volgens mij is er nog verschil tussen drempeltoets en drempelonderzoek.

Drempelonderzoek is in plaats van de CITO, voor scholen die geen CITO willen. Die gaat dus over de vorderingen, net als de CITO. De drempeltoets wordt volgens mij vooral gebruikt om te kijken of kinderen naar PRO gaan. Wat die precies toetst weet ik niet.

Het is allemaal nogal verwarrend! Maar de entreetoets is duidelijk: een uitgebreide CITO toets die in groep 7 wordt afgenomen. Nu al is het schooladvies er vaak op gebaseerd (inderdaad, niks hiaten wegwerken!). Waarschijnlijk wordt het de nieuwe eindtoets, nu de eind-CITO naar april gaat.

ALs je het niet eens bent met het advies, kan de school een NIO voor je laten doen. Anders dan de andere testen, meet die het IQ. Sommige scholen doen die ipv CITO, maar het meet dus geen schoolvorderingen (of in elk geval minder).

Dan is er nog de WISC, die meet ook IQ. Hij is wel altijd individueel, dus te duur voor scholen, maar staat beter bekend dan de NIO.

NIO

Mijn oudste 2 hebben een NIO gedaan in groep 8 en scoorden er beiden net iets lager op dan op een WISCIII die ze een aantal jaar eerder hadden gemaakt. Maar daar zit ook bij dat de NIO niet gecorrigeerd wordt op leeftijd en mijn kinderen resp. 10 en 9 waren toen ze hem maakten.
Dus mijn indruk uit deze niet geheel representatieve steekproef is dat de uitslag van de NIO best goed vergelijkbaar is met die van een WISC.

hettie

hettie

27-03-2014 om 16:58

hier niet

Oudste scoorde met NIO echt veel en veel lager dan met WISC, misschien omdat het klassikaal was? Hij was 10 toen.
Hier op school wordt NIO ook standaard gedaan in groep 8, maar bij mijn dochter ben ik op de een of andere manier niet zo blij met dit soort testen, daar scoort ze te wisselvallig voor. (afgeleid, ongeduldig, slordig, soms net een iets andere manier van kijken naar de vraag dan vraagsteller bedoeld, dat soort dingetjes, ook weleens te ver bij nadenken)
NIO is dit jaar hier op school zelfs door aantal kinderen overgemaakt, omdat de resultaten te 'vreemd' waren voor die kinderen. (toen kwamen er idd andere uitslagen)
Wel heel fijn jullie reacties, het helpt me mijn gedachten goed op een rijtje te krijgen.

Dalarna

Dalarna

27-03-2014 om 20:25

Nio

De nio kan bij mijn oudste ook never nooit niet geklopt hebben. Ik ben heel benieuwd naar de nio van jongste want daar is 2,5 jaar geleden ook een wisc gedaan.

overleg zoeken

Ik lees hier dat je 't beste in overleg kan met je basisschool of anders met de middelbare: http://educatie-en-school.infonu.nl/examen/129330-met-welke-score-voor-de-cito-eindtoets-mag-je-naar-het-vwo.html

hettie

hettie

28-03-2014 om 09:44

dank

voor de link.
Ik zal idd maar met leerkracht gaan overleggen. Bij oudste heb ik toen gewoon afgewacht, was ook eigenlijk zeker van een vwo advies, maar tot mijn grote verbazing kwam er havo/vwo uit.(met dank aan NIO) (97 entree, altijd a's, zeer hoge WISC, eindcito 545, leerkracht had het steeds over gymnasium)
Als het klopt wat er staat dat zelfstandigheid en tempo een rol spelen is dat fijn want dat zijn de twee sterkste punten van dochter op leergebied. (haar tempo is vaak te hoog waardoor ze slordigheidsfoutjes maakt)
Dalarna, wanneer krijg je uitslag van NIO?

Hettie

Bedoel je nou dat de basisschool op basis van de NIO hun advies omlaag heeft bijgesteld? In dat geval deugd dat voor geen meter. De NIO (en eindcito en drempelonderzoek enz) zijn juist bedoeld om het advies van de basisschool te ondersteunen, en niet om het advies op te baseren!

hettie

hettie

28-03-2014 om 10:56

ik weet het niet

Voor zoon hadden we toen nog geen advies gekregen, heb er ook nooit om gevraagd, leerkracht sprak over gymnasium en de scores waren er ook naar dus het was voor mij duidelijk. (voor zoon was vwo ook echt noodzakelijk) NIO wordt hier standaard in gr 8 afgenomen en daarna volgde het advies. Toen ik leerkracht hierop bevroeg had hij het alleen maar over NIO. Maar goed, sowieso geen hoge pet op van die leerkracht, en omdat er veel conflicten waren heb ik het erbij gelaten. (heb zoon toch wel op vwo+ gekregen) Maar eerlijk gezegd heb ik van leerkracht van dochter ook niet zo'n hoge pet op..(maar geen conflicten, daar geeft dochter geen aanleiding toe) Weet iig dat school 'voorzichtig' adviseert, wordt daarom ook erg serieus genomen door vo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.