Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Minka

Minka

23-09-2011 om 19:39

Schoolbelevingsonderzoek?

Hoi,
Op de middelare school van mijn kind gaat een "schoolbelevingsonderzoek" gehouden worden. Op zich vind ik dit best een nuttig onderzoek, maar ik vraag me wel af wat er met de gegevens gebeurt en of hier vooraf toestemming voor gegeven moet worden door de ouders.
Heeft iemand ervaring met deze test ( zie deze link: http://www.geldergroep.nl/pagina_output.php?Pagina_ID=75&S=25&hoofdgroep= ) en kan die mij wat meer vertellen?
Alvast mijn dank!
Minka

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

23-09-2011 om 20:10

Ik zou mijn kind niet mee laten doen

Ik heb even op de website gekeken. De reden waarom mijn kind niet mee zou mogen doen, is de volgende tekst:
"Ook meer persoonlijke dingen komen aan bod, zoals sociaal gedrag, zelfvertrouwen en spanning (faalangst). Door de uitslag goed te bekijken en te bespreken, wordt een helder beeld van uw leerlingen verkregen."

Ik vind het niet bij leerkrachten passen om leerlingen op dat gebied te beoordelen en te bespreken. Mochten wij als ouders dit soort persoonlijke problemen signaleren, dan is het aan ons daar wat mee te doen, wel of niet samen met de school.

Is hier ook geweest

Kinderen beantwoordden op school een vragenlijst. Inderdaad over hoe ze school beleven, of ze zich veilig voelen, of ze gepest worden, of ze goed kunnen praten met de vertrouwenspersoon, over prestatiedruk en faalangst, enz.
De test was anoniem en wij ouders kregen ook de uitslag. Vergeleken met andere scholen kan je dan zien hoe de leerlingen hun school beleven.

Annet

Het is niet de bedoeling dat leerkrachten de leerlingen gaan beoordelen. Integendeel juist. De leerling geeft zijn beleving en school kan daar misschien op inspelen.Misschien door dingen anders aan te gaan pakken.
Bijvoorbeeld: Waarom geeft 70% van onze leerlingen aan faalangstig te zijn terwijl het gemiddelde op VO 40% is? Of weten de leerlingen waar ze terecht kunnen als ze gepest worden? Als daar het antwoord overwegend nee is moet het dus duidelijker vermeld worden in schoolgids/website.

Wel persoonlijk

Bij zoon werden de resultaten van de test wel naar de persoon toe vertaald. Zoon zou een sociale vaardigheidstraining moeten. Hij was helemaal van slag af door die mededeling. Hij wilde dat niet, gelukkig viel het samen met een bijles, dus hij is niet gegaan. Ik heb op school nog een gesprek gehad met de mentor om aan te geven dat ik dit niet op prijs stelde. Vooraf wist ik overigens niet dat er zo'n test zou komen. Zoon dacht dat het gewoon een computerles was, waarbij ze iets moesten invullen.
Als de test anoniem is, krijgen ouders dan de gehele uitslag? (40% van de kinderen heeft faalangst...zoiets dus)? En hoe wil je daar dan iets aan gaan doen zonder kinderen persoonlijk aan te spreken? 'Over de streep' erbij halen of zo?
Globaal zullen de uitkomsten inmiddels wel voorspelbaar zijn. Het zou dan eigenlijk alleen maar interessant zijn als een school helemaal eruit springt, naar boven of naar beneden. Niemand faalangstig, of bijna iedereen. Dat zou om handelen vragen op de school zelf. Voor globale inzichten kan men de resultaten van vorig jaar waarschijnlijk nog gebruiken. Voor inzichten per leerling, dat is een heel ander chapiter, dat valt onder 'diagnostiek' en dus onder medisch handelen. Daar heb je toestemming van de ouders voor nodig.

Tsjor

Tsjor

Ja, de ouders kregen de uitslag. En school kon wel wat met de uitslag. Er werd b.v. het nodige aan het sanitair veranderd, scholieren vonden de toiletten vies. Aan het hoge cijfer voor faalangst (was idd een uitschieter) is ook gewerkt.
Je kan ook klassikaal zaken behandelen, zoals faalangst, pesten, informatie bij wie een kind terecht kan als er op school of thuis problemen zijn.

Welke uitslag

krijgen ouders? Dat 60% de toiletten vies vindt? Of dat zoonlief de toiletten vies vindt?

Tsjor

Minka

Minka

25-09-2011 om 10:21

Reactie

Hoi,
Als ik het goed begrijp, is het zo dat de leerlingen op school deze test individueel en online maken. In de brief die wij kregen staat dat de uitslag van het kind door de mentor met de ouders besproken wordt. Dat betekent dat het per kind en dus niet anoniem verwerkt wordt. Hoe dat dan zit met de anonieme verwerking waar ook over gesproken wordt op de site?
Ik heb op de site van het onderzoeksbureau een privacyreglement gevonden. Ik heb hier nog een vraag over. Er staat namelijk dat de persoonsgegevens worden verstrekt door de opdrachtgever (of zoiets). Ik denk dus dat de school de leerlingengegevens aan het onderzoeksbureau levert. Of dat is via de online enquete is mij niet duidelijk. Maar mag dat zomaar? Mag een school die gegevens verstrekken zonder toestemming van de ouders of leerlingen?
Ik hoop dat er mensen zijn die me nog meer kunnen vertellen!
Minka

Nee

Dat privacyreglement is volstrekt onvoldoende. Het gaat over alle onderzoeken die ze doen. Er is geen verantwoording te vinden van het schoolbelevingsonderzoek en dat zou er wel moeten zijn. Het ontbreekt aan de opsomming van gegevens die in het kader van dat onderzoek verzameld worden.
Bovendien is het online. Daarvoor zou het digitale bestand gemeld moeten zijn bij het meldingsregister.
Zie http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_melden.aspx
Maar je hoeft je niet druk te maken over deze club. Het gaat om het gedrag van de school.
"Ik denk dus dat de school de leerlingengegevens aan het onderzoeksbureau levert. Of dat is via de online enquete is mij niet duidelijk. Maar mag dat zomaar?"
Daar zit de kern. En nee, dat mag niet.
Die onderzoeksbureaus gedragen zich zoals de media dat doet met foto's en filmpjes: wij hebben het niet gedaan, we hebben het gekregen en zijn dus niet verantwoordelijk voor het vergaren. We gaan ervan uit dat de gever zich aan de wet houdt.
Maar door het taalgebruik van dat soort bureaus denken scholen vaak: wij zijn de opdrachtgever, dus wij mogen het bepalen. Dat onderzoeksbureau zal ons niet vragen iets onwettigs te doen.
Maar dat doen onderzoeksbureaus (en methodemakers trouwesn, die hebben ook vaak online lessen) dus wel.
Meld de school dat je niet wil dat de gegevens van jouw kind aan dit bureau worden verstrekt. Feitelijk betekent dat dus dat jouw kind niet meedoet.
En nu wil je overtuigende uitleg. Maar dat is het lastige: jij hoeft niks uit te leggen. De school moet uitleggen dat zij de gegevens wel mogen verstrekken.
Gegevens aan derden verstrekken mag alleen als... zie artikel 8 van de WBP
De feiten: (a) er is geen toestemming , (b) het is niet noodzakelijk (er zijn scholen die het zonder doen), (c) er is geen wettelijke plicht, (d) er is geen vitaal belang bij betrokkene (jouw kind) in het geding, (e) het gaat niet over een bestuurlijk belang, (f) er is geen gerechtvaardigd belang van de verantwoordelijke of van derden die het privacybelang van jouw kind overstijgt.
Daarom allemaal mag de school niet zonder toestemming (dat zou de enige grond kunnen zijn) de gegevens verstrekken.
Groet,
Miriam Lavell
ps

WBP
Artikel 8

Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a. de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;

b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;

c. de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;

d. de gegevensverwerking noodzakelijk is ter vrijwaring van een vitaal belang van de betrokkene;

e. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak door het desbetreffende bestuursorgaan dan wel het bestuursorgaan waaraan de gegevens worden verstrekt, of

f. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of van een derde aan wie de gegevens worden verstrekt, tenzij het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, prevaleert.

Minka

Minka

26-09-2011 om 10:05

Dank je wel!

Hoi,
Miriam, dank je wel voor je bericht! Ik was inderdaad erg druk met het bureau dat het onderzoek uitvoert, maar je hebt gelijk, dat doet eigenlijk niet zo ter zake. Het gaat er om dat de school de gegevens niet mag verstrekken zonder toestemming.
Ik heb vanmorgen de school gemaild en uitgelegd dat ik geen toestemming geef. Ik ben benieuwd hoe er op gereageerd wordt.
Het wordt dus misschien vervolgd.
Groetjes, Minka

Minka

Minka

27-09-2011 om 09:22

Bericht terug

Hoi,
Ik heb bericht teruggekregen van school, maar het is niet meer dan een ontvangstbevestiging. Ik keek wel even verbaasd. De afzender schrijft dat ik later een reactie krijg en als ik dan alsnog geen toestemming wil geven, dat het natuurlijk goed is. Maar ik had in mijn mail al duidelijk geschreven: ik geef geen toestemming.
Ondertussen heb ik van iemand gehoord dat de school al lang weet dat er toestemming gegeven hoort te worden voor dergelijke testen. Als dat waar is, dan vind ik het wel erg slecht van school om gewoon op de oude manier door te gaan.
Minka

Melding maken

Je kunt je irritatie kwijt bij het CPB. Niet digitaal helaas, want ook zij werkten met Diginotar certificaten. Dus het meldingsformulier doet het niet meer.
Wel via de telefoon:
U kunt uw signaal telefonisch aan het CBP doorgeven via het telefonisch spreekuur. Dit spreekuur is bereikbaar op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur via telefoonnummer 0900-2001 201 (vijf cent per minuut).
Leg het maar uit. Dat gaat in de statistieken en als het CBP het belangrijk genoeg vindt, dan gooien ze er een onderzoek tegenaan.
Groet,
Miriam Lavell

Minka

Minka

28-09-2011 om 16:38

Een beetje raar

Hoi,
De school heeft me nu een inhoudelijke reactie gestuurd. Ik geloof dat de school vindt dat zij geen persoonsgegevens doorgeven aan het onderzoeksbureau. Dit omdat de leerlingen die (naam en geboortedatum) zelf moeten invullen bij de online test. Lekker makkelijk hoor, gewoon de leerlingen de schuld geven?
De school zegt wel dat het onderzoeksbureau die gegevens verwerkt en dat de resultaten per leerling terugkomen naar school. ag het dan allemaal wel???
Ik vind het maar een rare manier van denken. En nee, nergens staat dat het onderzoek verplicht is. Maar er staat ook nergens dat het vrijwillig is. Het lijkt het opt out systeem voor het EPD wel.
Minka

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.