Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mr-lid

mr-lid

20-05-2009 om 07:43

Schoolformatie

even anoniem...

we (MR-personeelsgeleding) hebben gisteren het voorstel voor de formatie voor het schooljaar 2009-2010 gekregen.

Hierbij is na lang nadenken door het hele team besloten om 5 groepen te formeren. Dit heeft als gevolg dat er een gr 3/4 komt met 39 (!) leerlingen en een groep 6/8 (wat een rare combi) met 34 leerlingen.

Weet iemand of hier wettelijk iets over te zeggen is? Ik heb al gekeken op groepsgrootte, maar er is wettelijk niets over een maximum te vinden. Wel het minimum aantal m3 per kind.

Wat zijn voor ons steekhoudende argumenten om hier bezwaar tegen te maken? Wat kunnen wij nog aandragen?

Ik ben heel benieuwd! Alvast dank voor het meedenken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

20-05-2009 om 08:41

Even heel cru

Als deze combi's doorgezet worden denk ik dat de groep 3/4 een stuk kleiner zal uitvallen. Als mijn kind bij jouw op school nu naar groep 3 zou gaan, zou ik acuut op zoek gaan naar een andere school. Waarschijnlijk gaan er meer ouders switchen.

Brandvoorschriften

"Ik heb al gekeken op groepsgrootte, maar er is wettelijk niets over een maximum te vinden."
Er bestaat inderdaad geen maximum als het om onderwijs gaat. Er bestaat wel een maximum als het om brandvoorschriften/gebruiksvergunning van het schoolgebouw gaat. Als een klas van bijna 40 zo vol is dat je er nauwelijks nog kunt lopen, dan worden die voorschriften hoogstwaarschijnlijk overtreden.
"Wel het minimum aantal m3 per kind. "
Dat is interessant. Waar heb je dat gevonden?
"Wat zijn voor ons steekhoudende argumenten om hier bezwaar tegen te maken? Wat kunnen wij nog aandragen?"
Die brandvoorschriften dus: vraag het de brandweer.
Ik neem aan dat het hier om een klein en zelfs krimpend schooltje gaat (5 fte voor 8 groepen). Dat levert altijd lastige puzzels op. 'Normaal' wordt het nooit.
Groet,
Miriam Lavell

maan.

maan.

20-05-2009 om 11:46

Splitsen?

Hier ook een school met combi's. Hier wordt er regelmatig volgens een vast rooster gesplitst dwz de groepen worden uit elkaar gehaald en met een extra leerkracht krijgen ze dan gescheiden les.

Is dit bij jullie ook het geval en zo ja hoe vaak.. anders zou ik zelf die 39 leerlingen per klas wel erg veel vinden (en zoals iemand al eerder opmerkte: dat zullen er dan vanzelf wel minder gaan worden..)

Jakiro

Jakiro

20-05-2009 om 13:30

Minimum m3

Volgens mij is alleen bij nieuwbouw van scholen (via een bouwbesluit geregeld) de eis aan een xm3 per leerling.
En dan met name gericht op de hoeveelheid lucht en co2 in een ruimte wat nog gezond of niet zou zijn.
Op oudere schoolgebouwen is deze eis niet van toepassing en moet men binnen nu en een aantal jaar via luchtventilatiesystemen voldoen aan een bepaalde luchtkwaliteit.
Jakiro

Samenstelling groep

Hier hebben wij daar ook mee te maken gehad, al was de groep 34, ipv 39.

Hier had het te maken met het totaal aantal leerlingen en de docenten die daar dan tegenover mogen staan. Bij ons zijn combiklassen daarom elk jaar normaal, we hebben er altijd 1, soms 2. De school is niet zo groot.

Waar wij als MR wel altijd steevast heel secuur naar kijken is de samenstelling van de groep. Wat voor een kinderen zitten daar tussen. Als het een combigroep wordt waarbij veel rugzakjes zitten en/of drukke kinderen enz. dan heb je een punt om dat anders te willen vind ik. Daarnaast valt en staat het ook met het kaliber leerkracht die de kar gaat trekken.

Dus soms kom je niet onder combinatieklassen uit, maar je hebt wel invloed op welke combi er gemaakt wordt.

Overigens wordt de groepsindeling/formatie voor het komend schooljaar bij ons al in februari voor het eerst besproken. Dan worden globaal de plannen uiteen gezet en na een teamvergadering (zonder MR) is er terugkoppeling aan de MR. Daarna heeft de MR instemmingsrecht.

En wat let je om af te spreken om de zaken te evalueren en te monitoren tijdens het lopende schooljaar? Dan zet je het gewoon terugkerend op de agenda. Zo houd je vinger aan de pols.

uk

uk

21-05-2009 om 16:10

Alternatief?

Is er een andere oplossing te bedenken binnen het aantal beschikbare fte's? Wellicht is daar dan nog over te praten?

Emma

Emma

23-05-2009 om 10:59

Groepsgrootte

Voor zover ik weet is er wel degelijke een maximum aan de groepsgrootte, ik geloof 32 ll. Maar waar dat staat weet ik niet. Je kan ook je directie vragen om aan te tonen dat dergelijke grote groepen toegestaan zijn, dan draai je de 'bewijslast' om.

39 kinderen in de klas lijkt mijn niet in het belang
van de kinderen, niet in het belang van de leerkracht (je zal maar voor zo'n grote klas moeten staan!
) en ook niet van de ouders. Zo'n school zal niet snel nieuwe ll aantrekken. Kennelijk is het al een kleine school anders zou niet voor zon groepsiondeling gekozen worden.

Ik kan me niet voorstellen dat de teamgeleding noch de oudergeleding hier mee kan instemmen. Ben even kwijt of je instemmingsrecht of adviesrecht hebt als mr. Vraag in ieder geval welke andere alternatieven zijn overwogen ebn waarom die zijn aafgevallen, waarom men tot de bewuste keuze is gekozen. Vraag alles zwart op wit, en vraag eens chriftelijke reactie. Je kunt als je meer tijd modig hebt om als MR te reageren bv om extern advies in te woinnen ook mneer tijd vragen, check je reglement in elk geval even.

mr-lid

mr-lid

23-05-2009 om 20:03

Gewijzigde plannen...

inmiddels zijn de plannen (gelukkig!?) gewijzigd.

Er komen 6 groepen (ipv 5) waarvan 3 combi-groepen, maximale groepsgrootte is 33. Blijft een probleem bestaan met groep 8. Daar is alleen alle ochtenden een leerkracht voor, die geeft de kinderen alle instructies. 's middags worden de kinderen over de andere klassen te verdeeld met hun eigen maakwerk (in een vast schema/verdeling). Zo hebben ze wel een leerkacht waar ze bijv. vragen aan kunnen stellen...

Ik ben er nog niet uit wat ik een beter plan vond eigenlijk. Heeft iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen?! Mag je dit doen met een groep? Kun je dit de kinderen en leerkrachten aan doen? Of is dit iets dat moet wennen, maar wellicht goed kan werken?

Lastig hoor zo'n formatie

Ik vind

Ik vind dat helemaal niks. Niet voor de groep 8 en niet voor de andere groepen en niet voor de leerkrachten. Ik ga nog eens naar je eerste bericht kijken, wat het probleem ook alweer was.
39 kinderen in 1 groep kan in elk geval m.i. ook ECHT NIET.

6 - 8

De 6-8 combi is op zich niet zo raar, kan handig uitkomen met aantallen leerlingen. Is ook geen probleem, of er nu een groep 6 of groep 7 naast groep 8 staat. Groep 7 zou wel minj voorkeur hebben, omdat je sommige dingen misschien makkelijker samen kunt doen. Maar 6-8 kan ook gewoon heel goed werken.

juf

juf

24-05-2009 om 10:47

Eerste optie

Groep 8 alleen 's morgens een leerkracht en 's middags opsplitsen zou voor mij geen optie zijn zowel niet als ouder als leerkracht!Jeetje...hoe verzinnen ze het.Ik denk dat er dan veel ouders komen klagen ene vt kinderen van school halen.
De eerste optie is ook niet ideaal.
Is er nog een mogelijkheid om bv de ochtende de groep 3-4 te splitsen?? Dan wordt het verhaal anders.Laat directie naar het bestuur stappen (of doe dat als mr) ...vaak is er dan ineens nog wel een potje of zo.Laat ouders klagen bij het bestuur. Daar moet het geld vandaan komen!!
In ieder geval zijn het allebei opties die eigenlijk niet kunnen! 34 leerlingen vind ik ook al veel. Wel is ook veel afhandelijk van wat voor kinderen er in de groep zitten.
Vraagje: hoe gaat het met de rt?? Anders kan het nog een optie zijn om te kiezen voor geen rt maar kleinere groepen. De rt-er neemt dan ook een klas. Dat is ook vaak een oplossing die scholen gebruiken in deze situatie.
Neem van mij aan dat team/directie met deze opties ook niet blij zijn ...hopenlijk komt er een oplossing voor kinderen/ouders en leerkrachten want dit lijkt mij niet werkbaar!

Tirza G.

Tirza G.

24-05-2009 om 12:35

Ander geluid

Groep 8 splitsen 's middags vind ik nog helemaal niet zo gek. Dit is de klas die het minste doet, die worden bijgespijkerd (nav de entreetoets) en worden klaargestoomd (voor eind-cito). Dat soort specifieke taken (Jantje moet dit bijspijkeren, Pietje moet dat doorspitten) kunnen juist prima buiten de klas. Er wordt nergens, in mijn beleving, zo individueel gewerkt als in een groep 8. Bovendien is dit het jaar van het EHBO-examen, het verkeersexamen, ze gaan (hier in de regio) in gr 8 in de Grote Echte Sporthal gymmen (verder weg, kost veel meer tijd), musical, kamp, helpen met tutor-lezen bij de kleintjes, dagdelen naar VO-scholen......kortom: allemaal dingen die je organisatorisch heel goed kunt regelen en inplannen zónder dat daar urenlang dezelfde docent bij zit.

Tirza

Ik vind niet

Ik vind niet dat groep 8 de goep is waar het meest individueel wordt gewerkt. Er zijn wel, zoals Tirza zegt, veel uitjes en organisatorische dingen. Als je een groep MOET opsplitsen, zou je dat met groep 8 kunnen doen, maar eigenlijk, nogmaals, vind ik het helemaal niks.

picobello

picobello

25-05-2009 om 15:14

Combi

van groep 3 en 8. Op een school in de buurt werken ze hiermee. Groep 3 heeft veel aandacht nodig, groep 8 werkt redelijk zelfstandig.De ouderen kunnen, als nodig, de kleineren helpen.

Prakje

Prakje

26-05-2009 om 06:41

Combi 3/8... helaas

dat is niet haalbaar, die groepen zijn samen 40 kinderen

Jakiro

Jakiro

27-05-2009 om 09:38

Meerdere combi's

Is het niet mogelijk om meerdere combi's te maken ?
Dus een groep 3/4, waarin de iets mindere (ik weet even geen ander woord) kinderen uit de groep 4 zitten. Een groep 4/5 waar de iets betere kinderen zitten ?
En een groep 6/7 en een groep 7/8 met dezelfde instelling?
Je krijgt wel meer combiklassen, maar de verdeling is beter denk ik.
Jakiro

mirreke

mirreke

27-05-2009 om 14:25

Zo zou ik het ook doen

groep 4 splitsen over twee andere groepen. Dan bespaar je wel een leerkracht en hoef je geen groep acht op deze manier onder te brengen.

picobello

picobello

27-05-2009 om 16:50

Goed onderbouwen naar ouders

want ik kan me discussie al voorstellen. De "mindere" leerlingen, dit zal goed onderbouwd moeten worden, want elke ouder zal zijn kind graag bij de " betere " leerlingen willen rekenen.

Maria

Maria

28-05-2009 om 23:24

Hier 5 groepen

Op onze school wordt nu al een paar jaar met 5 combi's gewerkt. Reden is dat de groepen behoorlijk verschillen in grootte. Elk jaar wordt opnieuw gekeken wat de beste indeling (met de minste nadelen) is.
Bij het splitsen worden verschillende criteria gehanteerd met als doel een zo evenwichtige mogelijke verdeling (jongens - meisjes, zorgleerlingen etc). Het is vooral niet de bedoeling om een onderscheid te krijgen in de zin van 'mindere' leerlingen en 'betere' leerlingen.
Bij de 1e keer dat er gesplitst werd was er veel tegenstand van de ouders. Inmiddels is iedereen gewend en vindt de meerderheid het vooral van belang dat er goed over is nagedacht door de school en binnen de MR.
Groet, Maria (ook lid MR)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.