Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

09-11-2009 om 20:59

Schoolgruiten maar weer eens

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
makakos

makakos

13-11-2009 om 09:43

Gemengde gevoelens (beetje lang)

Ik woon alweer meer dan 16 jaar in Griekenland en krijg de indruk dat de bemoeizucht in NL steeds groter wordt. Over een tijdje worden de kinderen misschien geheel door de NL overheid opgevoed?

Overgewicht begint inderdaad een probleem te worden en het is goed dat hier ook op de scholen aandacht aan besteed wordt. Maar ik vind het behoorlijk betuttelend worden als de school gaat bepalen wat ik als ouder wel en niet mee mag geven aan mijn kind.

Waarom zou ik de tol moeten betalen voor het feit dat veel ouders niet meer weten wat gezonde voeding is. Laten de ouders eerst maar eens goed voorgelicht worden. Wat heb je eraan als er op school zogenaamd verantwoord gegeten wordt (omdat dat verplicht is) en de kinderen thuis weer vol worden gestopten voor de tv hangen. En wat is er mis mee dat kinderen een koekje mee krijgen naar school terwijl ze thuis gewoon gezond eten? Voor mij ligt het probleem niet bij wat ze wel of niet op school eten maar bij de ouders thuis.

Hier in Griekenland leven we een beetje in de omgekeerde situatie. HIer heb je op de basisschool kantines die bv gewoon popcorn en van die vieze fabriekscroissants verkopen.Dit vind ik dus echt niet kunnen, er zouden alleen "gezonde" etenswaren verkocht moeten worden. En het is verbazingwekkend te zien hoeveel kinderen daar dingen kopen omdat ze thuis niet ontbijten en de ouders gewoon niets meegeven, lekker makkelijk enzo.

Bij mijn dochterje op de kleuterschool zie ik s'ochtens om 9.30 de schoolbus arriveren met kinderen met een zakje chips in de hand.Daar gaan mijn haren dus recht van overeind staan.

Maar hierdoor zie ik ook wat juist het "thuisfront" voor een grote rol speelt. Mijn dochtertje vindt chips ook best lekker, maar ze weet inmiddels ook dat je er dik van wordt en dat het ongezond is. Ze is dus niet jaloers op die kinderen en vraagt ook niet om snoep voor op school.

Mijn zoon op de basisschool wilde in het begin (natuurlijk) ook meedoen met het kopen van allerlei "troep", weg met die bruine boterhammen! We hebben toen afgesproken dat hij een keer in de week ook iets mocht kopen terwijl ik hem steeds heb geprobeerd uit te leggen waarom ik hier niet zo blij mee ben. We zijn inmiddels een jaar verder en hij taalt er niet meer na. Wat niet wil zeggen dat hij nooit iets "ongezonds" van me krijgt, maar ik zie dat hij vanuit zichzelf niet echt die behoefte meer heeft.

En zo geef ik af en toe iets "lekkers" mee naar school, als verrassing. Maar als er alleen bruine boterhammen inzitten hoor ik daar ook niets over.

Nu ga ik een beetje off topic, maar snoepen is bij ons dus absoluut geen gewoonte. Het kan zijn dat er dagen voorbijgaan zonder dat de kinderen ook maar een koekje of snoepje eten of sap/limonade drinken. Als ze er niet om vragen bied ik het meestal ook niet aan. Maar zo kan het ook wel eens zijn dat ze op een dag een heel pak koekjes achter elkaar leeg eten. Kan ik dus niet mee zitten. Mijn kinderen sporten heel veel, eten verder gezond en ik vind het belangrijk dat ze zelf hun eetgewoontes leren reguleren.

Hanne.

Hanne.

13-11-2009 om 11:20

Voorbeeldfunctie

"Wat heb je eraan als er op school zogenaamd verantwoord gegeten wordt (omdat dat verplicht is) en de kinderen thuis weer vol worden gestopten voor de tv hangen."

Ik denk dat de voorbeeldfunctie heel belangrijk is. De kinderen die thuis weinig tot niet gezond eten krijgen zo toch te zien dat er andere mogelijkheden zijn.

Ik zie het aan mijn eigen kind. Die wil sinds de herfstvakantie graag banaan en appel op brood. Had hij in de herfstvakantie op de naschoolse gezien dat de leidsters dat deden. Ik zou het niet bedacht hebben, maar doordat hij het vraagt krijgt hij het wel.

makakos

makakos

13-11-2009 om 15:08

Ja maar

"Ik denk dat de voorbeeldfunctie heel belangrijk is."

Dat denk ik ook. Vandaar ook dat ik wat gemengde gevoelens over het hele gebeuren heb.

Een voorbeeldfunctie is goed, maar hoe ver ga je hierin. Er bestaat wel degelijk verschil tussen een voorbeeldfunctie en het opleggen van regels. En hoewel ik het in de grote lijnen eens ben met de hele filosofie achter het gebeuren zou ik toch een beetje het "big brother is watching you" gevoel krijgen op het moment dat er aan het voorbeeld zulke verboden gaan vastzitten.

Alles over 1 kam scheren

Ik heb het grootste probleem ermee dat ze álle kinderen over 1 kam scheren.' Fruit is gezond voor álle kinderen '(not dus voor de mijne) en 'kinderen worden steeds dikker' (niet de mijne want die zijn eerder te dun dan te dik) en ook zoiets is 'kinderen bewegen te weinig en zitten alleen nog maar achter beeldschermen' (dit geld ook al niet voor de mijne, die hebben geen eens tijd om achter die dingen zoveel uren door te brengen). Een 'goed voorbeeld' hebben ze ook al niet nodig, hier staat élke dag een schaal vers fris fruit op tafel en er zijn tijden dat ik wel eens mopper omdat fruit nou niet het goedkoopste tussendoortje is (lollie's zijn stukken goedkoper) en het er hier met iéts teveel kilo's doorheen gaat....en ik na 3 manderijnen uitroep dat ze nu toch écht moeten ophouden omdat het zo wel duur genoeg is.
Dát is er zowiezo al mis aan dit hele plan. Die 'problemen' die gesignaleerd worden spelen maar bij een 'beperkt' deel van de kinderen, niét bij álle kinderen. Dus waarom in hemelsnaam moeten álle kinderen er aan meedoen? Het lijkt me ook erg onmogelijk om een graatmager meisje met een tandprobleem uit te moeten leggen dat ze nu toch maar dat fruit moet eten op school en d'r tanden moet bederven omdat er nu eenmaal een collectief probleem is dat welliswaar geen enkele betrekking op haar heeft maar dat er kinderen zijn in haar klas die dat probleem wel hebben en dat ze nu eenmaal onderdeel is van 'het goede voorbeeld'. Ik zie helemaal niks in collectieve maatregelen of collectieve voorbeelden voor een hele generatie, terwijl maar een gedeelte een 'probleem' heeft. Laat ze dié kinderen dié dat probleem hebben maar helpen met hun goede voorbeelden, voorlichting of hulpverlening aan de ouders of wat dan ook. En laat de rest met rust, daar gaat het namelijk wel goed mee.
Je zou de hele school eens groeiremmers moeten geven omdat de kinderen tegenwoordig te lang worden ofzo. Ook de te kleine kinderen, dan zou nederland te klein zijn....zoveel protest kwam er. Of alle pubers alvast taakstraffen omdat er zoveel pubers ontsporen...pfff. Wat een onzin zeg.
groeten albana

anna van noniemen

anna van noniemen

14-11-2009 om 14:19

Albana

inderdaad, alsof ALLE kinderen overgewicht hebben inderdaad....maar nog los daarvan....het is algemeen bekend dat het veel beter is om zo om de 2 uur iets te eten om de verbranding op gang te houden. Een stuk fruit vind ik niet echt eten om de verbranding op gang te houden.....En bij zoon zit er wat mij betreft gewoon veel te lang tussen ontbijt (crackertje met veel pijn en moeite) en lunch (1 boterham, met veel pijn en moeite)

Pippin

Pippin

14-11-2009 om 15:59

Voorbeeldfunctie

Daar moet ik echt heel erg om lachen, dat school een voorbeeldfunctie zou hebben voor de kinderen. Daar trap ik pas in, als er niemand van het personeel meer rookt in het zicht van de kinderen, als ze allemaal op de fiets naar school komen, als ze zelf niet meer op het plein fietsen, als de leerkrachten zelf geen overgewicht hebben en als ze zelf ook alleen maar gezonde tussendoortjes eten. Tot die tijd lach ik ze uit als ze over een voorbeeldfunctie beginnen...

anna van noniemen

anna van noniemen

14-11-2009 om 16:08

Ja!

dat roken vooral, dat vind ik echt ergerlijk! Kom je bij school, staan alle juffen voor de deur (!) te roken!!!

Guinevere

Guinevere

14-11-2009 om 16:12

Haha, voorbeeldfunctie

Tja, en daar wil ik nog aan toevoegen dat ze dan niet: "Ik doe dat ding opruimen" mogen zeggen. Moet wel zeggen dat de leraren bij onze basisschool kennelijk allemaal niet roken, super!

tonny

tonny

14-11-2009 om 22:13

Gruiten - o.t.

wat een dom woord. Grutjes!

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.