Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
eric mathijssen

eric mathijssen

01-02-2012 om 22:02

Schoolkeuze van ouders verdwijnt?

Gisteren bij een bijeenkomst geweest rondom passend onderwijs. Daar werd tot mijn ongeloof het volgende verteld: je meldt je kind aan bij jouw favoriete school, het bestuur van de school is verplicht jouw kind aan te nemen maar is niet verplicht te plaatsen op jouw uitgekozen school. Het bestuur van de school of samenwerkingsverband mag gaan beslissen waar jouw kind het beste onderwijs kan krijgen. Dit geldt niet alleen voor echte zorg leerlingen maar ook voor leerlingen met lichtere zorg. Met enige pech heb ik dadelijk mijn 3 kinderen op 3 verschillende scholen in de stad. Hoe is dat mogelijk?
Scholen zouden zelfs je kunnen dwingen om jouw kind te laten onderzoeken, ook al sta jij daar zelf niet achter. Natuurlijk wil ik het beste onderwijs voor mijn kind(eren) maar ik wil zelf kiezen waar dat is en niet gedwongen worden door een bestuur. Ik heb het dan vooral over kinderen zonder ernstige problemen. Is dit bij meer mensen bekend en wat kan hier nog aan gedaan worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

01-02-2012 om 22:08

Al langer bekend

en als moeder van 2 zorgenkinderen enorm tegenstander. Ik weet ook dat er vanuit diverse organisaties al protest is aangetekend bij mw Verbijsterveld (ja, bewust fout geschreven) en dat dit nog onvoldoende soelaas heeft geboden. Nog steeds worden er diverse acties gevoerd.
Nee, het zal er niet beter op worden straks als je als ouder geen enkele zeggenschap meer hebt....

Lastig

"je meldt je kind aan bij jouw favoriete school, het bestuur van de school is verplicht jouw kind aan te nemen maar is niet verplicht te plaatsen op jouw uitgekozen school."
Dat is niet waar. Acceptatieplicht geldt alleen voor kinderen waarvan de school vindt dat het zorgkinderen zijn. Voor alle andere kinderen heeft de school geen acceptatieplicht. Feitelijk verandert er voor gewone kinderen op dat punt niks.
"Dit geldt niet alleen voor echte zorg leerlingen maar ook voor leerlingen met lichtere zorg. "
Dat ligt anders: de zorgleerling die nu nog bestaat wordt afgeschaft (je leest het goed). Indicaties over zorg worden door de scholen zelf afgegeven, maar die indicaties mogen alleen over onderwijsgerelateerde termen gaan. Niet over medische zaken. Dus een kind met een handicap (bijvoorbeeld autisme) maar met verder een normale cognitieve ontwikkeling (binnen de bandbreedte van fundamenteelniveau tot expertniveau), is geen zorgkind.
"Met enige pech heb ik dadelijk mijn 3 kinderen op 3 verschillende scholen in de stad. Hoe is dat mogelijk? "
Dat is niet waarschijnlijk als je 3 zich binnen de paden ontwikkelende kinderen hebt. De toelatingsnormen van de scholen blijven gewoon bestaan. Brusjes met voorrang, etc.
Er zit wel een maar aan: scholen mogen zelf definieren wat zorgkinderen zijn en daarvoor (met het samenwerkingsverband) aparte scholen maken. In theorie is het verdelen van het basisonderwijs in verschillende niveaus zoals dat in het vo al gebruikelijk is, mogelijk. Als scholen zoiets doen, dan wordt het wel mogelijk dat je kinderen allemaal op een andere school komen. Er zullen regionaal grote verschillen ontstaan op dit punt.
"Scholen zouden zelfs je kunnen dwingen om jouw kind te laten onderzoeken, ook al sta jij daar zelf niet achter."
Ja. Maar alleen onderwijskundig onderzoek (Cito-toetsen e.d.) Geen psychologische testen, zelfs geen IQ test.
"Natuurlijk wil ik het beste onderwijs voor mijn kind(eren) maar ik wil zelf kiezen waar dat is en niet gedwongen worden door een bestuur."
Dat snap ik. Maar in feite is er nu al geen keuzevrijheid, al hebben scholen tot nog toe gedaan alsof. In de toekomst zal het model voor alle kinderen gaan lijken op dat in Nijmegen: je meldt aan bij een centraal loket, geeft de voorkeursschool op en moet afwachten waar het kind geplaatst wordt.
Ook voor gewone niks aan de hand kinderen. In feite zoals dat al in de meeste gebieden voor het VO gewoon is.
"Is dit bij meer mensen bekend en wat kan hier nog aan gedaan worden?"
Ja. Er zijn groots en meeslepende demonstraties geweest en er gaan er nog meer komen. Het probleem is dat het model dat de wet voorschrijft, nog tamelijk neutraal is. Je kunt wel op je vingers natellen dat scholen er hun voordeel mee zullen doen. Hoe dat uitpakt, weet nog niemand. In feite kun je pas echt wat ondernemen als je door de door scholen bedachte constructie werkelijk geen keus meer hebt.
Of als scholen, tegen de wet in, toch met allerlei psychologische of medische termen en onderzoeken aankomen. Dat lijken ze wel van plan.
Al zal dat dan weer een ingewikkelde strijd worden. Het is nog niet eens duidelijk of dat dan via de bestuursrechter moet of via de civiele rechter. En tegen wie dan: die school, het samenwerkingsverband, de overheid?
Het wordt er niet overzichtelijker op.
Groet,
Miriam Lavell

Karmijn

Karmijn

01-02-2012 om 23:07

Tekenen

Ik weet ook niet of het zin heeft, maar hier kun je tekenen als je het er niet mee eens bent.

http://www.balansdigitaal.nl/data/nieuws/2011/september/ondersteun-het-manifest-instemmingsrecht-ouders-in-het-onderwijs/

Niet overal

Dit geldt niet voor reformatorische scholen. Die houden hun eigen samenwerkingsverband. Weet niet of de protestants christelijke scholen ook hiervan zijn uitgesloten, en dat het dus alleen voor de openbare scholen geldt.

Waar staat dat?

"Dit geldt niet voor reformatorische scholen. Die houden hun eigen samenwerkingsverband. "
Interessant. Waar staat dat?
"Weet niet of de protestants christelijke scholen ook hiervan zijn uitgesloten, en dat het dus alleen voor de openbare scholen geldt."
Dan zou het nergens over gaan, want openbare scholen zijn er niet zoveel.
Ik ben alleen maar wetsvoorstellen tegengekomen zonder uitzonderingen. Het is nog sterker zelfs: ouders hebben geen keus als ze een aan hun kind toegewezen school op denominatie niet willen. Het is die, of niks. Nou ja, of weer opnieuw gaan zoeken, maar omdat die samenwerkingsverbanden zo enorm groot zijn, is onbegonnen werk. Het volgende is veel te ver reizen.
Groet,
Miriam Lavell

Ik snap het al

Aha, ik zie dat de reformatorische scholen niet zijn uitgezonderd van Passend onderwijs. Wel zijn de landelijke samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs in beleid erkend als samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Ze hoeven niet mee te doen met een ander samenwerkingsverband.
Dat betekent dat ouders van kinderen met die voorkeursdenominatie, zich het rambam moeten reizen om een 'geschikte' school te vinden.
De problemen worden eigenlijk alleen maar groter voor deze groep.
Groet,
Miriam Lavell

Informatie anders dan de wet

Zie http://passendonderwijs.nl/wat-betekent-het-voor-u/ouders-en-leerlingen/ontwikkelingsperspectief/
Deze informatie schetst inderdaad het beeld dat TS te horen heeft gekregen. Alsof het aanmeldproces onverkort opgaat voor alle leerlingen (zorg of niet) en alsof scholen gerechtigd worden alle gegevens (ook medische en sociale) over kinderen te verzamelen.
"Binnen 6 weken nadat uw kind geplaatst is, stelt de school het ontwikkelingsperspectief vast. Uiteraard wordt u als ouder hierbij betrokken. Als uw kind meerderjarig en handelingsbekwaam is, betrekt de school hem of haar ook bij het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief. Daarnaast gebruikt de school de medische gegevens, informatie over eerder verleende hulp en ondersteuning en behaalde leerresultaten. Ze kijkt naar de thuissituatie en doet eventueel aanvullende observaties en/of onderzoek."
Daar is geen rechtsgrond voor. Die kan er ook niet komen (in strijd met verdragsrecht).
Scholen/samenwerkingsverbanden die zo te werk gaan, handelen in strijd met de wet. Maar omdat dat eerder regel dan uitzondering is, zal dat er inderdaad van komen. Men vindt het kennelijk ook zo gewoon dat zelfs overheidsinformatiepunten het publiceren alsof het niks is.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

02-02-2012 om 10:46

Wat ik nog erger vind:

je kan ook niet meer zorgen dat je kind op een openbare school terecht komt. Als het samenwerkingsverband in zijn oneindige wijsheid beslist dat je kind naar een christelijke of islamitische school moet, dan moet het daar heen. Juist mijn zorgenkind is kwetsbaar en ik wil absoluut NIET dat hij in verwarring wordt gebracht op dit gebied. Bovendien ben ik toch al groot voorstander van openbaar onderwijs. Maar als je kind een vlekje heeft, worden je grondrechten als ouder gewoon aan de kant gezet.

Op het VO is dat al zo, zelfs als je kind geen vlekje heeft. Het hoeft alleen maar uitgeloot te worden op de school van zijn keuze om op een school van een totaal andere denominatie terecht te komen. Ik weet wel dat die denominaties niet meer zoveel voorstellen, maar laten we ze dan maar helemaal afschaffen, dat geeft tyenminste duidelijkheid.

Nog meer thuiszitters

Evanlyn:"Als het samenwerkingsverband in zijn oneindige wijsheid beslist dat je kind naar een christelijke of islamitische school moet, dan moet het daar heen."
Dat ligt iets genuanceerder: de school (het samenwerkingsverband) verliest acceptatieplicht bij zorgleerlingen als de ouders van de aangwezen school de grondslag niet willen onderschrijven.
Dat betekent zoveel als: je hoeft niet, maar dan is er ook helemaal geen school.
Dat levert wel een vreemde situatie op, want vanaf dat moment handel je als ouder in strijd met de leerplichtwet (kind staat nergens ingeschreven, gaat niet naar school). Maar of je dat kan worden aangerekend, is maar zeer de vraag. De leerplichtwet schrijft namelijk niet voor dat je het eens moet zijn met elke jouw aangeboden denominatie.
Hoe dan ook: de voorspelling is dat deze wet met deze constructie tot nog meer thuiszitters zal leiden.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien

Fransien

02-02-2012 om 12:59

Thuiszitters

Ik hoop dat deze wet tot heel veel thuiszitters gaat leiden, dan is het meteen duidelijk dat er iets helemaal fundamenteel mis is met de wet.
Overigens zouden mijn kinderen helemaal geen problemen hebben met thuis zitten, ze zouden het heerlijk vinden, eindelijk gewoon aangepaste lesstof op hun niveau. Ik ben alleen bang dat school ze daarna niet meer goed aankan.

Thuisonderwijs

als decsoep inderdaad zo heet gegeten gaar worden dan moeten meer ouders zich gaan inspannen voor thuisonderwijs. Wat lastig zal worden, omdat de politiek juist de mogelijkheden daarvoor nog meer wil gaan beperken.

Emigreren dan maar.
Of je kind naar een internationale school.

Kobalt

Kobalt

04-02-2012 om 10:48

Cito

Als je op de eindcito van 2011 een percentiel van 40 hebt, dan hoort daar een score van 533/534 bij.
http://toetswijzer.kennisnet.nl/html/eindtoets/citotoets.shtm (naar beneden scrollen naar terugblik en eindresultaten 2011). In ons samenwerkingsverband zit je dan in het overleggebied van de VMBO-T. Dus dan is het echt een twijfelgeval. In de link kun je de bovenaan de schoolkeuzegids downloaden en daar staat achterin een schema. http://www.swvamstellandmeerlanden.nl/index.php?id=88#c235 Vanaf deze webpage kun je ook leerlingprofielen downloaden. Dan kun je kijken of je vindt dat je zoon aan het profiel van een vmbo-t leerling voldoet.

Kobalt

Kobalt

04-02-2012 om 11:00

Foutje

Ahum, bovenstaand bericht had in een ander draadje gemoeten, sorry.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.