Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuze; wit-zwart, ervaringen?

Dag allemaal,
Ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen met jullie ervaringen. Mijn zoon wordt in november 4, dus we zijn druk bezig met scholen.

We wonen in Amsterdam Oud Zuid, wat een wijk is met vrijwel 100% blank en veelal hoogopgeleide mensen. Nogal eenheidsworst. We vinden het heerlijk wonen hier, maar voelen ons altijd wat 'anders'. Weliswaar ook blank en hoogopgeleid, maar geen enorme banen, alleen het geluk dat we wat geld hadden (nou ja geluk? dat kwam omdat de ouders van mijn man zijn overleden toen hij een kind was, en hij dat geld netjes opzij had gezet en belegd- voor de crisis zeg maar).
Er zijn hier een aantal heel goede scholen maar die zijn volledig blank, errug hippe ouders en een beetje zo'n sfeertje van 'we gaan in de herfst naar Ibiza en in de meivakantie naar Bali'. Die indruk heb ik tenminste. Weinig besef van hoe de overgrote meerderheid van Nederland leeft. Al die scholen hebben enorme wachtlijsten, en er komen kinderen uit de hele stad naartoe. 'Men' zegt dat je behoorlijk moet slijmen om ertussen te komen.

Wij voelen ons hier een beetje ongemakkelijk bij. We zouden veel liever een wat gemengde school hebben, en hebben ook weinig zin in dat geslijm (als dat al zin heeft). We hebben onze zoon nu op 2 scholen ingeschreven: 1 helemaal witte, maar dan nog de meest 'normale'. We horen er erg leuke verhalen over. Maar er zijn nog 19 plekjes voor 80 inschrijvingen...De ander is een school die voorheen helemaal zwart was, maar nu vanonder af aan het verbleken is. Goede Cito resultaten, goed inspectie-rapport, kleinere klassen, iedere klas een klassenassistent, veel aandacht voor kunst en cultuur, en: plek als wij dat willen. En ook belangrijk: er is een initiatief van een clubje ouders van het kdv om hun kinderen daarnaartoe te doen, omdat zij dezelfde moeite met het volledig blanke en rijke karakter van die andere scholen hebben. Dat geeft dus alvast wat sociale houvast voor mijn zoon, want er zijn dus bekende kindjes.

Nu dus mijn dilemma. Als wij zometeen de keus hebben (dus als we bij die 19 horen), moeten we dan op safe spelen en de witte school kiezen die zeker goed is en waar het merendeel van de kinderen van de wijk naartoe gaan? Of de meer diverse school waar absoluut objectieve voordelen aan zitten, maar ik toch bang ben dat hij sociaal niet uit de voeten kan? Moet ik idealistisch zijn over zijn rug heen, of ben ik te bang voor het onbekende? Dat laatste geldt trouwens voor beide scholen, ik besef dat ik vooroordelen heb ten opzichte van beiden: ik kom ook steeds mensen tegen die hun kinderen op die witte school hebben en ook zo bang waren voor dat sfeertje, maar dat nogal vinden meevallen.

Ik zou het zo jammer vinden als hij in een stad als amsterdam oppgroeit en toch alleen maar gekleurde mensen kent als schoonmakers en de au pair van de buren...Maar ik zou het ook jammer vinden als alle buurkindjes de ene kant opgaan en hij de andere omdat ik dat zo nodig vond.

Wat maakt een school nou tot een prettige school voor kinderen? Hoe fijn is het om in een helemaal homogene omgeving te zitten, en is diversiteit nou juist verrijkend of hebben kinderen er niet zoveel aan?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Lies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
grijs

grijs

11-03-2009 om 08:43

Maar 1 kant

Ik ken maar een kant van dit verhaal. Ik woon in een wit dorp, met maar een paar Marokkaanse kinderen. Geen keuzemogelijkheid dus voor een zwarte school. Een zeer beschermde omgeving. De 'echte' wereld zien ze maar af en toe in de stad, het openbare zwembad, of tegenwoordig in de tienerdisco en dat is dan wel een cultuurshock. Inmiddels zitten ze op de middelbare school, een behoorlijk wit gymnasium. En dat witte aspect vind ik nu wel jammer.
Ik zou denk ik kiezen voor de witte basisschool die goed is en mogelijkheid tot speelvriendjes heeft. Want jouw kind zal waarschijnlijk wel op een gekleurdere middelbare school komen en dan is het toch nog niet 'te laat'?

grijs

Fraz

Fraz

11-03-2009 om 09:35

Als

er meerdere ouders van het kdv hun kind op de nog zwarte school plaatsen zou ik het ook doen. Dan heeft hij al wat vriendjes die hij kent en wordt de zwarte school vanzelf weer wat witter (en hopelijk trekt dat nog meer witte kindjes aan). Zou hij de enige zijn dan zou ik voor de witte school kiezen.

liora

liora

11-03-2009 om 10:05

Wit

Hoi Lies,

Lastig dilemma en oh zo herkenbaar voor mij. Ik woon in dezelfde buurt, en mijn zoon is uiteindelijk op een gemengde school terecht gekomen, net 1 buurtje verder. Het leek mij geweldig zo'n gemengde school, ook al veel aandacht voor kunst (kan toch niet dezelfde school zijn als die jij op het oog hebt, want deze is niet zwart en nu aan het verwitten, eerder andersom).

Maar goed, ik vind het niks! Op zich ok hoor, maar ten eerste gaat je kind in een andere buurt naar school, ook al is het maar vijf minuten fietsen, je merkt het aan alles. Als ze naar de bieb gaan, gaan ze niet naar jouw bieb. Als je boodschappen doet op zaterdag, kom je geen mensen van school tegen. De levensstijl is toch anders, ik voel me echt extreem hoog opgeleid en ook nog best rijk (en dat als alleenstaande moeder).

En vooral: mijn zoon is in zijn klas het enige helemaal Nederlangse jongetje. Op zich niet erg zou je denken, maar in de praktijk is het met sommige allochtone ouders veel moeilijker om speelafspraakjes te maken en zo. Het zit minder in de cultuur, ze zijn soms erg terughoudend, spreken soms de taal niet goed, etc.

Mij is niet duidelijk waar die gemengde school is die jij op het oog hebt, maar uit je verhaal maak ik op, dat die ook net uit de buurt is? Dat is niet handig met het oog op ooit zelf naar school gaan en eveneens later zelf naar vriendjes kunnen.

Mijn zoon gaat na de zomervakantie naar groep 3 en dan gaat hij naar een school hier om de hoek. Wel wit, maar ook openbaar, dus al een tikje minder erg dan die andere scholen die je noemde. Het is denk ik toch het beste om naar een school in de buurt te gaan! Succes met je keuze!

Liora

Geen ervaring, maar

Een vraag: is die witte school echt goed? Ik bedoel, hij is wit, maar is het onderwijs kwalitatief goed? Want dat hoeft helemaal niet natuurlijk. Het is wel lastig om erachter te komen, want 'men' zal er al gauw vanuit gaan dat de school goed is omdat-ie wit is en vermoedelijk een vrij hoog VWO-uitstroompercentage heeft, en van die inspectierapporten word je ook niet altijd heel veel wijzer.

Ik kan de volgende mogelijke voordelen van de zwarte school bedenken: kleinere klassen (wegens meer geld, ook in het herziene leerlinggewichtsysteem; vraag er anders naar), meer structuur en meer aandacht voor de klassieke zaken als taal en rekenen, en misschien minder de nadruk op inzet van ouder voor van alles en nog wat.
Mogelijke nadelen: wellicht minder aandacht/uitdaging als je kind voorloopt (geen idee of dat zo is), minder makkelijk speelafspraakjes (maar kan je zoon niet gewoon op straat spelen?) en minder aansluiting met de groep ouders. Maar laatste is de vraag, want je hebt wellicht meer aansluiting met het groepje voortrekkers dat nu aan het mengen is geslagen dan met de ouders van die witte school.

De overweging welke school daadwerkelijk in de buurt ligt zou overigens voor mij wel een belangrijke zijn (en is het ook geweest, zie hieronder).

Ik denk trouwens dat het idee 'op de middelbare school komt het alsnog goed' wellicht niet klopt: kindertjes van poepsjieke Amsterdam-Zuid basisscholen gaan in de meeste gevallen naar poepsjieke middelbare scholen, vermoed ik zo (allemaal in de rij voor het Barleus ), al was het maar omdat de vriendjes uit de klas daar ook heen gaan. Als je je kind voor een wat bredere blik op de wereld wilt laten mengen zou ik daar maar meteen mee beginnen.

Wij hebben het nog iets anders gedaan. Wij gaan verhuizen naar Osdorp, en zojuist hebben we zoon ingeschreven bij een zwarte school. Niet 'goh, de helft van de kinderen is geen kaaskop' -zwart, maar 'hé, dat ene jongetje heeft donkerblond haar, o hij heet Mehmet, toch een Turks jongetje' zwart. Ik moest toch wel wat wegslikken eerlijk gezegd, zo ben ik dan ook wel weer. Maar het is de dichtstbijzijnde school, dus makkelijker vriendjes in de buurt, hij is voor zover ik heb kunnen nagaan kwalitatief ok, het is een Brede School wat zijn voordelen heeft en langzaamaan druppelen de eerste witte kinderen binnen. God zegene de greep. Ik wil dat mijn kind in de buurt naar school gaat. Als je dat voor ogen houdt is bij ons de vraag niet of hij naar een zwarte school gaat, maar hoe zwart die school is. Voor echt gemengde scholen moeten we enge drukke wegen over, wachtlijsten trotseren en wat al niet (toen ik bij deze school belde en het woord wachtlijst liet vallen - zoon was nog geen 3 - slikte de adjunct nog net een bulderend gelach in). En bevalt het niet, dan kan hij altijd nog naar een andere school, denk ik dan maar...

En ondertussen: mijn kind is niet wit. Ik wel, maar zijn vader is een Indonesische Chinees. Het resultaat is een jongetje dat zo op het oog makkelijk voor Turks kan doorgaan. Dus aan het beeld op het schoolplein zal hij ook weinig veranderen

Veel succes met je keuze

Temet

Fraz

Fraz

11-03-2009 om 10:41

Ik zelf

hecht wat minder aan afstand, maar vind het belangrijk dat we een goed gevoel bij de school hebben. Hier was de keus

a. katholieke vrij witte school om de hoek. Erg druk, erg rommelig en erg populair. Bij het kennismakingsgesprek (in een grote groep) vonden we school uit de hoogte. We moesten maar meteen inschrijven anders zat hij vol. Ook vrij grote school (twee gebouwen dus geen geheel)

b. redelijk zwarte openbare school. Ik vond dat ze te klassikaal ouderwets les gaven. Wel vrij kleine school met ook kleiner klassen.

c. openbare witte school die wel moderner les gaf. Die antwoorden op de vraag hoe de verdeling allochtoon/autochtoon was met : gelukkig wit en gelukkig gaan de meeste naar de andere (zwarte) openbare school. Flinke afknapper dus. Ook vrij grote school (twee gebouwen)

d. christelijke school. Zijn we niet naar toe gegaan

e. katholieke jenaplanschool (8 minuten fietsen dus het verst weg). Vrij wit, de helft kiest specifiek voor die school dus komt van wat verder weg. Niet erg katholiek. Die antwoordde op de vraag over verdeling allochtoon/autochtoon : jammer genoeg vooral autochtoon omdat er in de buurt niet zo veel allochtonen wonen. Kwam dus heel anders over. Niet zo grote school, wel grote klassen.

Uiteindelijk is het dus de jenaplanschool geworden en daar zijn we over het algemeen tevreden over.

Afstand vind ik dus niet het belangrijkste, wel hoe er les gegeven wordt, hoe de school naar bepaalde dingen aan kijkt.

liora

liora

11-03-2009 om 10:55

Temet

Hoi Temet,

Ik zou echt nog eens heel goed nadenken hoor. Ik kan namelijk uit ervaring zeggen dat het niet zo leuk is als je kind moet wisselen van school.
Jouw voordelen van een zwarte school wil ik even bespreken:

"Ik kan de volgende mogelijke voordelen van de zwarte school bedenken: kleinere klassen (wegens meer geld, ook in het herziene leerlinggewichtsysteem; vraag er anders naar), meer structuur en meer aandacht voor de klassieke zaken als taal en rekenen, en misschien minder de nadruk op inzet van ouder voor van alles en nog wat."

Kleinere klassen: dat klopt inderdaad. Nadeel: minder keuze in vriendjes-kandidaten.
Meet structuur en aandacht voor taal en rekenen - dat klopt niet. Onze school heeft van het extra geld vakleerkrachten dans en muziek ingekocht. De tijd die de kinderen aan deze vakken besteden gaat ten koste van de andere vakken.
Minder nadruk op inzet ouders: nee hoor, alleen een veel kleiner clubje dat altijd weer alles doet. En heel veel kinderen die tussen de middag niet overblijven want mama of oma werkt toch niet. En ook als er eens een juf ziek is, dan gaan alle kinderen op twee na, lekker weer mee naar huis, want weinig werkende ouders.

Temet, ik denk dat je het te rooskleurig inziet, maar misschien gaat jouw zoon het hartstikke leuk op die school vinden. Bij mijn zoon op school, en die school is niet eens zwart maar echt gemengd, zijn er echt kinderen die thuis niet ontbijten, geen Nederlands spreken, die als ze komen spelen de hele tijd chips willen. Zelf zie ik niet op welke manier dat mijn zoon helpt in zijn ontwikkeling.

Liora

Liora

We zullen het zien, kan ik alleen maar zeggen. Ik begreep van het gesprek destijds met de adjunct (ik ben maanden geleden al bij die school langsgeweest voor het voorwerk) dat bijvoorbeeld de meeste ouders wel degelijk werken. Toen ik kind onlangs kwam inschrijven zei diezelfde adjunct 'hé, grappig, de tweede advocaat die deze maand voor een inschrijving komt'. Wat niet alles zegt, natuurlijk, maar ik vond het toch wel aardig om te horen.

Inschrijven op een echte redelijk witte school zal sowieso al niet meer lukken, die zitten ongetwijfeld vol (zoon wordt in oktober 4). En we willen dat hij t.z.t. zelfstandig naar school kan gaan.
Enige serieuze alternatief in de directe omgeving is de Osdorpse Montessorischool, die is een fractie witter. Ik had daar verder niet direct 'een beter gevoel bij' dan bij deze, er waren ook wat (meest praktische) nadelen, dus nogmaals: God zegene de greep.

Wat het Nederlands spreken betreft: heel veel Marokkanen en Turken die in die buurt wonen zijn van de 2e of zelfs 3e generatie en spreken vlekkeloos Nederlands. De buurt is bovendien fors aan het veranderen. Er worden veel koopwoningen gebouwd, die voor een deel door blanken worden betrokken en voor een deel door bijv Marokkanen die in die buurt zijn opgegroeid en er willen blijven (vraag me niet waarom - maar hetzelfde zie je ook in de Bijlmer met een Surinaamse middenklasse). Maar dat zijn dus ook allemaal mensen die een behoorlijke baan hebben en goed Nederlands spreken. Tja, we hebben de gok genomen door daar een huis te kopen, nu zetten we deze stap ook maar.

We zullen het allemaal wel zien. Als het een enorme desillusie wordt kom ik hier op het Forum uitgebreid uithuilen

Groeten,

Temet

mammalies

mammalies

11-03-2009 om 12:36 Topicstarter

Liora: de scholen zijn:

de tweede Dalton en de Elout. Ken je ze? En wij wonen er zo'n beetje tussen in, in de Joh.V.straat. En ze hebben beide een BSO-contract met de creche waar het jongere zusje naartoe gaat, dat is ook een belangrijke overweging.

Vanochtend ook op bezoek geweest bij de Europaschool. Redelijk gemengd, maar absoluut geen buurtschool, dat vind ik een nadeel. De zwarte is dat wel: ook de kinderen van de creche wonen in de straten hieromheen, en zijn toevallig allemaal jongetjes. De witte is nog meer buurtschool, daar gaan al die blanke kinders uit de straat naartoe.

Het buurt/socialeaspect vind ik belangrijk, en enigzins culturele aansluiting, waarmee ik bedoel dat hij niet in een klas komt met kinderen die helemaal niet gewend zijn aan speelafspraakjes, kinderfeestjes, st maarten lopen...ik noem maar wat. Dat begin is er dus wel, door de mede-creche kinderen, maar is dat genoeg?

Over de kwaliteit van beide scholen maak ik me niet zo'n zorgen: de witte heeft goeie scores en meer dan 80% HBO+ ouders. De zwarte heeft ook bovengemiddelde cito-scores, maar dat is dan wel afgezet tegen de populatie. 40% HBO+ in de onderbouw, wat overigens boven het landelijk gemiddelde is. Alleen in een stad betekent de overige 60% vaker allochtoon, en op het platteland zal het eerder 'gewoon' lager opgeleid betekenen.

Ik ga morgen praten op de Elout. To be continued...

liora

liora

11-03-2009 om 13:09

Ken ze

Hoi Lies,

Ja ik 'ken' ze beide. Het is wel heel leuk dat een groep ouders van de creche hun kind naar de Elout doet, kan me voorstellen dat dat je over de streep trekt. Maar je hebt wel kans dat dat de komende jaren niet wordt herhaald door andere ouders natuurlijk. Maar het lijkt me een leuke school, volgens mij niet openbaar klopt dat?
De Tweede Dalton is heel leuk volgens mij, ken wel wat mensen die hun kind erop hebben. Voor mij is het net een klein tikje uit de buurt, anders had ik het ook gedaan. En het Dalton systeem spreekt me aan.
Ik zou zelf als je kunt kiezen de Dalton kiezen, en anders dan de Elout.
Het argument van nso en creche op 1 locatie kan ik zeer goed volgen, alleen is volgens mij de creche en de nso wel van verschillende bedrijven dus weet niet of die samenwerken wat betreft plaatsing.

Succes met je keuze, ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen!

Liora

Mamalies

ik concludeer uit jouw laatste posting dat het uitstroomniveau van de zwarte school ligt boven het niveau dat van de populatie verwacht mag worden, en van die witte school wordt dat niet helemaal duidelijk eigenlijk.
Het lijkt me vooralsnog niet uit te sluiten dat de kwaliteit van het onderwijs (als je dat tenminste beschouwt als 'hoog niveau bij uitstroom') beter is op de zwarte dan op de witte school. 40% HBO+ ouders lijkt me inderdaad hoog trouwens! Ik vraag me af of je dat ergens anders in Amsterdam haalt. Nou ja, IJburg, Centrum en Watergraafsmeer vermoedelijk.

Wat cultuur betreft: speelafspraakjes en kinderfeestjes is erg taai ongerief geloof ik, maar mijn indruk is dat allochtone kinderen het St Maartenlopen (overigens vziw geen oude traditie in Amsterdam Zuid) zeer snel onder de knie hebben! Hier in Oost waren de paar kinderen die ik langskreeg tenminste allemaal Marokkaans, voor zover ik kon zien.

Overigens: op basis van alles wat je nu gepost hebt zou ik voor de zwarte school kiezen. Buurtschool, goed onderwijs (zo te lezen), kleine klassen, en minder een reservaat van geprivilegieerden dan de witte school. Maar ja, ik ken geen van beide scholen dus dat zegt niet zoveel.

Groeten,

Temet

liora

liora

11-03-2009 om 13:37

Poehee

Hoi Lies,

Heb je al gekeken op de site van DMO? Daar vind ik dat deze school 68% gewichtenkinderen heeft, veel hoger dan het percentage in het stadsdeel. Dit doet me vermoeden dat de school ook kinderen uit andere buurten aantrekt, en het dus misschien niet zo'n buurtschool is.

Ik vond de cito score laag, en 17% van de kinderen krijgt VWO advies.

Ik denk dat je je het beste kunt afvragen hoe jij je voelt als je op een feestje komt waar je niemand kent. Waarom voelt het ene feestje dan toch prettiger, vertrouwder, dan het andere?
Wil je je zoon echt naar een school doen waar hij een uitzondering is? Ik zou het eigenlijk echt niet doen.

Liora

Mamalies

Mijn kinderen zitten/zaten (oudste inmiddels naar VWO) op zo'n school die door witte ouders een hele fijne gemengde school is geworden. Zo'n 12 jaar geleden was deze school nog hartstikke zwart, maar door een groep witte ouders is het nu een supergezellige gemengde school. De Cito-scores zijn prima (net boven t landelijk gemiddelde). Ik ben heel blij dat mijn kinderen op de gemengde buurtschool zitten/zaten. Mijn oudste zit nu op een heel witte middelbare, hij vond het, vooral in de brugklas, maar een vreemde ervaring dat er nog 7 andere kinderen met dezelfde (oerhollandse) naam als hij op school zaten. Ik hoop dat je voor de gemengde school kiest, en als het écht niet bevalt kan je zoon altijd nog naar een andere school. Groet Suus

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2009 om 14:47

Cito

Je schrijft dat je de cito-score laag vindt. Hoe hoog is die dan? En weet je ook wat andere scholen met een dergelijke populatie scoren? (dat weet de school als het goed is). 17& VWO-advies is trouwens niet gek hoor, volgens mij is dat heel gemiddeld. Hier op het forum krijg je wel eens de indruk dat HAVO/VWO een beetje de norm is, maar daar komt nog niet de helft van de kinderen terecht.

mammalies

mammalies

11-03-2009 om 14:48 Topicstarter

Is dat laag?

op de website met resultaten staat de laatste jaren cito-scores van 538-537-534; is dat laag dan? Iig wel even vragen waarom het daalt. Ik begreep dat de hoogste klassen nu nog vrijwel volledig zwart zijn, helemaal representatief is dat dus niet.

Wat zijn trouwens gewichtenkinderen?

En of er witte kinderen blijven komen? Gezien de wachtlijsten is er nog wel markt voor, en hoe witter de school wordt hoe groter die kans, natuurlijk. Zeker omdat er best meer ouders een wat gemengdere school in oud zuid zoeken. Ik meen dat dat ook op een paar scholen in de Pijp aan het gebeuren is.Voor mijn zoon weet ik dus dat er wat aansluiting zal zijn, maar of dat zometeen bij dochter ook zo zal zijn? En is het voor meisjes nog anders (op een zwartere school zitten) dan voor jongens? Toevallig weet ik dat 1 van de creche-jongetjes een zusje heeft dat net zo oud is als de mijne, en die zal dus ook in het kielzog van haar grote broer gaan, maar toch.. Moeilijk!

Ik zwabber enorm tussen Liora (kies voor Dalton, leuke school en wsl meer sociale aansluiting) en Temet (stap uit dat gepriviligeerden reservaat!).

Waarschijnlijk hebben we niet zoveel te kiezen trouwens, met die wachtlijsten. Het is meer een kwestie van: als hij uitgeloot wordt, ga ik dan nog een enorme lobby starten (is dat zinvol?) of voel ik me ook prettig bij het alternatief (evt met de mogelijkheid om als het tegenvalt nog later over te stappen). Dat is dus nu een beetje mijn volgorde. Ik heb hem trouwens ook nog ingeschreven op de Nic Maes, daar ervaring mee, Liora?

Temet, ik vind dat je een moedige keuze maakt, ik hoop dat het goed uitpakt voor jullie. En een beetje beschamend voor mezelf dat ik dat soort keuzes bij ánderen dus altijd bewonder, net als dat soort ouderinitiatieven om gezamenlijk kinderen naar een zwarte school te doen, maar bij mezelf twijfel ik dus tóch!

Ik hou jullie op de hoogte.

oh ja Liora, NSO/BSO is sinds een jaar in zelfde handen als KDV..

Vic

Vic

11-03-2009 om 15:59

Cito-score

Alleen de Cito-score zegt niet zoveel over de kwaliteit van de school. Op de school van mijn kinderen is de gemiddelde score 531. Volgens de onderwijsinspectie krijgen ze toch een 'goed' omdat die 531 in lijn ligt met de verwachtingen. Ik weet niet precies waar die verwachtingen vandaan komen, maar de school houdt in ieder geval, waar mogelijk, alle kinderen binnen en alle kinderen (ook die met zes rugzakjes) mogen de Citotoets doen. Mijn oudste is in groep 6 overgestapt van een witte naar deze gemengde (65/35) school. Al na twee weken had haar leerkracht een aangepast leerpakket bedacht voor mijn kind. Op de vorige (witte) school heb ik jaren moeten steggelen over compacten en extra werk.
Het enige minpuntje vind ik dat ik lastig aansluiting krijg met andere ouders. De kinderen van 'ouders zoals ik' gaan over het algemeen naar de witte RK school hier in het dorp. Ik kon kiezen uit twee openbare scholen en heb de dichtstbijzijnde genomen (ook met betere inspectierapporten).

Mamalies

Nou. Mamalies, helemaal 100% gerust ben ik ook niet. Maar ik zou ook niet tevreden zijn geweest als ik mijn kind in de Aker op school had gedaan. Of, nog erger, in Badhoevedorp (had ook voor forse logistieke problemen gezorgd).

Dus denk ik maar bij mezelf 1) mijn kind weet niet beter, die groeit straks op in die buurt en gaat met de buurjongetjes en -meisjes naar school. Wat dat 'feestje waar je niemand kent' gevoel dat Liora beschrijft - zo is de eerste schooldag toch wel. Nu heeft hij tenminste nog kinderen die hij ook in de buurt om zich heen ziet.
2) het lijkt me niet waarschijnlijk dat alle gezinnen van kinderen in de klas er allemaal volstrekt andere normen en gewoonten op na zullen houden dan wij. Nog even daargelaten dat er binnen dit gezin ook verschillende normen gelden
3) er zullen nog wel meer 'witte' kinderen aankomen. School probeert dat ook wel trouwens, heb ik het idee, en timmert nu aan de weg met informatieochtenden etc. Er zit een creche in diezelfde brede school. Nu maar hopen dat niet alle kaaskoppenkindjes van die creche naar Badhoevedorp gaan straks ...
4) Gelet op de uitstroomcijfers gaan er ook van deze school kinderen naar het VWO. Het leek een laag percentage. Tot vriend en ik eens nagingen hoe het destijds bij ons in de zesde klas zat. Die cijfers waren niet heel veel anders.

Nogmaals: we zullen zien...

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2009 om 17:48

Cito-verwachtingen

Volgens mij krijgt de school trouwens van cito zelf te horen hoe het landelijk gemiddelde van vergelijkbare scholen is. Ik weet niet waar het precies op is gebaseerd. Waarschijnlijk op basis van postcode? Of nemen ze daar ook info over gewichten-kinderen in mee?
Onze school heeft laten weten dat het gemiddelde van vergelijkbare scholen 538 is. Een schoolgemiddelde van 535 - of lager - zou voor deze school dus zorgelijk zijn.
Als je de cito-scores mee gaat nemen in je overweging, vergeet dan niet te vragen of alle leerlingen mee mogen doen aan de cito. Er schijnen nogal wat scholen die de zwakke leerlingen uitsluiten van deelname, om zo het gemiddelde kunstmatig hoog te houden.

Sfeer

Woon zelf niet in A'dam en heb ook niet zo'n soort dilemma gehad. Ik zou adviseren een school te kiezen die qua sfeer het dichtst bij jezelf -en dus waarschijnlijk ook bij je kind- ligt en niet zozeer of die zwart, zwart/wit of wit is. Je kind zoekt toch vriendjes uit waar het mee klikt, ongeacht of dat nou een maatschappelijk wenselijke keus is of niet. Verder zou ik letten op sociaal gedrag onderling, de onderwijsmethode, klassen-samenstelling en leermethodes.
Ga eens om 12 uur bij de school staan er kijk hoe je je voelt tussen de ouders. Fijn publiek? Of voel je je verschrikkelijk uit de toon vallen? Hoe gaan de kinderen onderling met elkaar om?

Buurtbewoner

Buurtbewoner

11-03-2009 om 19:47

Europaschool

Dag Lies,
Mijn kinderen zitten op de europaschool. Wij zijn er zeer tevreden, er is veel aandacht voor de kinderen. Docenten zijn jong en enthousiast. het leuke vind ik dat het wel gemengd is in die zin dat er kinderen uit alle culturen rondlopen. Veel kinderen hebben ouders waarvan er eentje uit het buitenland komt. En valt mij ook meeviel is dat er veel kinderen in de buurt wonen! Bij ons op loopafstand al 7 stuks.
De 2e Dalton ken ik ook, ben er een aantal keren geweest in verband met andere activiteiten, maar die vind ik wel errug wit, hoor, inderdaad die types die elke vakantie eventjes naar Ibiza vertrekken.

mammalies

mammalies

11-03-2009 om 20:15 Topicstarter

Buurtbewoner!

Hoi, dank voor je bericht! Ja, ik vond het een erg leuke school, en zag inderdaad dat het leuk gemengd was. Ik ga hem zeker inschrijven, maar ook hier geldt: er worden 25 kinderen per jaar toegelaten, uit 100 inschrijvingen...
En ik vind het dus een beetje een nadeel dat het ietsje verder weg is/niet op loopafstand.

Net trouwens nog het inspectierapport van de zwarte school gelezen en dat was enorm positief (maar wel uit 2005...). Hoogst mogelijke score voor schoolklimaat, en verder allemaal ruim voldoende: schoon, gezellig, veilig, stimulerend, duidelijke meerwaarde van de nadruk op kunst, stabiel en hecht team, kleine klassen klassenassistenten.

Nou ja, morgen op bezoek, ik ben benieuwd.

liora

liora

11-03-2009 om 21:05

Tja

Hoi mamalies,

Lastig hoor! Even voor sommigen in deze draad: het betreft hier geen gemengde school maar echt een zwarte school. Dat is nog een groot verschil.
Gemengd is wel leuk, maar in de buurt is nog veel leuker.

Heb je aan de zwarte school gevraagd of de meeste kinderen in de buurt wonen? Want dat vraag ik me echt af, gezien het feit dat de schoolpopulatie geen afspiegeling van de buurt is.

De Nicolaas Maes ken ik een beetje, hoor ik hele goede verhalen over. Ook erg wit geloof ik.

Liora

mammalies

mammalies

11-03-2009 om 22:01 Topicstarter

Liora

ik ga er morgen uiteraard naar vragen, maar wat ik begrijp is de bovenbouw echt zwart, maar de onderbouw toch gemengd te noemen: 40% vd ouders HBO+, zoals ik al zei.
Het rare van dit soort termen is natuurlijk dat die HBO+ nog niets zegt van de culturele achtergrond van ouders, maar goed, in steden als amsterdam wordt dat zo'n beetje gelijkgeschakeld: HBO+ = wit. Zelfs in de definiering van de gemeente, begreep ik.

Trouwens, je vroeg ook nog of we ons bewust waren van het feit dat het geen openbare school is. Ja, dat is een ander twijfelpunt. Het is een oecomenische school. Wij zijn beiden niet gelovig, maar ik ben wel christelijk opgevoed en heb geen moeite met een oecomenische school. Mijn man is erg anti en is gelijk bang dat er godsdienstwaanzinnigen rondlopen. Nou ja, ook morgen navragen dus.

Morgen meer!

liora

liora

11-03-2009 om 22:13

Gewichten

Hoi,

Zoek anders even op gewichtenregeling. Een kind heeft gewicht als de ouders een zeer laag opleidingniveau hebben. Het heeft op zich niks (meer) te maken met etniciteit. Alleen is het wel zo dat er veel meer allochtone kinderen een gewicht krijgen dan autochtone.

Dus 70% kinderen met gewicht is echt heel veel hoor!!

Ben benieuwd hoe het morgen gaat.

Liora

Mamba

Mamba

11-03-2009 om 22:22

Als de onderbouw 'verwit'

is het leerlingengewicht lager en komt er minder geld binnen. De groepen worden dan weer groter.

mammalies

mammalies

12-03-2009 om 16:12 Topicstarter

Hoe het was..

Nou, om in Liora's vergelijking te blijven: een exotisch feestje waar ik me een tikje onwennig voelde maar vast en zeker veel onbekende hapjes zou proeven...
En op de witte school zou ik waarschijnlijk dezelfde hapjes proeven als op onze eigen feestjes, en me zorgen maken of het kado'tje niet te klein is, en mijn kleren wel hip genoeg. Maar ook dat zijn vooroordelen, die wel eens mee zouden kunnen vallen.

Goed, wat was mijn indruk. Ten eerste vond ik het beeld zwarter/gekleurder dan ik had gedacht. Maar de definitie daarvan is lastig, blijkt maar weer.
Puur het beeld: per klas maar een paar (2,3) blonde koppies. Maar dat zegt nog niet zoveel: mijn broer ziet er ook mediterraans uit. De info van de directeur zegt meer: weinig Marokkaans, en alleen nog in de hogere klassen. Een heel clubje Brazilianen, wat toevallig is doordat de vrouw van de directeur braziliaans is. Ook wat illegalen en vluchtelingen. 60% Nederlands als moedertaal, maar daar zitten ook redelijk wat tweede/derde generatie-kinderen tussen. Zo ook de 40% HBO+ ouders, ook daar zitten veel tweede/derde generatie nieuwe nederlanders tussen. En daarvan wonen sommigen weer in de tuindorpen, maar vinden de scholen daar te zwart, en sturen hun kind dus naar deze school, waar een heel aantal zelf ook nog op heeft gezeten. (Liora, deze groep en de brazilianen komen dus niet uit de buurt, de rest wel, en dan zowel omgeving marathonweg, omgeving zeilstraat als omgeving valerius/lomanstraat)

De school hecht eraan gemengd te blijven: er is nog wel wat ruimte voor nederlandse witte kinderen, maar niet teveel. Ze willen niet wit worden. Toevallig liep er net een witte moeder van een meisje in groep 4 binnen met wie ik even sprak: zij had net als ik twijfel gehad rondom het sociale aspect, en was destijds gestart (toen de school nog echt zwart was) met het idee dat als het niet lukte met speelafspraakjes, ze haar dochter eraf zou halen. Dat lukte dus wel, hoewel soms niet zo vanzelfsprekend als op een witte school. Je moet er net iets meer moeite voor doen. Maar ja, wat mij betreft is het daar ook een beetje om begonnen met integratie, dat we daar allemaal een beetje moeite voor doen.

Verder: de cito-scores hangen dus ook een beetje af van waar je ze tegen afzet, en wie je meerekent. Als je de kinderen die volwaardig meedraaien alleen rekent, is het gemiddelde 538. De twee scores 550 (van de 16 leerlingen die dit jaar een cito-toets deden) dit jaar waren trouwens van een braziliaans jongetje dat pas 4 jaar in NL was en een nederlands meisje met surinaamse achtergrond.

En wat was de school mooi! Werkelijk, van alle scholen die ik tot nu toe heb gezien in oud zuid was dit de mooiste en de schoonste. Niet in de laatste plaats door een enorme hoeveelheid kunstwerken die door de kinderen met een aparte kunstdocente worden gemaakt. En dan bedoel ik geen freubelwerkjes, maar fotografie, mozaiek, beeldende kunst..echt prachtig. Verder een bijzonder prettige sfeer, leuke leerkrachten, en het viel mij op hoe respectvol en netjes iedereen was. Iedereen geeft 's ochtends de directeur, die bij de deur staat, een hand en zegt goedemorgen. Toen wij een klas ingingen en een paar kinderen geen goedemorgen zeiden werden ze daar door de andere kinderen op aangesproken. En ik hou wel van goeie omgangsvormen...Kortom, het voelde goed.

Dus hoe sta ik er nou in?
Hoezeer ik ook baal van mezelf, ik durf niet voluit voor deze school te kiezen, met name omdat ik denk dat alle kinderen uit onze straat niet naar deze school gaan, ookal is het wel een buurtschool. Ik wacht dus de loting van de witte school af. Maar voel me wel steeds comfortabeler bij deze school als alternatief.

Nu nog gaan kijken op de witte school!

Lies

Zwart, wit, opleiding

"HBO+ = wit. Zelfs in de definiering van de gemeente, begreep ik. "

De gemeente Amsterdam weet geloof ik zelf niet wat zwart en wit is. Althans, in de tijd van wethouder Buyne was de gemeente daar volstrekt onduidelijk over Misschien kan je je het gedoe over de duo-aanmelding nog herinneren. Ik heb toen vragen gesteld over de status van mijn zoon, en heb daar nog een draadje over gestart (vast terug te vinden met de zoekterm 'duo penotti')

Maar de meest logische verklaring is inderdaad die van Liora: vroeger leverde een allochtone achtergrond extra 'gewicht' op, tegenwoordig een laag opleidingsniveau (vandaar ook mijn vraag destijds of mijn zoon nu zwart of wit was, want vader is allochtoon maar wel hoog opgeleid)
Dus HBO+ is niet zozeer 'wit' alswel 'geen extra gewicht'.

Omdat de lat voor extra gewicht erg laag ligt voorzie ik dat ook op echt zwarte scholen (in de etnische zin) het aantal leerlingen met extra gewicht fors zal afnemen. Blanker worden die kinderen daar niet van, dat begrijp je

Groeten,

Temet

mammalies

mammalies

12-03-2009 om 20:27 Topicstarter

Ja, die definities

gek wordt je ervan. Door het verhullend taalgebruik weet je nauwelijks wat er bedoeld wordt of hoe je gegevens moet duiden. Ik hoop ook de hele tijd dat ik niemand beledig in hoe ik de gegevens interpreteer en opschrijf. En eigenlijk wil ik alleen maar weten of hij daar wel vriendjes zal maken!!

Ik vind het trouwens ook enorm confronterend om hiermee bezig te zijn en na te gaan waar mijn angst of twijfel nou zit. Dat geldt voor de witte school, waar ik huiverig ben voor een ons-kent-ons, corporaal, rijk, sfeertje, terwijl ik toch geen 16 meer ben, dus wat zou het me uitmaken? Maar het geldt des te meer voor de gemengde school. Maar gaat het me daar nou om kleur, het anders zijn dan wat ik gewend ben? Om resultaten als afgeleide van het lager-opgeleid zijn van veel allochtone ouders? Of om de sociale context, ook als afgeleide van de culturele mix, en de twijfel of mijn zoon daarin aan zijn trekken komt? Ben ik discriminerend, racistisch zelfs? Of den ik alleen maar realistisch als ik van mijn zoon geen sociaal experiment wil maken.

Nou ja, dat soort vragen dus..

Het blijven leuke discussies...

Dat vind ik een interessante opmerking van je:
"Dat geldt voor de witte school, waar ik huiverig ben voor een ons-kent-ons, corporaal, rijk, sfeertje, terwijl ik toch geen 16 meer ben, dus wat zou het me uitmaken?"

Als de angst voor de witte school hem er inderdaad vooral in zit dat *jij* je ongemakkelijk dreigt te voelen bij die andere ouders, dan zou je dat denk ik inderdaad maar beter opzij kunnen schuiven. Als je bezwaar is - en dat is het ook, begrijp ik -dat je voor *je kind* niet zo'n omgeving wilt omdat je vindt dat hij dan een wat merkwaardig wereldbeeld krijgt, dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal (nog daargelaten of e.e.a. realistisch is of vooroordeel).

Je kan dat laatste natuurlijk ook als een voordeel zien. Zie het draadje in Algemeen van Muis/Nivea die altijd een wat ongemakkelijk gevoel houdt tussen mensen uit 'gegoede kringen'. Doe je kind op de basisschool tussen die kinderen en de kans is groot dat hij er zo mee vertrouwd is dat hij zich later prima in die kringen kan bewegen. Of dat is wat je wilt, dat is de vraag

Als je je zorgen maakt om het leerniveau, dan denk ik - maar zover was je zelf kennelijk ook al - dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Perfecte inspectierapporten. En een flink contingent hoogopgeleide ouders, wat de kans vergroot dat er een flink percentage kinderen ook hoog mikt. Dat die andere school een *nog* hoger percentage HBO+-ouders heeft ligt denk ik echt aan de wat aparte buurt waar jij woont. Dat vertekent het beeld.

Je weet niet hoe 'anders' die niet-witte kindertjes zijn. En als ze anders zijn, hoe hinderlijk dat dan is. De school klinkt wel als een zeer gemengde school, waarmee ik niet bedoel dat zwart en wit gemengd zijn, maar dat niet éen etnische groep duidelijk de overhand heeft. Dat lijkt me wel positief, eigenlijk.

Wat betreft de definitie van 'zwarte school' - je kan officieel definiëren tot je een ons weegt. Maar in de discussies tussen ouders gaat het meer om de vraag 'hoe hoog is het percentage als problematisch ervaren niet-kaaskoppen'.
Chinezen, bijvoorbeeld, worden volgens mij niet als 'zwart' gezien. Althans, nu niet. Kan natuurlijk zomaar veranderen. 'Zwart' is nu Marokkaans, Turks, Surinaams, Antilliaans. En feitelijk wordt volgens mij gewoon het percentage donkere koppies op het schoolplein bekeken voor een idee of een school zwart of wit is.

Als men over een paar jaar een serieuze hekel zou krijgen aan Polen en andere Oosteuropeanen dan wordt de discussie helemaal interesssant

Groeten,

Temet

liora

liora

12-03-2009 om 23:11

Mamalies

Hoi mamalies,

Mooi verslag van je! Ik zou zeggen: als de vraag is of je zoon genoeg aansluiting wil hebben, kijk dan eens naar met wie jij hebt gepraat. En dat is dus 1 witte moeder.... Ik vind dat veelzeggend.

Ik zou een mooi gebouw zeker niet mee laten wegen. Ik denk echt dat waarschijnlijk het toch fijner is voor je zoon op een witte school.
Vraag je eens af wat je zoon ermee wint door naar school te gaan met heel veel achterstandskinderen? Ik zie geen voordelen bij zo'n hoog percentage, wel als het percentage lager is, dan is het een gemengde school. Maar dat is dit niet, en een buurtschool is het evenmin.

Ik vind de Zeilstraat en Marathonweg echt andere buurten dan Johannes Verhulststraat. Dus zelfs het argument van buurtschool gaat niet op!

Liora

mammalies

mammalies

13-03-2009 om 09:33 Topicstarter

Temet; beiden

Hoi temet,

eigenlijk beide:ik ben bang met ongemakkelijk te voelen. Heb zelf op een middelbare school gezeten waar de jaarclubs als het ware al in de brugklas werden gevormd. Hoewel ik voldoende aansluiting had, zweefde ik een beetje tussen de groepjes in: hoorde niet bij het corporale groepje, want kwam uit een dorp en zat niet op hockey en mijn vader plakte altijd van die vervelende pvda-posters voor het raam. Maar hoorde ook niet echt bij de andere kinderen uit de omliggen de dorpen, omdat mijn beste vriendin wel hard-core hockeymesije was. Nou ja, die 'scene' heb ik soms wat intimiderend gevonden, en ik vond amsterdam daarna een verademing. Ben dus een beetje bang dat ik via mijn kind weer in die sferen terecht kom. Maar je hebt gelijk, dat moet niet leidend zijn.

En daar komt bij, dat ik voor mijn kind dus een wat realistischer wereldbeeld wil én niet zou willen dat hij zich zo ongemakkelijk gaat voelen als ik me bij tijd en wijlen voelde. Maar eigenlijk ben ik daar niet zo erg bang voor; hij lijkt errug op zijn vader en is absoluut geen 'pleaser'. Hij lijkt heel autonoom.

Groet,
Lies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.