Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuze; wit-zwart, ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mammalies

mammalies

13-03-2009 om 09:39 Topicstarter

Liora

Tja, die ene moeder, dat was toevallig iemand die binnen liep. Er waren er meer, dus zo veelzeggend was dat op zichzelf niet, denk ik. En wat mijn kind te winnen heeft: een wat reëlere blik op de wereld (maar is het ook zijn wereld, da's de vraag?), wat meer besef van hoe andere mensen leven en dat verschillen juist leuk zijn?

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de buurt. Het is een school in de buurt, maar niet van mijn buurt.

Zoals ik al zei: mijn voorkeur blijft de witte school. Alleen ben ik heel bang dat ik moet uitwijken, gegeven de beperkte plaatsingsmogelijkheden! En dan moet je toch iets? Wat zijn jouw ervaringen met er toch nog tussen komen, of later overstappen?

Ik hoor het over een paar weken, zal het hier melden.

Dank voor het meedenken, weer.

Buurtbewoner

Buurtbewoner

13-03-2009 om 10:35

Lastig

Hoi,
Ik zou toch ook het gemak van dichtbij zwaar laten tellen. Dan zijn ook speelafspraakjes makkelijker te maken. Mijn kinderen hebben, voordat ze naar de europaschool ging, eerst op een gemengde school gezeten. De kinderen hadden absoluut geen moeite met de verschillen. In het begin zagen ze de verschillen niet, toen ze wat ouder werden, kwamen ze met verhalen thuis over hoe anders dingen gingen bij anderen. Ze hadden ook net zoveel afspraakjes met allochtone kinderen als met autochtone kinderen. Kan mij niet herinneren dat dat meer moeite kostte. Dingen gaan anders inderdaad, maar niet vervelender.
Maar als je een plekje op de europaschool gaat, is dat gewoon leuk. Ze krijgen een extra taal vanaf groep 1 en je wilt niet weten hoe snel ze dat leren!!!! En de schooltijden zijn ook aangenaam, van half 9 tot half 4.
Succes met je keuze!

liora

liora

13-03-2009 om 11:21

Over verschillen

Hoi,

Over verschillen: natuurlijk is het goed als kinderen met heel veel verschillende mensen omgaan. Dat krijg je op een gemengde school. Maar let wel: dat zijn hier niet de alternatieven. Het is een zwarte of een witte school. Beide scholen zijn dus niet gemengd maar homogeen. En dan is de vraag kies je ervoor om bij de middenmoot te horen of bij een kleine minderheid.

De Europaschool is denk ik wel echt een gemengde school wat betreft nationaliteiten, maar aangezien de eigen bijdrage iets meer dan duizend euro per jaar bedraagt (als ik het goed heb) zal het kwa inkomen alweer wat minder gemengd zijn.

Mamalies ik denk dus dat je kind een bredere kijk op het leven krijgt als hij met veel verschillende mensen in aanraking komt. Ik denk niet dat dat op de Elout meer het geval is dan op de Tweede Dalton of de Nicolaas Maes.

Liora

mammalies

mammalies

13-03-2009 om 11:29 Topicstarter

Liora

Ha,
Ja, ik neig dus inderdaad ook naar jouw standpunt. Hoewel ik van mening ben dat hij iets meer gemengd dan zwart is, op basis van de gegevens (40% HBO+, 60% NL als moedertaal, iig heel etnisch heterogeen). Maar ja, niet wit-nederlands inderdaad.

Maar wat als we er niet tussenkomen op de andere scholen? Je klinkt alsof je dit allemaal al uitgebreid hebt meegemaakt, dus weet jij hoe dat dan werkt, wat de strategie moet zijn? En hoe erg is later overstappen, als dat moet?

Dank,
Lies

liora

liora

13-03-2009 om 11:51

Lies

Hoi Lies,

Geen idee of er een strategie is die helpt. Je moet gewoon geluk hebben denk ik. Ik zou me toch op zoveel mogelijk scholen inschrijven, en hopen dat eentje plek heeft.
Later overstappen is soms ook nog erg moeilijk, veel scholen zitten tot en met groep 4 vol, maar over het algemeen is het vanaf groep 3 al wel iets makkelijker.

Misschien is De Wielewaal ook nog een optie? Of is dat ook te ver uit de buurt?

Liora

Buurtbewoner

Buurtbewoner

13-03-2009 om 13:20

Nog een optie

De Olympiaschool aan de Stadionkade is ook gemengd, net zoveel wit als zwart.
Liora, de eigen bijdrage van de Europaschool is ongeveer 500 euro, inclusief overblijf, taal, schoolreisjes etc. Ik ken een aantal gezinnen dat niet rijk is (ook veel 1 ouder gezinnen) maar dus wel op de Europoschool zitten.

mammalies

mammalies

13-03-2009 om 14:00 Topicstarter

Ingeschreven bij

dalton, nic maes en europaschool. Daarna maar weer verder zien...

Andere scholen in de buurt vind ik te traditioneel (W'park, H. van Loon) en met Montessori heb ik niets.

Wielewaal en Olympiaschool vind ik allebei ook echt een beetje ver weg, ook omdat babydochter nog 2 jaar op de creche bij ons in de buurt zal zitten..

Mamalies en liora

Weet je, volgens mij heb je het gewoon prima voor elkaar. Je weet wel waar je voorkeur naar uitgaat: de witte school (dat had ik niet zo duidelijk opgepikt eigenlijk). Nou lukt dat, mooi. Lukt dat niet, dan is die zwarte school een prima alternatief, waar je om andere redenen weer helemaal achter kan staan.

Kortom: je kan eigenlijk niet verliezen. Mooi toch?

Liora, ik ben het niet met je eens dat zwart = homogeen. Nog daargelaten dat de percentages zwart/wit kennelijk (ik ga even van de posting van Mamalies uit) anders liggen dan jij denkt, maar het idee dat 'zwart' een pot nat is lijkt me gewoon niet kloppen. OM te beginnen krijg ik het idee dat zwart= achterstand op deze school al helemaal niet opgaat, met al die HBO'ers, en daarnaast zijn er verschillende groepen niet-kaaskoppen. Surinamers zijn geen Turken, Brazilianen (kennelijk een factor van belang op die school) zijn geen Marokkanen. Het kan denk ik voor de sfeer in de klas wezenlijk verschil maken of een etnische groep de overhand heeft of niet.

Groeten,

Temet

Niet om het één of ander...

...maar volgens mij mag je je kind volgens de wet maar op één school tegelijkertijd inschrijven.

Grinnik

"Niet alleen zijn Marokkanen geen Turken of Antillianen, maar ook Marokkaanse ouders onderling verschillen op heel veel punten. Eigenlijk lijken ze wat dat betreft best wel op "witte" ouders. "

Precies. Net mensen, die Mocro's

Groeten,

Temet

Genista

Waar staat dat?

Nou, misschien heb je wel gelijk, maar wat veel mensen 'inschrijven' noemen (ook in deze draad) is geloof ik eigenlijk een vooraanmelding. Het echte inschrijven gebeurt als het kind daadwerkelijk naar school gaat. Maar daar gaat het in deze discussie dus niet om. Zo'n vooraanmelding (zoals ik het dan maar even noem, er is geloof ik een andere term voor) kan wel degelijk op meer scholen tegelijk en dat is geloof ik niet eens ongebruikelijk als er sprake is van wachtlijsten.

Groeten,

Temet

Toelaten

Inschrijven en ingeschreven zijn, zijn twee verschillende dingen. Je kunt je op heel veel scholen inschrijven (althans de wet verbiedt dat niet), maar kunt uiteindelijk maar op één school als leerling ingeschreven staan. Welke dat is, hangt af van de school die je toelaat.
Groet,
Miriam Lavell

mammalies

mammalies

13-03-2009 om 21:26 Topicstarter

Sterker nog

..ik zag ergens op een site van de gemeente amsterdam dat je je vooral voor meerdere scholen moest aanmelden -dat is de term geloof ik.

Temet, je geeft me een goed gevoel. Of bedoel je het cynisch, dat ik het goed voor elkaar heb? Hoe dan ook heb je gelijk; ik kan niet verliezen. Behalve dan een beetje gewetenswroeging dat ik de veilige weg kies, en niet de lef heb die jij wel hebt.

Ik denk overigens dat je gelijk hebt dat het uitmaakt of een school etnisch homogeen of heterogeen is. Ik vind het bijvoorbeeld prettig dat het niet-witte deel van deze school niet compleet islamitisch is. Sterker nog, het is een eucomenische (hè, ben de spelling even helemaal kwijt! klopt dit?) school wat in de praktijk van deze school een soort religieuze/atheistische mengelmoes betekent.

Inschrijven, aanmelden...

Ik weet niet waar het staat en wellicht heeft men mij in Den Haag wat op de mouw gespeld, maar wij mochten maar op 1 school tegelijk voorinschrijven/aanmelden/schriftelijk te kennen geven dat wij een kind daar graag onderwijs zouden laten volgen zodra het vier jaar werd. Was volgens de zegsman een wettelijke bepaling, mede om onnodig lange wachtlijsten te voorkomen (als iedereen zijn kind op 3 of 4 scholen inschrijft, lijken de wachtlijsten dus 3 of 4 keer zo lang als ze in werkelijkheid zijn). Zou het op de school van onze keuze niet kunnen, dan was de openbare alsnog verplicht ons kind toe te laten. Overigens zijn wij (weer eens) verhuisd voordat er daar überhaupt een kind van ons naar school is gegaan.

Mammalies

Nee hoor, er was niks cynisch aan, ik meen het. Beide alternatieven zijn goed, nou, dan kan je dus niet verliezen.

Terzijde: ook een school met een christelijke signatuur kan natuurlijk vol moslimkinderen zitten. De school naast de openbare waar wij ons kind hebben ingeschreven (er zitten 2 scholen in hetzelfde Brede-Schoolgebouw, een openbare en een PC) heeft meer kinderen met een moslimachtergrond dan christenen. Maar Jezus is aardig naar de achtergrond verdwenen, er is een soort algemeen godsbesef voor in de plaats gekomen geloof ik, en als je niks gelooft vinden ze het ook best. Er worden, zo begreep ik, wel bijbelverhale gebruikt als een soort kapstok om bezinning aan op te hangen, maar ook dat wordt redelijk algemeen gehouden kreeg ik de indruk. Tja, de schoorsteen moet toch roken, een echt Christelijke school in Osdorp (die er serieus 'nog wat aan doet') zou het vermoedelijk zwaar krijgen bij gebrek aan echte Christelijke kindertjes.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.