Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:17 Topicstarter

Rhonda schreef op 16-09-2022 om 19:13:

... Zij kwam meestal ergens anders vandaan en wilde ABSOLUUT niet met mij gezien worden. ...

Dan is het natuurlijk ander verhaal. Is bij ons absoluut niet het geval. Ik zie dat totaal anders, dat school verboden is voor ouders. Ik zie het als gemeenschap, zonder die kunstmatige scheidslijn.

Wat niet wil zeggen dat kind zich niet vrij kan ontwikkelen.
Erg veel momenten waarbij ik er niet bij ben en dat is helemaal prima. Hij is soms een week weg zonder mij, geen probleem hoor!
Maar als ik er letterlijk 2 minuten op een dag ben om te zeggen 'Ik ben  er!', zoon heeft geen problemen, maar school wel, vind ik dat achterlijk. En niet eens elke dag.
Die rigide houding, die kunstmatige scheiding, ik begrijp dat echt niet. Nergens voor nodig.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:07:

[..]

Serieus?! Wat idioot. Hoe zit dat dan met de Gezonde School?

De gemeente bespreekt dit natuurlijk met de cateraars en er wordt in overleg zeker rekening gehouden met wensen maar alles weren heeft weinig zin. Een school heeft met honderden leerlingen en hun ouders et hun opvoedvisies te maken; je kunt dan niet met ieders wensen en opvoedwensen/visies rekening houden, daar is geen beginnen aan. 

Jij hebt een andere kijk op bepaalde zaken en dat is prima maar je kind moet over een paar jaar ook mee gaan draaien in de maatschappij die een stuk diverser is. Beter om hem daar nu al mee om te leren gaan. 

Je schrijft van hij ziet dingen niet, die ik wel weet. Maar dat heb je ook maar van horen en zeggen en omdat jij die school niet ziet zitten trek je alles in het negatieve. Je vroeg om ervaringen over andersoort scholen, ik heb daar als schoolleider zeker ervaring mee, maar heeft weinig nut het met je te delen want je hebt al zeer sterk de mening dat wat jij vindt beter is.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:05:

[..]

Ik doe dingen genoeg voor mezelf, heb een eigen leven, daar schort het niet aan. Ik denk dat je me niet begrijpt. Ik vind dat de omgeving van een school moet passen bij onze visie op opvoeden. Andere nemen het niet van ons over, maar doen mee. Dat kan, maar dan wel passend bij onze visie op opvoeden. Lijkt mij vanzelfsprekend.

Maar tot hoe lang gaat dat door? Moet zijn beroepskeuze ook passen bij jullie beeld? En dat beeld van gezond eten, je weet dat zelfs bij de meest gezonde school de leerlingen in de pauze frikandellenbroodjes met Redbull halen bij de lokale supermarkt?


Wat is dan die manier van opvoeden, wat je zo belangrijk vindt dat het op school zeker voortgezet moet worden? Waarop je niet durft te vertrouwen dat hij er nu klaar voor is om zijn eigen leven te gaan leiden? Is dat dat hij een kopie van jou wordt? Dezelfde dingen doet en eet als zijn moeder? Vrienden heeft die door zijn moeder worden goedgekeurd?
Heb je nou echt niet door als je jezelf leest dat het alleen maar over controle en kramp gaat? Het moet op de manier zoals jij het wil, en anders deugt het niet. Je gaat zelfs zover dat je de middelbare school van je kind van binnen bezoekt om er iets van te vinden. 

Ik gun je kind een fijne middelbare schooltijd waarin hij loskomt van de kramp van zijn moeder. Af en toe uit de bocht vliegt maar zichzelf weer herstelt en herpakt. Waarin jij leert omgaan met de onzekerheid en angst die je kan hebben als je kind groter wordt en zijn eigen keuzes maakt. 
Of je blijft er zo bovenop zitten. Misschien heb je de zoon die De Bie hier speelt wel als voorbeeld? (


https://m.youtube.com/watch?v=W1sx3h3YQOQ. Dat is een karikatuur van een man wiens moeder alles voor hem bepaalde en betrokken was bij zijn opvoeding. Met de legendarische zin ‘ik wil niet met mijn moeder naar de stad, ik wil een lekker wijf. Daar ben ik voor behandeld’.)

Het valt me op dat je heel erg van uit jezelf redeneert. Je zoon is een afterthought; zijn mening deel je niet, of alleen als het expliciet gevraagd wordt om aan te vullen dat hij het net zo ziet als jij. Ik denk dat mensen daar op reageren, en niet zozeer op jouw alternatieve kijk op school, die natuurlijk best bestaansrecht heeft. Heb je dat in de gaten?

Gingergirl schreef op 16-09-2022 om 19:05:

[..]

Een school heeft daar weinig over te zeggen. De gemeente bepaald welke cateraar er in de school geplaatst wordt.

Zeker niet overal, hier bepalen scholenkoepels dat zelf. Vaak idd niet per schoollocatie maar vanwege schaal voordeel voor de hele koepel. Vaak kunnen ze dan wel per school wat variatie in het assortiment hebben.

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:12:

[..]

Dat is toch prima, dat je het tempo van het kind aanhoudt.

Niet het tempo van het kind, het tempo van school, na groep 4 was mee de school in niet de bedoeling behalve bij speciale activiteiten .

mamanatuurlijk schreef op 16-09-2022 om 19:17:

[..]


Maar als ik er letterlijk 2 minuten op een dag ben om te zeggen 'Ik ben er!', zoon heeft geen problemen, maar school wel, vind ik dat achterlijk. En niet eens elke dag.
Die rigide houding, die kunstmatige scheiding, ik begrijp dat echt niet. Nergens voor nodig.

Het is nergens voor nodig om een school in te lopen om te zeggen dat je er bent. Hij ziet dat vanzelf als hij het hek uitkomt. 

Waarom denk je dat hij niet zelf de tijd in de gaten kan houden en de uitgang vinden?


mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:47 Topicstarter

Renmuis schreef op 16-09-2022 om 19:35:

Het valt me op dat je heel erg van uit jezelf redeneert. Je zoon is een afterthought; zijn mening deel je niet, of alleen als het expliciet gevraagd wordt om aan te vullen dat hij het net zo ziet als jij. Ik denk dat mensen daar op reageren, en niet zozeer op jouw alternatieve kijk op school, die natuurlijk best bestaansrecht heeft. Heb je dat in de gaten?

Ah ok, is dat het. ik schetste in het begin (heb het even teruggelezen) natuurlijk ook alleen maar het slot van onze zoektocht. Kind wilde naar de 2 scholen met vraaggestuurd leren, veel buiten zijn enz. Was te duur. Alternatief was gymnasium, 2e keus dus. 
Maar nu kom ik erachter dat de sfeer op deze school absoluut niet aansluit bij wat we goed vinden voor hem. Dan liever toch maar duur.
Ik begrijp de kritiek niet. Je kiest toch een omgeving voor je kind, tot 18 jaar, waar je achter staat? Waarvan je denkt dat positief bijdraagt aan ontwikkeling van je kind? 
Daarnaast sta ik er echt anders in, ouders niet op school vind ik onzin.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:48 Topicstarter

Valeria schreef op 16-09-2022 om 19:45:

[..]

Het is nergens voor nodig om een school in te lopen om te zeggen dat je er bent. Hij ziet dat vanzelf als hij het hek uitkomt.

Waarom denk je dat hij niet zelf de tijd in de gaten kan houden en de uitgang vinden?


Jawel hoor, we spreken geen tijd af, ik kom als ik klaar ben en hij maakt er z'n huiswerk tot ik er ben. 

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:49 Topicstarter

Ysenda schreef op 16-09-2022 om 19:44:

[..]

Niet het tempo van het kind, het tempo van school, na groep 4 was mee de school in niet de bedoeling behalve bij speciale activiteiten .

En daar heb ik moeite mee. Ik ben voor kindvolgend, niet voor schoolvolgend.

Je kan het onzin vinden zoveel als je wilt, maar ouders horen niet thuis op de middelbare school. Hooguit bij een ouderavond en op de diploma uitreiking. 
Ik zal het maar vast verklappen, maar op de uni is dat nog veel sterker het geval! 

Ben je zelf eigenlijk wel ooit jong geweest?

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:50 Topicstarter

Biebel schreef op 16-09-2022 om 19:22:

[..]

Maar tot hoe lang gaat dat door? Moet zijn beroepskeuze ook passen bij jullie beeld? En dat beeld van gezond eten, je weet dat zelfs bij de meest gezonde school de leerlingen in de pauze frikandellenbroodjes met Redbull halen bij de lokale supermarkt?


Wat is dan die manier van opvoeden, wat je zo belangrijk vindt dat het op school zeker voortgezet moet worden? Waarop je niet durft te vertrouwen dat hij er nu klaar voor is om zijn eigen leven te gaan leiden? Is dat dat hij een kopie van jou wordt? Dezelfde dingen doet en eet als zijn moeder? Vrienden heeft die door zijn moeder worden goedgekeurd?
Heb je nou echt niet door als je jezelf leest dat het alleen maar over controle en kramp gaat? Het moet op de manier zoals jij het wil, en anders deugt het niet. Je gaat zelfs zover dat je de middelbare school van je kind van binnen bezoekt om er iets van te vinden.

Ik gun je kind een fijne middelbare schooltijd waarin hij loskomt van de kramp van zijn moeder. Af en toe uit de bocht vliegt maar zichzelf weer herstelt en herpakt. Waarin jij leert omgaan met de onzekerheid en angst die je kan hebben als je kind groter wordt en zijn eigen keuzes maakt.
Of je blijft er zo bovenop zitten. Misschien heb je de zoon die De Bie hier speelt wel als voorbeeld? (


https://m.youtube.com/watch?v=W1sx3h3YQOQ. Dat is een karikatuur van een man wiens moeder alles voor hem bepaalde en betrokken was bij zijn opvoeding. Met de legendarische zin ‘ik wil niet met mijn moeder naar de stad, ik wil een lekker wijf. Daar ben ik voor behandeld’.)

Ik houdt hem niet tegen naar supermarkt te gaan. Vind wel dat school verantwoordelijkheid heeft gezonde voeding aan te bieden. Goede voorbeeld geven en grenzen trekken.

Hahaha! De Bie, nou nee hoor, als ie ouder is, mag ie z'n gang helemaal gaan.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:51 Topicstarter

Jippox schreef op 16-09-2022 om 19:50:

Je kan het onzin vinden zoveel als je wilt, maar ouders horen niet thuis op de middelbare school. Hooguit bij een ouderavond en op de diploma uitreiking.
Ik zal het maar vast verklappen, maar op de uni is dat nog veel sterker het geval!

Ben je zelf eigenlijk wel ooit jong geweest?

Ja zeker! Uni? Dan is kind toch veel ouder?

Als je kind nog niet toe is aan de middelbare school, dan zijn daar wel alternatieven voor. Maar ik heb meer de indruk dat het hier de ouder is die er niet aan toe is

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

16-09-2022 om 19:54 Topicstarter

Gingergirl schreef op 16-09-2022 om 19:20:

[..]

Jij hebt een andere kijk op bepaalde zaken en dat is prima maar je kind moet over een paar jaar ook mee gaan draaien in de maatschappij die een stuk diverser is. Beter om hem daar nu al mee om te leren gaan.

Je schrijft van hij ziet dingen niet, die ik wel weet. Maar dat heb je ook maar van horen en zeggen en omdat jij die school niet ziet zitten trek je alles in het negatieve. Je vroeg om ervaringen over andersoort scholen, ik heb daar als schoolleider zeker ervaring mee, maar heeft weinig nut het met je te delen want je hebt al zeer sterk de mening dat wat jij vindt beter is.

Het eerste: als hij 18 is, is vroeg genoeg om van alles tegen te komen.

Tweede: van horen zeggen: ja, diverse keren hetzelfde èn gezien + ervaring van leerling die er niet om loog. Heel feitelijk.

Deel maar gerust ervaring met andersoortige scholen, vind ik natuurlijk interessant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.