Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Dat koken op school is leuk maar reguliere scholen doen dat niet dus je kookt thuis gewoon naar jouw inzichten. Dat lijkt me geenszins een reden om niet voor een bepaalde school te kiezen. 
Goed dat je hem zelf de keuze hebt laten maken. 

Goed dat je zoon bij zijn keuze is gebleven!

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 23:02 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 12-07-2022 om 22:24:

Een vriendin van mij zat met eenzelfde dilemma. Zeer slim en leergierig kind, maar ook erg speels en creatief. Kind koos uiteindelijk voor de vrije school. Wat bleek? Het was zo'n beetje het afvoerputje van de regio. Alle kinderen waar "wat mee was" gingen naar die school. Na een paar weken was dit kind doodongelukkig: er was altijd chaos in de groep en niemand kwam aan serieus leren toe. Gelukkig was een overstap naar het gymnasium nog mogelijk, dit kind is daar nu na 3 jaar heel gelukkig. Speels en creatief is het nog steeds. Dat wordt thuis ook gestimuleerd.

Fijn dit te horen. Ik denk dat het hier met de chaos wel zal meevallen (vrije school, zeer klein en bekwame leerkrachten0, maar zoon kiest voor gymnasium nu. Daar houden we het  maar even bij.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 23:03 Topicstarter

Netherfield schreef op 12-07-2022 om 22:58:

Goed dat je zoon bij zijn keuze is gebleven!

Dit was niet zijn eerste keus, dat was de vrije school. Maar dit is nu de keuze en we zijn beiden moe van het wikken en wegen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 23:04 Topicstarter

MamaE schreef op 12-07-2022 om 22:30:

Dat koken op school is leuk maar reguliere scholen doen dat niet dus je kookt thuis gewoon naar jouw inzichten. Dat lijkt me geenszins een reden om niet voor een bepaalde school te kiezen.
Goed dat je hem zelf de keuze hebt laten maken.

Dat sowieso zo, zelf keuze maken. Voor zover een kind van 12 kan overzien waarvoor hij kiest...

mamanatuurlijk schreef op 12-07-2022 om 23:04:

[..]

Dat sowieso zo, zelf keuze maken. Voor zover een kind van 12 kan overzien waarvoor hij kiest...

Masr dat kunnen jullie ook niet toch? Elke school laat zich op een open avond van zijn beste kant zien. 

Je kind kiest nu in elk geval voor een diploma waarmee hij straks alle kanten op kan. Dat lijkt me belangrijk en een goede keuze. 

MamaE schreef op 12-07-2022 om 22:30:

Dat koken op school is leuk maar reguliere scholen doen dat niet dus je kookt thuis gewoon naar jouw inzichten. Dat lijkt me geenszins een reden om niet voor een bepaalde school te kiezen.
Goed dat je hem zelf de keuze hebt laten maken.

Dat ligt eraan natuurlijk. Het voordeel van een vrije school is dat er meer wordt aangeboden dan alleen het aanleren van cognitieve vaardigheden, en dan niet alleen voor het vmbo-niveau. Het is wat completer op gebied van levensvaardigheden zeg maar, en koken of voedingsleer is daar één van de dingen van. Ik denk dat je op een vrije school dingen leert die heel zinvol zijn maar momenteel niet worden gevraagd in een neoliberale samenleving. Nog een nadeel van zo'n school is dat daar ook maar 24 uur in een dag gaan en het ontbrekende cognitieve deel toch ergens moet worden (in)gehaald voordat je naar een vervolgopleiding kunt gaan.

" Ik denk dat je op een vrije school dingen leert die heel zinvol zijn maar momenteel niet worden gevraagd in een neoliberale samenleving. Nog een nadeel van zo'n school is dat daar ook maar 24 uur in een dag gaan en het ontbrekende cognitieve deel toch ergens moet worden (in)gehaald voordat je naar een vervolgopleiding kunt gaan."

Ieder zijn meug, maar ik zou denken dat de school in principe bij uitstel deskundig is (of zou moeten zijn) voor het cognitieve deel. Mij lijkt het dus handig om het cognitieve deel aan de school over te laten, want daar hebben ze ervoor doorgeleerd, en dan thuis de geestelijke, culturele en culinaire vorming op te pakken. Kan je dat ook helemaal naar eigen inzicht doen. En het is stukken goedkoper.

Gelukkig leiden de meeste vrije scholen gewoon op voor een diploma. De weg ernaar toe is misschien alleen anders. Maar dat is bij veel scholen zo. Scholen leggen vaak een accent op iets.
Dochter zit een op "gewone" school, haar vriendin op vrije school. Ze doen beide het zelfde niveau.Hadden beiden een ruimte project. 
Op de vrije school was de inleiding met prachtige platen etc. Bij dochter met VRbril een ruimte reis van Andre Kuiper.
Beide moesten aan het einde vh project een soort tentoonstelling maken. Belangstellende mochten ook kijken. Ik ben bij beide geweest. Vrije school had prachtige kunstwerken met meer specifieke technieken en handgeschreven informatie etc
Bij dochter ook kunstwerken (maar met minder speciale technieken) maar daar hadden ze de info vaak met een qr code gedaan. Als je die scande hoorde je een soort podcast. En met zelf gemaakte muziek erbij etc. 
Op eerste gezicht dus groot verschil. Maar qua inhoud, de kennis , was het hetzelfde.
En het een is niet perse beter dan de ander.  

troelahoep schreef op 13-07-2022 om 17:20:

[..]

Dat ligt eraan natuurlijk. Het voordeel van een vrije school is dat er meer wordt aangeboden dan alleen het aanleren van cognitieve vaardigheden, en dan niet alleen voor het vmbo-niveau. Het is wat completer op gebied van levensvaardigheden zeg maar, en koken of voedingsleer is daar één van de dingen van. Ik denk dat je op een vrije school dingen leert die heel zinvol zijn maar momenteel niet worden gevraagd in een neoliberale samenleving. Nog een nadeel van zo'n school is dat daar ook maar 24 uur in een dag gaan en het ontbrekende cognitieve deel toch ergens moet worden (in)gehaald voordat je naar een vervolgopleiding kunt gaan.

Ik vind dergelijke levensvaardigheden zeker wel belangrijk en zinvol, maar het verschil zit hem er wel in dat ik mijn kind thuis ook kan leren koken (ze helpt al veel mee), maar dingen als wiskunde en Latijn niet. Daarvoor zal ze toch echt naar school moeten.

Je kunt heel veel vinden van de gerichtheid op diploma's, maar uiteindelijk heb je ze wel nodig voor een vervolgopleiding en wordt daar ook verwacht dat je dingen kent en kunt. Je kind kan niet in zijn eentje het systeem veranderen. 

Mijn moeder ging vroeger naar de huishoudschool, waar ze leerde koken, poetsen, wassen, strijken, hoe je kinderen moest verzorgen en opvoeden etc. Zeg maar de opleiding voor huisvrouw, dat was toen vrij standaard voor meisjes uit arbeidersmilieus. In mijn tijd bestond dat niet meer. En toch heeft die generatie dat ook geleerd (oké, de meesten dan). 

Als vrijeschoolonderwijs je aanspreekt, zou ik dat zeker overwegen, maar dan wel op een school waar je kind uiteindelijk ook een diploma kan halen. Niet op een veel te dure dagbesteding voor pubers. 

MamaE schreef op 14-07-2022 om 09:55:

[..]

Ik vind dergelijke levensvaardigheden zeker wel belangrijk en zinvol, maar het verschil zit hem er wel in dat ik mijn kind thuis ook kan leren koken (ze helpt al veel mee), maar dingen als wiskunde en Latijn niet. Daarvoor zal ze toch echt naar school moeten.

Je kunt heel veel vinden van de gerichtheid op diploma's, maar uiteindelijk heb je ze wel nodig voor een vervolgopleiding en wordt daar ook verwacht dat je dingen kent en kunt. Je kind kan niet in zijn eentje het systeem veranderen.

Mijn moeder ging vroeger naar de huishoudschool, waar ze leerde koken, poetsen, wassen, strijken, hoe je kinderen moest verzorgen en opvoeden etc. Zeg maar de opleiding voor huisvrouw, dat was toen vrij standaard voor meisjes uit arbeidersmilieus. In mijn tijd bestond dat niet meer. En toch heeft die generatie dat ook geleerd (oké, de meesten dan).

Als vrijeschoolonderwijs je aanspreekt, zou ik dat zeker overwegen, maar dan wel op een school waar je kind uiteindelijk ook een diploma kan halen. Niet op een veel te dure dagbesteding voor pubers.

Wat vaak overbodig was, want vaak draaiden ze al gewoon mee in het huishouden en konden dat soort dingen al...

Zusterclivia schreef op 14-07-2022 om 10:25:

[..]

Wat vaak overbodig was, want vaak draaiden ze al gewoon mee in het huishouden en konden dat soort dingen al...

Dat ook inderdaad. Eigenlijk was dat gewoon een soort opvulling van de leerplicht. Ze mochten nog niet officieel echt gaan werken, dus werd er zo'n school bedacht.

Ze hadden er overigens ook wel Nederlands en Engels, en geschiedenis en aardrijkskunde maar zoveel stelde dat niet voor want mijn moeder spreekt nog steeds geen woord Engels en dingen als geschiedenis boeiden haar toen al niet en nog steeds niet. Moet je haar echt niks over vragen.

Mijn kind helpt al van jongs af aan mee met koken. Tegen de tijd dat ze twaalf is verwacht ik eigenlijk wel dat ze dan een complete maaltijd op tafel kan zetten. 
En ook dat ze dan een stofzuiger kan hanteren. Hoewel dergelijke vaardigheden in de puberteit ook wel eens lijken te verdwijnen.

MamaE schreef op 14-07-2022 om 09:55:

[..]

Ik vind dergelijke levensvaardigheden zeker wel belangrijk en zinvol, maar het verschil zit hem er wel in dat ik mijn kind thuis ook kan leren koken (ze helpt al veel mee), maar dingen als wiskunde en Latijn niet. Daarvoor zal ze toch echt naar school moeten.

Je kunt heel veel vinden van de gerichtheid op diploma's, maar uiteindelijk heb je ze wel nodig voor een vervolgopleiding en wordt daar ook verwacht dat je dingen kent en kunt. Je kind kan niet in zijn eentje het systeem veranderen.

Mijn moeder ging vroeger naar de huishoudschool, waar ze leerde koken, poetsen, wassen, strijken, hoe je kinderen moest verzorgen en opvoeden etc. Zeg maar de opleiding voor huisvrouw, dat was toen vrij standaard voor meisjes uit arbeidersmilieus. In mijn tijd bestond dat niet meer. En toch heeft die generatie dat ook geleerd (oké, de meesten dan).

Als vrijeschoolonderwijs je aanspreekt, zou ik dat zeker overwegen, maar dan wel op een school waar je kind uiteindelijk ook een diploma kan halen. Niet op een veel te dure dagbesteding voor pubers.

Ah zeker, ik zou zelf mijn kinderen ook echt niet op een school doen die geen diploma levert op het einde zeg maar. En mijn kinderen zitten allemaal al naar tevredenheid op het vo. 

Ik zei het omdat ik me heel goed kan voorstellen waarom iemand voor vrijeschoolonderwijs zou willen kiezen. Wat een kind thuis kan leren en wat niet, daar valt natuurlijk over te twisten. Cognitieve vakken (en zeker iets als Latijn) kun je zeker wel thuis leren op zelfstudie, net als koken. Ik heb een tijdje meegedraaid op een middelbare vrije school en het zit hem niet in één bepaald vak wat je wel of niet leert (het zijn er heel wat meer die je daar ook krijgt ook), de visie die ze daar hebben komt in alles terug. Het is in feite een vorm van confessioneel onderwijs.

troelahoep schreef op 14-07-2022 om 14:09:

[..]

Ah zeker, ik zou zelf mijn kinderen ook echt niet op een school doen die geen diploma levert op het einde zeg maar. En mijn kinderen zitten allemaal al naar tevredenheid op het vo.

Ik zei het omdat ik me heel goed kan voorstellen waarom iemand voor vrijeschoolonderwijs zou willen kiezen. Wat een kind thuis kan leren en wat niet, daar valt natuurlijk over te twisten. Cognitieve vakken (en zeker iets als Latijn) kun je zeker wel thuis leren op zelfstudie, net als koken. Ik heb een tijdje meegedraaid op een middelbare vrije school en het zit hem niet in één bepaald vak wat je wel of niet leert (het zijn er heel wat meer die je daar ook krijgt ook), de visie die ze daar hebben komt in alles terug. Het is in feite een vorm van confessioneel onderwijs.

Er zijn maar weinig pubers die in hun vrije tijd vrijwillig een thuiscursus Latijn gaan doen hoor. Vrijeschoolonderwijs zou ik prima vinden. Maar inderdaad, wel met toewerken naar een diploma. Voor iedereen. Niet facultatief of maar een paar vakken en dat je dat dan allemaal zelf moet gaan regelen dat je dat kunt doen. Dat vergt wel heel veel discipline voor een puber. Er zijn er bij die dat kunnen, maar ik zou er niet op durven vertrouwen als ze 12 zijn dat ze dat zes jaar vol gaan houden.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

14-07-2022 om 15:47 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken allemaal. Het is nu gymnasium geworden. Al ben ik bang dat mijn creatieve speelse kind enorm in zijn hoofd gaat zitten. Als je je erin verdiept, is weinig beeldscherm, met de hand schrijven, meer bewegen en ambachten heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. De vraag is of ze naast school en huiswerk daar nog tijd voor hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.