Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolkeuzestress


Engeltje schreef op 12-07-2022 om 16:09:

Goed idee om te starten op gym en eventueel later over te stappen. Dan hou je de opties open. Al denk ik dat er wel echt wat moet schelen wil een kind halverwege zijn/haar schoolcarrière nog overstappen. Maar ben je niet gewoon te laat? Daar ga je niet op in, maar hier kun je je kind niet meer aanmelden. Vakantie is begonnen...

Kind was ingeloot bij beide, zei ze. 

wat maakt dat zowel het gymnasium als deze particuliere vrije school wel een optie zijn en een gewone vrije school niet? 
Wat was de keus van je kind vóór hij door jou ging twijfelen? 

Maar ze moeten wel deze week de keuze maken om bij één school uit te schrijven. Je kunt niet tegelijkertijd bij twee scholen ingeschreven staan. Het schooljaar start op 1 augustus en dan mag je maar bij één school ingeschreven staan. Je gaat voor school A of school B. Dat geldt ook bij een overstap van school. Per een bepaalde datum schrijf je je uit bij de ene school en in bij de andere.

Mevrouw75 schreef op 12-07-2022 om 17:23:

[..]

Kind was ingeloot bij beide, zei ze.

Oh, daar heb ik dan overheen gelezen.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 20:34 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 12-07-2022 om 17:27:

wat maakt dat zowel het gymnasium als deze particuliere vrije school wel een optie zijn en een gewone vrije school niet?
Wat was de keus van je kind vóór hij door jou ging twijfelen?

De regio´s met de gewone vrije scholen zijn niet de regio´s waar we willen wonen. We hebben er twee bekeken en vonden de sfeer niet bij mijn zoon passen.

Eerste keuze was die vrije school. Maar omdat ze erg geen Latijn hebben wil hij nu toch gymnasium. Denk dat we dat dan doen. En kijken hoe het gaat. Gaat het niet, dan wisselen we.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 20:36 Topicstarter

Plantenbak schreef op 12-07-2022 om 16:29:

Ik ken overigens geen enkele school in Nederland waar kinderen de hele dag braaf achter een tafeltje les volgen. Er zijn projecten, kunstopdrachten, presentaties, portfolio's. Binnen en buiten.

Ik weet niet of dat op het gymnasium ook zo is, denk veel binnen en stilzitten.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 20:39 Topicstarter

Temet schreef op 12-07-2022 om 16:20:

Nog een puntje van overweging: als het kind op deze dure school zit en er komt een periode van financiële tegenspoed (dat kan zomaar gebeuren) dan moet het kind straks nog van school af omdat jullie het niet kunnen betalen. Zulke problemen heb je niet bij een reguliere school.

Goed punt. De tijden veranderen.... 

Ander punt is dat qua levensvisie we dichter bij de vrije school staan dan bij regulier gymnasium. Maar goed, dat doen we dan thuis maar zoveel mogelijk. Beeldschermen, voeding enz.

Op welk type school heeft hij overigens de afgelopen 8 jaar gezeten?
En wat raadde de leerkracht van groep 8 / de oudste groep* aan voor hem?

*Niet overal hebben ze groep 8

Ben je op de open dag van het beoogde gymnasium geweest? Ik denk zomaar van niet, omdat je zo'n raar beeld hebt... (Ik werk zelf op een gymnasium en vind jouw ideeën daarover héél bijzonder)

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 22:21 Topicstarter

Jippox schreef op 12-07-2022 om 22:09:

Ben je op de open dag van het beoogde gymnasium geweest? Ik denk zomaar van niet, omdat je zo'n raar beeld hebt... (Ik werk zelf op een gymnasium en vind jouw ideeën daarover héél bijzonder.

Ja, we zijn op alle open dagen geweest en ook de kennismaking. Verschil met die kleine antroposofische school is enorm, daarom was de keuze zo moeilijk.

Op zo ongeveer elke school zit je het grootste deel van de tijd binnen. Ook op de basisschool zal dat zo zijn geweest. En ook elke school heeft wel eens een uitstapje naar een theater, een sportdag, excursie, een practicum of een creatieve opdracht.
Buiten zijn en creatief bezig zijn zijn beide bijzonder nuttige activiteiten maar niet per definitie iets dat school moet faciliteren. Want een diploma ga je er niet mee halen. En uiteindelijk ga je daarvoor wel naar school.

En voeding? Dat krijgen ze in Nederland niet op school. Dus als je een ideologisch geïnspireerd dieet hebt, dan is dat geen probleem want kind moet toch zelf alles meenemen. Of het daar kopen maar dat is een keuze en hij komt wel op een leeftijd dat als hij een keer iets wil eten wat daar niet in past, dat hij dat toch wel doet.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 22:22 Topicstarter

Marty1984 schreef op 12-07-2022 om 21:10:

Op welk type school heeft hij overigens de afgelopen 8 jaar gezeten?
En wat raadde de leerkracht van groep 8 / de oudste groep* aan voor hem?

*Niet overal hebben ze groep 8

Advies vwo. Eerst antroposofisch, maar die school was een  puinhoop. Toen regulier. De kleine antroposofische school past goed bij onze levensvisie en bij mijn kind. Maar geen gymnasium.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 22:23 Topicstarter

MamaE schreef op 12-07-2022 om 22:22:

Op zo ongeveer elke school zit je het grootste deel van de tijd binnen. Ook op de basisschool zal dat zo zijn geweest. En ook elke school heeft wel eens een uitstapje naar een theater, een sportdag, excursie, een practicum of een creatieve opdracht.
Buiten zijn en creatief bezig zijn zijn beide bijzonder nuttige activiteiten maar niet per definitie iets dat school moet faciliteren. Want een diploma ga je er niet mee halen. En uiteindelijk ga je daarvoor wel naar school.

En voeding? Dat krijgen ze in Nederland niet op school. Dus als je een ideologisch geïnspireerd dieet hebt, dan is dat geen probleem want kind moet toch zelf alles meenemen. Of het daar kopen maar dat is een keuze en hij komt wel op een leeftijd dat als hij een keer iets wil eten wat daar niet in past, dat hij dat toch wel doet.

Op die kleine antroposofische school en sommige B3 scholen werkt dat anders. Wordt gekookt of koken ze zelf.

mamanatuurlijk

mamanatuurlijk

12-07-2022 om 22:24 Topicstarter

De knoop is doorgehakt: kind wil graag gymnasium. Vanwege Latijn en Grieks. Dus doen we dat. Merken we dat hij er qua persoonlijk echt niet past, veranderen we alsnog.

Een vriendin van mij zat met eenzelfde dilemma. Zeer slim en leergierig kind, maar ook erg speels en creatief. Kind koos uiteindelijk voor de vrije school. Wat bleek? Het was zo'n beetje het afvoerputje van de regio. Alle kinderen waar "wat mee was" gingen naar die school. Na een paar weken was dit kind doodongelukkig: er was altijd chaos in de groep en niemand kwam aan serieus leren toe. Gelukkig was een overstap naar het gymnasium nog mogelijk, dit kind is daar nu na 3 jaar heel gelukkig. Speels en creatief is het nog steeds. Dat wordt thuis ook gestimuleerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.