Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

16-09-2011 om 10:55

Schoolkeuze...werkhouding ? dichtbij of verweg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ella2007

Ella2007

20-09-2011 om 19:05

@ ijsvogeltje: schoolexamen

Jazeker ijsvogeltje, een van de punten van kritiek van de locale school is dus dat de cijfers van de schoolexamens een punt verschillen van die van het CSE. Daar is de inspectie dus ook over gevallen. Jouw constatering klopt dus. De uitstroom zal ik inderdaad eens bekijken, daar heb ik nog geen inzicht in. Thanks voor de tip.

Ella

Ik lees in mijn eigen bijdrage niet echt waar jij je tegen keert. Ik zeg toch niets over het belang van papiertjes? Het gaat mij juist om het onderlinge 'soortelijk gewicht' zegmaar. Ik heb iig nog nooit gezien dat iemand met VWO en klassieke talen die niet op een gym maar op een sg had gezeten ergens buiten werd gehouden. Afglijden is een ander uiterste, maar ik was gewoon uit gegaan van de mogelijkheid dat een kind vwo op een sg afmaakt.

Dus een papiertje lijkt me prima, maar van mij hoeven ze geen categoraal gym te bezoeken. De ironie wil overigens dat bij ons kinderen verder reizen voor een sg dan voor een gym. Twee categorale gymnasia in de stad.
Zo zie je maar weer.

Annet

Annet

20-09-2011 om 19:51

Over niveau en ambitie hier

De plaatselijke scholengemeenschap heeft voor de gymnasiumklas (halve klas) een laag niveau, zowel in Latijn (grieks bieden ze niet t/m 2e klas of is vrijwillig, dat weet ik niet) als in andere vakken.
Dochter van vriendin is overgestapt naar categoraal gymnasium van dochter en heeft hard moeten werken om alles bij te werken (en 1 jaar grieks in te halen) bij de overstap van 2e naar 3e. Deze school staat slecht bekend t.a.v. niveau Havo/VWO/Gym.
Andere scholengemeenschap in omgeving heeft twee gymnasiumklassen. Dochter mocht voorkeur aangeven tussen deze school en categoraal gymnasium (vwo+ of alleen vwo was niet in de aanbieding).
Dochter heeft gekozen voor het GYM omdat ze dacht dat ze daar harder moest werken. Dat was eigenlijk wel goed voor haar Die ambitie heeft ze aangevoeld en bewust voor gekozen. Toch knap voor een toen 11-jarige. Ze zou anders snel de neiging hebben om af te glijden. Dus wij waren heel tevreden over haar keus.
Uitdaging in de zin van je hersenen laten kraken, is er te weinig. De extra's op gebied van bètavakken beginnen pas in de vierde en hoger.
Wel kan ze sinds dit jaar (3e klas) meedoen aan de Debatclub en sinds de brugklas aan de schaakclub.

kaatje43

kaatje43

20-09-2011 om 20:11

Annet en ella

Annet:Als ik jouw verhaal zo hoor dan had dochter al een goede werkhouding. Maar zoon van Ella volgens mij niet. Een werkhouding van kind verandert niet omdat de ouders dat zo nodig willen.
Resultaten van scholen worden ook wel beïnvloed door andere factoren.
Onze school werd op de vinger getikt dat de eindcijfers een paar tiende punt onder het landelijk gemiddelde lagen. Oorzaak is dat bijna alle leerlingen in extra vakken examen doen (Dit wordt vanuit school sterk gepromoot, maar ja dat kost je dus wel meer tijd)
Een logische verklaring dus, alleen staat dat niet in het rapport wat voor iedereen te lezen is. Daar staan alleen maar de droge cijfers.

Annet

Annet

20-09-2011 om 21:21

Nee, geen goede werkhouding

Dochter heeft op de basisschool vooral gedroomd. Ze was wel goed in voldoende inzet bij toetsen en werkstukken (de laatste onder dwang van haar ouders)
Maar dochter kent zichzelf ook, daarom koos ze voor de school waar ze hard zou moeten werken.
Dat is nog flink tegengevallen want al die talen bleken nog veel werk te vragen (wel werk, geen hersenwerk).
Maar dochter wil graag op deze school blijven omdat ze daar nu haar vriendinnen heeft die erg goed bij haar passen. Dat geeft voldoende motivatie om voldoendes te halen voor de talen. Ze kijkt uit naar de 4e waar ze Grieks of Latijn kan laten vallen en misschien nog een taal.

Ella2007

Ella2007

20-09-2011 om 21:33

Rode beuk interpretatie

Ha rode beuk, ik reageerde meer op jouw opmerking: "Ik vraag het me toch ernstig af Ella, of je "het beste" eruit haalt op een gymnasium. Achteraf vergeet je het meeste, en de stof is (nog steeds) niet goed afgestemd op het werkende bestaan" en
"ik vind het schoolprogramma gewoon maar matig interessant". Dat interpreteerde ik als: wat maakt het uit of je Havo doet of VWO. Maar wat deze twee punten aangaat is er ws niet veel verschil tussen cat gym en sg: de stof blijft hetzelfde.

kaatje43

kaatje43

21-09-2011 om 21:30

Annet

Dat is mooi dan dat haar ogen nu "het licht" heeft gezien. Hopelijk houdt ze dat nog een paar jaar vol.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.