Ella2007
16-09-2011 om 10:55
Schoolkeuze...werkhouding ? dichtbij of verweg?
Mijn zoon doet deze week zijn NIO en nog wat andere toetsen. Ik verwacht dat daar wel een vwo advies uitkomt, want de afgelopen jaren is hij door de school heen gefietst met hoge scores, met vrij weinig inspanningen. Echter zijn werkhouding is wel regelmatig minder goed beoordeeld. Dat komt vooral omdat hij zich vaak verveelt op school, dingen al weet, uitleg duurt te lang, en weektaken zijn zo af. Vaak heeft hij niet de drive om zichzelf een schop onder zijn kont te geven en extra werk te vragen of te pakken. Hij leest veel op school (wel een boek in de week) als hij klaar is met zijn werk. We hebben het wel eens gehad over een leonardoklas, maar hij wilde toen niet naar die andere school waar dat was. We hebben het dus geprobeerd op te lossen met extra werk vragen aan de leerkrachten. De ene leerkracht ging daar beter mee om dan de andere qua stimuleren.
Ik zou het doodzonde vinden als hij door een mindere werkhouding qua advies op een te laag niveau uitkomt, waardoor hij zich alleen maar meer gaat vervelen.
Daarbij wil ik het liefst een school kiezen die de leerlingen bij de les houdt en echt stimuleert. Dat heb ik in de basisschool gemist. Nu is het probleem dat in onze stad slechts een grote scholengemeenschap is, waarbij de havo-vwo afdeling een slecht rapport van de inspectie heeft gehad, en slechts 65 % geslaagden had in 2010. Ze hebebn wel aan de weg getimmerd in 2011, maar er is veel lesuitval. Dat zegt m.i. heel veel over de kwaliteit van het onderwijs.
Er zit wel een categoriaal gymnasium in een stad op 40 minuten met de trein. Als hij dat niveau aankan (en ik denk dat hij dat wel kan) wil ik hem het liefst daarheen hebben. Van de basisschool uit wordt er erg gestimuleerd om de kinderen naar het locale VO te sturen, en zal men het waarschijnlijk overdreven vinden als ik mijn kind 40 min. verderop naar school laat gaan.
Daarbij is dat natuurlijk een behoorlijke kostenpost (trajectkaart NS 2200 per jaar), en staat mijn man om die reden niet te springen om hem daarheen te laten gaan. Nummer twee komt en een paar jaar achteraan dus wie weet geldt het voor haar ook. Dan wordt het helemaal duur. Voor mij is dat geen doorslaggevend argument, en ik hoop mijn man te overtuigen dat kwaliteit van onderwijs zo belangrijk is. Hij denkt dat het allemaal wel los zal lopen, heeft zich erg weinig in verdiept. Daar heeft-ie mij voor
Natuurlijk heeft zoonlief zelf ook een stem, en gaan we eerst het advies afwachten en dan kijken bij de twee scholen. Maar ja, de schoolkeuze nu is wel de basis voor de rest van je leven, of zie ik dat te zwaar?
Wat zouden jullie doen ? Hoe om te gaan met het schooladviesgesprek,, waarbij zijn werkhouding misschien wel een reden is om geen Gymnasium advies te krijgen, terwijl ik juist vind dat hij dat niet heeft laten zien omdat hij te weinig uitgedaging heeft.
(Ik heb zelf trouwens ook gym gedaan, en geslaagd ondanks ook niet echt een hele harde werker. Dus waarom hameren ze vandaag de dag zo op die werkhouding. Dat moet toch geen reden zijn om bij voorbaat dan al te kiezen voor een lager niveau, heeft met zoveel andere dingen te maken.)
Daarbij: ik ben iemand die het allemaal goed op papier kan verwoorden, maar in real life ben ik niet zo krachtig.
En hoe om te gaan met de keuzes aan zoon voorleggen: in hoeverre is zijn stem doorslaggevend ? Kan hij de consequenties van zijn keuze genoeg overzien om te kiezen ?

Vic
16-09-2011 om 11:10
Hmmm
Ik zou niet zo snel kiezen voor een school die op 40 minuten treinen ligt (mijn dochter fietst een half uur, maar dat vind ik toch anders Daarbij zou 200 euro reiskosten ook erg lastig binnen mijn budget passen. Mijn dochter heeft overigens gewoon een vwo-advies gekregen ondanks haar slechte werkhouding. De leerkracht heeft wel meerdere malen (zelfs als advies op haar eindrapport) gezegd dat ze beter haar best moet gaan doen op het v.o. Dat doet ze nu ook wel (is pas twee weken bezig), want ze heeft al gemerkt dat de leerkrachten op het v.o. erg streng zijn als het gaat om huiswerk maken.

Yura
16-09-2011 om 11:21
Sociale omgeving
Het is ook wel lastig als jullie zoon als enige uit jullie woonplaats naar dat gymnasium gaat. Om die reden hebben wij niet eens naar het zelfstandig gymnasium gekeken voor zoon. In de nabije omgeving zijn 3 scholengemeenschappen, waar eigenlijk alle kinderen naartoe gaan, ze zijn alledrie wel goed, maar ik heb een sterke voorkeur voor een categoriaal gymnasium, omdat ik dat zelf heb gedaan. Ik zou hem echt buiten de groep geplaatst hebben, want niemand uit het dorp gaat daarnaartoe en dat is niet omdat ze het niet kunnen want van zijn oude groep 8 zitten er nu 11 in 2 vwo. Hij zou doodongelukkig geworden zijn. Maar hij is dus wel op een goed beoordeelde school terecht gekomen, in jouw geval lijkt de keuze me lastiger, hoewel juist een school die op de vingers is getikt waarschijnlijk heel alert is.

Ella2007
16-09-2011 om 11:34
Alert
De school is inderdaad heel alert, maar ja, dat betekent niet dat ze binnen aanzienlijke tijd al hun problemen opgelost hebben met lesuitval etc. Ze werken eraan, en vooral ook aan hun PR.
Voor wat het sociale betreft: dat valt wel mee, mijn zoon heeft twee goeie vrienden van school, dus het is niet echt een grote groep of zo die door gaat. Deze wonen in de wijk, dus die zal hij kunnen blijven zien. Als die ook naar een ander niveau zouden gaan ziet hij ze ook niet meer op school, ookal blijft hij in deze stad.
Verder lees ik in de schoolgids van dat gym dat het echt een regio school is en dat er dus meerder leerlingen elk jaar uit onze stad daarheen gaan, die stoppen ze juist bij elkaar in de klas om het reizen en dergelijke een beetje leuk te maken.
En is hij veel op zijn sportclub, en heeft daar zijn sociale contacten. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Maar ik had daar inderdaad nog niet echt over nagedacht. Ik zou trouwens niet zo gauw schoolkeuze van vriendjes af laten hangen, want die komen en gaan, en als het goeie vrienden zijn blijft het contact toch wel.

rodebeuk
16-09-2011 om 11:53
Te ver
Ik vind het een heftige reis om zes jaar lang iedere schooldag af te leggen.
Is dit werkelijk de enige keus?
Veertig minuten reistijd is natuurlijk nog maar het begin. Daarnaast moet je nog van en naar het station, plus dat je niet zelf kunt bepalen wanneer je naar huis gaat. Dat kan betekenen dat je de trein net mist en tot de volgende trein moet wachten (ik vermoed dat hij 2x per uur gaat?).
Al met al zal je zoon dus algauw 2 a 3 uur aan het reizen zijn op een dag. Natuurlijk zal er wat huiswerk gemaakt kunnen worden in de trein. En als een kind supergemotiveerd is voor een bepaalde school is zo'n reis nog wel te behappen. Maar ik wil nu juist dat mijn kinderen zo veel mogelijk loze tijd houden. Mijn keus zou het dus niet zijn. Ik heb niet zo'n hoge pet op van het fenomeen 'school', ik zou niet denken dat een verre school zo veel beter is.
Praktisch gezien zou ik nog veel meer in die scholen duiken. Niet ieder gymnasium gaat handig om met compacten en pluswerk. Vaak blijkt dat een wassen neus te zijn. Niet iedere school met een slechte beoordeling is slecht voor ieder type kind. En is er geen enkele andere school met een kortere reistijd?

Vic
16-09-2011 om 12:06
Dat klopt
Wat Rodebeuk zegt. Een voormalig klasgenootje van dochter zit op een speciale danshavo in Rotterdam. Met de trein is dat drie kwartier, maar door allerlei NS-gedoe is ze regelmatig pas om 18.30 uur thuis. 's morgens komt de vertrektijd heel ongunstig uit met de aanvangstijd van school, waardoor ze heel vroeg van huis moet. Ze zit dus regelmatig tot 22.00 uur huiswerk te maken, en moet dan de volgende dag weer om 6 uur op. Lijkt mij een hele opgave voor een 12-jarige.

M Lavell
16-09-2011 om 12:10
Logistieke ramp
40 minuten reistijd op gewone dagen valt nog wel mee. Het wordt een logistieke ramp op dagen van verplicht theaterbezoek of andere rooster-uitspattingen.
De kosten zou ik ook werkelijk een probleem vinden. Dat gymnasium is niet 2000 euro per jaar beter en als het op de school dichtbij niet zo makkelijk gaat kun je voor 500 euro per jaar nog hulp van een student inroepen.
Ik denk bovendien dat je veel te veel leunt op de veronderstelling dat de school je kind bij de les zal houden. Daar geloof ik niks van. Uiteindelijk moet kind dat zelf doen.
Ik zou als ik jou was van die school uit de buurt uitpluizen hoe ze werken en de mogelijke valkuilen van lamlendigheid, of overgangsnormen, of noem maar op, samen met je kind bespreken.
Kijk wat je daar samen aan kunt doen. Hoe kun jij hem bij de les houden? Wat kan hij zelf doen?
In alle openheid: Ja, ik denk dat er een schoolcultuurverschil bestaat. De valkuil zit 'm in de overgansnormen. Scholengemeenschappen stellen vaak hoge gemiddelden als minimumeis om door te mogen stromen naar vwo of gymnasium. Dat betekent: nooit een onvoldoende halen (ook niet voor een beurt in de klas), met enige regelmaat een 9 of 10 halen en verder minstens een 7.
Maar die cijfers zijn wel weer veel makkelijker te halen op een scholengemeenschap. Het doen van je huiswerk (maken, leren) wordt consistent beloond.
Groet,
Miriam Lavell

rodebeuk
16-09-2011 om 12:12
Inderdaad vic
Echt de enige mensen die ik ken die zo'n reis aankunnen zijn de balletratjes en de musici die naar Den Haag of een andere hogeschool reizen. Ik weet eigenlijk niet hoeveel van dat soort opleidingen er zijn, maar ik zat vroeger met die schattige meisjes met dat opgestoken haar in de trein. Om op te vreten zo lief!
En supergemotiveerd.
Nu ik erover nadenk, de reden dat ik niet meer met ze in de trein zit is dat ik ander werk heb waardoor ik de kinderen vaker naar school kan brengen. Ik stap dus niet meer in de trein van tien over zeven...iieeks..

Annet
16-09-2011 om 13:52
Er zal toch wel iets anders zijn (kortere afstand)
Ik kan me de voorzichtigheid t.a.v. de scholengemeenschap in de eigen stad wel voorstellen. Maar is er dan geen alternatief buiten de stad? Of moet het een categoraal gymnasium zijn?
Voor het type kind dat jij beschrijft, zou ik inderdaad kiezen voor een klas op één niveau, een vwo-klas zou ook werken. Dan hoeft kind alleen maar over te gaan, wat sociaal gezien ook het handigst is want anders moet hij weer naar een nieuwe klas. Dit kan een hele goede motivatie zijn voor een 12-jarige. Op een gym werkt dit nog sterker want anders moet kind naar een andere school.

Tirza G.
16-09-2011 om 16:14
Tja
Mijn guppie die amper kon onthouden op welke dag hij zijn zwemspullen mee moest nemen, koos voor het gymnasium in een andere plaats. 40 min met de bus en inclusief van en naar school/huis lopen heeft hij een enkele reistijd van een uur. School is een regio school en heeft de aanvangstijd afgestemd op de aankomende bussen. Hij neemt hier de bus van 7.30 en is dan om 8.10 in de andere plaats, dan nog een eindje lopen en spullen uit je kluisje pakken en dan begint de school om 8.25.
Dochter zat op de school hier in de wijk, die staat bijna bij mij in de straat, maar begint om 8 uur. Ze sprak met vriendinnetjes af op een verzamelplek (Stel Je Voor, Alleen Naar School.....) om 7.40 uur. En ging daartoe (Stel Je Voor, Te Laat Komen.......) om 7.30 van huis. Tja.
Veel kinderen hier in de regio fietsen 1-1,5 uur. Tja. Dat kan gewoon niet anders, dichterbij is er geen school.
Kortom: wij (en bovenal zoon) vinden dat gereis allemaal ontzettend meevallen. Beetje zitten hangen, beetje ouwenelen, beetje chillen en je bent er al weer. Hij doet het nou al voor het 6e jaar
Tirza

Rafelkap
16-09-2011 om 19:33
Zelf ook lange afstand
Lange afstand, zou ik niet doen. Had dit zelf vroeger (3 a 3,5 uur reistijd per dag), en als je eenmaal een lastige puber bent met ook andere interesses, dan gaat dit wringen.
Trouwens: waarom perse gymnasium, wat is er mis met gewoon vwo? Is dat zo'n degradatie? Gaat hij zich zonder latijn en grieks meer vervelen?
En nee: hij kan nog best van school switchen, dus zit er niet 6 jaar aan vast. Ik zou de sociale contacten ook flink laten meewegen en zijn stem ook. Hij moet naar school, jij niet.

Marie
16-09-2011 om 21:06
Heeft scholengemeenschap geen gym?
Hallo
Heeft de VWO-afdeling van de school in de stad alleen Atheneum of biedt die ook gymnasium aan? Hier kan bij de plaatselijke scholengemeenschap in de tweede voor gymnasium gekozen worden.
En hebben ze daar havo/vwo klassen of ook "losse" vwo-klassen, want dat zou geschikter voor je zoon zijn denk ik.
Over het reizen, er zijn "hordes" pubers die lang moeten reizen voor hun school, zowel met fiets of ov, dus dat moet je zelf afwegen.

ijsvogeltje
16-09-2011 om 22:50
Zijn er ook andere opties?
Ik ben ook huiverig voor scholen met onvoldoendes en lage slagingspercentages. Toen wij een school voor oudste zoon gingen zoeken, hebben we de scholen met onvoldoendes ongezien van het lijstje geschrapt. Nu waren er ook genoeg alternatieven, dus we waren ook in die positie om kritisch te zijn. Maar ik neem aan dat er ook bij jullie meer te kiezen is dan tussen de lokale scholengemeenschap en de het gymnasium op 40 minuten afstand.
Ik denk dat 40 minuten trein-afstand best te doen is. De school zou wat mij betreft het overwegen waard zijn.
Maar... ik zou eerst maar eens wat scholen gaan bezoeken. De twee scholen die je noemt, en een aantal anderen.
Hier een zoon op een zelfstandig gymnasium, in de derde inmiddels. Wat ik prettig vind aan de school, is het ambitieniveau. Hard werken wordt gewoon gevonden. 'Afglijden' gebeurt minder dan op een scholengemeenschap, waar de stap naar havo toch sneller wordt gemaakt. Dat is fijn als het VWO echt te hoog gegrepen is, maar niet voor razend slimme pubers die liever computeren dan huiswerk maken.
Ik weet van een scholengemeenschap hier in de buurt (met een tweejarige brugperiode) dat uit de HAVO/VWO-brugklassen uiteindelijk maar weinig kinderen naar het VWO gaan. Ook kinderen die met VWO+-advies naar de brugklas gingen, belanden vaak op de HAVO. Dat had bij onze zoon ook maar zo kunnen gebeuren, als hij voor die school had gekozen.
Als jouw kind net zo in elkaar zit als die van mij, dan zou ik zeggen: probeer hem in ieder geval in een VWO-brugklas te krijgen (of technasium of gymnasium). Veel pubers doen nét genoeg om over te gaan...

neteret mut
17-09-2011 om 00:17
Hebben wij gedaan
en het was geen probleem, pure treintijd was misschien iets korter. Wij hebben het toen gedaan omdat we meerdere gezinnen kenden waarvan de kinderen ook zo ver weg gingen en ja iedereen anders verklaard je voor gek. Prive was het wel eens lastig als er een ouderavond was of rapportbespreking oid, je moet zelf dan ook een heel stuk rijden. Soms meer geregel met feestjes, krijgt je kind bv een beste vriend uit een dorp net een half uur de andere kant van school uit en dan wonen ze dus wel een uur uitelkaar. Vervoersproblemen kunnen er zijn als vertraging, bus ipv trein) en je kind moet daar wel mee kunnen omgaan. Ja er zijn beren op de weg en het kost veel geld. Wij stonden en staan nog steeds achter de keus voor die verre school van toen ( zelfs voor zoon 2 en 3). Praat met gezinnen die het ook doen, bezoek de scholen en laat de sfeer op je inwerken, zoek zoveel mogelijk info en praat met je kind.

tonny
17-09-2011 om 10:20
Consequenties overzien
dat is zo lastig.
Ook al is de statistiek aan jouw kant, het individuele geval kan heel anders uitpakken.
Hier is de kwestie schoolkeuze er een van lang vervlogen tijd. We woonden jarenlang in een klein dorp en kiezen voor iets 'heel anders dan anders', dat kwam toen niet in mij op. Nu, vele jaren later, had ik misschien ook een keus gemaakt zoals vraagstelster die nu overweegt. Maar toen niet. Leek me veel te veel gedoe en ik voelde ook niet die ambitie bij mijn kinderen.
Het is lastig te voorzien waar je kind zich goed bij zal voelen. Ze veranderen zo op deze leeftijd.
lang fietsen vind ik niet zo'n punt, je bent buiten, in beweging, kunt je gedachten laten gaan. Je kunt weg als je weg wilt en wat harder fietsen als je laat bent.
Maar een drukke spitstrein, hm nee, dat lijkt me niks; al die stress, uitval, vertragingen, staan in de drukte - en dat elke dag - als je pas 12 bent. En dan nog de extra kosten, da's ook niet mis.
Je noemde de matige resultaten van de school. Maar goed, 65% slaagt wel binnen de normale termijn - waarom zou je zoon daar niet bij gaan horen? Als er ook 'losse' VWO-klassen zijn - en dat zal toch wel?- heeft hij heus wel goeie kansen.
(Oh ja, na onze verhuizing is dochter van een matige school naar een zeer goede overgestapt, ze heeft daar klas 5 en 6 gedaan. Ook daar zat tussen alle goede docenten een zeer bedroevend nare leraar, waardoor ze het bij een voor haar belangrijk vak zwaar heeft gehad.
En ze merkte op dat ze na afloop van die 'zwakkere' school wel mooiere cijfers zou hebben gehad, aangezien ze tegen de stroom in bij het ijverige clubje hoorde.)
Sterkte ermee, en we lezen hier tzt vast nog wel hoe het jullie is vergaan.

Rosase
17-09-2011 om 13:54
Ja dat klopt, maar dat is niet vergeljkbaar met technasium op vwo of vwo+/gym niveau. Het uitgangspunt is wel hetzelfde, maar het niveau is anders.
Ik vind de tip van Ijsvogeltje dus wel correct. Een technasium vraagt net iets meer van leerlingen, en op een manier die de wat slimmere leerling vaak net wat meer aanspreekt (is mij als moeder van een + leerling op het technasium verteld).

Rosase
17-09-2011 om 14:10
Yura
Het kan wel denk ik. Treintijd is vaak chilltijd. Boekje mee, muziekje op en de accu kan weer even opgeladen worden. Bovendien leent de ochtendtrein zich uitermate goed om wakker te worden.
Ik heb een hele tijd zowel voor studie als voor werk van de ene kant van het land naar de andere gereist en dat was echt de tijd dat ik nog een beetje tijd voor mezelf had. Nu is het na het werk in de auto, kwartiertje rijden en dan direct in het feestgedruis thuis. Je zou er bijna voor omrijden
En alles ook maar relatief. Ik woonde vroeger in een klein dorp en had de keuze met de bus naar de ene school of met de trein naar de andere. Reistijd met ov was iets minder dan in jouw voorbeeld, maar de bus ging maar maximaal eenmaal per uur en sloot niet altijd perfect aan.
Dat was een gegeven en dan kon ik wel een uur gaan zitten niksen (en soms wel 2 uur als ik echt pech had), maar ik leerde al gauw om die tijd dan toch maar productief te gebruiken op school. Wat daarbij wel scheelde is dat ik niet alleen was en "iedereen" dat wel een beetje zo deed.

ijsvogeltje
17-09-2011 om 15:16
Dat bedoelde ik inderdaad
Ik bedoelde dus inderdaad een specifieke VWO/VWO+ klas.

Jillian
17-09-2011 om 17:07
Regio school
De middelbare school van mijn zoon is een echte regio school. Er zijn kinderen die 1,5 uur reistijd enkele reis hebben. Dit omdat de ouders het pedagogisch model van deze school zeer belangrijk vinden. Wij wonen zelf niet ver. Ik had zelf anders ook niet gekozen voor deze school. Hoewel ik me voor had kunnen stellen dat mijn zoon het wel had gewild. Hij voelt zich erg goed thuis op deze school en heeft niet eens een andere middelbare school willen overwegen. In elk geval lijken de meeste van zijn klasgenoten het prima vol te houden. Soms blijven er hier een paar slapen na afloop van een schoolfeest of een andere avond activiteit. De meeste kinderen die ver weg wonen doen dat ook. ook de zeldzame keren dat er een OV staking wordt voorspeld zijn er meestal een paar die komen logeren.
Uit een dorp komen zo'n 6 kinderen die op die school zitten. De ouders brengen en halen ze zelf en doen dat om de beurt. Hierdoor is de last op de ouders niet zo groot.
De klasgenoten van mijn zoon die met de bus gaan gebruiken die tijd om te chillen, muziek te luisteren en huiswerk te maken. Ze zijn doordeweeks wel vaak laat thuis (15:30 vrij en dan vaak nog even op school chillen dus niet voor 18:00) maar de lange vakanties en dergelijke maken dat er genoeg ademruimte is.
Zelf had ik vroeger ook een behoorlijk lange reistijd op de middelbare school. Een uur met de bus en de bus ging maar 1x in het uur. 's ochtends was het altijd haasten om de eerste les te halen of je was juist veel te vroeg. Ik maakte al mijn huiswerk op school of in de bus. Na afloop bleef ik vaak nog even op school om mijn vriendinnen te zien of we gingen samen de stad in (school stond midden in de stad) en daarna ging ik naar huis. Thuis hoefde ik dus nooit meer huiswerk te maken. Ik woonde wel vlakbij de bushalte en de bushalte vanaf school was ook maar 10 minuten lopen dus ik was ook maar net iets meer dan een uur onderweg in totaal.

Jillian
17-09-2011 om 22:51
Ja, ik kon altijd zitten. Beginpunt instappen en eindpunt uitstappen.
Dat is inderdaad overigens een interessante overweging om ook mee te nemen. Is het een rustig trein traject waarbij je kind kan zitten en onder het reizen inderdaad huiswerk kan maken of is het een druk traject waarbij het kind een groot deel van de tijd zal moeten staan? Dat maakt de reis een stuk onaangenamer en minder productief.
Zou ik naast de kosten en tijd inderdaad ook mee nemen in de beslissing want het maakt inderdaad veel verschil.

Ella2007
18-09-2011 om 09:44
Aanvulling
Fijn om alle reacties te lezen vanuit meerdere inavlshoeken.
Het is helaas zo dat wij in een uithoek wonen en er dicht in de buurt niet veel mogelijkheden zijn. Er is nog een scholengemeenschap op 20 minuten met de trein, dus dat is nog het overwegen waard. Zal dat inspectierapport ook eens opzoeken en gaan kijken.
Op de school hier hebben ze wel een aparte vwo klas. Helaas is deze vwo klas juist als onvoldoende beoordeeld. Alle andere niveaus hebben wel een voldoende. Tegelijkertijd heb ik ook gezien (makkelijk, internet) dat ook de uitslagen van het CSE ruim een punt lager liggen dan op het gymnasium op 40 minuten afstand. Dat zegt m.i. ook veel over de kwaliteit van onderwijs en de selectie aan de poort: op het vwo hier zitten ook veel kinderen (de helft) met een Havo-vwo advies, dat is daar minder. De kans bestaat natuurlijk dat dat het lesniveau wat naar beneden haalt: aanpassen aan de "zwakkeren" (rotwoord, en ik bedoel het niet denigrerend, dus aub no offense). Maar met de huidige tendens en de uitspraken van Marja Bijsterveld ("we moeten af van de zesjescultuur") denk ik dat je maar beter kunt zorgen voor zo goed mogelijke cijfers: sommige studies kijken nu ook al naar de eindlijst. En een heel punt verschil is dan best veel voor een gemiddelde !
Qua trein is het een rechtstreekse rit, 5-10 fietsminuten van ons huis is het station en 5 loopminuten van het station daar is de school. Dus dat valt mee. Het station hier is bijna eindpunt, dus 's ochtends zal hij kunnen zitten, 's middags is afwachten, maar vaak wel plek, en steeds meer stappen uit, dus misschien na 15 minuten bv. wel plek. Het is geen randstad ! Dus hij zal dan zeker kunnen lezen of chillen, of huiswerk maken (lijkt mij lastig in de trein, maar goed). Misschien kan hij op school in tussenuren ook huiswerk maken. Verder sport hij ook drie keer in de week, dus dat zie ik nog wel als een obstakel: wil hij blijven sporten en heeft hij veel huiswerk, en treintijd, dan zal er iets moeten veranderen. Bv. een keertje minder trainen of zo (nu di- vrij en zon, dan kan de di bv. vervallen). Ik weet van het gym daar dat ze best wat huiswerk krijgen (en blijkbaar werkt dat wel, gezien het slagingspercentage en de eindcijfers). Goed plannen dus en veel in het weekend alvast doen.
Aansluiten bij het eerste uur, tsja, als hij om 8.30 moet beginnen moet hij om 7.35 de trein hebben, dat is 7.25 thuis weg. Vind ik nog wel meevallen. 6.45 op, moest ik vroeger ook, maar dan om 7.45 vertrekken om 40 minuten te moeten fietsen.
Ik zal in ieder geval bij de school hier goed doorvragen hoe ze een aantal zaken gaan oppakken en of daar al resultaten van te zien zijn. En als ik het niet vertrouw, wil ik de gok niet nemen; het gaat vind ik wel om de basis voor de toekomst. Qua budget redden we het wel, maar natuurlijk zullen daar andere dingen voor moeten wijken (mijn vrije tijd , wil ik nl. paar uur meer gaan werken).
Maar goed, we gaan het zien. Husband is trouwens na het lezen van het inspectierapport ook wel wat andere afwegingen gaan maken.

Ella2007
18-09-2011 om 10:08
@ijsvogeltje: afglijden
Hoi IJsvogeltje,
Je hebt precies verwoord wat ik bedoel: op het gym ligt het ambitieniveau hoger, en is de stap naar de Havo groter, waardoor men minder makkelijk overstapt. Het gaat mij niet om Latijn en Grieks (alhoewel ik wel vind dat je juist door het doen van klassieke talen uitstekend leert analyseren: problemen in stukjes hakken en oplossen, maar dat terzijde).
Maar ja, ambitie klinkt zo........erg ?
Ik denk je kan altijd nog terug als het niet lukt, maar verder, omhoog als je te laag begonnen bent, wordt lastiger, helemaal als dat initiatief of die drive er nog niet in zit. Ik ken ook voorbeelden van pubers die vwo aankunnen maar afzakken naar mbo en dan klagen dat het zo makkelijk is, dan drie keer switchen omdat die opleiding het het toch niet is, en vervolgens op hun 20e nog steeds geen diploma's hebben. Dan maar een ambitieuze instelling, maar dat wil ik echt voorkomen, wordt hij ook niet gelukkiger van.
Op de school hier belanden trouwens wel veel kinderen met havo-vwo advies in de vwo klas. Daarbij nog heel veel lesuitval (in sommige jaren tot 400 uur !) dus ja, dan heb je als kind ook geen schijn van kans. Vandaar waarschijnlijk ook het lage slagingspercentage.

ijsvogeltje
18-09-2011 om 11:43
Ambitie
"Maar ja, ambitie klinkt zo........erg ?"
Grappig dat je dat zo benoemt. Ik heb het gevoel dat de gymnasium-ouders die ik ken, erg gecharmeerd zijn van een stevig ambitieniveau. Hard werken, het maximale uit je zelf halen. En dat ouders met een kind op een scholengemeenschap, zich wat negatiever uitlaten over schoolambitie. Daar hoor ik toch vaker "dan maar een niveautje lager, als ze maar een leuke schooltijd hebben en veel tijd voor vrienden."
Nu zou het kunnen dat dit te maken heeft met de menselijke neiging om onze eigen keuzes altijd goed te praten, maar ik vond het wel opvallend.

albana
18-09-2011 om 12:06
Qua logistiek
Oudste reist hier ook al voor het 4de jaar verder weg. Ook 40 minuten. Met tegenwind en op de fiets een uur.
En logistiek een ramp...nou dat valt wel mee hoor.
Oudste staat ook 6.00 uur op, 6.30 uur naar school, komt op school uitérlijk (zit speling in) 7.20 uur. Drinkt thee bij de concierge (beste man, heeft zeker in de winter een groot 'moederhart' voor verder weg wonende scholieren, je mag je handschoenen ook bij hem op de verwarming laten drogen, de schat.) en staat nog even te chillen buiten en is op tijd bij de les.
Terugweg idem. Sport ook nog, 2 avonden, van 18.00 uur tot 19.30 uur. Is soms lastig qua eten, is dan 40 minuten thuis en moet dan alweer sporten terwijl wij dan ook allemaal thuis komen van werk enzo. Maar dat lossen we meestal op door koppen soep enzo vooraf te eten en naderhand pas de maaltijd (uit magnetron). Ik vind dat school ook best rekening houd met de afstand, maar dat zal ook schoolafhankelijk zijn. Bij veel lesuitval (b.v. rapportverg. hele middag) en in de ochtend maar 1 uurtje les, mogen kinderen die verder moeten reizen dan 30 minuten weg blijven. Het is natuurlijk ook een beetje overdreven om 2 uur te reizen voor 1 uur les Of ze passen dat ene uur ergens op een andere dag erbij aan.
Tussenuren kan je gebruiken om huiswerk te maken. In de kantine gewoon. Of je gaat met iemand mee naar huis die dichterbij woont. Als puber daar een beetje handig mee omgaat heeft ie bijna geen huiswerk meer als hij thuis komt
groeten albana

kaatje43
18-09-2011 om 14:21
Ella, werkhouding
is wel degelijk belangrijk.Misschien is zijn werkhouding niet goed omdat hij niet wordt uitgedaagd
Maar het is niet gezegd dat zijn werkhouding op het VO zal verbeteren.Als dat niet zo is, dan worden het 6 lange jaren op dat gymnasium. Misschien is een tandje lager zo gek nog niet.

Ella2007
18-09-2011 om 15:04
Ambitie en werkhouding
Ja, ik heb de ervaring dat als je het beste eruit wil halen, je toch een beetje meewarig aangekeken wordt zo van "laat die kinderen toch een leuke tijd hebben en kind kunnen zijn". Ik heb wel het idee dat ik dat doe, maar er moet ook gewerkt worden, en ik vind het belangrijk dat je je best probeert te doen, niets meer dan dat , maar ook niet minder dan dat (een slippertje daargelaten: we hebben allemaal wel eens een off-day, of off-week). Dus als dat ambitieus is, dan ben ik dat ook. Maar niet ten koste van alles; er wordt ook genoeg gespeeld en gelummeld.
Een tandje lager beginnen qua niveau omdat de werkhouding niet goed is, daar ben ik echt geen voorstander van. Dan moet je wat aan de werkhouding doen. Hoe, daar heb ik ook geen pasklaar antwoord op. Ik zie het echt in de uitdaging, als de reden van de soms lamme houding anders blijkt te zijn, moeten we dan maar weer bekijken hoe we ermee om willen gaan. Maar tot nu toe is het als er echt wat nieuws is om te leren, is hij wel enthousiast. Technische programma's (megastructures, megafactories, etc) op Discovery of dergelijke boeken, zit hij ademloos te kijken/lezen. Als het hem maar interesseert. En als hij de verbinding kan leggen waarom je dus iets moet doen (basisschool), om wat anders voor elkaar te krijgen (werkplezier).

rodebeuk
18-09-2011 om 21:08
Hmmm
Kan dat? een middelbare school waar slimme kinderen verrukt iedere ochtend op de deur staan te bonken om naar binnen te mogen? En is het dan zo dat die kinderen wel staan te bonken bij het gym en niet bij een sg?
Ik vraag het me toch ernstig af Ella, of je "het beste" eruit haalt op een gymnasium. Achteraf vergeet je het meeste, en de stof is (nog steeds) niet goed afgestemd op het werkende bestaan.
Nee, ik denk dat het heel belangrijk is om af en toe de hersens te laten kraken maar ik reken zelf er niet op dat het gym dat kunstje gaat klaren. Dat bedoel ik niet arrogant, maar ik vind het schoolprogramma gewoon maar matig interessant. Ik zou mijn kind daar dan ook niet zo ver voor laten reizen. Wat ik eerder al aangaf, loze tijd is ook veel waard.

Jillian
18-09-2011 om 21:17
Rodebeuk
Maar op een scholengemeenschap loop je wel veel meer de kans om af te zakken naar een lager niveau. Zeker als de scholengemeenschap de instelling heeft dat ze liever iemand laten afstromen dan iemand het voordeel van de twijfel geven. Helaas tref je de mentaliteit dat ook het wel wat minder kan veel meer aan op een scholengemeenschap. Daarnaast raakt een apart gymnasium gewoon een leerling kwijt als ze hem laten afstromen. Dat werkt toch motiverend voor de school om de leerling te behouden. Het nadeel van afstromen is dat je veel minder keuze hebt voor een vervolgopleiding.
Ik weet niet wat ik zou doen. Ik vond de reistijd vroeger nooit erg. Ik weet dat als de school van mijn zoon nu opeens ging sluiten en op een uur reizen van ons zich ging vestigen dat mijn zoon het er zeker voor over zou hebben om hier heen kunnen blijven te gaan.
Na alle problemen die we met onze zoon en school hebben gehad op de basisschool ben ik er wel van overtuigd dat een goede, fijne school echt heel belangrijk is. Daar heb ik wel wat reizen voor over.
Ik zou uiteraard wel beide scholen bezoeken, kind ook mee laten denken en van daaruit de keuze maken.
Wat ik wel mee zou laten spelen is dat het makkelijker zal zijn om te switchen van het gymnasium naar de scholengemeenschap als de reistijd echt tegen blijkt te vallen dan dat het zal zijn om te switchen van het gym naar de scholengemeenschap mocht deze tegen vallen.

ijsvogeltje
19-09-2011 om 07:35
Niet alleen eindcijfer
Je moet niet alleen naar het eindcijfer kijken. Kijk ook eens naar de uitstroom van school (hoeveel kinderen die starten halen ook daadwerkelijk de eindstreep). Dat zegt ook iets over de kwaliteit van de school. Je kunt als school je cijfers hoog houden door 'zwakkere' leerlingen zo snel mogelijk uit- danwel af te laten stromen.
Daarnaast kun je ook naar de cijfers van de schoolexamens (tentamens) kijken. Bij sommige scholen ligt dat cijfer wel een punt hoger dan de landelijke examens. Een uitgekookte manier om de eindcijfers hoog te houden.

rodebeuk
19-09-2011 om 07:56
Een van de dingen
..die ik me herinner is nou juist dat het gym de eerste twee jaar iedereen met een grote boog eruit schopte als ie zat te dromen. Zo zeer dat ik echt in mijn omgeving met gemak vijf later succesvol afgestudeerden kan opsommen die in de brugklas van het gym op geen enkele manier geholpen werden. Dat is misschien heel erg veranderd.
Oh, en wat ook mijn beeld kleurt is dat het niveau van La en Gr zo laag is op gymnasia. Niet te vergelijken met een klein gemotiveerd groepje op een sg. Waar ik vandaan kwam zie je dat nog steeds in de cijfers voor het CSE. Gymnasia hebben wel kunstmatig hoge schoolonderzoeken, maar het mag niet baten.

Ella2007
20-09-2011 om 19:02
Rode beuk: niet helemaal eens
Rode Beuk, ik ben het wel met je eens dat de lesstof op scholen maar matig aansluit op het bedrijfsleven (vandaar de verrassing toen ik ging werken maar: ik zie wel ik mijn dagelijkse praktijk welk belang de maatschappij hecht aan papiertjes . Wil niet zeggen dat dat terecht is, maar papiertjes en cijfers laten wel deuren sneller en gemakkelijker opengaan. Ik denk wel dat een goede school kan helpen (maar geen garanties) om het beste uit je kind te halen, voor die fase dan. Wat er daarna gebeurt en wat de persoon er vervolgens van gaat gebruiken dat is de volgende stap. Maar goed, dat is een verschil van mening.