Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-01-2009 om 20:43
Zegt de term schoolplichtig iemand iets?
Dochterlief is bijna 4 jaar en gaat dus bijna naar school. Met een vriendin had ik het er over dat ik graag voordat ze leerplichtig is 3 a 4 weken weg wil naar een ver land, buiten de schoolvakantie om. Volgens vriendin kan dat niet omdat ze dan wel niet leerplichtig maar wel schoolplichtig zijn op 4 jarige leeftijd. Mij zegt de term niets. Iemand die weet wat wel/niet mag en kan?
Alvast dank,
Swaen
20-01-2009 om 20:53
Leerplicht = schoolplicht
In Nederland betekent leerplicht schoolplicht. En je bent pas leerplichtig als je 5 jaar bent, en dan nog niet helemaal volledig.
20-01-2009 om 20:55
In nederland
is de leerplichtwet een schoolplichtwet. Je moet dus vanaf 5 volledig onderwijs volgen verplicht op een school (thuisonderwijs is niet toegestaan). Als 5 jarige mag je nog 5 uur zonder reden thuis blijf (en nog eens 5 uur extra in overleg met de directie) en als 4 jarige ben je nog niet leerplichtig en hoef je dus ook niet naar school toe. Je mag dus nog lekker op vakantie ![]()
21-01-2009 om 11:33
Google blijft je vriend ![]()
http://www.leerplicht.net/webpages/begin-en-einde-leerplicht.html
Hier kun je het duidelijk terug lezen en je vriendin haar ongelijk laten lezen.. fijne vakantie!
groeten Suzanne
22-01-2009 om 10:33
Nog even geduld...
Goed te horen zeg. kan mn gedroomde vakantie toch doorgaan! Al heb ik nog even de tijd.
Dank!