Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolreis naar rome

Het is hier al vaker voorbij gekomen: schoolreis naar Rome.

De school in Indonesie heeft het briljante plan opgevat om eind januari/begin februari met 21 kinderen (11-13 jaar) 5 dagen naar Rome te willen. Kosten: minimaal 2000 dollar.

Nou heb ik als moeder al de nodige bezwaren geopperd:
-tijdstip (snertweer in Rome, in die periode ga je liever met ze wintersporten)
-tijdsduur (8 uur tijdsverschil, jetlag, 30 uur reizen voor 5 dagen Rome)
-en de kosten...volgens mij kan dat echt wel goedkoper, ze hebben een offerte van een of andere Engelse schoolreizen organisatie die ze in een 4-sterrenhotel wil stoppen en verder alleen maar alle dagen in een touringcar om te gaan monumenthoppen.

Aangezien heel wat Nederlandse scholen ook reizen naar Rome in het programma hebben staan, wil ik graag wat ervaringen horen. M.b.t. kosten, huisvesting, programma, organisaties die dit soort reizen organiseren.
Ik wil met een tegenvoorstel komen, te doen in een seizoen dat kwa weer wat beter ligt (september/oktober of zo).

Wie helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

17-11-2011 om 08:37

En daarbij

Ik denk dat ik kinderen van die leeftijd nog veel te jong vindt om zover zonder ouders op reis te gaan. Komt erop neer dat ik mijn kind van de basisschool op schoolreis naar jou in Indonesië zou sturen. Ik denk dat ik dat niet eens zou doen. Volgens mij hebben ze er ook meer aan als ze zoiets op latere leeftijd doen.

Uitwisseling

Dat helpt enorm in de kosten. Vind een school in Rome die scholieren wil laten uitwisselen met jullie school in Indonesië. Wel veel organisatie nodig, maar de verblijfskosten zijn nihil. Houd je de reis- en excursiekosten over.
Overigens ken ik hier in NL wel twee jongens op één school die geen enkel bezwaar zouden hebben om uit te wisselen met jullie school. Ideetje?

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-11-2011 om 09:00

Nog geen ervaring

School heeft in de eerste aangegeven dat kind in de vijfde naar Rome gaat zodat we kunnen sparen. Dit kost €800,- voor een week exclusief eten en persoonlijke uitgaven. Eerlijk gezegd vond ik dat al een flink bedrag. Ik ben met school met de bus naar Rome gegaan, zat ik een pruthotel met vier of vijf man op een kamer en was f300,- kwijt. De leerkracht had een dagprogramma opgesteld met plattegrond, route en bezienswaardigheden. Hij was zelf de gids maar je mocht ook vrij rondlopen. Hij had van tevoren iets geregeld waardoor we bijna overal gratis in mochten. Het was in de herfstvakantie, prima periode om in Rome te zijn.

Rosa van der Zanden

Yura

Yura

17-11-2011 om 09:55

Hier

nog geen ervaring met de kinderen, maar wel zelf. Sowieso gingen wij pas in de vijfde klas (16/17 jaar) en volgens mij is dat nog steeds gangbaar. Wij spaarden ook vanaf de tweede klas maandelijks een bedrag ofzo en we verbleven in een eenvoudig hotel/hostel met 4 a 6 personen op de kamer en een douche op de gang, wel vlakbij piazza navona. Het ontbijt, voorzover je het ontbijt kunt noemen (2 holle broodjes met jam) vond ook in het hostel plaats evenals het avondeten. Middageten regelde je zelf, iets van een pizzapunt ofzo, daardoor was je best veel geld kwijt aan zakgeld ook nog, Rome was in 1985 al loeiduur. Wij hadden wel elke dag excursies en een bus tot onze beschikking, maar dat was dezelfde waarmee we vanaf Nederland waren gereisd, we hadden in Oostenrijk overnacht en oh ja we gingen in oktober, in Rome nog heerlijk weer (zomerkleding aan). We zijn ook nog buiten Rome geweest naar de Vesuvius, Pompeji en Herculaneum.

Hier

Dochter is een paar weken geleden met school naar Rome geweest. Toen was het schitterend weer daar. De reis duurde 9 dagen, waarvan ze 2x 24 uur in de bus doorgebracht hebben. In de 7 dagen dat ze daar waren hebben ze een heel vol, rijk programma doorlopen. Ze hebben heel veel gezien en geleerd, er gingen heel ervaren leerkrachten mee die soms al 16x in Rome geweest waren en de stad dus als hun broekzak kenden. Er waren 6 leerkrachten op 45 leerlingen. Ze overnachtten in een goedkoop hotel in het centrum, met 4 tot 6 personen op één kamer. Ze aten elke avond in een nabijgelegen restaurant. Elke dag hadden ze 2 uur lunchpauze die ze naar eigen inzicht konden doorbrengen. De reis kostte 650 euro, exclusief zak/lunchgeld (paar tientjes).

Mij lijkt een Romereis vanuit Indonesië met 11-13 jarigen niet zo efficiënt. Verhoudingsgewijs hartstikke duur. En hoeveel kan je nou helemaal zien en doen met kinderen van die leeftijd? Die 15/16-jarigen waren echt gesloopt na de reis van het vele lopen en hun hoofden zaten vol met alle informatie en indrukken. Met jongere kinderen kan je veel minder doen, de 'opbrengst' van de reis lijkt mij niet opwegen tegen de tijd en de kosten.

skik

Limi

Limi

17-11-2011 om 10:02

Zelf

Ik ben zelf geweest in 4g. We een tijdje geleden, maar de bezienswaardigheden zijn nog op dezelfde plek natuurlijk. Voor zover ik me kan herinneren deden we alles lopend. We zijn uiteraard wel met een bus gekomen, maar die bleef dan ergens staan. Alleen als we iets buiten de stad gingen doen, dan gingen we met die bus. We sliepen ook in het centrum in vage appartementen. Volgens mij zijn daar er heel veel van. Er komen zoveel scholen. In de andere steden en later op een universiteitstrip hadden we weer van zulke appartementen: zoveel mogelijk bedden op een aftandse kamer en eten moest je ergens anders doen. Wij ontbeten ergens in cafeetje of zo waar ook een klas uit een ander land ontbeet. Die hadden waarschijnlijk ook zo'n appartementenhuis.
Ik neem aan dat scholen vaste adressen hebben waar ze logeren, dus even informeren bij wat Nederlandse scholen?
Onze leraren regelden verder alles zelf, dus geen reisorganisatie. Maar ze gingen al jaren natuurlijk.

Volstrekt mesjogge

Ik vind dit volstrekt bezopen. Ik vind sowieso een reis van Z-O Azië naar Europa voor 5 dagen de moeite niet - een wanverhouding tussen de reistijd en jetlag aan de ene kant en de verblijfsduur aan de andere kant. En dan ook nog met school. En dan ook nog voor die leeftijd.

Ik vind het zo volstrekt bezopen dat ik eerlijk gezegd niet eens de neiging zou hebben om te piekeren over een alternatieve begroting. Wil je dat toch doen, dan is uitwisseling op zichzelf in principe best aardig, maar welk Europees kind van die leeftijd gaat voor minder dan een week naar Indonesië?

De grootste kosten zijn vermoedelijk het vliegticket. Daar kom je hoe dan ook niet onderuit, ook niet als je een uitwisseling los zou krijgen.

Ja, Rome heeft mooie dingen. Maar goed, schooldirecteur, je woont nou eenmaal in Indonsië, jammer dan. De Borobudur is ook - en terecht - wereldberoemd maar geen haar op een Europees hoofd die eraan denkt om daar 11 jarige kinderen in schoolverband heen te slepen.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2011 om 10:25

Hier

Oudste zoon zit op een gymnasium, met in de 5e een reis naar Rome of Athene. Zoon zit pas in de derde, dus heb mij we er nog niet zo in verdiept. Op de website kom ik weinig tegen.
Wat ik wel weet:
* ze gaan een ruime week
* met vliegtuig
* in Rome doen ze vrijwel alles lopend
* de echte highlights doen ze in de avond, zodat er minder drukte is
* ze gaan in september
Kosten weet ik niet, maar er zal zeker niet in een 4-sterren hotel worden overnacht
Ik kan mij niet zoveel voorstellen bij de reis zoals jij hem beschrijft. Jouw zoon zit toch op een internationale school? Is daar dit soort tripjes wellicht 'gewoner'?

Lenni

Lenni

17-11-2011 om 14:11

Inderdaad, volstrekt mesjogge

Ik ben het helemaal met Temet eens, compleet bezopen. Alleen al vanwege de reistijd/verblijfsduur verhouding zou ik er niet eens over piekeren om mijn kind mee te laten gaan. Mijn kinderen zitten ook op een internationale school, maar daar maken ze echt niet van dit soort idiote schoolreisjes hoor.

Gunst

Ik heb helemaal over die leeftijden heen gelezen. Mijn jongste is zo oud. Echtgenoot vind het al niks als hij op schoolkamp 40 km verderop zit, vervoer: de fiets
Ik dacht zomaar dat we het hier over 16-17-jarigen hadden...

Tinus_p

Tinus_p

17-11-2011 om 16:32

Easyjet

Rosa:
"Dit kost €800,- voor een week exclusief eten en persoonlijke uitgaven. Eerlijk gezegd vond ik dat al een flink bedrag. Ik ben met school met de bus naar Rome gegaan, zat ik een pruthotel met vier of vijf man op een kamer en was f300,- kwijt."
Wanneer was dat? De vraag is, of 800 euro nu, veel duurder is dan 300 gulden toen (vanwege inflatie). Iig is een bus niet automatisch goedkoper, zeker niet als je met Easyjet vliegt. De midagvlucht van 17 oktober bevatte iig een schoolklas

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

17-11-2011 om 17:07

Tinus

Ik ben 9 dagen weg geweest en kon de reis vanuit mijn bijbaan betalen. Mijn kind gaat vijf dagen en ik zie nog niet gebeuren dat hij dit bedrag zelf kan ophoesten. Wanneer je het omzet naar een gezinsvakantie vind ik het helemaal veel: ik geef geen €4000,- uit voor een midweek uit met mijn gezin.
Ik snap best dat vliegen niet meer zo duur is als vroeger maar al met al vind ik het veel geld.
Rosa van der Zanden

Tango

Tango

17-11-2011 om 21:41

Jeugdsentiment

Ik ging ook in 4 of 5 gym naar Rome, rond 1985. Met het vliegtuig, voor de eerste keer, helemaal spannend natuurlijk. Was niet verplicht, dus niet iedereen ging mee wat wel weer jammer was. In Rome hadden we een eenvoudig hotelletje en we deden inderdaad bijna alles te voet en soms iets met het OV. Wat het kostte? Echt geen idee, ik denk toch al gauw zo'n 500 gulden. Eigenlijk geweldig dat mijn ouders dat gewoon betaalden want zo breed hadden ze het niet en een jaar later mocht ik ook weer mee naar Parijs.
Maar vanuit Indonesie vind ik het echt van de zotte, veel te ver, te duur en totaal niet geschikt voor deze leeftijd ook. Ik zou er niet aan beginnen.

Annet

Annet

17-11-2011 om 22:03

Andere vraag belangrijker

In Nederland zou een reis naar Rome voor de onderbouw onnodig en vreemd gevonden worden. Dat is wel duidelijk.
Maar wat kun jij daarmee op school van je zoon?
Is het uit te leggen aan je zoon waarom hij niet meemag?
Is het uit te leggen aan school dat dit idee heel overdreven is?
Wat vinden de andere ouders hiervan?

dc

dc

17-11-2011 om 22:13

Ouder

Toen ik jong was gingen we rond 16 jaar naar Rome. Daarvoor lijkt me nog een beetje jong.

dirksmama

dirksmama

18-11-2011 om 10:59 Topicstarter

Ik schreef al: briljant plan,,,

Maar Annet heeft gelijk.
Deze school kun je een beetje moeilijk vergelijken met een Nederlandse school.

Na hun 14e moeten kinderen hier weg, naar familie of kostschool. De laatste 3 (was eerst 4) schooljaren gaan ze een week op school excursie. De jongste kinderen die meegaan zijn dan een jaar of 11 (was 10).
De kinderen zijn reizen gewend.

In het verleden was het altijd maar naar Australië, daar heb je veel bedrijven die schoolkampen aanbieden, maar alleen maar Australië (waar de veel kinderen of vandaan komen of in elk geval al naartoe moeten voor hun orthodontist) is wat saai. En het is ook wat minder relevant om boemerangs te leren gooien en over de 'dreamtime', als je in ZO-Azie woont en op de woonplaats al vrij weinig met de Aziatische cultuur in aanraking komt.

Afgelopen schooljaar hadden ze een heel goede trip naar Borneo. Orangoetans kijken, in gastgezin slapen, op scholen helpen en dans- en kookles.

Dit jaar kwamen de leraren met iets in de buurt van Singapore of Rome. Aangezien het in februari is, en ik op de ouderbijeenkomst verteld heb hoe miezerig koud het in februari kan zijn neigen de meeste ouders naar Singapore (ook vanwege kosten, tijd en afstand). Maar op de langere termijn willen mensen toch wel een 'cultuurreis' naar een Europese stad uitproberen. In een beter seizoen, dat wel. En daarom probeer ik wat tegenvoorstellen te laten zien, zodat mensen een beetje snappen wat een reis kan inhouden.

De Indonesiers hier van de nationale school maken het nog bonter hoor. Kinderen van 9 of 10 (met ouders die het kunnen betalen) gaan met z'n 40-en met 2 leraren een week naar Singapore. De stad dus...

Bonter

"De Indonesiers hier van de nationale school maken het nog bonter hoor. Kinderen van 9 of 10 (met ouders die het kunnen betalen) gaan met z\'n 40-en met 2 leraren een week naar Singapore. De stad dus..."

Nou, dat vind ik minder raar dan met kinderen van maar een jaar ouder 5 dagen naar Rome. Sigapore is niet zo ver, en met Air Asia oid ook niet zo idioot duur. En je hebt geen jetlagproblemen.
Alleen die leraren, die hebben zichzelf wel een lolletje beloofd, al geloof ik graag dat 40 Indonesische scholieren minder werk zijn dan 30 Nederlandse scholieren.

Maar kunnen de kinderen van je zoons school niet naar Maleisië of Thailand? Duidelijk buitenland, maar niet zo idioot ver weg. Of Brunei, maar dat is misschien een tikkie saai.

Groeten,

Temet

dirksmama

dirksmama

19-11-2011 om 02:11 Topicstarter

Doen ze al temet

Het tegenvoorstel (wat het gelukkig denk ik worden gaat) is een kamp op het eiland Bintan. Vlakbij Singapore.
Afgelopen mei zijn ze naar Borneo geweest, heel avonturlijk, slapen in een hangmat in de jungle, community service in een dorp, homestay bij families daar.

Overigens, vergis je niet. Singapore, Maleisië of Thailand is vanaf onze berg ook al zo'n 30 uur reizen hoor! Cairns is een stuk dichterbij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.