Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Meidoorn

Meidoorn

20-05-2012 om 19:33

Schoolreis opeens niet door

Wie weet hier meer over...?
In verband met allerlei randzaken, heeft school plotsklaps besloten dat het schoolreisje van de klas van onze dochter opeens niet doorgaat.
Het zijn in onze optiek argumenten die geen hout snijden:
- Afgelopen periode was onrustig ( ik weet van niks)
- Veel vakantiedagen ( ik neem aan dat men hier doelt op de officiele vrije dagen...mijn dunkt dat men dit op voorhand weet en het onderwijs aanpast aan de periode??)
- "Behoefte aan regelmaat en binding met het programma"??????
- Hoe moeilijk het is om vervanging te vinden voor de leerkracht/compensatiedagen (??? zoiets plan je toch in/je hebt toch roosters als school?)
- Leerkracht heeft het druk ( klas is voor 3/4 bezet ipv vol)

Wij hebben geprotesteerd omdat kind zich er op heeeft verheugd, maar reactie van de directie biedt geen soulaas... zie kulargumemten hierboven.

De vraag is eigenlijk: kan school dit zomaar maken? Ze nemen het op in de schoolgids, een onderdeel van de ouderbijdrage is verplicht voor het schoolreisje ( en ook betaald).

Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lekker zooitje

Het lijkt erop dat de school de organisatie niet op orde heeft. Iets teveel vakantiedagen/studiedagen ingepland waardoor de leerlingen niet genoeg uren draaien, het personeel en hun taken niet goed ingepland heeft waardoor die juist weer teveel uren draaien en dat ze achterlopen op het programma. Belachelijk dat ze het geplande schoolreisje cancelen, dat kan je toch niet maken tegenover de kinderen? Ik zou als ouder in elk geval een gedeelte van de betaalde ouderbijdrage terugvragen.

skik

Meidoorn

Meidoorn

20-05-2012 om 20:16

Maar mag het?

Ja, als dan zullen we zeker het geld retour vragen, althans dat stuk van de ouderbijdrage.
Maar eigenlijk wil ik gewoon dat het wel doorgaat: alle kids van de klas verheugen ze erop, dat kun je toch niet maken?

Is een schoolgids niet zoiets als een "handboek soldaat", iets waarvan je op zijn minst van op aan kunt als ouder?

Fiorucci

Fiorucci

20-05-2012 om 22:00

Nee

Was dat maar waar, dat je op aankunt van de schoolgids, dan zou ik school alsnog aanspreken op alle prachtige beloftes..)
Maar dit is wel heel apart hoor,en wat een kulargumenten!

penningmeester or

penningmeester or

20-05-2012 om 23:19

Waarom zou het niet mogen?

Misschien willen ze de werkelijke reden niet noemen? Misschien is er niet genoeg geld? Schoolreizen zijn duur. Stel dat nog niet de helft van de ouders de vrijwillige bijdrage heeft betaald, dan is er gewoon geen geld. En aangezien de bijdrage vrijwillig is.

Fiorucci

Fiorucci

21-05-2012 om 07:18

Penningmeester

Maar waarom zou men die redenen niet eerlijk kunnen communiceren?

Tirza G.

Tirza G.

21-05-2012 om 15:23

Moehahhah

Een handboek soldaat. Dat vind ik wel een hele leuke. Nee hoor, aan een schoolgids kun je geen rechten ontlenen en een schoolreisje afblazen kan en mag een school gewoon doen. Dat kinderen zich er op verheugd hebben: tja. Als mijn kinderen alles nog zouden krijgen van school waar ze zich op verheugd hebben, dan ben ik aankomende zomer onder de pannen, met films, ijsjes en uitstapjes.
Het verdient de schoonheidsprijs niet, ik zou mijn geld terugvragen en via de MR kritische vragen stellen over de jaarplanning - maar ik denk dat je veel meer niet kunt doen.

Tirza

Meidoorn

Meidoorn

21-05-2012 om 19:38

@penningmeester

Schoolreis wordt betaald uit de verplichte ouderbijdrage. Niet betalen = niet meedoen ( uitzonderingen daargelaten, en in overleg met directie)

En ik weet dat alle ouders deze betaald hebben...dus dat argument kan het niet zijn.

@tirza

inspirerende reactie...

Egel

Egel

21-05-2012 om 19:59

Meidoorn: verplicht?

Hoe bedoel je verplichte ouderbijdrage? Is het een particuliere school?

penningmeester or

penningmeester or

21-05-2012 om 21:34

Hier alles vrijwillig

er wordt wel gezegd dat bij niet betalen schoolreis, je niet meekan. Alleen, dat gebeurt dus nooit.

Transparant

Of het wel of niet mag weet ik niet, maar de reden zijn wel kul ja.

Je zou dit neer kunnen leggen bij de MR?

Ieder jaar (begin schooljaar) had ik voorheen een jaarvergadering met de MR waarin we een uitleg gaven aan het uitgaven patroon van het afgelopen schooljaar (wat is er uitgegeven aan de ingekomen ouderbijdragen) en wat de planning was voor het nieuwe schooljaar. Dat moet gewoon transparant zijn en inzichtelijk. En is ook openbaar.

Als de school deze reden aangeeft, dan blijft het geld voor het schoolreisje in kas. En dus zou je dat in mindering kunnen brengen op komend jaar.

Heb je nu niets aan, maar ik zou dan voor nu even contact zoeken met de MR en dit officieel neerleggen en kritische vragen erover stellen.

Een andere optie is om als ouders gezamenlijk actie te ondernemen richting de directie (als er bv geen MR is), sta je ook een stuk sterker.

Succes, waardeloos voor je kind!

Wat ook kan

Die argumenten voor annuleren zijn een beetje slap inderdaad. Ik denk eigenlijk dat school door de Inspectie op de vingers getikt is. Te weinig lesuren. Een schoolreis telt maar een beetje mee als schooldag.
Wat ook nog kan is dat er met de organisatie iets is mis gegaan: iemand is vergeten een bus te huren en nu zijn ze er niet meer, of ze zijn heel duur.
Ondertussen doet dat er allemaal niet toe. Annuleren kan, als je je geld maar terug krijgt.
Daar zou ik wel op staan. Als de school niet terug wil betalen, dan begint het ineens op oplichting te lijken. En dat mag niet
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.