Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolsluiting dreigt in drie grote steden

Door het lerarentekort kunnen sommige scholen na de zomervakantie niet meer open

https://www.ad.nl/binnenland/schoolsluiting-dreigt-in-drie-grote-steden-lerarentekort-loopt-uit-de-hand~ae2ae3c7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


Gaat niet bepaald de goede kant op…


Scheelt wel in het voorkomen van besmettingen én wie niet horen wil moet maar voelen. Er is veel geld bij schoolbesturen maar ze willen geen invloed afstaan en geen discussie over kwaliteit en goed werkgeverschap aangaan. De overheid heeft ook niet de kwaliteitskennis en proces kennis om dat te verbeteren. Dus misschien dat er nu eindelijk water bij diverse wijnen wordt gedaan en zowel overheid als besturen laten zien dat ze dienstbaar willen zijn aan de maatschappij.

gr Angela



Alphalete schreef op 28-06-2021 om 15:14:

Door het lerarentekort kunnen sommige scholen na de zomervakantie niet meer open

https://www.ad.nl/binnenland/schoolsluiting-dreigt-in-drie-grote-steden-lerarentekort-loopt-uit-de-hand~ae2ae3c7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


Gaat niet bepaald de goede kant op…

Het is maar de halve waarheid: door grote zakken met geld kunnen schoolbesturen nog makkelijker besluiten om ingewikkelde scholen af te staan of te sluiten.

Dat zijn vaker scholen in de stad.


Volgens mij is huisvesting en de kosten daarvan het grootste probleem in de grote steden. Dat redt je niet met een lerarensalaris, als je al een woning vindt.

Stel dat de scholen zouden zeggen: als jij fulltime bij ons komt werken zorgen wij dat je een woning krijgt voor de maximale huurprijs voor huursubsidie. Ik denk dat het probleem dan snel opgelost is.

Tsjor

Tsjor, dat zou zeker kunnen bijdragen aan een oplossing, maar scholen hebben geen eigen woningen en er valt ook niet zomaar iets te regelen. Wachtlijsten bij woningbouw zijn enorm en in de private sector gaan de verhuurders vooral voor het geld. Scholen/werkgevers zijn in feite geen partij hierin.
Gevolg is wel dat kwetsbare kinderen hier de dupe van zijn. Die kunnen dan niet meer in de eigen buurt naar school, ouders zijn weinig mobiel, kinderen misschien wel niet meer allemaal op dezelfde school. 
Als leraar kun je met een tekort aan docenten ook kiezen waar je wil werken. Is er een overschot, dan is een juf uit Alkmaar misschien best bereid om naar Amsterdam-Noord te komen. Bij een tekort kan ze ook veel dichter bij huis een baan vinden.

tsjor schreef op 29-06-2021 om 10:33:

Volgens mij is huisvesting en de kosten daarvan het grootste probleem in de grote steden. Dat redt je niet met een lerarensalaris, als je al een woning vindt.

Stel dat de scholen zouden zeggen: als jij fulltime bij ons komt werken zorgen wij dat je een woning krijgt voor de maximale huurprijs voor huursubsidie. Ik denk dat het probleem dan snel opgelost is.

Tsjor

Dat, en heel veel docenten willen niet op zgn. 'zwarte' scholen in achterstandswijken werken. Aangezien ze overal om mensen voor de klas zitten te springen hebben die leraren deze die 'witte' scholen in lommerrijke buitenwijken voor het uitkiezen. Ik heb het op sollicitatieformulieren zien staan hoor: ik wil alleen werken op scholen in 'naambuitenwijk'.

' Scholen/werkgevers zijn in feite geen partij hierin.'  Wat niet is kan nog komen, in Amsterdam zijn er wel bouwprojecten met huisvesting speciaal voor leerkrachten (voor mijn ogen waren het uitgebouwde klerenkasten, maar goed, in Amsterdam is het wellicht anders).

Heel lang geleden, toen ik voor mijn eerste baan moest verhuizen, kon een werkgever bij de woningbouwvereniging aangeven dat er iemand kwam om te werken en kreeg je voorrang bij een huurwoning. Wel zo prettig en gunstig voor iedereen.

Maar het zou goed zijn als scholen, gemeente en alle anderen die mee willen denken, samen met de woningbouwverenigingen om tafel zouden gaan zitten en bespreken wat er wel zou kunnen. Het is een eenvoudig en effectief voorstel.

Tsjor

Het is zaak dat op diverse fronten de kloof minder wordt tussen bezitters en niet bezitters, rijken en armen, werkenden en werkende armen en mensen met een uitkering.

En dat er niet zo met dollartekens in de ogen naar die woningmarkt gekeken wordt. Zelfs wethouders van de PvdA houden je een worst voor.

Helaas is het draagvlak voor de sociaaldemocratie gewoon weg. We stemmen vooral VVD en onderbuik en dat schiet niet op.

Dus ja, we gaan de kant van Amerika en Engeland op. Een grote uitgeklede publieke sector en wie het even kan betalen gaat naar de private ondernemingen op het gebied van school, gezondheidszorg en hulpverlening. Grote fooddeserts, no-go area's en luxe compounds en appartementen in de betere delen van de stad.

We willen het zo.

In de grote stad Amsterdam regeert het grote geld van de investeerders. Ik hoorde van een makelaar dat hij huizen zoekt voor investeerders die ongezien tientallen duizenden euro’s overbieden en daarmee Jan Modaal de kans ontnemen op een normale prijs een huis te kopen. 
En als leerkrachten voorrang moeten krijgen, moeten ook politieagenten en winkeliers en crèchepersoneel en ga zo maar door voorrang krijgen. Ik snap de leerkrachten wel die buiten de steden gaan werken. Geen grote-stadsproblematiek, betaalbaardere huizen. 

En Tsjor, hoe zie jij jouw idee voor je (school belooft een huis onder de huurgrens aan leerkrachten die fulltime komen werken). Waar haalt de school die huizen vandaan? Die zijn er niet in Amsterdam. Er staan nog een heleboel statushouders in de wacht voor een woning. En schrijnende gevallen. Moeten scholen zelf woningen gaan bouwen van al het geld dat ze opgepot hebben? 

In Amsterdam had je, naast premie-A koopwoningen en middensegmenthypotheek ook het Initiatief Lerarentekort. Dat laatste hield oa in dat leraren per direct een sociale huurwoning toegewezen kregen. Op die manier zijn veel leraren de stad in gekomen/gebleven. Dat gaat nu echt niet meer gebeuren. 

En in die sociale huurwoningen wil je ook niet meer wonen als je een wijk krijgt vol met 'sociale' gevallen omdat er geen gewoon gemiddeld gezin meer in aanmerking komt. Ik ga in elk geval niet meer terug naar 'mijn' zwarte wijk. Je wordt geprofileerd en getarged als randdebiel. Je woonwijk wordt gemeden door familie en vrienden. Dat hele idealisme en gezellig onder elkaar is gewoon weg.

Er is niet alleen een lerarentekort, maar ook een tekort verpleegkundigen en andere zorgverleners, mensen in de bouw, etc. Het is niet haalbaar om voor al deze mensen een woning te reserveren, die zijn er gewoonweg niet.


ik begreep dat het lerarentekort is opgelost als de (overwegend) vrouwen in het onderwijs allemaal minimaal vier dagen zouden werken. Misschien ligt daar een oplossingsrichting, uitzoeken in welke omstandigheden zij meer willen werken en hoe daar aan tegemoet te komen. 

En al het geld dat nu naar bestuurders en andere overhead gaat inzetten voor betere werkomstandigheden voor leraren in achterstandswijken. 

De werkomstandigheden zie ik ook niet snel veranderen, dat is ook al jaren een race naar het afvoerputje. Begrijpelijk dat men dat fulltime niet ziet zitten.

Volgens mij zijn er genoeg mensen die wel voor de klas zouden willen staan, het wordt ze alleen niet gemakkelijk gemaakt. Als je eerst zelf de opleiding moet financieren terwijl je een goed betaalde baan daarvoor achterlaat krab je je wel twee keer achter de oren. Daarnaast zijn ze vooral op zoek naar jonge mensen, de wat oudere zij-instromers kunnen nauwelijks een werkplek + financiering van de opleiding vinden.

'Dat gaat nu echt niet meer gebeuren'. Waarom niet? Je kunt in elk geval een begin maken, door te bedenken dat daar een oplossing in te vinden is. Anders blijf je hangen in de klaagverhalen over wat er allemaal niet kan. Je kunt het ook meteen dichtgooien door: ja, maar dan moet die ook en die ook en die ook. Dan weet je zeker dat er niks gebeurt.

Alternatief is, dat gezinnen met kinderen ook zoveel mogelijk wegtrekken uit de grote steden, zodat daar geen scholen meer nodig zijn. Dus geen sociale woningbouw meer in  de grote steden.

'In de grote stad Amsterdam regeert het grote geld van de investeerders.' Dat is een bekend verhaal, het heeft zelfs een naam: gentrificatie. Er is een prachtige documentaire over gemaakt: push. Onthullend vond ik, dat juist de pensioenfondsen tot die grote investeerders behoren.

Tsjor

'ik begreep dat het lerarentekort is opgelost als de (overwegend) vrouwen
in het onderwijs allemaal minimaal vier dagen zouden werken.'

Oh ja, zei ik niet dat het gekoppeld kan worden aan een fulltime aanstelling? daar zou ik aan toevoegen: en een vaste aanstelling. Want veel nieuwe leraren worden toch meteen op de schopstoel geplaatst.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.