Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolsluiting dreigt in drie grote steden

Door het lerarentekort kunnen sommige scholen na de zomervakantie niet meer open

https://www.ad.nl/binnenland/schoolsluiting-dreigt-in-drie-grote-steden-lerarentekort-loopt-uit-de-hand~ae2ae3c7/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F


Gaat niet bepaald de goede kant op…


In Lelystad hebben ze de oplossing. Ik zag een NOS-filmpje waarin de muur tussen twee lokalen gesloopt is en de leerkracht nu 52 kinderen bedient. Ga er maar aan staan!

LydiaDietz schreef op 25-08-2021 om 17:01:

In Lelystad hebben ze de oplossing. Ik zag een NOS-filmpje waarin de muur tussen twee lokalen gesloopt is en de leerkracht nu 52 kinderen bedient. Ga er maar aan staan!

Dat was ook op mijn basisschool in de jaren 80. Wij hadden sowieso een klas van 37 en ik geloof 1x in de week ging de meester in de deur tussen de lokalen staan. 

Nu hadden wij ook wel een soort rondloop systeem, beetje zoals op de middelbare school, dus we zaten niet de héle dag zo. 

Het lijkt mij helemaal niks zo. 

Mevrouw75 schreef op 25-08-2021 om 17:04:

[..]

Dat was ook op mijn basisschool in de jaren 80. Wij hadden sowieso een klas van 37 en ik geloof 1x in de week ging de meester in de deur tussen de lokalen staan.

Nu hadden wij ook wel een soort rondloop systeem, beetje zoals op de middelbare school, dus we zaten niet de héle dag zo.

Het lijkt mij helemaal niks zo.

Ik hoor het wel vaker, dat er in de 70's/80's ook zulke grote klassen waren. Hoe geef je verlengde instructie als je tussen twee deuren staat. Er zullen ongetwijfeld leerkrachten zijn die dit kunnen, maar in het filmpje oogde het heel onrustig. Geen wenselijke ontwikkeling. 

LydiaDietz schreef op 25-08-2021 om 17:30:

[..]

Ik hoor het wel vaker, dat er in de 70's/80's ook zulke grote klassen waren. Hoe geef je verlengde instructie als je tussen twee deuren staat. Er zullen ongetwijfeld leerkrachten zijn die dit kunnen, maar in het filmpje oogde het heel onrustig. Geen wenselijke ontwikkeling.

Ik zat op een Jenaplanschool, dus daar werkte alles sowieso anders. 

LydiaDietz schreef op 25-08-2021 om 17:01:

In Lelystad hebben ze de oplossing. Ik zag een NOS-filmpje waarin de muur tussen twee lokalen gesloopt is en de leerkracht nu 52 kinderen bedient. Ga er maar aan staan!

Toen ik nog op de afdeling huisvesting van een schoolbestuur werkte hebben we ook heel wat schuifwanden geplaatst. Zo kan je met één leerkracht en een onderwijsassistent twee klassen bedienen. Of bepaalde werkvormen doen die niet in één lokaal passen. Verder komen er steeds meer flexibele oplossingen in schoolgebouwen, zoals leerpleinen, werkgangen e.d. Het principe van één leraar voor één klas in één lokaal zal vaker losgelaten worden.

LydiaDietz schreef op 25-08-2021 om 17:01:

In Lelystad hebben ze de oplossing. Ik zag een NOS-filmpje waarin de muur tussen twee lokalen gesloopt is en de leerkracht nu 52 kinderen bedient. Ga er maar aan staan!

Lang niet alleen in Lelystad. En dan ook nog twee of drie jaargroepen. 

Aafje1 schreef op 29-09-2021 om 15:19:

[..]

Lang niet alleen in Lelystad. En dan ook nog twee of drie jaargroepen.

Ken jij scholen waar dit voorkomt? Ik hoor weinig meer over tekorten. Ze zullen er zijn hoor, maar normaal komt het tekort dichterbij. 

Het zou wat zijn als ze een oude maatregel van stal zouden halen: als je 5 jaar werkzaam bent als docent wordt je studieschuld kwijtgescholden.
Kan ook voor andere beroepen waaraan een groot tekort is.

Tsjor

tsjor schreef op 29-09-2021 om 21:45:

Het zou wat zijn als ze een oude maatregel van stal zouden halen: als je 5 jaar werkzaam bent als docent wordt je studieschuld kwijtgescholden.
Kan ook voor andere beroepen waaraan een groot tekort is.

Tsjor

Of de oude regeling: een woonruimte.

Toen mijn vader ging het onderwijs in: vaste baan, geen studieschuld, geen militaire dienst en een woning.

Dat waren nog eens tijden.

lekkere kromme zin.
*Toen mijn vader het onderwijs in ging

En waarschijnlijk: geen gedoe over pedagogische vaardigheden. Dat is althans wat mijn oude leraar economie aangaf, tijdens een druk bezochte miniles na zoveel jaren.
Maar voor nu zou het wegvallen van de studieschuld al heel wat zijn.

tsjor

LydiaDietz schreef op 29-09-2021 om 15:33:

[..]

Ken jij scholen waar dit voorkomt? Ik hoor weinig meer over tekorten. Ze zullen er zijn hoor, maar normaal komt het tekort dichterbij.

Hier in de regio wel degelijk tekorten, vacatures die open blijven. Op school van dochter vooralsnog geen problemen, maar vervanging bij ziekte is er niet. Dus bij ziekte wordt dat opgevangen door ib-er, vallen plusklassen weg of springt directrice in. 

Op andere scholen in de regio: geen vervanging bij ziekte, onderwijsassistent ipv juf/meester, ib-ers die klassen waarnemen en dus niet toe komen aan hun eigenlijke werk. 

Mugske schreef op 03-10-2021 om 11:17:

[..]

Hier in de regio wel degelijk tekorten, vacatures die open blijven. Op school van dochter vooralsnog geen problemen, maar vervanging bij ziekte is er niet. Dus bij ziekte wordt dat opgevangen door ib-er, vallen plusklassen weg of springt directrice in.

Op andere scholen in de regio: geen vervanging bij ziekte, onderwijsassistent ipv juf/meester, ib-ers die klassen waarnemen en dus niet toe komen aan hun eigenlijke werk.

Ik lees mijn bericht terug eb het lijkt nu net alsof ik de tekorten ontken. Zo bedoelde ik het niet. Maar voorgaande jaren kwam hey hier steeds dichtbij. Geen juf voor mijn kinderen. Zelf extra dagen draaien om de klas structuur te blijven bieden. Open vacatures in de zomervakantie. En nu zitten we ruim in de formatie en hebben we zelfs werkdrukverlagers die daar aan toe komen. Dan ga je zelf denken dat het aan het aantrekken is. Goed om de tekorten te blijven benoemen!

LydiaDietz schreef op 03-10-2021 om 13:00:

[..]

Ik lees mijn bericht terug eb het lijkt nu net alsof ik de tekorten ontken. Zo bedoelde ik het niet. Maar voorgaande jaren kwam hey hier steeds dichtbij. Geen juf voor mijn kinderen. Zelf extra dagen draaien om de klas structuur te blijven bieden. Open vacatures in de zomervakantie. En nu zitten we ruim in de formatie en hebben we zelfs werkdrukverlagers die daar aan toe komen. Dan ga je zelf denken dat het aan het aantrekken is. Goed om de tekorten te blijven benoemen!

Ik las het niet alsof je tekorten ontkent hoor, maar dat je het niet meer in je omgeving ziet inderdaad. Het verschilt gewoon per regio en zelfs per school.


 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.