Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schoolverlatersweek groep 8: bekend verschijnsel?

Mijn zoon zit in groep 8 en ik ben een van de klasseouders van zijn groep. Nu ben ik druk met de voorbereidingen van de 'schoolverlatersweek' en omdat ik me dat van mijn eigen schooltijd helemaal niet kan herinneren vroeg ik mij af hoe dat op andere scholen gaat. Het zit zo: de laatste week van school, waarin ook de musical opgevoerd wordt, wordt niet door de school ingevuld, maar door de ouders. Het is de bedoeling dat wij voor alle dagen (woensdag t/m woensdag)buitenschoolse activiteiten bedenken, regelen en zo nodig betalen.
Ik vind het zo'n rare gang van zaken! School blijft toch tot de allerlaatste schooldag verantwoordelijk voor de kinderen? Nog afgezien van het feit dat het voor ons als ouders een enorme kluif is om voor 30 halve pubers een week lang leuke, betaalbare, uitstapjes te bedenken binnen de kaders die school stelt (zwemmen mag bijv. niet onder schooltijd), vind ik het gewoon heel vreemd. Waar komt dit vandaan? Op school is het enige antwoord dat ik krijg 'dat het nou eenmaal altijd zo is gegaan'.
Meer scholen die dit zo doen?
En zo ja: wat doen jullie dan zoal?
Engeltje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

02-05-2012 om 11:14

Nee

Bij mij een compleet onbekend verschijnsel.
Hier op school doet school gewoon het programma, en ja, die laatste week doen ze niet veel meer aan rekenen en taal, maar zo zot als bij jou op school heb ik het nog niet eerder gehoord.
Overigens kan ik je geocachen aanraden, een gps is voor een klein bedrag bij Bever zwerfsport te huren en de kinderen kunnen dan in groepjes een puzzeltocht doen. Het is handig om eerst voor te lopen, dan weet je hoe moeilijk hij is en kun je als hintlijn dienen als ze een punt niet vinden.

Ik zou...

Ik zou een vakantie organiseren. Naar de Seychellen. Maar een weekje tessel is ook leuk.
Ik zou direct beginnen met posters ophangen en intekenlijsten op het internet. Bloedserieus, totdat de directie woedend op je af komt "wat denk je wel, eerder op vakantie, dat mag niet, die week is onderwijs, ik bel de leerplichtambtenaar"
Jamaar zeer geacht schoolhoofd, als de ouders het voor het zeggen hebben, de tijdvulling moeten regelen en de kosten daarvoor moeten betalen, wat piept u dan? Of bent u nu alsnog van plan om zelf het onderwijs te organiseren? Dan zullen we er zijn hoor.
Groet,
Miriam Lavell

Kobalt

Kobalt

02-05-2012 om 12:12

Nee

Ik ken het niet en ik zou het ook weigeren te doen. Dan maar geen klassenouder meer zijn.

Nee

In die laatste week is er wel een uitstapje (survivalen o.i.d.), dat wordt door klassenouders samen met de juf georganiseerd. Na afloop een barbecue op het plein, ook een juf/klassenouderproject. De overige dagen krijgen ze min of meer les, gaan bij de peuters helpen of ze ruimen op. Maar ze zitten gewoon de hele week op school o.l.v. de juf. Echt raar dat jouw school die laatste week de verantwoordelijkheid van een paar ouders maakt.

Ik vind het plan van Mirjam hilarisch, ik zou voor de Seychellen gaan.

skik

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2012 om 14:09

Neeeee

In de laatste week wordt de musical opgevoerd op woensdag, dus maandag en dinsdag zijn druk met de generale repetitie en de opvoering voor alle kinderen van school. Donderdag en vrijdag wordt het lokaal opgeruimd,lekker aangelummeld en is er een bbq voor ouders en kinderen en leraren, georganiseerd door de oudervereniging.

Wilma

Wilma

02-05-2012 om 15:58

Dat is wel behoorlijk veel

Een hele wéék. Een dag, oké. Ik heb dit echt nog nooit gehoord.

Hier is de musical op de maandag. En vrijdag is al vakantie. De dagen tussen maandag en vrijdag keutelen ze nog wat aan, wat opruimen, kletsen, buiten spelen (nu kan 't nog!) en zulk soort dingen.

Ik zou ook voor 't idee van Mirjam gaan, lijkt me leuk als 't mag van de directie !!
Moeten de ouders wel niet komen zeuren dat ze zoveel moeten bijleggen .

Evanlyn

Evanlyn

02-05-2012 om 19:07

Seychellen

Dan zou ik dat stelletje pestkoppen naar de Seychellen laten gaan en dochter lekker thuishouden. Ben benieuwd wat de leerplichtambtenaar daarvan zou vinden!

Heel raar!

Op onze basisschool regelden de ouders iets met eten en een activiteit, op de laatste vrijdag geloof ik. Hoe komen ze op de waanzinnige traditie van een wéék! Heel eigenaardig. Ik zou me er niet voor lenen. Laten ze dan maar een 'studentenvereniging' oprichten

Jesse_1

Jesse_1

04-05-2012 om 12:07

Hier

Oudste zit in gr.8.
Opvoering musical (ouders) en afscheidsavond is op maandag. Vorig jaar zijn de kinderen op dinsdag nog als verrassing door de leerkracht ergens mee naartoe genomen (weet niet meer wat). Daarna heeft groep 8 volgens mij al vrij.
Woensdagochtend heeft de rest van de school wenmoment in de nieuwe groepen en vanaf donderdag 12.00u vakantie.
Gr. Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.