nicknick
04-07-2012 om 13:02
Schoolwissels van kinderen
Hoi allemaal,
op de basisschool van mijn dochter is twee weken geleden de klasse-indeling bekend gemaakt
gisteren kregen we een nieuwe indeling, omdat er veel kinderen alsnog van school gingen wisselen.
gelukkig blijft mijn dochter op de plek zoals twee weken geleden aangekondigd.
Van de 101 kinderen in de bovenbouw, gaan er 12 naar een andere school
Dochter zit op een montessori-school, streng in de leer, en ik hoor steeds meer ouders die daarop afknappen. Ik weet niet of dit voor alle kinderen de reden is, maar wel voor veel van die 12.
Nou vraag ik mij af: herkennen jullie dat? Ruim 10% van de kinderen uit de bovenbouw naar een andere school? Sommige gaan al naar groep 8, dus het is nog maar voor een jaartje.
Het lijkt mij erg veel, maar ik weet natuurlijk niet hoe het op andere scholen gaat. Wie kan mij wat info geven over andere basisscholen?
groet
nicknick

erwtje
04-07-2012 om 13:05
Hier precies andersom
Bij klas dochter komen komend jaar drie kinderen erbij (vanaf andere scholen). Dus ook zo'n 10 %.

T&T
04-07-2012 om 13:10
Hier ook andersom
Hier ook veel zij instroom, klassen beginnen klein in groep 3, maar groeien langzaamaan door, dochter in groep 7 is nu met 26 kinderen... groep 8 stopte met maar liefst 32!
Het lijkt mij niet zo'n goed teken als er zoveel kinderen weggaan, maar misschien is het echt een probleem dat in die klas(sen) speelt en hebben de klassen van jou kinderen er geen last van?
groetjes, Tess

Fransien
04-07-2012 om 14:24
Slecht signaal
Hier komt een deel van de uitstroom door verhuizing en een deel doordat er op een school veel dichterbij de ouders plek vrij komt. De instroom komt ook van verhuizing en kinderen die graag naar onze school willen. Meestal komen er meer kinderen binnen dan eruit gaan, soms is er een jaar waarin er net meer uit gaan dan erin komen.
Bij jou hebben ouders bewust voor montessori gekozen en gaan ze soms zelfs nog voor alleen groep 8 weg. Voor mij zou dat een signaal zijn dat er voor die ouders echt flink wat mis is. Zijn het toevallig de kinderen die net niet helemaal in het stramien passen? Sommige leerkrachten kunnen daar heel slecht mee overweg en dat kan funest zijn voor de eigenwaarde van je kind. Ik denk dat de weggaande ouders echt wel in gesprek zijn gegaan met school en te weinig voor hun kind gedaan kregen, wisselen doe je namelijk niet zomaar. Dat de ouders zeggen dat ze afgeknapt zijn op het montessori-systeem zou ik niet zomaar geloven. Ik wil best geloven dat het afknappen is op de inflexibiliteit waardoor er weinig aan hiaten gedaan wordt, alles uit het kind zelf moet komen, iedereen wel met een eigen weektaak werkt, maar dat die voor iedereen hetzelfde is, etc.
Ik zou nog eens rustig met die ouders gaan praten. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat die ouders niet over 1 nacht ijs zijn gegaan en misschien ook hebben moeten wachten op een plekje op een andere school.

Anders
04-07-2012 om 16:42
Zoon groep 6
Er vertrekken twee kinderen (dus circa 8%) maar ... deze kinderen beginnen nu aan hun derde basisschool. En zover ik kan nagaan geldt dat (behoudens verhuizing) voor alle kinderen die in de afgelopen jaren zijn vertrokken. In allle gevallen was dit niet de eerste basisschool. Opmerkelijk.
Tja, blijkbaar wordt er gewoon meer geshopt. En als je het na 1 wissel niet hebt gevonden, ik weet niet of je het dan bij een tweede, derde, vierde wissel gaat vinden.
Bij de vorige school zijn wij vertrokken (als een van de eerste). In dat jaar zijn er in ttoaal 35 kinderen vertrokken. Ook 10%.

skik
05-07-2012 om 09:33
Hier
Hier is de laatste jaren een leegloop vanuit de montessorischool, juist vaak van kinderen in de bovenbouw. Reden is een al jarenlange niet lekker functionerende directie en gerommel in het lerarenkorps.
Er is door de jaren heen altijd wel een golfbeweging, dan is de ene school weer populair en stappen mensen daar naar over, een paar jaar later weer een andere school, maar dit is wel extreem. Ergens wel grappig, vaak speelt klassengrootte mee. Dan vinden mensen de klassen op school 1 te groot, op 2 zijn ze zo lekker klein. Men wisselt, en in een jaar of 2 zijn de klassen op school 1 klein en op school 2 aardig vol.
skik

M Lavell
05-07-2012 om 09:53
Een schaap
Het is een bekend verschijnsel. Ouders blijven lang zitten op school, juist ook als er gedoe is. Maar als er ééntje uiteindelijk zoveel tabak heeft dat ie vertrekt, dan volgt vanzelf een kudde.
Vlucht uit de bovenbouw heeft samenhang met vermoedens van een te lage uitkomst van het onderwijs.
Misschien is je onderliggende vraag of jij nu ook weg moet wezen: Niet per se. Van een slechte school ondervinden niet alle leerlingen nadeel en van een goede niet allemaal voordeel.
Het is belangrijk om zelf te beoordelen hoe je kind er voor staat en zelf met enige regelmaat aandacht te besteden aan schoolse vaardigheden (spellen/lezen/rekenen), al is het maar via spelletjes.
Groet,
Miriam Lavell

Karmijn
05-07-2012 om 13:05
Hier
Onze dochter is van een klein klasje (22) op een leegloop school, naar een grote klas (32) op een andere school gegaan. Haar resultaten zijn dramatisch verbeterd. Van zesjes naar achten. Van cito D en E voor spelling, naar B. Van cito C(laag) voor rekenen, naar B.
Ze is niet voor haar leerresultaten overgestapt, maar vanwege de sfeer in de klas en de leerkracht. We dachten: 'ach er zit niet meer in, ze is een vmbo kind, dat kan toch?' Dat die resultaten zo verbeteren is een pure bijwerking! Maar ik vind het wel schokkend. Zo'n rotklas in een onveilige school, is een energielek gebleken. Dat zie je pas achteraf, hoe een school slecht voor je kind kan zijn. Bij de onderwijsinspectie hebben deze scholen allebei groene vlakjes en plusjes overal. Dat zegt voor je individuele kind niet zo veel.

nicknick
05-07-2012 om 15:19
Wij blijven
hoi allemaal
bedankt voor de reacties.
inmiddels kregen we ook een nieuwsbrief van school dat er dit jaar allerlei dingen misgegaan zijn, en dat er begin volgend jaar een plan gepresenteerd wordt met verbeteringen.
In totaal gaan 20 leerlingen vanwege onvrede van school, dus vooral uit de bovenbouw. Maar school vindt het ook geen normale situatie en er komen veranderingen
ben benieuwd
voor ons maakt het weinig uit, onze dochter gaat naar groep 8, en ze blijft gewoon waar ze is
groetjes
Nicknick