Tango
29-03-2012 om 09:52
Schoolzwemmen, hoe is dat bij jullie geregeld?
Bij ons op school gaat groep 3 schoolzwemmen. Al vanaf het begin van het schooljaar is hier gedoe over, want er moet wekelijks en ouder mee om de kinderen te helpen met omkleden e.d. Daarnaast gaat er ook nog een onderwijsassistente mee. Het is een groep van 15 kinderen. Het schoolzwemmen is op donderdag van 13.00 u. tot 14.00 u. Een lastige tijd voor werkende ouders. Daardoor zijn er dus vaak geen ouders te vinden.
Vanuit school wordt dan geroepen dat er dan geen schoolzwemmen is, maar wij betalen er wel 130 euro per jaar voor. Naast dat wij het eigenlijk niet nodig vinden dat er een ouder meegaat de onderwijsassistente kan toch best 15 kinderen begeleiden en hier en daar helpen, vinden wij het niet kunnen dat er zo gedreigd wordt. Gisteren zei de juf van Tangozoon, die in groep 3 zit, dat sommige ouders nog nooit mee zijn geweest en als zij dan zelf niet kunnen dan maar een oma of tante moeten regelen. Van diverse ouders die wel mee zijn gegaan hoor ik echter dat de onderwijsassistente nauwelijks iets doet en dat de ouder die meegaat min of meer de kinderen tot orde moet roepen. Daar ga ik dus mijn moeder o.i.d. niet mee opzadelen.
Hoe gaat dit bij andere scholen? Gaan daar ook ouders mee met schoolzwemmen? Het rare vind ik dat het bij gymmen niet nodig is dat er iemand meegaat, terwijl daar ook gedouched wordt en dus aan en uitgekleed.

M Lavell
29-03-2012 om 10:04
Nou en?
Vind je dat erg, als schoolzwemmen niet doorgaat? Ik denk trouwens dat school moet van de gemeente. Zo is dat meestal geregeld, als een soort indirecte subsidie.
Ik denk dat er meer mensen mee moeten van de verzekering. Er is al een keer een kind verzopen tijdens schoolzwemmen. Die school was de mening toegedaan dat dat de verantwoordelijkheid van de ouders was, maar dat bleek (terecht) niet zo te zijn. Sindsdien zijn verzekeraars wat strenger naar scholen.
Ik vind het heel bijzonder dat jullen én moeten betalen voor leerplichtige lestijd, én ook nog verplichte dienst zouden moeten draaien.
Maar het is mogelijk dat de verzekeraar zich terugtrekt als er te weinig (aantal) begeleiding is. Overigens vind ik het wel zorgelijk dat de school dat stukje verantwoordelijkheid van de ouder die meegaat, niet communiceert. Vraag het eens na. Voor omkleden hoeft er inderdaad geen ouder mee.
Groet,
Miriam Lavell

Tango
29-03-2012 om 10:16
Ik vind het erg als het niet doorgaat omdat wij er dus voor betalen. Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van school om dit goed te organiseren. Aanvankelijk was ik ook best blij dat ze schoolzwemmen aanbieden op school, omdat Tangozoon het net even nodig had om een keer extra in de week te zwemmen. Die noodzaak is er inmiddels wel een beetje af omdat hij nu zijn A-diploma heeft.
Het is overigens het laatste schooljaar dat ze schoolzwemmen aanbieden omdat er volgend jaar geen subsidie meer wordt gegeven. Ik ga het boekje van het schoolzwemmen er nog eens op naslaan om te zien door wie het nou eigenlijk wordt opgedragen dat er een ouder c.q. extra begeleider meegaat.

Avalon
29-03-2012 om 10:21
Waar zijn de leerkrachten?
Bij ons gaan gewoon de leerkrachten mee. En op vrijwillige basis een ouder. Verder worden de kinderen vanaf het begin goed getraind in het zelfstandig snel omkleden. In September hebben ze dus wat langer de tijd voor het aankleden, maar dat is in november al heel anders.
Wel wordt vriendelijk verzocht op de zwemdagen een beetje gemakkelijke kleding aan te trekken.
En hoewel mijn zoon bij de prive zwemles nog wel eens piepte dat ik moest helpen, gaat dat op school blijkbaar wel heel goed. Nou ja af en toe zit z'n trui omgekeerd.

Sahara
29-03-2012 om 13:39
23 euro
Wij betalen 23 euro voor schoolzwemmen. De gemeente stuurt alle scholen een rekening. De penningmeester van de ouderraad kijkt hoeveel kinderen schoolzwemmen en alleen die ouders krijgen een rekening (de rekening wordt dus hoofdelijk verdeeld). Uiteindelijk betaalt de school aan de gemeente het bedrag dat binnen is gekomen. Ook de bijdrage voor het schoolzwemmen is vrijwillig.
Bij ons gaat alleen groep 4 naar schoolzwemmen. Het zwembad is op loopafstand. In ieder geval gaat de leerkracht mee en soms gaan er ouders mee om te helpen. Zwemmen is bij ons maandag van 11.00-12.00 uur.

toja
29-03-2012 om 16:17
Leerkracht- verantwoording
Bij ons gaat alleen groep 4 schoolzwemmen. Kinderen zijn dan al wat zelfstandiger met aankleden dan in groep 3. Hier gaat de leekracht mee en een hulpouder. Dit zijn ouders die zich aan het begin van het jaar hebben opgegeven en dan volgens een rooster aan de beurt zijn. Ik ben zo'n ouder en ga ongeveer 1 x per maand mee.
Het prettige van met zijn tweeën zijn dat als er iets gebeurd de ander het kan overnemen. Ook is het bij ons zo dat de leerkracht de verantwoording heeft en die er ook op let of het in het zwembad allemaal veilig er aan toe gaat.
Ik vind dat best een verantwoording voor een klasseassistent alleen.
Wij betalen overigens alleen de kosten voor het vervoer per bus ( aan de gemeente) en dit is ongeveer 30 euro per kind.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bendeguz
29-03-2012 om 17:14
Goed
Hier een groep van 30 kinderen. Een leerkracht, een ouder. De ouders worden ingedeeld, kunnen ruilen, sommige vinden het niet erg om twee keer te lopen (je hoeft in 'n jaar tenslotte maar één keer mee...). Heel soms kan er een ouder niet of is er iemand ziek en loopt de concierge of iemand anders mee.
Toen ik mee ging heb ik alleen wat kinderen opgejaagd in de kleedkamer, heb niemand hoeven helpen. En dan had ik dus 15 kinderen in m'n uppie (alleen de jongens). Zwembad zit op loopafstand, we hoeven niet te betalen, dat doet de gemeente.
Laatste jaar van mijn kind hoefden kinderen met B niet meer mee. Weet niet of dat nog zo is.

skik
29-03-2012 om 22:35
Mee met de meester
Normaal gaat er hier altijd een moeder mee, zodat er één volwassene in de jongenskleedruimte is en één in de meisjeskleedkamer. Vorig jaar had groep 4 een meester. Die wilde graag dat er dat er twee moeders meegingen. omdat hij niet alleen met de kinderen (jongens) in de kleedkamer wilde zijn om zelfs maar de schijn van narigheid te vermijden. En dat kan ik me helemaal voorstellen.
skik

Elisabeth B.
30-03-2012 om 22:39
Bah
"er is al een keer een kind verzopen" aldus Miriam. Je bedoelt ws dat er een keer een kind verdronken is tijdens schoolzwemmen. Je woordkeus lijkt op effect bejag over de rug van een kind dat jammerlijk verdronken is tijdens schoolzwemmen. Los van de schuldvraag is dat gewoon heel erg en leent zich dan ook niet om gebruikt te worden om je woorden kracht bij te zetten. Past niet bij je en doet af aan wat je wil bereiken. Niet doen dus.

Elisabeth B.
30-03-2012 om 22:46
Hier
Schoolzwemmen komt in plaats van een keer gym en vindt plaats de helft van het jaar van de vierde klas. Kinderen die nog geen zwemdiploma's hebben zwemmen net zo lang mee totdat ze een A diploma hebben. Kindren zonder zwemdiploma gaan dan ook direct mee, ook als hun klas nog niet aan de beurt is. Kinderen met een diploma halen een volgend diploma of doen iets extra's zoals zwemvaardigheid of survival oid. We hoeven er niets extra's voor te betalen. Wel wordt gevraagd dat 1 ouder meeloopt en oplet maar de kinderen moeten zichzelf aan- en uitkleden. Ik heb in al die jaren nooit meegemaakt dat het niet doorgaat vanwege gebrek aan hulp. Kan ook niet lijkt me, er wachten badmeesters en juffen en er is een zwembad vrijgemaakt voor die tijd.

Fiorucci
31-03-2012 om 10:37
Elisabeth
Er zijn al meerdere kinderen verdronken helaas de afgelopen jaren......en hier komt het wel voor dat zwemles echt niet doorgaat omdat er geen ouders beschikbaar zijn. Dan is het jammer maar helaas! Ouders gaan hier vooral mee als extra toezicht tijdens de les.

Elisabeth B.
31-03-2012 om 18:13
Fiorucci
Ja, dat vind ik heel erg. Ik vind daarom de woordkeus van Miriam 'verzopen' ongepast en niet nodig om haar punt te maken.

Fiorucci
31-03-2012 om 20:58
Elisabeth
Mijn woordkeus zou het ook niet zijn,maar ze stipt wel een punt aan: de verdronken kinderen. Ik weet alhier dat de keuze om ouders mee te nemen vanuit de leerkracht kwam, het geheel was haar verantwoording, en zij wilde niet gaan zwemmen zonder extra toezicht,na een verdrinking in het zwembad tijdens schoolzwemmen. Dat was geen kind van onze school,voor de duidelijkheid. De enige maatregel vanuit het zwembad was badmutsen voor kinderen zonder zwemdiploma.

Elisabeth B.
31-03-2012 om 22:11
Fiorucci
Dat punt kunt je maken zonder krachttermen. Miriam hoeft niet 'verzopen' te gebruiken om haar woorden kracht bij te zetten, integendeel. het is al erg genoeg. Het zal jouw kind maar zijn ...
Hier zorgt het zwembad voor voldoende maatregelen, oa door een automatisch detectiesysteem en 1 badmeester/juf die geen andere taak heeft dan op de stoel boven te zitten en op te letten. Ouders worden enkel gevraagd om de afstand school-zwembad veilig lopend af te leggen.

evangeline
03-04-2012 om 13:56
Hier
Hier is er schoolzwemmen in groep 5. Er zijn 2 groepen 5, er gaan dus 2 juffen mee. Ze gaan met de bus (groepsvervoer van hetvervoersbedrijf in de stad) en betalen hier 22 euro per jaar voor. Het schoolzwemmen is gratis en wordt verzorgd door de gemeente. Hoe het gaat in de kleedkamers? Geen idee, maar in groep 5 ben je toch redelijk zelfstandig, dus dat gaat vast goed. Hier op school moeten ze ook al douchen na de gymles en daar helpt ook niemand bij. De zwemles is om 15 uur afgelopen, school gaat uit om 15.30 uit en ze zijn nog nooit te laat gekomen.
Ouders mogen af en toe opdraven als er een kijkles is of diplomazwemmen, voor de rest hoor ik er weinig van. Maar ik ben er dolblij mee. Mijn oudste heeft er zijn B gehaald, mij jongste in januari zijn A en is nu bezig voor zijn B. Het gaat in ieder geval een stuk sneller dan bij de 2 zwemverenigingen waar wij ervaring mee hebben.