kassa
07-03-2010 om 20:25
Schrijf- en rekenproblemen
Hallo allemaal,
Dochter in groep 5 heeft op haar onlangs gekregen rapport een matig gescoord voor schrijven en een zwak/matig voor netheid.
Dat haar schrijven niet geweldig was, hadden wij natuurlijk ook wel geconstateerd, maar hoe dit zich verhield tot leeftijdgenoten wisten wij eigenlijk niet. Slecht, dus, geen handschrift voor een groep 5-kind.
Wij hebben ons wat verdiept in handschrift-ontwikkeling en ons is inmiddels wel duidelijk dat dochter gewoon niet weet hoe ze bepaalde letters moet schrijven. Zelfs haar naam is onleesbaar.
Wij hebben in eerste instantie voorgesteld thuis te gaan oefenen met groep 3 schriftjes. Dat doet dochter keurig, zeer gemotiveerd. Op mijn vraag aan de juf of het niet ook handig zou zijn om op school hiermee aan de slag te gaan, was ze helemaal voor, terug naar de basis. Elke dag de oefenspullen van huis mee naar school en viceversa. Wat schetst mijn verbazing als blijkt dat dochter van de 4 dagen van vorige week, maar 1 dag heeft geoefend, voor de rest van de dagen was er geen tijd.
Het geld overigens voor de zowel de letters als het schrijven van getallen. Als ze 45 moet schrijven, begint ze met de 5 en zet daar dan de 4 voor.
Dit gedrag is inmiddels zo ingesleten, dat het voor haar zeer moeilijk en frustrerend is hier steeds goed over na te denken.
Ik ben van mening dat de juf van groep 3 en 4 (dezelfde juf) toch al in een eerder stadium had moeten inzien dat het schrift van onze dochter onder de maat was, ofwel ze heeft wat dat betreft een behoorlijke steek laten vallen.
Datzelfde geld wat ons betreft ook voor het rekenen. Als ik zie waar dochter soms mee worstelt, dan kan ik mij dat gewoon niet voorstellen.
Dochter ging naar groep 3 met AVI-2 niveau en kon al behoorlijk goed rekenen. Toen ik na 3/4 jaar aan de juf zei dat ik het gevoel had dat ze niets had bijgeleerd, schamperde ze dat dat zeker niet het geval was, ze had nl. inzicht geleerd. Nou, daar blijkt in de praktijk niet zoveel van.
Juf gaf ook al na een maand of 2 aan dat dochter zeker tot een gemiddeld niveau zou terugzakken.
In mijn beleving heeft ze hiermee een self-fulfilling prophecy gecreeerd en ik ben daar niet blij mee.
Er is blijkbaar (maar goed, dat is mijn interpretatie) teveel aan het kind overgelaten, waarom zou je extra moeite doen voor een kind wat toch terugvalt naar het gemiddelde. Er zitten in de klas veel kinderen met problemen, daar is blijkbaar de aandacht voor.
Ik denk dat ik morgen maar met de directrice ga praten, want het schooljaar is voor je het weet voorbij, pas na half februari hebben het eerste rapport ontvangen en konden we pas actie ondernemen.
Ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt, ik ben zo teleurgesteld in de aandacht voor mijn kind en dat zij nu thuis hun probleem moet gaan oplossen.
En natuurlijk gaan we thuis lekker door, ze wil graag, maar wel met mate. Ze heeft echt veel ondersteuning bij het schrijven nodig en dat was niet nodig geweest als ze eerder hadden nagedacht.
Groet en dank voor de aandacht,
flebo
Paddington
08-03-2010 om 09:00
Jammer dat jullie het pas nu ondervangen
Wat is eigenlijk de reden dat ze nu voor het derde jaar dezelfde juf heeft? Mijn dochter zou dit schooljaar ook voor de derde keer dezelfde leerkracht krijgen, daar hebben wij meteen een stokje voor gestoken. Het klinkt heel leuk, zo van, dan kent de leerkracht je kind al. Maar wat jij ook al noemt de selffulfilling prophecy loert dan echt om een hoekje.
Ik verwacht dat het oefenen helpt en dat het helemaal goedkomt met je dochter, zeker omdat jullie haar steunen.
Wel zou ik willen meegeven, twee jaar is in mijn ogen echt het maximum voor kind om bij dezelfde leerkracht te zitten. Volgend jaar gewoon lekker een andere juf/meester die weer met een frissere blik naar je kind kijkt (het is nooit helemaal fris, vanwege overdrachten enzo, maar toch)
Sterkte ermee!
kassa
08-03-2010 om 12:30
Reactie
Even een reactie.
Dochter heeft nu 2 andere juffen, in groep 3 en 4 had ze dezelfde juf.
Zolang deze juf een voldoende geeft voor schrijven en ik niet echt vergelijkingsmateriaal heb, hoef ik toch niet te twijfelen aan de eventuele onjuistheid daarvan. Dat het niet echt duidelijk leesbaar was dat zagen wij ook wel.
De juffen van groep 5 trekken niet eens aan de bel, ze geven het kind gewoon een slechte score op het schrijven. Als wij niet met voorstellen tot verbetering waren gekomen was er niets gebeurd.
Waar het op neer komt is dat ze gewoon niet weet hoe ze de letters moet schrijven. Waarom zou ik dan alleen thuis met haar moeten oefenen en haar op school maar aan laten modderen.
De juffen zeggen alleen dat ze slordig is en laten het daarbij, dat is wat mij betreft wat kort door de bocht.
Ik heb vanochtend, juf was nog niet aanwezig in de klas, haar schrift open haar bureau gelegd. Ik zie vanmiddag wel wat er mee is gebeurd.
Groet,
flebo
zomaar een naam
08-03-2010 om 14:38
Mischien fysio
Mijn dochter heeft ook schrijfproblemen. Overigens al op gemerkt in groep 2. En heeft daarvoor een tijdje fysio gehad.
Daar gaan de schrijfproblemen niet helemaal mee weg maar ze schrijft nu wel een stuk beter.
vlinder72
09-03-2010 om 09:43
Onze zoon
zit in groep 4. Vanaf groep 3 vinden wij dat hij raar schrijven aanleert maar daar werd niets aangedaan. Nu zitten wij dus met het probleem dat hij slordig schrijft en waarschijnlijk mede daardoor ook slecht spelt. Hij is veel te veel tijd kwijt met het opschrijven van de woorden dat hij geen tijd heeft om na te denken over de spelling. Typen doet hij namelijk wel goed. En hij kan ook heel goed lezen. Vandaag gaat onze zoon voor het eerst naar fysiotherapie. Eigenlijk vind ik dit niet zo nodig en vind ik dat ze eerst op school zijn schrijven moeten verbeteren maar vooruit dan maar. Wie weet heeft hij er veel baat bij. Als iemand geinteresseerd is hoe het gegaan is vanmiddag dan wil ik dat morgen nog wel even doorgeven. Misschien heeft de fysiotherapeut ook nog wel wat goede tips.
kaatje66
09-03-2010 om 09:54
Misschien
Onze dochter heeft dyscalculie, en draait dus ook de cijfers om. 45 schrijft ze als 54. We hebben met haar op advies van haar rt-er, weer contact opgenomen met het onderzoekscentrum en ze heeft dus ook een lichte vorm van dyslexie/dysorthografie. Ik heb even nog gegoogled, want het slechte schrijven gebeurt hier dus ook.
http://www.orthopedagogiek.info/leerstoornis.htm
Ze verwisselen de volgorde van de letters of voegen per ongeluk een letter toe die elders in het woord voorkomt ("staart" – "straat").
Dikwijls schrijven deze kinderen erg slordig en kunnen ze geen nette bladvulling maken.
Dit vond ik wel aannemelijk voor onze dochter.
Je ziet dit dus ook echt terug in haar schriften toetsen etc.
Ze heeft nu haar citotoets gemaakt en ze is met rekenen erg vooruit gegaan. De komende maanden gaan ze verder met spellen en schrijven
Misschien heb je wat aan deze info.
Groetjes Kaatje(66)
vlinder72
10-03-2010 om 10:09
Pelle
De kennis van de letters hoeft natuurlijk niet het probleem te zijn. Zelf oefenen is leuk maar weet jij waarop je moet letten? In groep 3 schrijven kinderen veel groter dan in groep 5. Bovendien schrijven kinderen in groep 3 alleen losse woorden en ook nog geen hoofdletters. Gisteren ben ik met onze zoon voor het eerst naar fysiotherapie geweest. Hij blijkt wel alle letters te kennen (gelukkig). Losse woorden schrijven gaat goed. Maar hij schrijft niet alle letters even groot en ze staan alle kanten op en bovendien drukt hij te hard op zijn pen. Nu moet je mij eens vertellen hoe ik als onervaren, linkshandige moeder mijn zoon de juiste techniek moet aanleren. Trouwens hoe had ik moeten weten dat dat het probleem is? Ik vind eigenlijk dat de school hem moet leren schrijven maar ik ben bang dat als ik daarop wacht dat hij dan over een jaar nog steeds zo slordig schrijft en dat gaat ten koste van zijn spelling en taal. Schrijven is net als lezen en rekenen toch een basisvaardigheid. Dat moet goed zitten.
vlinder72
10-03-2010 om 13:57
Bedankt pelle
voor je reactie. Maar ik ben niet de topic starter. Zij heeft een dochter in groep 4 maar zo te lezen heeft zij wel min of meer hetzelfde probleem. Ik ben met mijn zoon (die in groep 4 zit) naar een fysiotherapeut gegaan. Misschien kan Kassa wel goed zelf oefenen maar ik wist echt niet waar ik moest beginnen. Tja, oudste kind hè dan is alles nog nieuw. Bovendien is mijn zoon niet zo meewerkend. Als het niet leuk is dan vertikt meneer het. Dan maar iemand anders die hem vertelt wat hij moet doen. Hij is namelijk wel heel braaf dus dat werkt wel.