Iris
27-01-2009 om 06:58
Schrijffouten
Bij mijn zoon (groep 5) op school worden schrijffouten niet gecorrigeerd als het (huis)werk niet direct betrekking heeft op een taalles.
Bv huiswerk aardrijkskunde of geschiedenis wordt alleen inhoudelijk nagekeken. Gemaakte taalfouten laat men gewoon staan. Ook bij een opstel mag hij taalfouten maken.
School hanteert het principe dat het corrigeren van taalfouten een kind kan belemmeren in zijn creativiteit. Een opstel moet vooral bewondering krijgen voor de fantasie van een kind en mag geen andere uitstraling krijgen door het corrigeren van het taalgebruik. School vindt dat het corrigeren van taalfouten in andere vakken dan Taal, negatieve invloed heeft op de kinderen. En het is ook zo "zielig" voor de kinderen die slecht zijn in taal.....
Ik irriteer me hier echter mateloos aan. Ik begrijp heel goed dat "rode strepen" geen schoonheidsprijs verdienen, maar door het niet corrigeren van een taalfout help je m.i. een kind niet. (uitgezonderd een kind met dyslexie). Ik wil namelijk graag dat mijn kind de Nederlandse taal goed beheerst (vanzelfsprekend op zijn niveau).
Ik vraag me af hoe dit op jullie scholen gaat ?
Iris
Suus
27-01-2009 om 09:05
Bij ons
wordt er wel degelijk gecorrigeerd. En omdat ik dyslect ben, ben ik daar blij mee, aangezien ik veel fouten zelf niet zie. Zoonlief (groep 5) heeft er geen problemen mee en voor zover ik het weet de andere kinderen in de klas ook niet.
Groetjes Suus
dushi1
27-01-2009 om 09:23
Iris
Bij ons hanteren ze precies dezelfde methode als bij jullie op school.
Daarom zou het best weleens kunnen zijn dat dat één van de redenen is, dat mijn zoon nog steeds zoveel fouten maakt.(zie draadje hierboven) Ik denk dat als de fouten steeds verbeterd worden, het veel beter zou blijven 'hangen'.
Vanaf groep 3 is dit al zo.
Als ik zijn taalschriften zie, waarin ze vrij mogen schrijven, dan schrik ik me te pletter van al die fouten.
Vreselijk!
Dushi
Bibbel
27-01-2009 om 09:43
Foutje ot
Jij schrijft: ¨Ik irriteer me¨ maar het is of ¨ik erger me mateloos aan ..." of ¨het irriteert me mateloos¨
Beetje muggenzifterig, ik weet het, maar aan die fout erger ik me nou mateloos
)
Hier worden fouten ook niet verbeterd in bv WO, wel in opstellen, maar dan weer niet in het dagboek, ook tot mijn grote ergernis.
Iris
27-01-2009 om 12:08
Bibbel
Jij hebt helemaal gelijk; lang leve de site van Onze Taal. Ik ben jammer genoeg geen Neerlandicus
*bella*
27-01-2009 om 13:51
Weet niet
Weet niet precies hoe het hier gaat. Maar van mij hoeft het niet, het altijd corrigeren. En ik vind een goede spelling best belangrijk. Maar een goede spelling komt er alleen, lijkt mij, als de motivatie hoog genoeg is. En mij lijkt nu eenmaal dat de motivatie om je uit te (leren) drukken mbv taal groter is als je niet steeds op de techniek beoordeeld wordt. Er is meer dan spelling alleen, zeker in de fase waarin het nog best lastig is het allemaal goed te doen.
Althans, zo ga ik dus zeker ook met mijn eigen kinderen thuis om, zeker toen ze kleiner waren. Het maakt niet (altijd) uit hoe mooi je schrijft, of hoe correct. Het gaat erom dat je boodschap over kan komen. (of dat het creatief is, of leuk, of..) Steeds gecorrigeerd worden kan daar ook van afleiden. Maar misschien is dat voor veel kinderen helemaal niet waar, kan best hoor. En heb ook wel makkelijk praten want mijn kinderen zijn toch wel taalgevoelig, dus die spelling komt toch wel goed.
kaatje43
28-01-2009 om 10:43
In groep 5 zijn er nog heel veel woorden
die een kind nog niet goed kan schrijven. M.i. zou het erg demotiverend werken als er iedere keer een streep doorheen/onder staat. Bij mijn kind op school corrigeren ze wel de woorden die ze al goed zouden moeten kunnen schrijven. Niet met rood, trouwens.
Iris
28-01-2009 om 13:34
T/m groep 8 schrijffouten mogen maken?
Het gaat er niet alleen om dat het in groep 5 niet wordt gecorrigeerd. School hanteert dit principe t/m groep 8. Al het werk cq huiswerk wat niet valt onder taallessen mag met schrijf/taal fouten worden ingeleverd.
Als een kind dus geen "talenknobbel" heeft waardoor hij/zij het vermogen heeft om zelfstandig taalfouten te corrigeren, dan verlaat het de basisschool met een gebrek aan kennis van de Nederlandse taal. Dit komt ook tot uiting in de citoscore.
Ik vind dat raar. Ik begrijp best dat correcties demotiverend kunnen werken, maar een andere kant uitkijken als een kind schrijffouten maakt, lijkt mij ook niet de oplossing.
Iris
kaatje43
28-01-2009 om 14:59
Iris, ik had je duidelijk verkeerd begrepen.
Hier zou ik inderdaad ook niet blij mee zijn. Misschien kun je zelf of via de ouderraad eens vragen laten stellen bij de directeur? In het verslag bij ons op school staat daarom ook genoemd: Kan het geleerde toepassen in de praktijk? Lijkt mij op jouw verhaal wel van toepassing. Juist voor kinderen die dit wel braaf doen in hun taalles, maar het met andere opdrachten niet kunnen of te laks zijn.
Coco
30-01-2009 om 09:07
Bibbel (lol)
Misschien moeten, als we de lijn doortrekken, de postings op dit forum ook met rood gecorrigeerd worden, op spellingsfouten en op grammaticale en syntactische fouten (nooit meer iemand die "zich irriteert aan" of "zich bedenkt dat")
maan.
30-01-2009 om 14:24
Niet aan toe?
Ik weet niet of hier op school schrijffouten in andere lessen gecorrigeerd worden, volgens mij niet. Ik kan me voorstellen dat de spellingslessen een bepaalde opbouw hebben, dat dingen die dus nog niet behandeld zijn niet worden gecorrigeerd? Misschien onder het mom van ze hebben al genoeg om te leren, laten we het niet verwarrend maken om spellingstof waar ze (misschien) nog niet aan toe zijn in andere vakken wél mee te pakken?
Misschien wel O.T. maar mijn oudste dochter loopt nu tegen oude-spellings-problemen aan. Een dicteefout omdat ze een woord in oude spelling opschreef want 'zo staat het altijd in boeken'.
Maranmat
01-02-2009 om 16:44
Iris en anna n.....
Ik ben het ook helemaal met jullie eens. Onlangs is ook al een draadje geweest over spelfouten op de basisschool. Volgens mij is het bijna een landelijk verschijnsel aan het worden dat spelfouten niet gecorrigeerd worden, tenzij het een dictee oid betreft. Ik begrijp er ook helemaal niets van. School hanteert hier ook het standpunt dat het demotiverend voor kinderen werkt om spelfouten aan te strepen. Als mijn zoon echter met een topografieschrift thuiskomt waar alle rivieren op een verkeerde plaats ingevuld op het kaartje staan, is het volgens de juf een kwestie van "niet goed opgelet in de les en dus eigen schuld." Mijn zoon had dus maar beter op moeten letten toen de kaart voor het bord hing en de namen goed overnemen in z'n schrift. (Nb: was de eerste keer topografie, dus totaal nieuw voor de leerlingen). Bij een repetitie waar fanatiek voor geleerd is gaat zoiets natuurlijk mis, hij had immers fouten in z'n schrift staan.Eigen schuld dus, zegt de juf. (wij corrigeren zijn schriften nu iedere keer)
En bij een opstel is het ineens wel zielig om fouten aan te strepen? Ik snap het niet.....
Manus
02-02-2009 om 21:55
Effectief, maar rigoureus
Ik heb mijn collega's voorgesteld om werkstukken/verslagen van leerlingen met meer dan drie spel-/schrijffouten, terug te geven aan de leerling. Boodschap erbij: eerst werk nakijken en/of spellingscontrole uit laten voeren. Onderliggende boodschap: als schrijver houd je rekening met/toon je respect voor de lezer door te letten op spelling e.d.
Voorstel is aangenomen .... We hebben het hier overigens over het v.o.
Manus
reina
03-02-2009 om 07:02
Manus
Over welk onderwijs heb jij het (vo is wel erg vaag)? Ik vind het idd erg rigoureus, nu maar hopen voor de spellingzwakke leerlingen dat ze thuis iemand hebben die de boel voor hen na kan kijken. Ik zou tegen gestemd hebben als ik jouw collega was. Ik ken genoeg leerlingen die echt respect voor de lezer hebben, maar die fouten nou eenmaal maken, hoe ze hun best ook doen. Voor die mensen heb ik ook respect.... Of heb jij een spellingscontroleprogramma die ook de d's en t's kan controleren...?
Massi Nissa
03-02-2009 om 12:09
D en t
Leerlingen die dyslectisch zijn of in de lagere regionen van het VMBO functioneren, hoeven van mij niet foutloos te spellen. Dat doen ze ook nooit, zinloos om dat te eisen. Ik omcirkel wel consequent elke spelfout en laat de kinderen hun fouten regelmatig verbeteren, vooral als het gaat om veelvoorkomende missers. Juist d/t (werkwoordspelling) blijft lastig.
Daar staat tegenover dat ik buitengewoon weinig geduld kan opbrengen voor HBO/WO'ers (volwassenen) die de moeite niet nemen om die werkwoordspelling onder de knie te krijgen. Het staat dom, slordig en respectloos. Ik weet dat dit een vuig vooroordeel is en realiseer me ook dat er volwassenen rondlopen die dolgraag correct zouden willen spellen, maar het eenvoudigweg niet kunnen leren. Dat is akelig. Ik blijf het echter zowel bevreemdend als irritant vinden dat steeds meer hoogopgeleiden niet kunnen spellen. Ik heb stagiaires die straks taaldocent worden en het echt niet kunnen. Tja, dat vind ik erg en ik zeg er dan ook iets over.
Groetjes
Massi
MM.
03-02-2009 om 14:52
Bijles voor de juf
Puur toevallig heb ik net vandaag met de juf van mijn dochter afgesproken dat ze deze week een keer met mij een uurtje d'tjes en t'tjes komt doornemen. Ze was al een paar keer geconfronteerd met ouders die bijv. een werkstukbeoordeling van hun kind met de rode pen onder handen hadden genomen.
Ik vind haar in bijna alles een geweldige juf en ik moet er niet aan denken om in plaats van haar 30 kinderen van rond de 10 onder m'n hoede te hebben en ze ook nog wat te moeten leren, maar haar taalbeheersing is bedroevend. Dus ik heb zelf maar aangeboden er eens voor te gaan zitten en ze nam het met beide handen aan.
Maar dat zou toch niet nodig moeten zijn, hoe kun je op zo'n manier je pabodiploma hebben gehaald??
MM
Kiki
03-02-2009 om 15:33
Snelheidsfoutjes op een forum stoor ik me niet zo aan
Dat is snelheid in het tikken en inderdaad niet nadenken over de spellingsregels. Ik denk dat ik ze zelf ook maak.
Mijn broertje geeft les op de universiteit in Amsterdam.
Hij nam wel eens verslagen van zijn leerlingen mee en dat was om te huilen! Dan praten we dus over voormalig VWO leerlingen in het eerste jaar van hun universitaire studie. Ik kon/kan er niet over uit en ik vind het treurig.
20 keer (ja ik heb geteld) ik wordt ipv ik word. Nou sorry hoor, dat is inderdaad respectloos, lui en slordig en ik ben het met Massi Nissa eens.
Ik maak heel veel stijlfouten, die weet ik helaas niet. Dus ik laat al mijn teksten op de website en officiële uitgaande post nakijken door mijn collega's. Je hebt een spellingscontrole die je kan gebruiken. Op officiële brieven hoeft geen spelfout te zitten.
Ik heb het wel eens gehad met mijn provider. Ik kreeg een mailtje van iemand dat barstte van de spelfouten. Ik heb toen ook wel even een mail teruggestuurd over die fouten. Het was namelijk gewoon een zakelijke mail die hij mij stuurde. Ik was oprecht geschrokken. Maar mensen halen hun schouders erover op en het wordt niet belangrijk gevonden.
Ellen Wouters
03-02-2009 om 15:46
Je begrijpt me toch?
Ja, die hoogopgeleide volwassenen zijn er, die d/t niet kunnen toepassen. En niet een paar, maar op mijn HBO-opleiding de meerderheid.
Het argument van de studenten: je snapt toch zo ook wel wat er staat?
Het argument van de directie: we gaan er niet aan beginnen werkstukken op grond daarvan af te wijzen, de rendementen lijden eronder.
Het argument van de onderwijskundigen: een student kan alleen maar leren als hij zelf zijn "leerbehoefte" heeft geformuleerd. Is hij niet geinteresseerd, dan houdt het op. Afdwingen is ouderwets en contraproductief.
Het argument van sommige borreltafels: ach, ze zeggen al 100 jaar dat de jeugd van tegenwoordig niks meer leert, het zijn alleen maar zure vastgeroeste docenten die zoiets beweren. Zulke docenten zouden ze moeten ontslaan, dat demotiveert alleen maar. Kijk eens wat een mooie werkstukken ze kunnen maken op de computer!
Ik overdrijf niet. Het is allemaal woordelijk tegen me gezegd.
Groet, Ellen
reina
03-02-2009 om 19:27
Anna
Vmbo-bbl bijv is ook VO en ik daar zitten echt veel kinderen die de regels niet goed beheersen, het lukt hen gewoon niet het in hun hoofd te krijgen. Trouwens, ik heb zelf een echtgenoot (Vwo en HTS gedaan) die ook maar niet kan onthouden hoe het zit, ik snap dat niet, maar het is een gegeven.... Ik kijk zijn zakelijke post dan ook na voor het de deur uitgaat.
Manus
03-02-2009 om 19:40
Reina
Ik heb het over vmbo-t/havo/vwo. Mijn dyslectische leerlingen ontzie ik natuurlijk. Ik geef ze wel altijd de tip om hun werk door klasgenoten/ouders door te laten lezen, omdat ze later ook voor derden zullen moeten schrijven. Al was het maar een sollicitatiebrief.
Overigens vond ik het altijd opvallend dat juist bij de bbl- en kbl-leerlingen (waar ik ook jarenlang les aan gegeven heb) de d's en t's zo goed aankwamen. Blijkbaar werkt deze groep leerlingen - juist omdat het ze niet komt aanwaaien - veel zorgvuldiger dan de gemiddelde tl'er of h/v-leerling.
Manus
Ellen Wouters
03-02-2009 om 20:27
Manus
Op een ander niveau zie ik een vergelijkbaar iets. De 'sterkere' studenten hebben zich altijd kunnen permitteren om dingen niet te leren, maar het op inzicht aan te laten komen. D's en t's gaan niet met inzicht, het is een set heel simpele regels die je in je kop moet stampen.
Studenten die het niet komt aanwaaien zijn dankbaar om mee te werken: ze willen gráág die simpele set regels hebben. Lekker overzichtelijk. En in een mum van tijd hebben ze de werkwoordspelling helemaal onder de knie.
Groet, Ellen
reina
03-02-2009 om 21:11
Tja
Uiteraard gaat het niet over dyslectische leerlingen, dat zou te gek zijn, maar ik ken toch ook heel leerlingen en volwassenen op allerlei niveaus die er wél moeite mee hebben, ook al besteden ze er veel aandacht aan en voor wie die voor ons simpele regels toch niet zo simpel zijn. Als je zelf ergens geen moeite mee hebt is het vaak zo moeilijk te begrijpen dat een ander het niet simpel vindt en de logica er niet van in ziet en ik vind het wat flauw om te stellen dat leerlingen van havo en vwo, die dit soort fouten maken er geen moeite voor wíllen doen.
Massi Nissa
03-02-2009 om 21:15
Tip
Op deze site: http://home.planet.nl/~leend748/hsl1.html staan goede oefeningen voor alle veelvoorkomende vormen van werkwoordspelling. Elke avond een kwartiertje is genoeg voor de meesten.
Ellen, de argumenten die jij om je oren krijgt, klinken mij helaas maar al te bekend in de oren. Juist van hogeropgeleiden, inderdaad. Mijn eigen VMBO'ers begrijpen doorgaans WEL wat de meerwaarde van een juist gespelde sollicitatiebrief is. Merkwaardig.
Groetjes
Massi
syboor
03-02-2009 om 21:20
Ook veel oefening
Voor werkwoordsspelling moet je niet alleen de regels kennen. Je moet ook snel kunnen zeggen of iets een persoonsvorm of een voltooid deelwoord is. Voor mij is dat een kwestie van de zin een keer overlezen* en dan "zie" ik vanzelf of iets een persoonsvorm of een voltooid deelwoord is. Het is "inzicht". Maar ik ken genoeg mensen die grote moeite hebben om persoonsvorm en voltooid deelwoord te onderscheiden, en die een hoop tijd en trucjes en regels hiervoor nodig hebben.
(*Als ik mijn werk niet overlees, dan maak ik enorm veel fouten. Dat komt omdat ik drie keer per zin van gedachten verander over hoe ik het op wil schrijven.)
Als je alleen op dictees goed hoeft te spellen, dan krijg je nooit genoeg oefening dat het benoemen van persoonsvorm en voltooid deelwoord "inzicht" wordt. Dan haal je je dictees misschien door allerlei regels toe te passen, maar zodra je een tijdje geen dictees meer krijgt, vergeet je sommige regels of ga je regels met elkaar verwarren.
Boodschap: als je de werkwoordsspelling eenmaal beheerst, dan kost het niet zoveel moeite om je werk te controleren. En dan zul je al snel geneigd zijn die controles te doen, waardoor je nog beter / sneller wordt. Maar als je het nog niet kunt, dan heb je ook geen zin om je werk te controleren. Het kost een hoop tijd en frustratie, want je komt voortdurend woorden tegen waarbij je er niet uitkomt of waarbij je meerdere tegenstrijdige regels kunt bedenken. En daardoor leer je het nooit.
Manus
03-02-2009 om 21:43
Hand in eigen boezem
Ondanks mijn genoten opleiding, heeft het heeeeeel lang geduurd eer ik de d's en de t's goed kon toepassen. Als havo-, en later vwo-leerling, 'deed' ik maar wat en dat pakte meestal goed uit. Dit lukt helaas niet toen ik 18 jaar geleden, als beginnend docent Nederlands, een gymnasium-brugklas onder mijn hoede kreeg. Hoe leg je iets uit wat je zelf niet beheerst (ondanks die mooie jaren op de lerarenopleiding). 't Zelfde probleem ging overigens ook op voor grammatica - 'k begreep er geen hout van.
Gelukkig is al dit onbegrip - dankzij geduldige leerlilngen - omgezet in begrip. Ik begrijp nu wat ik doe én ik kan het uitleggen (met dank aan al die jaren dat ik het niet begreep).
Fraz
03-02-2009 om 21:54
Ach manus
zelfs op die site van Massi staan typefouten. Wel slordig trouwens van die makers omdat die site juist bedoeld is om het nederlands mee te oefenen. Kijk als je hier bij OOL gewoon een reactie neerzet, dan vind ik fouten een stuk minder belangrijk. Je typt dan i.p.v dat je praat.
Tirza G.
03-02-2009 om 22:48
Ellen
Ik kan me je frustratie levendig voorstellen. Ik redigeer teksten, ben goed in spelling en grammatika (nee dames, OO telt niet) en ik griezel gewoon als mijn kinderen een spelfout maken. Erg he? Ze zijn 18 en 14 en schrijven gelukkig beiden vrijwel perfect Nederlands - qua spelling dan
Tirza (qua. qua. leuk woord he?)
Massi Nissa
04-02-2009 om 16:43
Fraz
Dat klopt! Erger ik me dood aan, wie besteedt er nu zoveel tijd aan het opzetten van zo'n site en verbetert dan de fouten niet? Ik zeg tegen de leerlingen dat ze er af en toe opzettelijk een foutje tussen hebben gezet om te zien of je wel goed oplet, en dat ik het ontzettend knap vind als ze er eentje hebben gevonden. Dan mogen ze mij roepen en dan krijgen ze een plusje.
Groetjes
Massi
kaatje43
04-02-2009 om 21:46
Au au
Kreeg vandaag het verslag van jongste met een inlegvel over zijn presentatie met o.a. de volgende tekst:
Heeft er veel aandacht aan besteedt..... ja/nee.
Hebben we in ieder geval iets te bespreken tijdens de 10-minuten gesprekken.
Het ergste is nog dat dit voorgedrukte formulieren zijn die door alle leerkrachten gebruikt worden. Deze taalfout moet dan toch meer mensen zijn opgevallen, zou je denken.