Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

02-11-2009 om 14:12

Schrijven met stabilo

Tangodochter schrijft al sinds groep 3 regelmatig met een stabilopotlood. Gewoon omdat ze het lekker vindt schrijven. Er zijn ook veel meer kinderen in de klas die dit doen. Nu stond er afgelopen week een berichtje in de schoolnieuwsbrief dat kinderen niet meer met stabilo's mogen schrijven, tenzij ze echt ernstige problemen met de pengreep hebben. Dit hadden de leerkrachten in het team besproken. Het regelmatig of voortdurend schrijven met stabilo's veroorzaakt problemen met het schrijven met een gewone pen of potlood, zo werd beweerd. Nu heb ik geen idee of dit daadwerkelijk zo is. Tangodochter schrijft ook regelmatig met een gewoon potlood (stabilo is geregeld kwijt of punten zijn op) en heeft daar dan geen moeite mee.
Ik voel me dus eigenlijk niet echt geroepen om die stabilo terug naar huis te halen. Heb het allang eerder willen doen omdat die stabilo's dus voortdurend gepikt worden of kwijt raken, maar niet om deze reden. Ze schrijft er al 2 1/2 jaar mee en nu komen ze er opeens mee. Is dit een nieuw verschijnsel dat op meer scholen voorkomt?
Overigens bedenk ik me nu dat ik eens aan Tangodochter moet vragen of er in de klas al iets over gezegd is, want ze is zelf nog nergens mee gekomen....Ik vind dit dus iets dat ze ook met de kinderen moeten bespreken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

02-11-2009 om 20:08

Schrijfgerei van school

Hier zijn ze verplicht om schrijfgerei van school te gebruiken. Dat is in groep drie een driekantig potlood, later een normaal potlood. Vulpen en balpen volgen later, allebei voor bepaalde taken.

Schrijfgerei van thuis meenemen wordt hier absoluut niet gewaardeerd. Er zijn er elk jaar weer een paar die het proberen maar die worden teruggefloten.

Astrid

Astrid

02-11-2009 om 21:02

Hier stabilo via school

Hier heeft de hele klas via school vanaf gr. 4 een Stabilo potlood (wist geeneens dat die ook bestonden) en vanaf gr. 5 een Stabilo pen. School kon ze zeker goedkoop in kopen.

Jaren terug, toen mijn oudste in gr. 6 of 7 zat, was dat nog niet zo. Zoon en enkele anderen hadden ook een Stabilo pen (was goed voor het schrijven...) en die pennen werden constant door andere kapot gemaakt. Gingen heel wat pennen door in een jaar. Ik was dus om economische redenen niet zo'n fan van deze pen. Ben dus wel blij dat ze ze nu via school hebben.

mar-ank

mar-ank

02-11-2009 om 22:42

Verplicht

Ook hier in principe verplicht de vulpen van school gebruiken. Tenzij er een reden is om daar van af te wijken. En ja, dat is natuurlijk een rekbaar begrip. Mijn dochter heeft altijd al een probleem gehad met de juiste greep van de pen. In groep 5 heb ik toen een stabilo voor haar gekocht, maar dat hielp helemaal niet. Nu heeft ze een rubberen ding wat je om de pen schuift waardoor het onmogelijk wordt om je duim over de pen te houden. Dat werkt prima, maar past niet op de vulpen (de dop kan er dan niet meer op). Dus nu schrijft ze met een balpen.

Tango

Tango

03-11-2009 om 09:20

Zo te zien

Zijn de meningen van de scholen erg verdeeld. Op sommige scholen schrijft iedereen met stabilo op andere juist helemaal niet.
Bij ons krijgen ze ook een potlood van school, naar wat ik nu las ook een driekantige in groep 3. Ik weet niet of Tangodochter die ook had. Potloden van school kunnen ze altijd krijgen, maar de meeste kinderen nemen dus van thuis mee. Is nooit iets van gezegd. Vanaf de kerstvakantie krijgt groep 5 een vulpen en is de stabilo dus niet meer in beeld. Ik vond het dus al zinloos om voor die twee maanden die nog resten de stabilo naar huis te halen.
Vanmorgen vroeg ik aan Tangodochter of er iets in de klas is gezegd over de stabilo. Ze wist van niets. Overigens was ze haar stabilo alweer 'kwijt' en vond ze het zelf geen slecht idee om hem als ze hem weer heeft gevonden mee naar huis te nemen. Niet omdat ze er niet graag mee schrijft, maar om het risico op kwijtraken te voorkomen.

Bastet

Bastet

03-11-2009 om 12:11

En hier

Hier krijgen kinderen schrijfgerei van school,maar als je aangeeft dat een kind om bepaalde reden,bijv. een advies van een fysio,met stabilo moet schrijven,dan is dat geen probleem.Vanaf groep 6 mag iedereen die dat wil kiezen voor een stabilo.
Groetjes,bastet

Judith

Judith

04-11-2009 om 15:40

Stabilo(pen) verboden

Hoi tango,

Bij ons is de stabilo in alle groepen verboden. Ik had er net eentje aangeschaft omdat zoon steeds met blauwe vulpenhanden thuis kwam. De vulpen lekte dus, maar hij kreeg geen nieuwe.
Toen de Stabilo er niet meer in kwam, heb ik wel dringend om een nieuwe vulpen gevraagd. Nou, toen kreeg ie er eentje hoor. De stabilo ligt nu thuis in de la voor het huiswerk.
Groet,
Judith

dre

dre

05-11-2009 om 08:26

Stabilo voor de linkshandigen

Hoi,

Op onze school krijgt iedereen in groep 4 een vulpen van school, tenzij je linkshandig bent (zoals mijn dochter), dan krijg je een stabilo. Bij een vulpen gaan veel linkshandigen over de nog natte inkt heen en dat vlekt natuurlijk (er zijn overigens ook linkshandigen die prima met een vulpen schrijven hoor).

dre

dre

05-11-2009 om 16:04

Pelle

Dat klopt, anders schieten ze er nog niet veel mee op
Ben alleen benieuwd of ze de vullingen ook gratis krijgen, de vullingen voor de vulpen wel, maar ik zou het wel weer typisch iets voor onze school vinden om daar weer geld voor te vragen.

Struisvogel

Struisvogel

09-11-2009 om 21:43

Dre: schriftje draaien

Al dan niet kunnen schrijven met een vulpen heeft niets met linkshandigheid te maken. Als linkshandigen hun schrift/blad met de klok meedraaien en onderlangs schrijven (= pols recht) is er van door de inkt schrijven geen sprake meer en hebben ze een goede schrijfhouding ......... helaas hebben veel leerkrachten hiervan geen kaas gegeten.

Starry Night

Starry Night

10-11-2009 om 16:51

Struisvogel (ot)

Grappig, zo schrijf ik. Ik draai mijn blad een halve slag en schrijf a.h.w. naar me toe. Heel veel mensen vinden het erg raar om te zien

Nou struis

dat heb ik wel op de pabo geleerd hoor. Hele lessen schrijfhouding, en ook hoe dat met linkshandigen moet.

Struisvogel

Struisvogel

12-11-2009 om 13:26

Geerke

Dan ben ik erg blij voor de linkshandigen in jouw klas. Hier was een juf verbaasd was dat de linkshandigen zo lelijk schreven terwijl ze het schriftje op de rechtshandige manier draaiden....

reina

reina

12-11-2009 om 16:11

Geerke

Ik leerde dat ook, maar ik ben bang dat er ook hier weer een groot verschil is tussen juffen van de laatste lichtingen en zij die wat (of zoals ik, veel ) ouder zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.