
anna van noniemen
21-11-2011 om 21:49
Schrijven zoon2
Al vanaf de kleuters heeft zoon2 problemen met pennegreep en daardoor ook met schrijven. Het gaat wel vooruit maar tergend langzaam. Nu in groep 5 is zijn handschrift nog steeds meer een hiëroglief dan een letter. Dit gaat nu ook op andere vakken zijn weerslag hebben, zoals bijvoorbeeld bij sommendictee (ik wist niet eens dat het bestond!). Daardoor is zijn rekenen, in zijn ogen, wat minder goed, maar dat zou dus heel goed kunnen komen omdat de cijfers minder goed te lezen zijn. De teleurstelling was dan ook groot dat hij "slechts" een 7,5 op zijn rapport had, want eerlijk is eerlijk, hij kan heel goed hoofdrekenen! Ik heb vanavond rapportbespreking gehad en met juf daarover gesproken. zoon raakt steeds gefrustreerder over het schrijven en wil de oefeningen ook niet meer doen, tja, als je al bijna 5 jaar hoort dat je schrijven echt aandacht verdient, ik snap het wel.
Dus is de vraag, wat zijn er nog voor mogelijkheden? Ik heb al voorgesteld dat hij ipv schrijven op een laptop gaat, maar misschien is dat al een stap te ver, is er nog iets voor?

IngridT
21-11-2011 om 22:01
School.
Terug naar de leerkracht zou ik zo zeggen. Volgens mij is een van hun taken om te zorgen dat ieder kind min of meer fatsoenlijk leert schrijven. in elk geval zo leesbaar dat het geen nadelen voor hemzelf of wie dan ook oplevert. Als dat de leerkracht niet lukt dan moet hij/zij een plan maken om daaraan te werken lijkt me. of dat nou extra oefening is, of fysiotherapie of een andere pen, of voorlopig een schrift met bredere lijntjes, of een beloningsstructuur om het oefenen gemakkelijker te maken, of weetikveel....
ZIJ zouden moeten weten wat de mogelijkheden zijn...
een laptop lijkt me pas aan de orde als er echt een reden is okm aan te nemen dat het echt niet beter wordt dan dit...
Ingrid

Annet
21-11-2011 om 22:21
Schrijven leer je zo (methode blokschrift)
Mijn zoon van 9 is dit schooljaar overgestapt op een andere schrijfmethode. De lagere groepen zijn allemaal over. In zijn groep heeft de juf gekeken voor welke kinderen deze methode wellicht beter zou zijn. Het gaat om een blokschrift.
De resultaten zijn best goed. Zoon ging in 2-3 weken enorm vooruit qua leesbaarheid. Daarna liep het weer terug omdat hij slordiger werd. Dat is aangepakt en nu zit de stijgende lijn er weer in.
Het blokschrift is makkelijker aan te leren, is makkelijker leesbaar omdat het geen schrift is dat aan elkaar gaat.
Zoon werkte eerst met de methode Novascript.

Marie
21-11-2011 om 22:34
Fysio en mrt
Hallo
Volgens mij kan een kan een keertje bij een kinderfysio langs gaan geen kwaad. Dit is hier ook al eens eerder genoemd in deze rubriek volgens mij m.b.t. het hebben van een slecht handschrift. Kijk maar eens in het archief.
En wellicht is er de mogelijkheid dat hij op school MRT (motorische remedial teaching) krijgt?
En inderdaad vreemd dat jij zelf voor oplossingen moet zorgen, daar is school toch voor?
succes

anna van noniemen
21-11-2011 om 22:45
School
heeft het tot nu toe vooral gezocht in veel oefenen. En hij raakt er zo langzamerhand gefrustreerd van, al dat geoefen en amper verbetering, en ik snap dat wel. Als hij echt niet beter kan, kunnen we met zijn allen oefenen tot we een ons wegen, maar helpen zal het niet.
Die methode heb ik in ieder geval vast opgeslagen, je weet maar nooit. Ik zal sowieso even met de IB-er overleggen wat er nog mogelijk is.

Chippie
22-11-2011 om 00:17
Anna
Inderdaad, als dat zijn zwakke kant is en hij het 'nooit' zal leren dan moet je ook een keer ophouden met extra oefenen en op zoek naar oplossingen. Hier vergroten ze de pagina's van het sommendictee, scheelt heel veel in leesbaarheid. Onze zoon met het meest belabberde handschrift krijgt schriften met lijntjes die meer van elkaar af staan (zullen ze wel in de lagere groepen standaard gebruiken). Schrijven met potlood of andere pen. Fysio/ergotherapeut kan je waarschijnlijk goed adviseren. Als dat niet helpt, is een laptop inderdaad een goed idee. Niet denken in problemen, maar in oplossingen.
De kans dat hij in zijn volwassen leven drie geschreven brieven schrijft is trouwens heel erg klein.

Fiorucci
22-11-2011 om 06:53
Niet wachten op school
Hup, kinderfysio bellen voor een screening. Daarmee hoef je niet te wachten tot school het een goed idee vindt.

Juulia
22-11-2011 om 09:19
Typen
Zoals eerder ook al aangegeven: je zoon zal in zijn leven echt geen brieven met de hand gaan schrijven. Mijn kinderen ook niet (terwijl m.n. de oudste heel mooi schrijft). Alles gebeurt straks (en eigenlijk nu al) met de computer, dus hij kan beter goed leren typen dan schrijven.
Ik zou hier dus ook echt met de juf over spreken. Mooi kunnen schrijven is fijn, maar als schrijven echt een frustratie wordt, dan moeten er andere oplossing verzonnen worden (bijvoorbeeld werken met een laptop, of in blokschrift schrijven).
Ook de juf moet mee met de tijd. Vooral omdat je zoon het al zolang probeert.
Juulia

Elisa Gemani
22-11-2011 om 15:51
Schrijven
Ik zou zelf een afspraak maken bij de kinderfysio. Met wat goede gerichte tips kan je zoon dan een heel eind komen.
Hier heeft zoon nog steeds (1 gym) een beroerd handschrift en het wordt lastiger omdat het vele schrijven, met name in de les en bij toetsen, ook nog op tempo moet. Zijn werk komt steevast terug met de opmerking van de docent: "volgende keer graag wat leesbaarder schrijven".
Voor hem ga ik dus nu ook een afspraak bij de kinderfysio maken.
Typen is geen oplossing. Het is zeer handig als je het kan maar leesbaar kunnen schrijven blijft belangrijk; zeker voor in de les en bij toetsen. Hier op het VO gaat dat niet op de laptop. Het hoeft niet eens netjes als het maar wel duidelijk leesbaar is. Bovendien win je soweiso met een verbeterde motoriek; niet alleen qua schrijven.

Tango
22-11-2011 om 16:18
Annet
Schrijven ze bij de methode bij jou op school dan in blokletters, Annet? Wel bijzonder dat ze dit aanbieden. Zou ook wel wat zijn voor Tangozoon. Hij leert nu in groep 3 de schrijfletters nog los om vervolgens aan elkaar te gaan schrijven, maar hij heeft zoveel moeite met al die krulletjes en slingertjes bij bijvoorbeeld de z en r dat blokletters veel prettiger zou zijn voor hem.
Overigens sluit ik me verder aan bij de tips van mijn voorgangers. De kinderfysiotherapeut kan hier heel veel zinvolle adviezen geven.

cqcq
22-11-2011 om 18:20
Naar de huisarts èn de fysio
In dit geval zou ik eerst naar de huisarts gaan om uit te sluiten dat er niets medisch aan de hand is. Een blijvend onvermogen om de pen juist vast te pakken kan bijvoorbeeld wijzen op dystonie (en dan de vorm die ook wel schrijverskramp genoemd wordt). http://www.dystonievereniging.nl/default.asp?pageID=98
Als er niets lichamelijks is dan is volgens mij fysio de aangewezen weg. Daar kan gewerkt worden aan een juiste schrijfhouding.

Annet
22-11-2011 om 18:20
Tango
Ja, school is overgestapt op deze methode vanaf de onderbouw. In de bovenbouw (waar mijn zoon in zit) is deelname vrijwillig (lees: alleen als juf en ouders dat beter vinden).
Het wordt blokschrift genoemd. Dat is dus niet hetzelfde als blokletters zoals de hoofdletters op het toetstenbord.
Dit is de site: http://www.schrijvenleerjezo.cluster16.e-active.nl/home/index.php
Helaas laten ze maar weinig voorbeelden van letters zien op deze site. Als je wilt, kan ik wel een letterkaart mailen.

anna van noniemen
22-11-2011 om 18:34
Het blijkt
dat ze deze methode op school ook hebben, naast de gewone schrijfmethode dus! IB-er zal er naar gaan kijken en ik hoor nog. Huisarts en fysio hou ik ook in gedachten. Het zou inderdaad kunnen dat daar ook nog winst te behalen is.
zoon heeft als baby een KISS-probleem gehad, daar heeft hij ook fysio voor gehad, zij gaf toen al aan dat er problemen konden komen (let wel, konden!) met schrijven. Omdat er toch steeds verbetering te zien was heb ik altijd in overleg met school besloten nog geen fysio in te zetten, ook omdat we ook al met andere onderzoeken bezig waren met zoon, en je dan wel erg veel op zijn bordje legt. Maar wie weet is nu de tijd toch gekomen....

Tango
22-11-2011 om 20:08
Annet
Ik heb eens gekeken op de site, maar wat een goed systeem zeg! Ik vond er zelfs een letterkaart, volgens mij bij de plus-methode van groep 3. Volgens mij zouden heel veel kinderen hier voordeel van hebben. Van mij mogen ze het hier ook invoeren. De letters worden in deze methode ook van makkelijkst naar moeilijkst aangeleerd, in de schrijfwijze die ze hier op school hanteren (pennestreken) is dat totaal niet zo. Zo leerde hij al heel snel de k en de f, met al die lusjes eraan. Heel lastig.

kastanjet
23-11-2011 om 08:41
Alfasmart
Onze dochter (10) heeft letterlijk veel pijn en moeite met schrijven. Het is onleesbaar en ze kan alleen heel groot schrijven. Daarvoor heeft ze een lichamelijke oorzaak.
Op advies van een ergotherapeut werkt ze nu met een alfasmart. Dit is een soort van kleine tekstverwerker. Ze gebruikt de alfasmart alleen als ze grote stukken tekst moet schrijven, of tempo moet maken. Voor de rest schrijft ze gewoon in haar eigen specifieke handschrift. In de tussentijd heeft ze allerlei verschillende schrijfmethoden geprobeerd, aanpassingen aan schrijfgerei gehad, etc. Toch zie je wel verbetering. Vorige week liet ze me trots zien dat ze een r kon schrijven.
Kortom: er is heel veel mogelijk en ik zou, zoals al eerder aangegeven, eerst naar een huisarts/kinderfysio.

Marjolein
23-11-2011 om 22:39
Blijft moeilijk
Mijn 14 jarige kon op de basisschoolredelijk schrijven. Inmiddels is hij door altijd overhaast te werken compleet verkrampt gaan schrijven.
Hij kan het soms zelf niet lezen, laat staan de docenten. Volgende week krijgt hij een speciale schrijfles van een gespecialiseerde les. Het schijnt dat zij goede resultaten behaald met een paar tips in een paar uur tijd. Ben benieuwd.
Als het wat oplevert, meld ik het hier.

Marjolein
25-11-2011 om 15:15
Hmm...
het was laat woensdag zie ik.
Ik bedoel natuurlijk: van een gespecialiseerde docent.