Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Meima

Meima

05-12-2016 om 22:32

Score Intelligentiestructuurtest (IST)

Hallo,

Mijn zoon (brugklas gymnasium) heeft onlangs de IST gemaakt. Hier komt wel een score uit, maar dat is geen IQ-score.
Wel lees ik in de bijbehorende brief dat een score vanaf 79 wordt beschouwd als een VWO-score. En ik lees, dat je hoogbegaafdheid kunt afmeten aan de test. Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar welke score 'nodig' is om de kwalificatie 'hoogbegaafd' te krijgen. En hoe de scores corresponderen met IQ-scores (IQ van 120 = VWO dus IST-score van 79 = IQ van 120?) Maar ik kan helemaal nérgens iets vinden over hoe je de scores moet interpreteren.

Ik hoop dat hier iemand is die er meer van weet! (Zo las ik bijvoorbeeld ook dat sommige scholen een IST afnemen bij kinderen die naar het VWO+ willen; ik ben benieuwd naar wat hiervoor dan het benodigde aantal punten is!)

Groeten,

Meima

brons

brons

06-12-2016 om 08:37

Geen idee

Wil je zo graag dat hij de kwalificatie 'hoogbegaafd' krijgt?

Omdat je schrijft dat je "natuurlijk benieuwd bent welke score nodig is om hoogbegaafd te zijn".
Snap ik niks van.

Angela67

Angela67

06-12-2016 om 08:46

@brons

misschien mag hij dan wel leuke extra dingen doen, misschien mag hij dan wel vakken laten vallen waar hij nu belachelijk veel voor moet doen wat hij allemaal al weet. Dat soort dingen. Maar dat had je zelf mischien ook kunnen bedenken . Hoewel: uit je vraagstelling blijkt eigenlijk niet dat je het echt wilt weten. Je wilt vooral laten weten dat jij het een foute vraag vindt. Dus waarom ik eigenlijk reageer? Waarschijnlijk omdat ik me erger aan jouw antwoord.

@meima, sorry voor de draadvervuiling maar ik weet het ook niet.

gr Angela

Zelfde vraag

Ik had toevallig dezelfde vraag... Wat was de score?

Ik heb binnenkort gesprek op school dus zal er dan wel achterkomen...

Score zoon was 111

Triva

Triva

06-12-2016 om 09:04

interessant

Score vanaf 79 is VWO en er is al iemand met een score van 111? Hoe lopen die scores dan?

@Triva

Dat is nou precies mijn vraag, want hoe je score zich verhoudt tot zaken als IQ etc. is nergens te vinden

Meima

Meima

06-12-2016 om 09:15

ja zeker belangrijk

Bedankt voor de reacties!

Triva: dat was precies mijn gedachte. Mijn zoon scoorde 103. Maar het kan ook dat dit resultaat weer samenhangt met de gemiddelde resultaten van de hele groep? Nee, dat zou toch niet kunnen? Ik weet ook niet waar die 79 vandaan komt. Nou ja, ik zal het ook nog wel horen op school, maar ik dacht: misschien is er gewoon informatie beschikbaar over hoe je die scores moet lezen.

En Brons, ja ik wil dat inderdaad heel graag weten. Het lijkt me belangrijke informatie, om diverse redenen (onder andere genoemd door Angela). Jij zou het dus niet willen weten? Daar snap ik dan weer niks van, maar we hoeven elkaar gelukkig niet te snappen...

Vader 123: ik ben benieuwd naar het verhaal bij de 111 score! Krijg jij binnenkort een toelichting van school? Mijn zoon heeft trouwens ook de motivatietest gehad, daar scoorde hij dan weer extreem laag op! :-O

Triva

Triva

06-12-2016 om 09:18

het lijkt me in ieder geval geen betrouwbare test

oppassen dus als er conclusies aan verbonden worden die negatief zijn voor jouw kind: http://www.edu-en-ik.nl/publicaties/intelligentieonderzoek/de-intelligentie-structuur-test-een-kritische-beschouwing/

nog een draadje: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/intelligentie-structuur-test

Marie

Marie

06-12-2016 om 09:21

eerdere discussie

Is hier ook al eens eerder een kleine discussie over geweest:

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/intelligentie-structuur-test

Motovatie

Mijn zoon scoorde op motivatie ook wat lager...

Brons

Brons

06-12-2016 om 12:12

testen

"Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar welke score 'nodig' is om de kwalificatie 'hoogbegaafd' te krijgen."

Dit was wat mij triggerde. Als hoogbegaafdheid enkel blijken moet uit 1 test dan zet ik daar grote vraagtekens bij. Als je enkel op de uitslag van die ene test allerlei 'voorrechten of aanpassingen' krijgt zet ik daar ook grote vraagtekens bij.

Conclusie van deze site is:

"Als je googled kom je bijna direct op de kritische site van edu en ik uit.
Wanneer jouw kind dus getest wordt met de IST, wees dan erg kritisch op de scores die hieruit komen en de conclusies die de school hieruit trekt. Een individueel intelligentieonderzoek is nog steeds de beste manier om echt zicht te krijgen op de intelligentie van je kind. Ik ben een groot voorstander van vroege identificatie van begaafde kinderen, maar laat de IST nooit de enige meetmethode zijn om beslissingen te maken over het curriculum van je kind."

Uit je vraagstelling krijg ik de indruk dat je ofwel geen idee hebt wat hoogbegaafdheid inhoudt, ofwel je wil graag een hoogbegaafd kind dat dus scoren 'moet 'om hieraan te voldoen.

Wij hebben hoogbegaafde kinderen- het hangt echt niet af van een test; Ik heb mij er enorm aan gestoord dat er bijv. op school ineens deuren open gaan als ze een bepaald cijfer zien. (in ons geval van WISC III test. Kijk naar het kind, naar z'n gedrag, naar z'n prestaties en naar verschillende testresultaten. En ga niet kijken hoe je scoren moet om vooral maar hoogbegaafd te zijn.

Brons

Brons

06-12-2016 om 12:13

Sorry, stom

Ik citeerde uit de site van edu-en-ik, hier al genoemd. Kom je bijnas direct op als je even googled.

mijk

mijk

06-12-2016 om 12:36

maar brons

Als school een test doet waarop je kind heel hoog scoort terwijl je daar vraagtekens bij hebt wil je toch ook juist weten hoe die test werkt? Ik vind het juist een kritische vraag en je reactie nog steeds misplaatst. Er staat nergens dat ze dat wil maar het zou je maar gebeuren dat school je kind een labeltje plakt wat niet past. Kan ook een hoop gedoe geven.

Mijk

Meima

Meima

06-12-2016 om 17:51

Zucht

Brons, je hebt geen antwoord op mijn vragen, ga ergens anders discussies voeren alsjeblieft. Knap dat je uit mijn vraagstelling meent op te maken dat 'ik geen idee heb wat hoogbegaafdheid inhoudt'. Er is veel aan vooraf gegaan, mijn kind is eerder getest, maar dat doet er niet toe! Ik heb alleen vragen over deze test en hoe ik die moet interpreteren.

Brons

Brons

06-12-2016 om 23:14

Ik zou me verdiepen in een test voordat ik ons kind een test laat ondergaan. Niet achteraf.
Maar ik zal me er verder buiten houden.

Wens je succes verder

Angela67

Angela67

06-12-2016 om 23:33

brons

je krijgt dit soort testen meestal onaangekondigd. . .
gr Angela

Teuntje

Teuntje

07-12-2016 om 10:55

Verhouding

Hoe de sore van de IST zich verhoudt tot een IQ score of hoe je de een naar de ander kunt omrekenen wordt gegeven in de tekst van edu en ik. Niet. En de kwalificatie hoogbegaafd kun je niet krijgen (of zou je niet moeten kunnen krijgen) op basis van een IST uitslag. Zo zijn je vragen toch beantwoord Meima?

Marije

Marije

07-12-2016 om 11:20

precies

Veel mensen denken dat HB alleen een IQ score is... jammer wat dat klopt helemaal niet.

Verder worden op onze school alle testen echt wel vooraf aangekondigd. Ik zou er niet blij mee zijn als mijn kind onaangekondigd een zgn IQ test moet doen.

Meima

Meima

08-12-2016 om 13:38

Teuntje

Ehm, nee. Want in de uitleg staat dat men wel hoogbegaafdheid afleest aan de test (of je het daar nu mee eens bent of niet, daar kan je over discussiëren) dus daar moet een bepaalde score bijhoren. En ook voor toelating tot vwo+ wordt een bepaalde minimum score gehanteerd. Ik was benieuwd naar wat die scores zijn, zodat ik aan de hand daarvan kan bepalen waar mijn kind zich bevindt. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben, niet omdat ik persé 'de kwalificatie hoogbegaafdheid' wil. Ze doen een test natuurlijk niet om er vervolgens niets uit af te kunnen lezen.

Brons

Brons

08-12-2016 om 15:59

mooie van een openbaar forum is

dat ik me er toch nog mee bemoeien mag En ik kan 't niet laten.

Waarom zoek je geen contact met de uitgever/ontwikkelaar van de toetsen als het zo onduidelijk is? Of vraag je de mentor om z'n handleiding? Die halen toch ook de wijdheid ergens vandaan?

Als je googled heb je dan nog zo'n vertrouwen in de toetsing?

Scholen grijpen soms de meest eenvoudige technieken aan om ff snel inzicht te krijgen. En dit is blijkbaar een test die makkelijk in groepsverband af te nemen is. Snel en dus in verehouding goedkoop lijkt me. ( ik zie dat scholen het voor 50 euro pp aanbieden)
Marije zegt hetzelfde als ik zei; hoogbegaafdheid is wat anders dan alleen maar een hoog iq.

Pin je er toch niet zo op vast- het lijkt ook nog eens hoogst onbetrouwbaar. Laat dan een WISC test doen met aanvullend onderzoek- (rond de 1000 euro) dan weet je of je kind het label 'hoogbegaafd' krijgt. Zal beduidend meer kosten maar met een goede reden/ verwijzing kan het zijn dat je het vergoed krijgt.

Teuntje

Teuntje

08-12-2016 om 23:49

Geduld

Als de school een vwo+ toelating en/of een hoogbegaafdheidslabel aan de uitslag van die test hangt dan krijg je toch straks automatisch wel te horen of je kind in de prijzen valt? Gewoon geduld hebben tot ze de resultaten hebben verwerkt zou ik zeggen.

Test

Test

09-12-2016 om 12:39

Antwoord

Mijn kind heeft deze test ongeveer 3 jaar geleden gemaakt en ik heb daar toen vragen over gesteld. School heeft duidelijk aangegeven is dat dit geen iq test is, het niet individueel afgenomen wordt. Volgens mij wordt wel de score bepaald in verhouding tot anderen binnen dezelfde school/groep. Tja, en dat ligt het er natuurlijk ook aan wie daaraan deel neemt.
Het gemiddelde van deze groep is 0 en scores van -1 en minder en 1 en meer worden als opvallend gezien. Ik heb er toen over getwijfeld of ik mijn kind hieraan deel zou laten nemen en ben toch wel blij dat ik hier toestemming voor gegeven heb.
Hoe het verder ging. ( op zolder even gezocht tussen typ- en zwemdiploma.....) De score was 105= het aantal juiste antwoorden van de 180 vragen en daarbij een score boven de 1 ( dus het aantal gied beantwoorde vragen in verhouding tot de groep) De motivatietest (fes), was gewoon slecht.
Mijn kind is begonnen in gymnasium + en nu in het derde jaar is het havo-niveau met toch wel flink wat begeleiding thuis. Ik had hoop dat het VO op kon pakken wat de basisschool had laten liggen.... Wel denk ik dat ze zonder deze test hem anders benaderd/ ingeschat hadden en hij nu soms het voordeel van de twijfel gekregen heeft.

Meima

Meima

14-12-2016 om 11:29

Test

Bedankt voor je reactie, wat jammer dat je zoon het gymnasium niet heeft kunnen vasthouden; dat is dan vooral een motivatiekwestie? Daarvoor vrees ik ook wel bij mijn zoon, gezien die FES-test. We zullen zien, ik vind het inderdaad fijn dat de school deze informatie nu heeft, zodat ze er ook op in kunnen spelen.

Meima

Hoe is het nu? Ik hoop dat je nog meeleest en wilt reageren. Ik ben best benieuwd. Hier ook een brugklasser op een categoriaal gymnasium die deze test onlangs gemaakt heeft. De uitslag is meer dan onduidelijk, zelfs met het uitleg formulier erbij...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.