Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-12-2011 om 12:29
Onze dochter zit nu in de 2e klas vmbo-t. Ze moet nu kiezen welke vakken ze laat vallen. Frans of Duits, geschiedenis of aardrijkskunde, muziek of tekenen. Volgend jaar kiest ze haar profiel. DIt is de gang van zaken op haar school. Nu vertelde mijn vriendin dat op de school van haar zoon dat ze daar in de 2e al het profiel/sector kiezen. Dat heeft tot gevolg dat haar zoon, die techniek heeft gekozen, geen aardrijkskunde en geschiedenis heeft, geen muziek en tekenen, wel frans, maar geen duits, geen economie. Is dat gebruikelijk? Moeten de leerlingen niet t/m de 3e meer vakken krijgen. Hij krijgt nu gewoon les in de examenvakken die zitten in zijn profiel. Of krijgt onze dochter nog teveel vakken in de 3e. Ik heb even op de site van zijn school gekeken en daar heb je dus 5 examenvakken, 1 praktijkvak (tehnologie)Dit telt mee voor hun examen.
Hoe zit het nu dus eigenlijk.
21-12-2011 om 13:33
Vakcollege
Hallo
Veel VMBO's (o.a. school van mijn dochter) zijn overgestapt op het "Vakcollege" http://www.hetvakcollege.nl/. Dat betekent inderdaad dat leerlingen na het eerste jaar al een richting kiezen: techniek of zorg en welzijn/economie ("vroegah, LTS, LHNO of LEAO).
Dochter doet VMBO-BB en heeft in tweede jaar M&M (Mens en Maatschappij) is een samenvoegsel van aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer. Ze hebben geen muziek (is voor VMBO alleen voor de brugklassers), maar wel K&C (kunst en cultuur), dat is tekenen/handvaardigheid. Hoe het zit met Frans en Duits weet ik niet, omdat dochter geen KB of TL doet. Ze heeft dus wel Economie.
Ik weet niet of de linkjes werken, maar hier kun je zien hoe het werkt met de vakkenpakketten:
https://ouders.emelwerda.nl/Media/download/5745/pkpthuis.exe
https://ouders.emelwerda.nl/Media/download/10750/pakketten.dat
22-12-2011 om 09:41
W.s. doet die vriendin
Ik denk dat de zoon van vriendin GTL doet. Dat is een variant die ergens zweeft tussen KL en TL als ik het goed heb. Dan doe je in de 2de een aantal uren praktijk om je profiel te kiezen. In de 3de heb je meer uren praktijk in alleen die sector (in deze jongen zijn geval techniek dus) door die praktijk uren vallen er vakken weg die je in de TL wel zou houden maar die voor jouw sector niet nodig zijn. Je hebt misschien ook nog keus in een extra examenvak.En doet uiteindelijk examen op TL niveau voor de theorie en parktijk in 6 vakken en/of die ene extra. Oudste heeft dat hier gedaan (na 2 jaar TL) omdat ze gewoon haar sector al zo zéker wist dat meer keus en mogelijkheden gewoon onnodig waren.
Vanaf de 3de dus GTL gedaan. Geslaagd met 7 examenvakken (waarvan 1 praktijk) en doet nu niveau 4 in 3 jaar en zit/zat weer bij een aantal ex-klasgenoten in de klas van de TL, opvallend is dat die deze opleiding stukken moeilijker vinden, door het gebrek aan praktijk in hun vooropleiding, enkelen zijn er al mee gestopt en 2 zijn geswitst naar niveau 3. Dochter vindt de opleiding nu ook geweldig en doet het erg goed en het is nog steeds dezelfde sector.
Zoek maar eens op GTL. Maar niet alle scholen bieden dat. Veel scholen houden het bij KL en TL.
Daarom doet jouw dochter dus meer vakken...ter veranging van die praktijk uren.
groeten albana
24-12-2011 om 11:16
Inderdaad albana
Je hebt gelijk. Ik heb na het lezen van jouw post mijn vriendin gebeld en inderdaad doet hij VMBO gt. Alhoewel we het eigenlijk altijd hebben over vmbo-t. Vandaar dus de verwarring. HIj doet als praktijkvak technologie. DIt is ook het laatste jaar dat ze GT doen daar op die school. Hij doet hier nog examen in, maar de school is dit jaar overgestapt naar Mavo xl. Dus exit GT.
Bedankt voor je uitleg