Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slecht rapport

Mijn dochter (16)had een slecht rapport,we hadden het zien aankomen maar ik dacht dat ze het nog ging redden met een herexamen of 2…Toch niet.Wij wonen wel in België dus het onderwijs is anders of In Nederland.Ze mag over naar het 6 de middelbaar kantoor wat hier het beroepsonderwijs is.Het komt er dus op neer dat de theorie een stuk eenvoudiger zal zijn maar dat ze wel 1 dag per week stage zal lopen op de werkvloer.Mijn dochter kijkt hier enorm naar uit,…een onderbreking van de schoolweek.De druk die er deels vanaf zal zijn omdat er veel taalvakken en andere weg vallen.Ze gaat al een tijdje naar een psycholoog voor andere problemen daar had ze ook aangegeven dat ze het soms veel vind…school,studeren een weekendjob…Ze voelt haar onder druk gezet…Dus zij is tevreden met de beslissing.

Ik twijfel…volgens mij zou ze een niveau hoger wel aankunnen mits extra inzet maar zet ik haar dan teveel onder druk of kiest zij de gemakkelijkste weg.Haar geluk is het belangrijkste maar ik denk ook aan haar arbeidskansen,haar loon later…Haar dwingen haar jaar over te doen in een richting die haar niet ligt heeft natuurlijk ook geen zin.Ook al is de beslissing al genomen om te zakken blijft het een beetje op mijn maag liggen…


je dochter kijkt er enorm naar uit. Dat lijkt me het belangrijkste. 

Extra inzet vraagt veel. En dat lukte het afgelopen jaar blijkbaar ook niet. Steeds maar op je tenen moeten lopen is niet fijn. 

Je dochter wil dit heel graag en is tevreden. Ik zou dolblij zijn met deze beslissing. Ze geeft haar eigen tempo en grenzen aan. Top!

Waarom altijd maar die druk leggen op kindern/jongeren om het onderste uit de kan te halen met kans op een ongelukkig of depressief kind? Bovendien, ze is 16 en heeft nog een heel leven om zich te ontwikkelen. 

Voor je dochter klinkt het fijner om nu door te gaan met het volgende inderdaad. En wie weet wil ze doorstuderen als ze die opleiding af heeft, dat is ook nog mogelijk he? Ik zou niet gaan pushen, vooral niet als ze al vaker heeft aangegeven te veel druk te voelen.

Ik zou de beslissing bij haar laten. Ze kan kiezen tussen blijven zitten of afstromen met een dag stage per week. Linksom of rechtsom komt ze er waarschijnlijk wel hoor. 
Nu is het haar eigen keuze, die autonomie is ook belangrijk op die leeftijd. Zij heeft nu een bepaalde keuze gemaakt, aan haar om daar achter te staan en het waar te maken. Dat vertrouwen zou ik haar geven. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-07-2022 om 11:50

Je dochter kan de rest van haar leven nog doorleren als ze dat wil. 

Wat is er eigenlijk mis met "de makkelijkste weg" kiezen? Per se kiezen voor wat het lastigste of het zwaarst is, is niet het beste. Het is wel een goed recept voor ongelukkig worden, want dan is jezelf tot het uiterste pushen je hoogste doel geworden.
En ja, mensen die iets heel graag willen bereiken, die doen dat ook en zijn daar heel tevreden over. Maar die hebben eerst een doel voor ogen, en gaan daarna hun stinkende best doen om precies dat doel te bereiken. Allerlei andere dingen zetten ze daarvoor gewoon aan de kant.
Gewoon maar in het wilde weg jezelf onder druk zetten zonder een idee te hebben waarom eigenlijk, is niet de weg naar een gelukkig leven.

JtM

JtM

01-07-2022 om 12:10

Ze is pas 16 he! Laat haar haar eigen beslissing maken waar ze zo te lezen blij mee is en zin in heeft. Ze kan altijd op volwassen leeftijd weer opnieuw studeren als ze dat wil.

Natje1812

Natje1812

01-07-2022 om 13:16 Topicstarter

ik ben blij met deze reacties … ik zelf vind ook dat gelukkig worden het belangrijkste is en zeker omdat mijn dochter het mentaal soms al moeilijk heeft.Toch heb ik het gevoel dat derden hierover kritischer zijn … mijn schoonzus zei ben je zeker dat ze het niet kan of is het luiheid.Vrienden van ons vinden dat als je geen diploma hebt van de hoge school of unief je geen kans maakt op een mooie job…Maar niet iedereen kan hogere studies aan ik heb zelf ook geen hogere studies gedaan.Maar zij vinden dan wel dat je strenger moet zijn op je kind.

Ik heb het soms wel moeilijk met z’on uitspraken net alsof je kind afgeschreven is als hij/zij niet verder studeert.Wat overigens niet zeker is want ze kan nog altijd verder studeren als ze dat wil…

Wat is de reden dat zij naast al deze problemen, minder resultaten, ook nog werkt in het weekeinde? Op dit moment is school toch veel belangrijker dan werk?

Trek je niet zoveel aan van wat anderen zeggen en kijk naar het belang van je kind. De school heeft geadviseerd, je dochter is blij met het advies, dan is het gewoon klaar. Niet meer over praten, tenzij in de zin van: dochter heeft weer zin in school, is dat niet geweldig?

Pubers blijven pubers, veel "hangen" hoort daar gewoon bij. Maar tegelijkertijd krijgen steeds meer jongeren een burnout, en dan is hun werkende leven nog niet eens begonnen. Waar zijn we toch mee bezig? Willen we onze kinderen echt leren dat ze altijd maar over hun grenzen moeten gaan? Nee toch? 
Jouw dochter heeft al aangegeven dat het haar allemaal te veel werd. Deze opleiding lijkt me daarom een prima stap. 
Wees maar trots op haar dat zij haar grenzen wel bewaakt. Dat is een vaardigheid die velen missen en waar ze later nog heel veel aan gaat hebben.

Ze heeft een slecht rapport zeg je. Waarom zou ze een hoger niveau dan wel aankunnen? 

Natje1812

Natje1812

01-07-2022 om 13:42 Topicstarter

Ze werkt in het weekend 1 dag een uur of 5 niet zoveel hoor maar ja ze heeft een scooter en de afspraak was dat ze zelf voor haar onkosten ging werken.

Ze zou geen niveau hoger gaan dit was wat verkeerd uitgedrukt misschien maar het hetzelfde jaar kon ze wel overdoen.Maar dan denk ik dat ze het volgende jaar toch weer in de problemen zou komen en staan we weer even ver.Nu hebben we gekozen voor een ‘lager’ niveau of laat ons zeggen een meer praktijk gerichte richting.

Natje1812 schreef op 01-07-2022 om 13:16:

ik ben blij met deze reacties … ik zelf vind ook dat gelukkig worden het belangrijkste is en zeker omdat mijn dochter het mentaal soms al moeilijk heeft.Toch heb ik het gevoel dat derden hierover kritischer zijn … mijn schoonzus zei ben je zeker dat ze het niet kan of is het luiheid.Vrienden van ons vinden dat als je geen diploma hebt van de hoge school of unief je geen kans maakt op een mooie job…Maar niet iedereen kan hogere studies aan ik heb zelf ook geen hogere studies gedaan.Maar zij vinden dan wel dat je strenger moet zijn op je kind.

Ik heb het soms wel moeilijk met z’on uitspraken net alsof je kind afgeschreven is als hij/zij niet verder studeert.Wat overigens niet zeker is want ze kan nog altijd verder studeren als ze dat wil…

Laat je niet door derden aanpraten dat ze hoger moet. Zo'n onzin. Als iedereen straks hooggeschoold is wie doet dan het gewone werk? Als je kind gelukkig wordt van een meer praktijkgerichte leerweg dan mag dat. 

Als ik het zo lees heeft ze voor een deel gewoon naar kunnen gepresteerd. Ook al lijkt het soms dat kinderen beter kunnen, niet goed in je vel zitten zal niet meehelpen het ook beter te doen. Als het erin zit komt het er later meestal wel uit. 
Ze heeft er zelf veel zin in en dat is een hele goede motivatie. Beter goed zijn op een praktisch niveau dan op je tenen lopen op een theoretisch niveau. 

Ik zou me niks aantrekken van wat andere vinden en je dochter steunen bij de route die zij kiest. Het is aan haar om te beslissen of een meer theoretische of een meer praktijkgerichte haar beter ligt. Als zij blij is met de genomen beslissing dan is het goed. Haar een andere richting opduwen heeft in deze ook geen enkele zin lijkt me. Voor het afronden van een studie is motivatie erg belangrijk. Als de motivatie voor de theoretische route ontbreekt dan heeft dat geen enkele kansen van slagen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.