Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mir@nd@

Mir@nd@

06-06-2012 om 11:42

Slechte concentratie problemen groep 5

Hallo,

Mijn dochter (8) is een dromer, een hele grote dromer. Haar concentratie in de klas is hierdoor heel erg laag. Momenteel spelen de Cito's en de juf wist mij al te melden dat de eerste Cito (rekenen) waarschijnlijk verknald is doordat ze gewoon zit te dromen, in gedachten naar het papier zit te staren en tegelijkertijd kronkeltekeningetjes zit te maken. Dit heeft ze zelf dus niet eens door! Het werk is haar niet te hoog, ze snapt de stof, ze kan het ook, alleen haar concentratie is veel te laag. Hierdoor loopt ze dus vaak achterstand op. Ze krijgt ook huiswerk mee om bij te blijven. Nu voorzie ik dat ze haar groep 5 nog een keer over willen laten doen, de juf heeft al meerdere malen laten vallen dat ze groep 6 op die manier niet gaat redden.

Wie herkent dit? Hoe krijgen we haar concentratie nu omhoog? Ze snapt de stof, alleen ze droomt te veel. Ik wil dus niet dat ze hierdoor zal blijven zitten.

Gr. Mir@nd@

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mir@nd@

Mir@nd@

06-06-2012 om 11:46

Toevoeging.

Navraag bij mijn dochter gaf veel verontwaardiging. Ze had juist supergoed op zitten letten wat ze moest doen en heel goed zitten lezen en absoluut niet zitten 'tekenen'. Met tranen in haar ogen van verontwaardiging vertelde ze dat de juf aan het liegen was. Ze had het echt niet gedaan. Ik zit er nu dus ook aan te denken om bij de juf na te vragen of ik de bewuste cito-toets in mag zien om te kijken of dat nu wel of niet is gebeurt.

Karmijn

Karmijn

06-06-2012 om 12:20

Gedachte

Ik ken een meisje wat ook van dromerigheid werd beschuldigd door de juf. Zij bleek epileptische insulten te hebben. Vooral omdat je dochter zelf niet doorheeft dat ze droomt, moest ik aan dat meisje denken.
Ik wil je niet ongerust maken, maar wel bewust maken van de mogelijkheid. Bij sommige vormen van epilepsie is er een bewustzijnsdaling. Dan blijf je gewoon zitten en ga je door met hem maken van onwillekeurige bewegingen.

Inge M

Inge M

06-06-2012 om 12:34

Miranda, wacht even de uitslag af

Die zul je toch binnenkort wel krijgen? Of vraag ernaar.
Als de uitslag lager is dan jij verwacht, kun je inderdaad vragen of je de toets en antwoorden in mag kijken. Ik zou niet zeggen dat je wil controleren of het tekenen wel of niet is gebeurd, maar dat je wil zien of er een patroon zit in de fouten qua soort sommen of begin, midden of einde van de toets.

Blijven zitten omdat je wegdroomt terwijl de juf weet dat je het kan, lijkt me nogal zinloos.

Ook een dromer

Mijn zoontje van 9 (bijna tien) is ook een vreselijke dromer. Hij begrijpt alles stof op school goed maar droomt weg in zijn wereldje. Hij is heel geïnteresseerd in alles wat met zee en vissen te maken heeft en weet daar ook alles van, kan zich uren op boeken hierover concentreren, zelf hele verslagen maken....maar ja...de dingen op school zijn niet interessant en dan droomt hij weg (we wonen in Spanje, maar de toetsen hier had hij dus ook beneden gemiddeld gemaakt). Van school uit hebben we nu allerlei oefeningen gekregen om zijn concentratievermogen te verhogen. We hebben het hem ook allemaal uitgelegd, hoe belangrijk het is dat hij goed meewerkt en doen nu iedere dat 45 min oefeningen. Dan varieert van een puzzel, sudoka´s, doolhoven en andere spelletjes. Hij moet hier dan echt voor gaan zitten en krijgt er een bepaalde tijd voor. Verder kregen we te horen te proberen veel gezelschapspelletjes met hem te doen...ook omdat je dan bij de les moet blijven. We proberen het nu dus op een zo´n leuk mogelijke manier te doen...Hij heeft ontdekt dat hij puzzels maken best leuk vindt, evenals niet te moeilijke sudoka´s. Ook hebben we wat spelletjes tevoorschijngehaald die hij leuk vindt maar waar je toch echt je aandacht bij moet houden.....
Nog steeds droomt hij weg, ziet hij niet echt in hoe belangrijk de dingen zijn...maar ik heb het idee dat het beetje bij beetje beter gaat...Deze zomer gaan we hard aan de slag (op een leuke manier...dus niet hem voorschotelen dat hij huiswerk moet doen ofzo) en ik heb er nu wel weer vertrouwen in.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes,

mamaita

Zittenblijven zinvol?

Je posting roept enkele vragen bij me op. Is het concentratieprobleem structureel? Want behalve de cito's zijn er toch ook methode toetsen? Blijkt daaruit dat ze het rekenen niet beheerst? Of zijn haar cijfers wisselend omdat ze zich de ene keer wel en de andere keer niet kan concentreren? En hoe lang kan ze zich wel concentreren, als de toets kort is, zijn de cijfers dan wel goed? Het is natuurlijk zinloos om te doubleren als ze de stof wel beheerst en de toets verknalt doordat de aandschtsboog tekort is. Wat als de vragen mondeling worden gesteld? Is er in groep 4 opgemerkt dat ze moeite heeft met rekenen, hoe waren haar resultaten toen dan? en heeft ze er met de andere vakken, taal, natuur, geschiedenis of zo, geen last van? Is het verveling of desinteresse of snapt ze het echt niet en gooit ze het bijltje erbij neer?

En stel dat ze echt een soort van concentratiestoornis heeft, door noem maar wat een ziekte, door een vorm van epilepsie, door ADD of whatever, dan gaat dat natuurlijk niet over door zittenblijven.

Genoeg stof tot nadenken voor een gesprekje met de juf. succes!

Is dit structureel en herkennen jullie het ook van thuis?

Uit je eerste zin begrijp ik dat de concentratieproblemen voor jullie niet nieuw zijn. Herken je het ook van thuis? Is ze daar misschien ook wat langzaam, kun je haar opdrachten geven die uit meer onderdelen bestaan (ga naar boven, poets je tanden en doe je schoenen aan en neem dan je gymtas mee), of moet je haar alles een voor een zeggen? Raakt ze vaak dingen kwijt? Kan ze wel helemaal opgaan in iets wat haar interesse heeft?
Zonder meteen een stempel te willen zetten klinkt ze namelijk wel heel erg als mijn zoon, die ADD heeft. Tot en met het er zelf van overtuigd zijn dat hij zijn werk gemaakt heeft. Tot je hem zijn schrift laat zien, dat helemaal leeg is. In zijn hoofd heeft hij dan waarschijnlijk wel van alles gedaan, maar toch zodanig zitten dromen dat het niet op papier is gekomen.
Ik denk dat het best zo zou kunnen zijn dat je dochter er tot nu toe mee weg is gekomen doordat ze behoorlijk intelligent is, maar dat ze nu in groep 5 een beetje vastloopt.
In ieder geval zou ik een goed gesprek aangaan met de juf, liefst met de intern begeleider erbij. Blijven zitten is naar mijn gevoel geen oplossing, als het echt een concentratiestoornis is wordt dat alleen maar erger op het moment dat ze alle stof al een keer gehad heeft en dus niet nieuw is voor haar.
Succes!
Engeltje

Mir@nd@

Mir@nd@

07-06-2012 om 16:13

Gesprek gehad met de juf

Ik heb gisteren met de juf gesproken. Zij heeft mijn dochter laten observeren door de IB-er en die vond dus ook dat haar concentratie ver beneden peil is. Toen is ook de term ADD gevallen! Zij vroeg toestemming aan mij om Eduniek in te schakelen om dochter te laten observeren. Al google-end herkende ik dus heel veel van ADD in mijn dochter! Aan de ene kant wil ik haar absoluut geen stempel opplakken, aan de andere kant hoop ik bijna dat dit het is, dan is er tenminste iets. Ze voelt zich namelijk heel vaak heel erg dom hierdoor. Vandaag de eerste 2 score's van de cito binnen gekregen. 2x een vette D. Verdrietig kind. "Ik heb zo goed mijn best gedaan mama...."

Ik hoop alleen wel dat ze vanuit Eduniek heel snel gaan komen kijken, we kruipen tenslotte al richting de zomervakantie.

Dochter gaf overigens zelf al aan dat ze absoluut niet in de groep 5 van volgend terecht wil komen, dat ze dan nog liever naar een andere school gaat

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik hou jullie op de hoogte!

Karmijn

Karmijn

07-06-2012 om 16:57

Eduniek

Als je echt wilt weten of je kind add heeft, kun je beter niet op Eduniek wachten! Die zijn er alleen maar om de school te adviseren. School is maar een klein aspect van het leren en leven van een kind. Jij wilt vast een breder beeld en aanknopingspunten voor het hele leven van je kind.
Als je écht wilt weten of ze add heeft, zou ik via de huisarts laten testen door een bureau of instelling die het hele plaatje van het kind mee weegt en gelijk een volledige diagnose kan stellen. Waarschijnlijk krijg je met wachtlijsten te maken.
Anders zit je nu een half jaar te wachten op Eduniek en krijg je van hun het advies om door te gaan naar een echte instelling... Kan je dan alsnog op de wachtlijst.
Ten minste, zo ging het bij ons. Het was echt zonde van de tijd. Achteraf spijt als haren op de hoofd, dat we niet gelijk het heft in eigen hand hebben genomen. De school had een vaag en ondeskundig rapport met allemaal suggesties over de thuissituatie (waar we twee jaar later met een rotjuf heel veel last van hebben gehad). En onze zoon was geen stap verder gekomen. Zonde van de tijd.
Geef ook nooit toestemming voor het opnemen van het rapport van eduniek in het dossier van je kind. Alleen aan de conclusie heeft de school voldoende. Veel leerkrachten gaan niet zorgvuldig om met de privacy van je kind. Hier heeft een juf tegen een andere ouder over het onderzoeksverslag van onze zoon gesproken. Hels was ik. Maar als dat gebeurd is, kun je alleen nog maar spijt hebben dat je zo naif en vol vertrouwen was. Jij kunt het nog voorkomen.

elvis

elvis

07-06-2012 om 19:27

Herkenning!

onze dochter van 9 jaar heeft ook veel last van een verminderde concentratie. We zijn gaan onderzoeken hoe dit kwam en zij bleek hoogbegaafd te zijn. We zijn gaan oefenen met een beloningssysteem. Ze krijgt net als de andere kinderen in de klas werkjes om te doen. Er staat een klokje p haar tafel en als ze zich goed concentreert krijgt ze een sticker van de juf. Dit doen we een aantal keer per dag op school. Juf geeft het stickervel mee naar huis en thuis krijgt ze een kleine beloning als het goed is gegaan, iets later naar bed, extra toetje etc. dit werkt heel goed, ze traint zichzelf in het concentreren. Verder krijgt ze aangepast werk, passend bij haar niveau, dan heeft ze geen last van concentratieproblemen. Misschien ook een tip voor jullie?
succes!
Oh ja we zijn ook begonnen met fysiotherapie, hier leert ze om beter te 'aarden' en in het hier en nu te zijn middels allerlei oefeningen. Ik weet nog niet hoe zinvol dit is, maar ze vindt het in ieder geval leuk!
groetjes

Quin van der Veer

Quin van der Veer

07-06-2012 om 22:05

Wat mij opvalt

Wat mij opvalt in je openingsbericht: "de juf heeft al meerdere malen laten vallen dat ze groep 6 op die manier niet gaat redden". Dat is koffiedik kijken. Ik zou zeggen: over laten gaan en in groep 6 kan het opnieuw beschouwd worden, of ze het dan al dan niet haalt. Als ze de stof van nu goed begrijpt is er geen aanleiding tot zittenblijven, dan blijven haar scores feitelijk achter op haar kennis. En het gaat om haar kennis.
Wel zou ik z.s.m. laten onderzoeken (niet via school inderdaad) of er sprake kan zijn van ADD of iets anders dat de concentratieproblemen veroorzaakt. En ga naar de IB-er en de leerkracht: kunnen ze haar nu al de aanpak geven die bij haar past, rekening houdend met haar korte concentratieboog? Kortere werkjes (compacten), meer vooraan zitten, een plek waar minder afleiding is?
Met werk mee naar huis om "bij" te blijven moet je een beetje uitkijken, voor je het weet krijg je dagelijks een pak schoolwerk mee. Wij hebben dit in overleg met de leerkracht bewust beperkt, toen we merkten dat er 12 pagina's spelling per week meekwamen (drama's thuis!) en de opbrengsten van dat extra werk nihil waren. Dit spellingwerk doen we nu op onze eigen manier en dat gaat oneindig veel beter en nog in veel minder tijd ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.