Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

29-10-2009 om 11:26

Slechte werkhouding

Ik heb echt jullie advies nodig want ik weet het niet meer.

Onze lieve oudste zoon van 5 jaar (in juni geworden) heeft volgens zij'n juf een slechte werkhouding. Zijn werkhouding is zo slecht dat de juf al vanaf eind groep 1 aangeeft dat hij waarschijnlijk een jaar extra moet kleuteren. Hij zit nu wel in groep 2.

Om aan zijn concentratie te werken laten wij hem thuis "werkjes" doen. Dat laten wij hem op een druk moment van de dag doen als ook onze twee andere kinderen thuis zijn. Hij kan zijn werkjes prima afmaken en is dan zo'n 30 minuten zonder te praten aan het werk. Hij heeft er ook veel plezier in en geeft vaak zelf aan een "werkje" te willen doen. Of te wel: hij zal niet de allerbest concentratie hebben maar wij merken echt geen grote problemen.

Ook geeft juf aan dat zijn fijne motoriek slecht is. Het klopt dat hij nog niet tussen de lijntjes kleurt. Maar hij kleurt graag en ook knippen vindt hij leuk.

Ik geef bij juf aan dat ik het beeld van onze zoon niet herken. Maar ja, zij blijft bij haar mening dat hij als het zo blijft niet toe is aan groep 3. Ik denk dat hij wel toe is aan groep 3, vooral omdat hij verstandelijk op goed niveau zit. De juf geeft ook aan dat hij slim genoeg is, maar dat het probleem zit bij fijne motoriek en werkhouding.

Wat zullen we nu doen? Gewoon afwachten en er vanuit gaan dat het wel goed komt of actie ondernemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

29-10-2009 om 12:13

Ib-er?

Hallo
Ik mis de IB-er in dit verhaal? Wat zegt die ervan? Vraag daar eens een gesprek mee aan zou ik zeggen.
M.b.t. de fijne motoriek kun je ook eens bij een kinderfysio langs gaan. Die heeft er ten slotte echt verstand van. Misschien is er inderdaad wat en misschien ook wel niks. Maar dan heb je ten minste een sterk argument om aan te voeren bij een gesprek met de juf (en IB-er).
Ik weet trouwens dat er ook scholen zijn waar kinderen MRT (motorische remedial teaching) kunnen krijgen. Wellicht ook bij je zoon op school?
succes

Guinevere

Guinevere

29-10-2009 om 13:19

Niet afwachten

Ik zou zeker niet gaan zitten afwachten. Gelijk nu al duidelijk maken dat je zoon níet gaat doubleren op grond van dit verhaal. Dan kan juf alvast aan het idee wennen.
Wij hadden in groep 2 ongeveer hetzelfde geneuzel met onze juni-zoon. Hij moest toch beslist nog een keer groep 2 doen, jaaah, want hij kon niet opletten, hij zei nooit iets in de kring en zijn fijne motoriek was niet goed en hij had "maar" B en C gescoord op de CITO. Kortom, dramatisch allemaal, maar niet heus. De schoolbegeleidingsdiens heeft hem toen in mei getest om te kijken of hij cognitief gezien toe was aan groep 3. Daar kwamen geen problemen uit voort. Verder had zoon ergotherapie gevolgd en ook zijn ergotherapeute zag geen problemen. Met deze resultaten hadden we genoeg munitie om juf om de oren te slaan. "Onder protest" mocht zoon toen toch naar groep 3. Waar geen problemen gerezen zijn trouwens. Wel heeft hij soms een werkje niet af, maar dan krijgt hij het af en toe mee naar huis en is het zó klaar.

jacobien

jacobien

29-10-2009 om 13:36

Guinevere

Hoi Guinevere,

mag ik vragen waarom jouw zoontje ergotherapie gevolgd heeft?

groetjes Jacobien

Guinevere

Guinevere

29-10-2009 om 14:03

Ergotherapie

We zijn naar een ergotherapeute gegaan, omdat onze zoon problemen bleek te hebben met de prikkelverwerking. Deze dame was daarin gespecialiseerd. Gaandeweg kwamen ook zijn fijnmotorische probleempjes aan de orde, omdat ze hem op allerlei punten heeft getest. En toen wezen steeds meer zaken op ADHD, o.a. die problemen met de fijne motoriek en de slechte concentratie. Dankzij de medicatie gaat het nu op diverse vlakken zó goed dat zoon inmiddels in groep 4 is aangeland.
Doubleren blijft altijd nog een optie, maar dan wél op tekortkomingen op het cognitieve vlak en niet vanwege werkhouding. Een kind waar cognitief niets mis mee is zó vroeg in zijn schoolloopbaan al een jaar achterstand laten oplopen, dat vind ik zonde.
Waarschijnlijk komt de juf met verhalen over aangepaste werkjes als je zoon voor de 2e keer groep 2 moet doen. Bij mijn weten komt daar in de praktijk zelden genoeg van terecht.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2009 om 14:32

Herkenning

Hier ook een zoon die bijna drie jaar heeft gekleuterd vanwege zwakke fijne motoriek en slechte werkhouding (terwijl hij wel al kon lezen).
Inmiddels is hij bijna acht jaar en zit in groep 4. En we kunnen nu ook zeggen: die fijne motoriek zal altijd wel een zwak punt blijven. We hebben geprobeerd hoor om het te verbeteren (oa kinderfysiotherapie), en dat heeft hem zeker een en ander opgeleverd. Maar binnen de lijntjes kleuren kan hij nog steeds niet, zijn pennegreep is nog steeds slecht, hij kan nog steeds niet met strijkkralen overweg etc. Helaas, helaas. Dus lang kleuteren heeft op dat gebied werkelijk helemaal niets uitgehaald. Bovendien: een goede fijne motoriek is zeker handig in groep 3, maar geen voorwaarde.
En dan die werkhouding. Dat kan best een punt zijn, en ik geloof zeker dat het bij sommige kinderen een kwestie van tijd is. Dus dat kinderen er nog niet zo aan toe zijn om rustig te zitten, opdrachten uit te voeren, te luisteren naar de juf etc., en dat deze kinderen dat een jaartje later wel zijn.
Mijn zoon heeft helaas nog steeds geen goede werkhouding, ondanks lang kleuteren. Bij hem lost de tijd problemen dus niet automatisch op.
Achteraf kan ik alleen maar concluderen dat het voor hem beter was geweest als hij kort had gekleuterd. Het lang kleuteren heeft hem namelijk niets opgeleverd. Ja, toch wel: een aantal nieuwe problemen. Zo heeft hij een grote voorsprong (want ontwikkeling staat echt niet stil door jaar langer kleuteren) en moet er steeds worden gezocht naar mogelijkheden om hem toch voldoende uit te dagen. En onder je niveau werken is zeker niet bevorderlijk voor de werkhouding...

Tango

Tango

29-10-2009 om 14:41

Herkenbaar

Ik herken heel veel in dit draadje. Startte onlangs ook al een draadje in kleutertijd over Tangozoon met vergelijkbare 'problemen'. Ook wij zien het probleem dus niet zo erg. Tangozoon kan dus ook niet binnen de lijntjes kleuren, hij vindt kleuren wel leuk, maar is er maar kort mee bezig. Doet liever iets anders. Knippen doet hij niet graag. Bij hem speelt w.s. ook een stukje faalangst mee, want bij nieuwe dingen roept hij gewoon eerst: dat kan ik niet. Met hulp gaat het dan vaak best goed.
In de kring zegt hij ook bij voorkeur niets.
Vanmiddag ga ik met hem naar de huisarts om een verwijzing te vragen voor de kinderfysiotherapeut om naar de motoriek te laten kijken. Als er niets aan de hand is hebben we in ieder geval iets in handen voor op school. Verder wil ik zijn gehoor laten testen, want ondanks 1 jaar logopedie praat hij nog steeds vaak niet verstaanbaar. Hij praat ook soms heel hard en klaagt vaak over oorpijn.
Ik vind het trouwens best knap dat jouw zoon een half uur met iets bezig kan zijn, Jacobien. Dat noem ik geen concentratieprobleem. Ook wel erg vroeg dat ze op school nu al zeggen dat hij groep 2 over moet doen. Het schooljaar is nog lang hoor. Bij ons doen ze nog geen uitspraak, hoewel ze wel af en toe wat laten doorschemeren. Waar ik het overigens niet mee eens ben, want ook Tangozoon gaat w.s. gewoon naar groep 3 want hij is bijdehand genoeg.

Jacobien

Jacobien

29-10-2009 om 15:29

Fijne motoriek

Weet je wat het met de fijne motoriek van zoonlief is; als hij maar wil gaat het echt een stuk beter. Hij kan best met strijkkralen iets maken, hij heeft laatst van houten takjes en wat blaadjes een bootje gebouwd, hij kan knippen en plakken. Maar ja, kleuren. Hij roept zelf altijd al; ik kan alleen maar krassen. Hij vindt het kleuren best wel leuk maar doet geen moeite om het netjes te doen.
Daarnaast is het nog niet duidelijk of hij links- of rechtshandig is. Dat maakt het misschien ook niet makkelijker.

Wat ik alleen zo lastig vind, is dat mijn beeld over ons zoontje zo anders is dan die van de juf.

Jacobien

Jacobien

29-10-2009 om 16:10

Werkhouding

En nog ff over zijn werkhouding. De juf geeft aan dat zij af en toe checkt of hij wel luistert, en dat hij meestal keurig kan navertellen wat zij gezegd heeft. Thuis kan hij ook hele voorleesverhalen navertellen (inclusief gebaren en intonatie van de stem). Hij zingt ook thuis uit volle borst de pas geleerde liedjes. Volgens haar zit het probleem dan ook vooral bij het afmaken van de werkjes. Hij laat zich dan snel afleiden door andere kinderen.

Tinus_p

Tinus_p

29-10-2009 om 17:08

Uitdaging

Een belangrijke oorzaak van slechte werkhouding is te weinig uitdaging/saai werk. En hoe wordt die werkhouding dus slechter? Door nog minder uitdaging te bieden. Hoe wordt die werkhouding beter? Door meer uitdaging te bieden. 'Doorkleuteren' is dus het domste wat je kunt doen.

kaatje43

kaatje43

29-10-2009 om 17:38

Zo herkenbaar

Jouw verhaal had dat van mijn zoon kunnen zijn.

In groep 1 en 2 was hij ook niet vooruit te branden. Hij had zo'n hekel aan die "kluns"werkjes, zoals hij het noemde. In groep 3 en 4 hoorde ik ook alleen maar verhalen over zijn slechte werkhouding. Zal best. Zoon is inderdaad snel afgeleid en vindt vele dingen veel leuker dan schoolwerk. Komt bij dat hij de juf niet aardig vond en dus verdomde om maar een stap harder te lopen dan nodig was. Hij snapte het prima maar ook uitdagender werk was niets voor hem want het bleef werk. Totdat hij in groep 5 een lieve juf kreeg met een grote dosis humor en toen ging hij als de brandweer. Inmiddels zit hij in groep 8 en het gaat een stuk beter, maar hij blijft zijn smoesjes hebben als dingen soms niet afzijn. Maar nu krijgt hij het gewoon mee naar huis. Jammer dan.
Misschien heeft jouw kind ook wel wat moeite met de juf en als je een hekel aan een klusje hebt laat je je ook snel afleiden. Ik zou 'm op grond hiervan echt niet een jaar extra laten kleuteren. Bij die van mij zou het echt niet geholpen hebben hoor.
Trouwens wat hiervoor al gezegd is, het schooljaar is net begonnen.

koentje

koentje

29-10-2009 om 19:46

Het kan aan mij liggen

Maar ik vind een 'slechte werkhouding' een onprofessionele en negatieve uitdrukking.
Ik zou vragen om een ander meer concreet geformuleerde klacht; ongeconcentreerde werkhouding; onrustig, ongemotiveerd of wat dan ook... maar slecht? Nah...

Nasha 1st

Nasha 1st

29-10-2009 om 20:38

Jacobien

laat je niet klem zetten, vraag aan juf wat jij kan doen thuis om hem te helpen, of juf oefeningen heeft enz. Je stelt je daarmee enorm cooperatief op en dat vinden juffen fijn. Je doet wat dingen thuis (deed je al) en na een poosje vertel je juf hoe geweldig hij vooruit gaat thuis en dat zij dat toch zeker ook heeft gemerkt Verder een tip die hier al vaker is geweest, maak je zoon deelgenoot. Sommigen hier hebben hun kinderen eigenlijk aangegeven hoe onnozel de juf eigenlijk is dat ze niet snapt dat jij dat werkje niet zo leuk vindt, maar om juf nou een plezier te doen, of juf te laten denken dat ze heel slim is, maak jij dat werkje netjes af. Niet tegen juf zeggen hoor, die weet zelf niet dat ze zo onnozel is, en dat is niet zo aardig om te zeggen toch? (wel zeker weten dat je zoon goed geheimpjes kan bewaren hahahahahha)

Maar vooral niet langer laten kleuteren om alleen deze reden.....(zie posting Tinus, kan ik alleen maar onderschrijven)

Tango

Tango

29-10-2009 om 22:29

Koentje

Ik ben het helemaal met je eens, ik vind slechte werkhouding ook zo'n vaag en nietszeggend begrip. Eerst dacht ik altijd dat letterlijk houding werd bedoeld, hoe het kind zit als het werkt. Beetje dom misschien, maar het is gewoon een vaag woord.

Tango

Tango

29-10-2009 om 22:35

Jacobien

Oh ja, dat zegt die van mij dus ook: ik kan niet goed kleuren, alleen maar krassen. En strijkkralen kan hij inderdaad ook prima, heeft alleen vaak niet het geduld om het hele vormpje af te maken.
Dat van de voorkeurshand ken ik weer van Tangodochter en dat is inderdaad ook lastig. Bij haar waren ze ervan overtuigd dat ze linkshandig was en lieten haar dus met een linkshandige schaar knippen, die ze dus rechtshandig gebruikte. Knippen kon ze dus niet goed, volgens de juffen. Thuis hadden we toen dus al door dat ze echt meer neigde naar rechtshandigheid.
Juffen op school zien echt dus niet alles, daar zijn wij inmiddels ook achter, want wij zien bij Tangozoon thuis ook iets heel anders dan wat ze op school zien.
Overigens is het niet dol zijn op knutselen ook wel een beetje een jongenseigenschap denk ik, zeker nu ik al deze reacties in dit draadje lees. Met al die juffen op school, want waar vind je nog een meester in de onderbouw, hebben die jochies het niet echt makkelijk.

Emmawee

Emmawee

29-10-2009 om 23:53

Hier ook

Hier waren ook zorgen over de werkhouding van Stoffer. Hij deed er alles aan om eronder uit te komen, liet zich door alles afleiden, als hij toch maar gewoon lekker in de bouwhoek mocht. Hier gelukkig juffen met een brede blik (geen gezeur over langer kleuteren ofzo), maar ze vroegen zich wel hardop af hoe dit nou toch moest gaan in de middenbouw (groep 3, 4, 5).
En hoe het gaat in de middenbouw? Hardstikke goed. Hij werkt gewoon! En hij werkt eigenlijk best hard! Hij is nog steeds wel eens de draad van de taak kwijt en maakt slordigheidsfouten, maar die verbetert hij gewoon weer als dat moet. Ongelooflijk hoe weinig problemen dit allemaal oplevert !!
Hij vond die werkjes van de onderbouw gewoon stom. En de speelhoeken te leuk.
Groeten! Maw.

Emmawee

Emmawee

29-10-2009 om 23:57

Trouwens...

Wat een gezeur eigenlijk. Wat is de juf van plan om te gaan ondernemen? Alleen maar constateren dat hij waarschijnlijk langer moet kleuteren??!!
En thuis aan zijn concentratie werken? Moet zij op school niet aan de bak om het kind bepaalde vaardigheden aan te leren? Of gaat ze vooral heel erg wachten en hopen dat het over gaat?
Groeten, Maw.

Nasha 1st

Nasha 1st

29-10-2009 om 23:57

Ja, knutselwerkjes

volgens mij heb ik het hier ook weleens gezegd....de knutselwerken van zoon herkende ik uit duizenden....snelle halen gauw thuis. Waar bij dochter het plakboek zo vol zat, was ik bij zoon heel snel klaar. Toppunt was de zelfgemaakte kerstbal. Zo'n piepschuimen ding beplakken....de prachtigste creaties lagen er.....en 1 bal ertussen waar op 1 plek een fikse klodder lijm zat met daarop alle glitters die zoon er op kreeg....klaar....Gelukkig had zoon een juf die er de humor wel van inzag.....nee, knutselen was niet zijn ding, hij deed het hoognodige (om juf een plezier te doen zeg maar) en dat was het.....hihihi

Pippin

Pippin

30-10-2009 om 08:20

Niet leuk

'Hij vond die werkjes van de onderbouw gewoon stom.'
Daar zit volgens mij de kern van het probleem. Een aantal leerkrachten kan zich dit namelijk niet voorstellen. Omdat de meeste kinderen al die werkjes wel leuk vinden, is het moeilijk voor hen om te begrijpen dat hun geweldige bedenksels niet door iedereen gewaardeerd worden. Ze voelen zich dan afgewezen.
Mijn zoon heeft hetzelfde probleem in hogere groepen ook gehad. Maar daar snappen ze dan gelukkig wel weer dat gefrobel niet het enige van belang is, daar mag je ook gewoon rekenen en zo. (wat een verademing)

Jacobien

Jacobien

30-10-2009 om 11:07

Wat gaan we doen .....

Hé dank allemaal voor jullie reacties.

Wat gaan we doen:

Tip volgen van Nascha. Vond het echt een super goed idee!
Bij het 10 minuten gesprek aangeven dat wij er vanuit gaan dat zoonlief gewoon naar groep 3 gaat.
En verder thuis wat extra aandacht geven aan de fijne motoriek (al zijn we daar al enige tijd mee bezig).

Hoop dat het zo allemaal goed komt.

Ligt het nou aan mij....

dat ik helemaal iebelig word van het woord 'werkhouding' in combinatie met een kind van net 5???

Ppppffff.

'Het is een heel speels jongetje' klinkt in mijn ogen een stuk realisticher en heel wat minder veroordelend of negatief.

Ingrid

reina

reina

30-10-2009 om 16:07

Ingrid

Ik begrijp hélemaal wat je bedoelt!

Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2009 om 17:07

Jaaaaa ingrid

Ik dacht bij de titel van de startposting ook meteen aan een tiener, haha. Hoezo werkhouding bij een kleuter? En even on topic, als alle kleuters die niet zo van knutselen houden niet door kunnen stromen, krijgen we straks kleuters van twee meter.
Groetjes
Massi

Herkenbaar

Herkenbaar

30-10-2009 om 17:12

Hier hetzelfde

Onze dochter van 5 kreeg dezelfde kritieken. Hierbij werd gelijk remedial teaching voorgesteld. Echter haar juf is ook de ib-er. We zijn akkoord gegaan met extra hulp en 2 maanden later kwamen we op gesprek.
Juf was volkomen verbaasd over de vorderingen. We hadden zeker thuis heel veel gedaan.... Nee dus. Wij geloven erg in eigen ontwikkeling en die gaat zo op en neer op die leeftijd. Bij mijn andere kind ook, dus ik wist ongeveer hoe het ging.

Mijn tip: maak je alsjeblieft niet te druk hierom. Ineens zien ze het licht en gaan ze met sprongen vooruit. Onze dochter groeit momenteel heel hard en ze kan niet alles tegelijk!

Succes!

Emmawee

Emmawee

30-10-2009 om 22:08

Ingridt

Ik snap dat je er iebelig van wordt en dat herken ik ook wel. Aan de andere kant... als ze tegen mij gezegd hadden "Het is een heel speels jongetje", dan was ik daar óók iebelig van geworden!
"Ja duh! Hij is 5!" Bovendien vraag ik me dan meteen af: "wat willen ze hier eigenlijk mee zeggen?" Ik zei zelf dat Stoffer niet zo heel erg taak-gericht was. Hij wilde gewoon doen wat er in hem op kwam en niet een opdrachtje van de juf opvolgen.
Groeten, Maw.

Jacobien

Jacobien

01-11-2009 om 11:01

Werkhouding

Ja, het is nogal groots voor een jochie van 5. Werkhouding; als mijn baas daarover zou beginnen (hi, hi)

Jacobien

Jacobien

03-11-2009 om 13:04

Ff stoom afblazen

Nu begint de andere juf (hij heeft 2 juffen) dat zij hem ook "jong" vindt vooral op het sociaal emotionele. Zij is inval juf (zit er nu 5 weken) en dacht dat hij ook nog in groep 1 zit. Ook gaf zij aan dat hij nogal hard praat en dat zijn gehoor misschien niet goed is. Terwijl ik gister bericht van de naschoolse opvang kreeg dat het zo goed met hem gaat.

Ik word er een beetje moe van. Wij herkennen al die berichten van de school niet. Laat ons kind gewoon kleuter zijn, laat hem zijn gang gaan en zie toch vooral de goede kanten van dit mannetje.

Nasha 1st

Nasha 1st

04-11-2009 om 19:07

wat heb je toen gezegd?

Jacobien

Jacobien

04-11-2009 om 20:21

Niets

Er kwam een andere moeder bij staan en toen was het gesprek over. Over 2 wkn oudergesprekken, dan willen wij er verder op in gaan

Inge M

Inge M

04-11-2009 om 20:31

Jacobien, plan extra tijd in

De situatie rondom jouw kind vraagt om meer aandacht dan alleen een oudergesprek (van 10 minuten?). Vraag om dubbele tijd of plan de afspraak op een ander moment in waarbij je uit kan lopen. Jij gaat tijd nodig hebben voor een gesprek. En ga niet alleen!

Nasha 1st

Nasha 1st

04-11-2009 om 22:55

Yep

inderdaad, niet in 10 minuten willen proppen....vraag een gesprek als laatste of op een ander tijdstip met wat meer tijd. En stel je enorm cooperatief op )) Zij willen toch net als jij het beste voor je kind?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.