Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slim, dyslexie en add

Slim, dyslexie en ADD.. lekkere combi he?
Hier hebben beide schoolgaande kids het.
De een iets slimmer getest, de ander met indicaties voor ADD en PDD-NOS maar geen diagnose.
Maar het probleem is dus dat 'er niet uitkomt wat erin zit'.
Vanmiddag een gesprek gehad met de IB-er over het meest recente onderzoek dat wij hebben laten doen. De onderzoekers gaven aan dat het beide VWO-klanten zouden moeten zijn, maar met hun huidige scores (net even in een linkje in een topic hierboven gekeken) zouden ze voor VMBO-K of VMBO-T in aanmerking komen. Ik heb geen idee of ze daar op hun plek zouden zijn, temeer daar de onderzoekers er zo op 'hameren' dat het echt wel VWO-kinderen zijn.
We hebben al externe RT voor spellen en lezen, op school wordt ook extra geoefend, maar tot op heden leidt dat nog niet tot betere scores.
Vanmiddag afgesproken dat toetsen vanaf nu met Kurzweil gedaan worden (is 'live' voorlezen niet beter? Voor het begrip/met intonatie) en er wordt gekeken of er mogelijk verrijking aangeboden kan worden, ondanks hun leesachterstand.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Wat hebben jullie gedaan? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kinderen in elk geval op hun niveau aan het werk gezet worden? We begrijpen dat de 'vlekjes' ADD en dyslexie maken dat ze mogelijkerwijs niet hun meest optimale (schoolse) resultaten zullen laten zien, maar de lage scores van nu lijken ons (en de onderzoekers) wel heel erg laag.
School vindt ze ook wel laag, maar weet ook niet goed wat er nog meer gedaan kan worden om ze op te krikken.

Groet, Petuut

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinkabel75

Tinkabel75

18-05-2011 om 17:47

Jep heel herkenbaar

Ik herken het bij mezelf. Zelf heb ik vroeger wel mijn VWO afgerond. Maar geloof me het heeft me alleen maar ellende gebracht. Waarom? Omdat er veel meer van mij verwacht werd dan ik aankon/ waar kon maken. Als je iemand aanneemt met een VWO diploma verwacht je meer dan een Add / dyslectisch iemand aankan. Nu denk ik, had ik toen maar geweten wat ik nu weet dan was ik nu niet arbeidsongeschikt en faalangstig geweest. Liever iets te makkelijk dan iets te moeilijk is veel beter voor hun zelfvertrouwen. Door alle negatieve ervaringen ben ik heel onzeker geworden. Je gaat erg aan jezelf twijfelen... Ik dacht echt wat raar ik snap dingen sneller dan veel mensen die ik ken, maar kan het niet waarmaken. Ik heb altijd het gevoel gehad dom te zijn.
Ik kan natuurlijk niets meer dan mijn eigen ervaring hierover vertellen. Misschien dat het bij jouw kinderen anders is. Ik ben nog steeds niet in staat te werken, mijn zelfvertrouwen krijg ik niet terug. Ik hoop dat je de juiste beslissing neemt voor je kinderen.

Chippie

Chippie

18-05-2011 om 18:23

Fijn, dat er nu een uitslag is...

Ik heb geen ervaring met ADD, wel met combi slim en dyslexie. De ADD laat ik voor het gemak even weg.

"Maar het probleem is dus dat \'er niet uitkomt wat erin zit\'."

Je kind is slim maar wordt daarin flink gehinderd door dyslexie. Dan komt er niet uit wat erin zit omdat Cito's ingaan op spelling, lezen, begrijpend lezen. Allemaal dingen die direct of indirect flink negatief beinvloed worden door de dyslexie. Qua IQ zouden je kinderen dikke A's moeten scoren maar door de dyslexie is dit flink lager.

'De onderzoekers gaven aan dat het beide VWO-klanten zouden moeten zijn, maar met hun huidige scores (net even in een linkje in een topic hierboven gekeken) zouden ze voor VMBO-K of VMBO-T in aanmerking komen.'

Ik weet niet of het dezelfde onderzoekers zijn als toen. Maar ik vind dit echt een suffe uitspraak. Ik ken kinderen die met AVI4 op het VWO zitten. Je kunt bij een dyslectisch kind niet 100% op de Citoscores afgaan. Rekenen en begrijpend lezen (waarbij het mag worden voorgelezen) is belangrijk. Voor dyslectische kinderen wordt vaak ook een NIO afgenomen (soort IQ test) om ze op het onderwijs te krijgen waar ze horen.

"We hebben al externe RT voor spellen en lezen, op school wordt ook extra geoefend, maar tot op heden leidt dat nog niet tot betere scores."

De achterstand wordt ook niet groter? Dan is dat al een winstpunt, toch? Helaas er bestaat geen wondermiddel.

'We begrijpen dat de \'vlekjes\' ADD en dyslexie maken dat ze mogelijkerwijs niet hun meest optimale (schoolse) resultaten zullen laten zien, maar de lage scores van nu lijken ons (en de onderzoekers) wel heel erg laag.'

Tja, dat weet ik niet. Mijn kind heeft ook ooit E's gescoord en heeft toch een hoog IQ. Het geeft gewoon aan dat ze veel last hebben van dyslexie. En misschien moet je dat gewoon accepteren. Je kunt niet 3 uur per dag met een kind gaan lezen. Er bestaan zoveel fantastische hulpmiddelen (bv Kurzweil) waar kinderen profijt van kunnen hebben.

Het fantastische van Kurzweil is dat er een cursor meeloopt. Daardoor leest het kind automatisch mee.

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 01:00 Topicstarter

@tinkabel75

Dank je voor je reactie. Om even alle misverstanden uit de wereld te helpen: ik wil niet dat mijn kids perse naar het VWO gaan, echt niet. Er hoeft niet uit te komen wat er in zit (in maximale potentie), maar ik wil ook zeker niet dat ze zich vervelen (en dat lijkt nu wel het geval), nu niet en straks op het VO ook niet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet aan de verwachtingen kunt voldoen van jan en alleman (jezelf incluis) als je ADD en dyslexie hebt en dat dat enorm frustrerend werkt, maar ik vraag me af of het verstandig is om ons nu maar neer te leggen bij de lage scores en voorbij te gaan aan hun intellectuele kant.
Het zijn namelijk naar dyslectische ADD'ers ook nog een hele slimme kinderen, en in de benadering op school lijkt het wel alsof daar een beetje aan voorbij gegaan wordt. Ze zitten in groep 5, maar moesten begin dit schooljaar de boeken van groep 3 en 4 pakken. Die spreken niet erg aan als je zelf in je hoofd vooral bezig bent met hoe auto's in elkaar zitten en hoe die werken en het melkwegstelsel... Die onderwerpen worden jammergenoeg niet besproken in de boekjes groep 3 en 4 bij ons op school.
We willen juist dat onze kinderen weten dat ze een hoop in hun mars hebben (zoals ieder ander) maar dat er ook dingen zijn die ze minder goed kunnen (zoals ieder ander). Dat dat niet iets is om je voor te schamen, maar dat dat maakt wie je bent en dat je bij sommige dingen hulp kunt krijgen (zoals de RT voor lezen en spellen nu bijvoorbeeld).
We willen graag dat onze kinderen op een plek komen straks, waar ze ook op hun plek zijn. De vraag is alleen: waar is dat en hoe kom je daar?

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 01:24 Topicstarter

@chippie

" "Maar het probleem is dus dat 'er niet uitkomt wat erin zit'."

Je kind is slim maar wordt daarin flink gehinderd door dyslexie. Dan komt er niet uit wat erin zit omdat Cito's ingaan op spelling, lezen, begrijpend lezen. Allemaal dingen die direct of indirect flink negatief beinvloed worden door de dyslexie. Qua IQ zouden je kinderen dikke A's moeten scoren maar door de dyslexie is dit flink lager."

Precies, daar is geen speld tussen te krijgen, vandaar dat we nu (omdat we nu een dyslexieverklaring hebben waarop dat staat) van school gevraagd hebben toetsen met Kurzweil of iets dergelijks af te nemen. Kijken of daar dan wel meer eruit komt wat erin zit.
"'De onderzoekers gaven aan dat het beide VWO-klanten zouden moeten zijn, maar met hun huidige scores (net even in een linkje in een topic hierboven gekeken) zouden ze voor VMBO-K of VMBO-T in aanmerking komen.'

Ik weet niet of het dezelfde onderzoekers zijn als toen. Maar ik vind dit echt een suffe uitspraak. Ik ken kinderen die met AVI4 op het VWO zitten. Je kunt bij een dyslectisch kind niet 100% op de Citoscores afgaan. Rekenen en begrijpend lezen (waarbij het mag worden voorgelezen) is belangrijk. Voor dyslectische kinderen wordt vaak ook een NIO afgenomen (soort IQ test) om ze op het onderwijs te krijgen waar ze horen."

De onderzoekers hebben niet gezegd dat ze naar het VMBO-T of L moeten, dat heb ik zelf 'geconcludeerd' uit een linkje in een topic hierboven waarin werd geschreven hoe scholen kijken naar DL/DLE en welk schooladvies daar dan bij hoort. Alsje de huidige DLE's van onze kinderen daarin afzet (in groep 5 dus) zouden ze volgens dat lijstje in VMBO-T of L thuishoren. Ik zou ook verwachten dat je bij de keuze voor VO niet alleen kijkt naar de Cito's zeker niet bij dyslectici, maar blijkbaar is de Cito toch wel een heel harde norm voor veel scholen.
Om toch een beetje op hun eigen niveau (? wat is dat dan? HAVO/VWO??) te komen, zullen dan toch de scores beter moeten zijn, want de IB-er vertelde straks wel dat je met Dtjes en Etjes niet naar het VWO gaat..
En begrijp me goed: ik stuur niet aan op VWO. Ik wil graag dat ze op een school terecht komen die bij ze past, op alle gebied. Die rekening kan houden met de ADD, de dyslexie en de intelligentie. Wat het 'probleem' is dat ze alledrie die kenmerken in zich hebben en met alledrie wil je rekening houden. Tenminste ik wel. Ik kan me wel neerleggen bij het feit dat hun lezen minder is en ze daarom eenvoudigere dingen aanbieden om te lezen. Maar die vinden ze niet interessant genoeg. Qua verstand moeten ze juist de Bolleboos-boekenserie lezen.Maar goed, da's weer geen optie vanwege de dyslexie. Maar dat zul jij met jouw kind ook wel herkennen. Hoe heb je dat opgelost?
Ik heb niet zo'n moeite met de D's en E's. Mijn kinderen zijn zoals ze zijn en zo zijn ze goed. Ik hoop alleen wel dat er (op de een of andere manier) voldoende hulpmiddelen zijn om ervoor te zorgen dat de lekkere combi van slim, ADD en dyslexie ze niet belemmert in hun verdere schoolloopbaan. En daar lijkt het nu wel een beetje op: zoals ze nu 'gaan', komen ze niet op een schoolniveau dat recht doet aan hun intellectuele capaciteiten. Natuurlijk moet je de ADD en dyslexie ook niet uit het ook verliezen, maar het IQ ook niet.
Dat vind ik nou juist ook zo moeilijk. Want ik wil inderdaad niet alles medicaliseren met extra begeleiding hier, bezoekjes aan -peuten, -isten, -ogen (als je begrijpt wat ik bedoel) om de boel maar op te krikken. Het moet voor de kinderen ook leuk blijven, maar als we de RT niet inzetten, zakken ze verder weg en dat lijkt me ook niet de goede weg.
We zijn dus best nog zoekende naar wat er kan in dit traject en ook wat er redelijkerwijs verwacht kan worden van bijvoorbeeld school. Is er een streefniveau om naar toe te werken (onderhuids, niet dat je het de kinderen oplegt) of zeg je 'laat maar los, we zien wel wat de Cito in groep 8 zegt?'

Ik ben wel blij dat we het onderzoek hebben laten doen, want zonder de dyslexieverklaring zou school geen Kurzweil ingezet hebben. 1 van de leraren vertelde aan het begin van het schooljaar dat dat namelijk pas kon als er een verklaring lag. Dat hebben we er dan in elk geval vast mee gewonnen.

Jolanda123

Jolanda123

19-05-2011 om 09:44

Hap snap reageren

Even hap snap reageren:
Je schreef

En begrijp me goed: ik stuur niet aan op VWO. Ik wil graag dat ze op een school terecht komen die bij ze past, op alle gebied. Die rekening kan houden met de ADD, de dyslexie en de intelligentie. Wat het \'probleem\' is dat ze alledrie die kenmerken in zich hebben en met alledrie wil je rekening houden. Tenminste ik wel. Ik kan me wel neerleggen bij het feit dat hun lezen minder is en ze daarom eenvoudigere dingen aanbieden om te lezen. Maar die vinden ze niet interessant genoeg. Qua verstand moeten ze juist de Bolleboos-boekenserie lezen.Maar goed, da\'s weer geen optie vanwege de dyslexie. Maar dat zul jij met jouw kind ook wel herkennen. Hoe heb je dat opgelost?

Mijn reactie:
Mijn jongste zoon is ook dyslectisch, en heeft in mijn ogen kenmerken van ADD (Ik ben zelf ook een ADD-er, dus herken gedrag in hem). Ook heeft hij een goede kop met verstand.

Wat mij triggerde in bovenstaande opmerking, was dat je aangaf dat de bollenboos serie geen optie was ivm de dyslectie. Daarin ben ik het niet met je eens.

Mijn streven is altijd geweest om hem zo veel mogelijk te lezen aan te bieden op interesse nivo. Juist door die ADD (hyperfocus)kon mijn zoon heel geconcentreerd bezig zijn met datgene waar zijn interesse op dat moment lag. Inclusief het lezen van datgene waar zijn interesse op dat moment lag.

Ook schreef je:

Ik heb niet zo\'n moeite met de D\'s en E\'s. Mijn kinderen zijn zoals ze zijn en zo zijn ze goed. Ik hoop alleen wel dat er (op de een of andere manier) voldoende hulpmiddelen zijn om ervoor te zorgen dat de lekkere combi van slim, ADD en dyslexie ze niet belemmert in hun verdere schoolloopbaan. En daar lijkt het nu wel een beetje op: zoals ze nu \'gaan\', komen ze niet op een schoolniveau dat recht doet aan hun intellectuele capaciteiten. Natuurlijk moet je de ADD en dyslexie ook niet uit het ook verliezen, maar het IQ ook niet.

Mijn reactie:
Toen mijn zoon (toen 8) officieel de diagnose Dyslexie kreeg, wilde de IB-er graag een gesprek met mij. In dit gesprek vertelde ze mij dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, en dat wij (lees de school) mijn zoon echt wel op Basis Kader niveau zou krijgen.

Dit was dus precies het moment waarop ik mij zorgen begon te maken... Als dit namelijk het uitgangspunt was van de school, dan was in mijn ogen de kans ook groot dat hij daar op zou eindigen.

En let wel, waar het mij om ging was dat hij op een school terecht zou komen die zo goed mogelijk bij zijn capaciteiten paste, en die recht deed aan zijn kwaliteiten.

Dat was dus ook het moment waarop ik begreep dat ik van school niet veel hoefde te verwachten.
Om die reden hebben wij ervoor gekozen om thuis te zorgen voor de intellectuele uitdaging, en hem te stimuleren om zoveel mogelijk bezig te zijn met datgene wat hem op dat moment interesseerde.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: Weet de school de iq waarden van je kinderen? Ik kan me niet herinneren dat ik die aan de school heb gegeven, maar nu ik zo aan het schrijven ben, (en aan het nakijken in de verslagen) kan ik me voorstellen dat de school inspeelt op één van de iq waarden van de kinderen.

Ik realiseer me nu namelijk dat de IB-er toen kwam met een schoolkeuze advies (basis-kader) wat paste bij het performale IQ van mijn zoon volgens de test-uitslagen.

Dat zijn verbale IQ aanzienlijk hoger lag ( meer dan 20 punten verschil) is helemaal niet meegenomen.

Goed, ik brei er een punt aan. Ik merk dat ik door mijn ADD de draad aan het kwijtraken ben van datgene wat ik nu precies wilde vertellen...

Mocht je meer willen weten, of ergens dieper op in willen gaan, dan hoor ik het wel. Da's een kwestie van gericht vragen stellen. LOL

mari39

mari39

19-05-2011 om 11:07

Heel herkenbaar

Hier zoon, bijna 9, vermoeden van dyslexie, ass met slecht concentratievermogen maar wel hoog IQ, Op zijn vorige school ging het precies zoals je beschrijft Petuut. Lezen was hij niet voor te motiveren vanwege de saaie boekjes. Ik heb heel erg veel gepraat met IB en juffen om hem interessante leesonderwerpen aan te bieden en dat is nooit gelukt. "hij moet het eerst maar laten zien" heb ik heel vaak gehoord. Ik ben het helemaal met Jolanda123 eens: slecht lezende kinderen zijn juist te motiveren en leren het meest door voor hen interessante boeken te lezen. Daar leren ze ook het meeste van. Onbegrijpelijk ook dat scholen dat zo vaak nog niet doen.
Lezen je kinderen zelf thuis? Dat zou ik in ieder geval verplichten: vooral veel leeskilomters maken. En dan kunnen ze ook lezen wat ze zelf willen. Koorlezen is ook heel leerzaam.

Wat betreft schoolkeuze later: ik zit nog niet in dat traject maar vanuit mijn omgeving hoor ik vooral vroeg beginnen met zelf te orienteren op VO-scholen. Gesprekken aangaan etc, .

Succes

Mamadd

Mamadd

19-05-2011 om 12:55

Hier ook zo'n kind

Zo frustrerend!! Alle leerkrachten waarmee we gewerkt hebben lijken ervan uit te gaan dat er alleen aan het leren lezen gewerkt moet worden, en als dat eenmaal lukt de rest vanzelf gaat. Gelukkig geven wij niet snel op, en mag hij wel gewoon met plusklasjes meedoen, maar de onderliggende gedachte van de school en de leerkrachten is erg hardnekkig, eigenlijk mag je pas echt iets leren als je kunt op papier kunt bewijzen dat je het kunt.
Ondertussen gaat onze zoon volgend jaar naar het VO en kan maar heel beperkt lezen, ondanks de leeskilometers en dagelijks individueel leesonderwijs. Misschien is het wel goed dat onze zoon zo extreem dyslectisch is, want als je met hem praat is wel heel duidelijk dat het allemaal wel in zijn hoofd zit. Je zou wel gek zijn om hem het laagste onderwijsniveau aan te bieden, wat je wel zou doen als je van zijn geschreven werk uitgaat.
We hebben wel veel middelbare scholen bezocht om uit te vinden hoe ze tegenover het gebruik van bepaalde hulpmiddelen staan. Kurzweil, en dergelijk programma's worden hier (buitenland) nog niet zoveel gebruikt. De keuze is uiteindelijk op een school gevallen die oprecht geinteresseerd en welwillend overkwam. Wat dat in de praktijk gaat betekenen is nog een tweede natuurlijk.
Ik voorzie nog jaren knokken, en ik weet ook dat de cijferlijst van onze zoon niet gaat kloppen met hoe slim hij is. Maar daar zijn we ondertussen wel aan gewend. Mijn voornaamste doel is om te zorgen dat hij geinteresseerd blijft in leren, want hij heeft nog een flink aantal jaren op school voor de boeg.

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 13:44 Topicstarter

@jolanda123

Even op jouwe hapsnap.
Ik heb een aantal Bolleboosboekjes ingezien en door hun leestempo raken ze daar echt de draad in kwijt, daar lopen ze bij 'gewone' teksten al tegenaan.
Je zou Zoeklicht Bolleboos moeten hebben, dat zou optimaal zijn. Maar ik zal bij de bieb eens wat Bolleboos meenemen en het uitproberen. Ik moet toegeven dat ik ze nog niet gehaald heb. Advies dat wij gekregen hebben is om luisterboeken aan te bieden die aansluiten bij hun verstand, zodat dat ook geprikkeld blijft.

Wij proberen thuis inderdaad 'op niveau' dingen aan te bieden. We lezen (samen of alleen) de Zo zit dat, soms een Kijk of National Geographic Junior. Interessante boeken halen bij de bieb en als ze te moeilijk zijn, lezen we die ook samen (vooral de moeilijke stukjes).

School weet de IQwaardes van de kinderen ja, maar er zit niet zo'n heel groot verschil tussen verbaal en performaal dat school zoals bij jou van de lagere waarde uitgaande op VMBO uit zou komen. Terwijl ze volgens de IB-er daar gezien hun Cito-scores wel heen zouden gaan (als dit de scores in groep 8 zouden zijn). Het verschil V/P is hier 9 punten, bij de een V lager, bij de ander P lager. Maar het laagste getal is 112, wat toch wel een havo zou moeten kunnen opleveren. Als school dan zou zeggen 'basis-kader gaat wel lukken' zou ik dat denk ik ook niet zo prettig vinden.

Ik denk wel dat ze het ADD-stukje van mij gekregen hebben. Hoe meer ik erover lees en (denk te) begrijp(en), hoe meer puzzelstukjes er op plekjes vallen waarvan ik denk: tuuuuurlijk.

chippie

chippie

19-05-2011 om 13:54

Petuut

Ik moet over 2 minuten mijn kinderen ophalen en ben daarna een weekend weg. Dus even heel snel.

"De onderzoekers hebben niet gezegd dat ze naar het VMBO-T of L moeten, dat heb ik zelf \'geconcludeerd\' uit een linkje in een topic hierboven waarin werd geschreven hoe scholen kijken naar DL/DLE en welk schooladvies daar dan bij hoort. Alsje de huidige DLE\'s van onze kinderen daarin afzet (in groep 5 dus) zouden ze volgens dat lijstje in VMBO-T of L thuishoren.'

Ik denk dat we het zelfde schema bedoelen. Ik vond het heel duidelijk. Er wordt vnl naar rekenen en begrijpend lezen gekeken. En als laatste categorie werden dek inderen genoemd met een aangetoonde beperking (ofzoiets) wo dyslexie. Kijk maar eens in het schema. Da vond ik dus superhelder. Alles wat daarboven staat, geldt niet voor dyslexiekinderen. Wat dan wel, hoe dan wel? IQ onderzoek (denk ik). Al heb ik ook wel eens moeite om te geloven dat mijn kind op het VWO thuishoort. Aan de andere kant, op VO gaat het steeds meer om begrip *daar zijn ze wel goed in* en zijn er allerlei dispensatie en compensatiemethoden. Kurzweil kun je gebruiken voor toetsen maar nog veel meer voor het dageljikse huiswerk etc. Kijk het schema nog maar eens na.

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 13:58 Topicstarter

@mari39

Onze kinderen zijn ook bijna 9 (die waar we het nu over hebben dan). Hier op school zijn ook plusklasjes (zelfs een juf voor het hoogbegaafdenprogramma, wat onder meer inhoudt dat in groep 8 wiskunde van de eerste klas VWO wordt aangeboden, samen met een kunstproject), maar daar komen ze niet voor in aanmerking: 'laat het lezen eerst maar eens op niveau zijn'. Tja, dat zal wel ff duren, met dyslexie in je koffertje. Tegen de tijd dat ze dat zijn, is de basisschool al lang en breed voorbij ben ik bang.
Nu hoeven ze van mij niet eens mee met dat hoogbegaafdenprogramma (al lijkt het me wel bere-interessant), maar een beetje uitdaging/verrijking zou wel gewaardeerd worden. Ik vroeg gisteren eens tussen neus en lippen door aan de oudste of hij dingen voor zijn gevoel veel moet herhalen (niet in die bewoordingen), en dat was zo: hij snapt het allang, maar moet dan toch nog een x-aantal extra dingen daarvan maken/doen. Dat maakt dat hij zich wat meer gaat vervelen, de aandacht verslapt en voila: daar heb je de dromer in de klas...

Voor dat lezen hebben we de bieb: informatieve boeken vinden ze hier leuker dan leesboeken (verhaaltjes die ze goed kunnen lezen (qua tempo en lengte van de zinnen) zijn toch niet aansprekend genoeg voor hun, tenminste: we hebben ze nog niet gevonden), maar lezen is lezen, dus gaan met die banaan, is hier dan het motto.
Echt kilometers maken doen ze niet thuis, het zijn meer meters. Maar wel iedere dag in bed een half uurtje vrij lezen. Daarnaast hebben ze hun RT, allebei een uur per week waarin aan lezen en spellen gewerkt wordt, wat taakjes voor thuis voor de volgende week, dus op zich komen er in hun week best vaak letters voorbij.

Met de psycholoog van de week nog gekeken naar wat voor hun een wenselijke school zou zijn. Wij hadden beiden dezelfde voor ogen. Nu maar hopen dat het advies van school daar ook de mogelijkheid toe biedt en anders maar eens gaan praten met die VO-school. Maar wanneer doe je dat? Wat is vroeg en wat is te vroeg orienteren? Als je kijkt hoe snel een schooljaar voorbij is.. Nog een paar weken en het is zomervakantie en dan gaan ze naar groep 6...

Jolanda123

Jolanda123

19-05-2011 om 14:09

Petuut:

Luisterboeken: Als je daar aan kunt komen, doen! geweldig voor de jeugd, om te luisteren en om op die manier toch gestimuleerd worden.

Lezen: Letters zijn letters in mijn ogen. Wat er gelezen wordt maakt mij dan ook niet veel uit. En dus kwamen hier de gratis lego-catalogussen in huis, en werd er (al dan niet samen) gegoogled op het internet, op zoek naar wat er op dat moment actueel was.
Wat ook geweldig is, is met elkaar chatten, (als jullie 2 pc's of zo in huis hebben)

Mijn zoon doet nu de mavo-havo brugklas, en ik verwacht dat hij de havo gaat doen zoals het er nu uitziet.

Zijn cito score vorig jaar was 533 (met als kanttekening dat hij één dag "gewoon"was, één dag erg grieperig was tijdens de cito, en één dag ziek (die heeft hij later ingehaald ... )

Hoe oud zijn jouw kinderen?

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 14:14 Topicstarter

Chippie: deze

http://www.obsdeweide.nl/Portals/183/docs/Plaatsingswijzer%20PO%20VO%20Leeuwarden%20def%20jan%20%202011.pdf
Ik weet niet of jij die ook bedoelt?

Helemaal onderaan staat daar een hulptabel bij het bepalen van de streefdoelen als indicatie voor 'waar moet je ongeveer zitten, als je naar VWO, HAVO of VMBO wilt gaan aan het eind van de basischoolrit'.
Als ik daar sec kijk naar de scores van onze kinderen, da zitten zij bij een DL 25 op DLE's die passen bij VMBO-t/VMBO-k.
En hoe hard een VO-school daarnaar kijkt weet ik niet, die ervaring heb ik nog niet. Als je een basisschool hebt die aangeeft dat de kinderen inderdaad meer in hun mars hebben dan de Cito's laten zien om die en die reden en een VO school wil daarin mee, dan zal het allemaal wel loslopen, maar als de basisschool zelf zegt; 'ja, met deze scores komen ze niet op het VWO' dan heb ik er iets harder hoofd in dat het wel goed gaat komen.
En nogmaals: het gaat ons erom dat ze op een VO-school terecht komen die aansluit bij de kinderen.

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 14:15 Topicstarter

Chippie: vergeten

fijn weekend weg!

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 14:22 Topicstarter

Jolanda123

Onze kinderen zijn 8,5 nu en zitten in groep 5. Dus nog even te gaan voordat we naar het VO mogen, maar goed, de tijd vliegt en die 3 jaar zijn zo voorbij.

Ik doe met lezen ook niet zo moeilijk. Wat je zegt: letters zijn letters.
Bij een van de twee staat wel expliciet als advies dat hij de discipline op moet brengen om met regelmaat te lezen uit tijdschriften en boeken met een goed taalniveau. Dan kom je er niet met de Lego-catalogus, hahahaha.
Maar omdat ik merkte dat ze beiden liever feiten lezen dan fictie, was ik al wat 'weetjes-tijdschriften' aan het uitproberen. 2 vliegen in 1 klap: lezen en feitjes leren.
('wist je mam dat er een tweelingplaneet is, omdat die zoveel op aarde lijkt? Heeft ook vulkanen enzo. Hoe heet ie ook alweer.. even wachten *rent naar zijn boek, bladert en leest* ja! Venus heet ie!')
Super toch?

Chippie

Chippie

19-05-2011 om 14:44

Iets uitgebreider...

'vandaar dat we nu (omdat we nu een dyslexieverklaring hebben waarop dat staat) van school gevraagd hebben toetsen met Kurzweil of iets dergelijks af te nemen. Kijken of daar dan wel meer eruit komt wat erin zit.'

Technisch lezen kun je niet met Kurzweil afnemen. Spelling wordt niet beter als je het met Kurzweil afneemt. Begrijpend lezen wel en rekenen misschien (bij ons zijn dat nu nog gewoon A's). Hier is de afspraak gemaakt dat als dit een B wordt de toetsen worden voorgelezen. Dus zelfs met Kurzweil komt er niet uit wat er in zit. Of je moet de niet-Citotoetsen bedoelen, maar die zijn minder relevant. Dus ook met Kurzweil krik je de Cito's niet op. Cito's meten niet het begrip/IQ, ze meten of kinderen bepaalde schoolstof beheersen. Dat is heel iets anders.

'Ik zou ook verwachten dat je bij de keuze voor VO niet alleen kijkt naar de Cito\'s zeker niet bij dyslectici, maar blijkbaar is de Cito toch wel een heel harde norm voor veel scholen.'

In het schema zie je dus duidelijk dat er voor dyslectische kinderen en andere leerstoornissen een aparte rij is aangemaakt. Niet voor niets.

'Om toch een beetje op hun eigen niveau (? wat is dat dan? HAVO/VWO??) te komen, zullen dan toch de scores beter moeten zijn, want de IB-er vertelde straks wel dat je met Dtjes en Etjes niet naar het VWO gaat.'

Wat de IB-er zegt klopt niet! Met een E voor spelling en lezen kun je best naar het VWO. Je moet dan wel compensatie en dispensatie inzetten, dus voorlees- en spellingssoftware. Het zal echt niet eenvoudig worden maar de IB-er heeft in principe ongelijk.

'We zijn dus best nog zoekende naar wat er kan in dit traject en ook wat er redelijkerwijs verwacht kan worden van bijvoorbeeld school. Is er een streefniveau om naar toe te werken (onderhuids, niet dat je het de kinderen oplegt) of zeg je \'laat maar los, we zien wel wat de Cito in groep 8 zegt?'

Je focust j en u heel erg op het vervolgonderwijs. Terwijl je eigenlijke vraag moet zijn: hoe halen we uit dit kind wat er in zit? Onze orthopedagoog is daar heel duidelijk in: het kind is dyslectisch en moet dus ook zo worden behandeld. Daar is genoeg over te vinden op het internet. Maar je moet het kind ook uitdagen als het bovengemiddeld slim is. Valkuil is dat je dingen wegstreept wat het kind makkelijk vindt en dat opvult met extra oefening voor taal en lezen. Nee, juist voor slimme, dyslectische kinderen is het van groot belang dat zij worden uitgedaagd, zoals dat van belang is voor alle bovengemiddeld slimme kinderen. En zoek het dan niet in altijd in schrijfopdrachten, invulwerkbladen, etc maar bv techniek. Onze zoon draait dus mee in het dyslexie-groepje en in het snelle kinderen-groepje.

Maar school kan niet ales. Thuis kun je, als je kind er behoefte aan heeft, ook uitdaging bieden: schaken, Klokhuis, muziekles, koken. Het is dan juist goed om niet-cognitieve talenten te stimuleren.

'Is er een streefniveau om naar toe te werken'

Nee, dat is er niet. Je kunt niet zeggen dat je eind groep 8 met IQ x en dyslexie dat en dat moet kunnen. Er is natuurlijk wel iets na te streven. Het is het streven om alle kinderen AVI-uit te leren lezen. Omdat je dan functioneel geletterd bent. Mocht dit op tempo niet lukken dan is het fijn dat op zo'n hoog mogelijk niveau teksten kunnen worden gelezen.

Jolanda123

Jolanda123

19-05-2011 om 14:50

Helemaal super :d

Geweldig he? om te zien hoe je kinderen daar mee bezig kunnen zijn.

Maar goed, even mijn reactie op deze zin:

Bij een van de twee staat wel expliciet als advies dat hij de discipline op moet brengen om met regelmaat te lezen uit tijdschriften en boeken met een goed taalniveau.

Mijn reactie: Arggggg, van de woorden discipline en taalniveau krijg ik al kriebels, en loopt de irritatie op.

Wat is in hemelsnaam een "goed taalniveau"? En een 8,5 jarige ADD-er moet de discipline opbrengen? daar krijg ik al helemaal braakneigingen van, om heel eerlijk te zijn.

Ik als volwassene wordt ook geacht op de discipline op te brengen zodat de was op een "goed wasniveau" komt, maar dat is voor mij een onmogelijke taak...

Wat je als ouder hierbij kunt doen is een ritme en een regelmaat creëren waarbij het kind het normaal vind om dan te gaat zitten lezen. Oftewel inslijten in zijn gedragspatroon, net zoals tandenpoetsen en haren kammen.

En qua leesniveau: Ik blijf erbij, kinderen moeten datgene lezen wat ze leuk vinden. Wat uitdagend voor hen is. Los van het niveau. En om dus terug te komen op die lego-catalogus, lezen (op het internet) hoe je een legobouwsel maakt, of gericht zoeken op 2e hands lego op marktplaats is ook lezen. Maar ook een pagina zoals dit: http://www.miniland.nl/makingoff/making%20off%20home.htm is uitdagend.

Het internet is wat dat aangaat een onuitputtelijke bron van informatie om te lezen. Tja, jammer dat er bij die pagina's niet de opmerking "goed leesniveau" bij staat, maar dat is dan zo.

Zo vroeg zoonlief ooit in de buurt van pasen wanneer of dat "christusgedoe" nu eindelijk een keer over was.
Van ons heeft hij daar geen antwoord op gekregen, dat moest hij zelf maar bedenken aan de hand van de kinderbijbel.. Kijk, dat daarvoor nodig is dat hij de hele kinderbijbel daarvoor door moest lezen, da's een ander verhaal . Maar sindsdien weet hij wel wanneer of het "christusgedoe" ophoudt, en weet hij ook wie Mozes is.

Zucht... weer de draad kwijt.

Chippie

Chippie

19-05-2011 om 14:51

Boeken

Hier leest kind wat ze willen lezen. Dat zijn meestal A boeken met een niet al te kinderachtig verhaal en niet te moeilijk. Bij het Makkelijk Lezen Plein (bieb) heb je leuke boeken van Marianne Coolwijk (oid).
Hij heeft de hele serie van Roald Dahl uit, die ik eerst heb voorgelezen.
AVI-niveaus zijn er om in de hoek gegooid te worden. Laat gewoon lezen wat leuk is. Advies is wel om een paar blz per dag samen te lezen. Kleine foutjes (de ipv het) laten zitten, fouten die het leesbegrip in de weg staan (bv 'iets' ipv 'niets') wel laten verbeteren.
Donald Duck heeft onze oudste aan het lezen gekregen. En ook andere tijdschriften worden verslonden (Hoe zit dat?)

Plaatsingswijzer

Yep, het is dezelfde. Je moet kijken bij ´disharmonisch profiel´.

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 21:29 Topicstarter

Chippie

uiteraard wordt Kurzweil alleen ingezet bij de nuttige toetsen, waar het lezen een beperkende factor kan zijn.

Onze IB-er zegt wel vaker dingen die niet kloppen, ben ik inmiddels achter. Maar als zij vertelt dat hoe het nu gaat, richting VMBO gaat (waar overigens niks mis mee is), terwijl zo'n beetje alle andere experts die zich hier al over gebogen hebben (en jammer genoeg zijn dat er inmiddels al een aantal) toch echt over VWO praten en de IB-er zich blijkbaar wel bij neer wil leggen dat dat zo zal zijn, gaan er bij mij wat (alarm)belletjes rinkelen.
En wellicht ben ik voorbarig met druk maken over VO, maar als IK het niet doe... school heeft tot nu toe laten zien dat zij nagenoeg niets ondernemen om tot een helder beeld van de zwakke en sterke punten van de kinderen te komen. Het enige waar ze tot nu toe mee komen is dat ze te jong zijn, te slecht lezen voor het leerjaar waar ze inzitten en dat ze eigenlijk moesten blijven zitten (de ene in groep 1 en 4 en de andere in groep 3). Overigens zijn de kinderen tot nu toe geen van beiden blijven zitten, omdat wij het daar niet mee eens waren.
En ik wil liever niet straks in groep 8 voor een voldongen feit staan dat VO-scholen zeggen: ja, was in groep 6 maar A of B gaan doen, dan hadden we er nu mogelijk anders over gedacht.
Dat is ook de reden dat we RT zijn gaan doen, buiten school. Droevig en prettig om te horen van de kinderen was dat ze beiden vonden dat ze van een uur bij de RT-er meer opstaken dan van een dag op school...

Fijn dat jouw zoon mee mag draaien in het dyslexiegroepje en het snelle kinderengroepje, maar hier op school heb ik dat nog steeds niet voor elkaar gekregen. Steeds krijg ik weer te horen: moet hij eerst maar eens op niveau lezen. Daarbij komt ook nog dat zelfstandig werken voor een ADD-er (in elk geval die ene van mij) lastig is, terwijl het 'hoogbegaafdengroepje' hier juist zelfstandig leeswerk ter verrijking moet doen.
Ik heb voor de meivakantie al met de leerkracht van dat groepje gesproken wat ze kan doen met de combi van onze kinderen, want ik vind echt dat er iets mee gedaan moet worden. Ze zou er over gaan brainstormen.
Maar het schooljaar is niet erg lang meer, dus ik neem aan dat de invoering van extra uitdaging pas in het volgende schooljaar echt zijn intrede zal kunnen doen.

Petuut

Petuut

19-05-2011 om 21:47 Topicstarter

Jolanda123

Ik snap je kriebels, ik krijg ze zelf ook.
Mis zelf ook de nodige discipline, zelfs om die over te brengen op de kinderen soms (de voornemens zijn er wel, maar de uitvoering he?), maar ergens snap ik het ook wel. De ADD-er van de 2 heeft de neiging om als het moeilijk lijkt of wat tegen zit, de brui eraan te geven. Graag kijkt hij in boekjes waar onder het plaatje het woord staat wat het plaatje voorstelt. Dus niks tekst of uitdaging. In die zin is het wel goed om iedere avond een stukje tekst te lezen, of dat nou een verhaal, feiten, het huiswerktekstje van de RT-er of voor mijn part gebruiksaanwijzingen zijn, hahaha.

Wat ik inmiddels inderdaad ook doe is ze zelf iets laten lezen/opzoeken als ze iets willen weten. Voorheen lukte dat niet echt, omdat ze er met lezen echt niet uitkwamen, maar nu gaat dat wel beter (ze lezen nu ongeveer midden/eind groep 4 niveau, voor zover ik weet)

Ik blijf de situatie moeilijk vinden, omdat ik vrees dat school er niet veel meer aan zal doen, terwijl mijn gevoel zegt dat dat wel zou moeten gebeuren, of misschien niet eens meer, maar anders. En dat het school ook niet zoveel kan schelen als ze niet op hun plek terecht komen. "We doen ons best, lukt het niet, jammer dan.. volgende". De IB-er zei van de week dat ze hoopte dat school niet afgerekend zou worden op het feit dat ze laag uitstromen, zeker als school alles gedaan heeft wat ze moet doen.
Vooral dat 'moet' zei ik tegen haar zou voor mij wel een reden zijn om 'af te rekenen'. Je moet doen wat je kunt, niet wat je moet.
Als dat nu al de instelling is van school, zie ik niet echt de drive om zich in te zetten voor het (optimale school)welzijn van onze kinderen. Die zal dan toch ergens anders vandaan moeten komen en de aangewezen personen zijn wij, de ouders, dan en misschien is het wel zo handig om daar eerder vroeger dan later mee te beginnen.
Vandaar mijn 'zoektocht' op dit miment.

Jolanda123

Jolanda123

20-05-2011 om 00:26

Petuut: spelletje meespelen.

Weet je, ik heb vaak het gevoel gehad dat ik als ouder niet erg serieus genomen werd. Niet in mijn kennis van mijn kind, niet in mijn kennis t.a.v dyslexi of ADD.

Een IB-er, een leerkracht kan grote moeite hebben om de ouder als "deskundige" te zien, en daardoor is de kans groot dat je tegenover elkaar komt te staan, en niet tegenover elkaar.

Toen ik een keer witverziedendheet op school kwam, omdat e.e.a niet goed was gegaan met school en kind, vertelde het hoofd mij, dat het niet aan de school lag, maar aan het kind. En dat het zinvol was om maar eens even met de huisarts te gaan praten, ipv het probleem op school te zoeken.

Daar werd ik nog pissiger van. En nadat de stoom uit mijn oren was verdwenen, ben ik idd naar de huisarts gegaan. Die heeft mij door verwezen naar een kinderpsychiater, die daarop constateerde dat mijn kind "normaal" was (voor zover dyslexie normaal is LOL) maar dat er wel sprake was van een angststoornis, die rechtstreeks viel te herleiden naar school.....

daarna ben ik weer naar school gegaan, heb aangegeven dat ik de raad van het hoofd had opgevolgd, dat ik zoonlief door de medische molen had gehaald, en dat daaruit bleek dat hij toch last had van datgene wat er op school speelde. Toen moest de school wel meewerken met wat ik wilde, want een deskundige had het bevestigd.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen is het volgende.

Ga de strijd niet aan met de school, maar speel het spelletje mee. De IB-er weet niet wat te doen? prima, informeer wat de IB-er nodig heeft, en ga vervolgens op bezoek bij je huisarts.

Leg daar je verhaal neer, en vraag hem of hij mee wil denken om te zien of er een mogelijkheid is of hij via een verwijsbrief of wat dan ook contact kan leggen met een othopedagoog, die aan kan geven wat goed voor je kinderen is. Inclusief handelings plan .

Met die informatie kun je naar school terug. De IB-er van school kan dan een "handleiding" krijgen van hoe om te gaan met je kinderen, en jij kunt met een strak gezicht zeggen: "ja, vervelend he? ik snap je helemaal, maar van de orthopedagoog moet het op deze manier, en van Die-en-Die ook...."

Kijk, of bovenstaande zo loopt bij jou zoals ik het hier omschreven heb, dat weet ik niet. Ik weet wel dat hier op het forum genoeg kennis aanwezig is om een alternatief traject op poten te zetten, waarbij je zelf de regie in handen houd, en je niet afhankelijk bent van een IB-er, die er of geen verstand van heeft, of er niet voldoende kennis van heeft.

Gr. Jolanda, die hoopt dat je de strekking van het verhaal nog volgt ...

Petuut

Petuut

20-05-2011 om 09:26 Topicstarter

Jolanda123

Ik sta helemaal achter je strategie, sterker nog, zo wil ik m ook. Maar....
Van de jongste van de 2 liggen er inmiddels 4(!) rapportages variërend van revalidatieteam, schoolbegeleidingsdienst, kinderpsycholoog/-psychiater (die heeft gekeken naar ASS-stukje, dat hij niet zag) en nu dus een team orthopedagogen. Stuk voor stuk komen ze met tips/adviezen/handelingsplannen, die tegen een betonnen plaat aan te lijken komen. Behalve het stukje medicatie, dat was wel het proberen waard.
Van oudste heb ik 'maar' 2 rapportages, hahaha.

Meest recente voorbeeld: Het laatste rapport (waar ook dat advies van 'goed taalniveau' in stond) liet zien dat beide kinderen met meerdere strategieën hun rekenwerk oplossen, waardoor de bewerkingen fout lopen en/of veel meer tussenstapjes kosten dan nodig. Advies: maak een kaart voor +sommen en een voor -sommen met een voorbeeld en 1 uitgewerkte strategie. En die strategie moet dan altijd toegepast worden. Leg het voorbeeldkaartje bij je werk en maak je sommen.
Dat heb ik dus aangegeven aan de IB-er: 'ze rekenen met meerdere strategieën, dat werkt storend, advies is A, zouden jullie dat willen oppakken?' Antwoord was: 'ow, dat is niet nodig hoor, want we bieden ook maar 1 strategie aan'.
Ik weer: 'Maar ze rekenen met meerdere strategieën, laat het onderzoek zien. En dat werkt niet'
IB-er: 'tja, dat weet ik ook niet...'

En zo loopt het met veel dingen.
Ik kan niet zoveel met een gedegen handelingsplan (en dat ligt er van beide kinderen nu vanuit de laatste onderzoeksinstantie) dat niet wordt uitgevoerd.
Er staan ook veel tips in voor de individuele RT, zowel voor spellen, lezen alsook voor rekenen, maar die ziet de kinderen natuurlijk ook maar 1 uurtje per week en als die alle adviezen uit het rapport in haar eentje aan moet pakken, moeten we denk ik i.p.v. een uurtje per week een ochtend per week naar de RT. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Los van het feit dat dat gewoonweg niet te bekostigen is....
We hebben uiteraard ook al gekeken naar een andere school, of dat een optie is. Bij de overgang naar groep 2 zijn we naar een school geweest die ons wel wat leek, maar zij gaven al aan niet dezelfde zorg te kunnen bieden als de huidige. De huidige staat ook erg hoog aangeschreven in de omgeving, maar ik merk er in de concrete gevallen van onze kinderen niet zo heel veel van. Er gaat weinig/geen initiatief van school uit. Ze hebben geen zorgvraag, maar de kinderen moesten wel blijven zitten... (dit jaar niet overigens, joepie! Dus alleen groep 2 en groep 5 zijn tot nu toe de jaren waarin ze 'gewoon' door mogen)

Het is gewoon frustrerend als je niet weet hoe je school op de goede weg aan het werk krijgt met je kinderen. Gelukkig willen de laatste onderzoekers hun rapportage op school nog komen toelichten. We zijn zelf natuurlijk al naar de nabespreking ervan geweest, maar namens school is er toen niemand geweest. De RT-er is wel meegeweest. Verzoek van de onderzoekers was overigens wel dat er ook van school iemand zou komen, maar daar was geen mogelijkheid toe. Mijn partner was toen best wel boos: al 4-5 schooljaren is het vechten, dan ligt er een gedegen rapport met gedetailleerde en specialistische adviezen en dan laat school het (weeeeeer) afweten.

Groet, Petuut

Jolanda123

Jolanda123

20-05-2011 om 10:13

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Kan ik me voorstellen dat je ploft zo onderhand.....

Zou d'r in heel onderwijsland dan niet één instantie zijn die de school zou kunnen "dwingen" om mee te werken met de deskundigen?

Je zou bijna de wethouder van onderwijs inschakelen, of een locale politieke partij, of de lokale media...

En ten aanzien van het rekenen: Zoonlief heeft hier groep 4 over gedaan, ook omdat in de eerste keer groep 4 de dyslexie is vastgesteld (officieel). Advies vanuit dat rapport was om hem groep 4 nog een keer over te laten doen.

Dat heeft hem inwendig zeer gedaan, maar goed, wat moet moet.
Toen kwam de mededeling in groep 7 dat zijn rekenen toch niet voldoende was, en dat hij anders maar een niveau lager moest gaan rekenen.

Mijn zoon was gebroken. Dat hij moeite had met lezen en schrijven, tja, dat kon hij nog accepteren omdat hij dyslectisch was. Maar dat de school nu ook nog zei dat hij slecht kon rekenen...Dat ging er bij hem niet in. En bij mij ook niet, om eerlijk te zijn. (hij is er altijd erg trots op geweest, dan hij slim was) Hij heeft al die jaren de hoogste scores gehad met rekenen, en om dan te horen dat je maar een niveau lager moet gaan rekenen...

Ik heb op school ook aangegeven dat ik dat niet wilde, en dat ik lesboeken mee naar huis toe wilde hebben. Om hem als het ware "voor te scholen".

En ja, dan kom je in de methode "realistisch rekenen".
Wat dat aangaat heeft de leerkracht op jouw school gelijk, je kind wordt ook maar 1 methode aangeboden.
De ellende is alleen dat die methode kinderen verschillende strategieën aanbied om tot een oplossing te komen.
( link: http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=1035&subname=Onderwijs&sectieNR=1&&rubriekID=3)

En daar gaan de kinderen de bietenberg op. Omdat ze namelijk die verschillende strategieën gaan combineren tot één strategie die niet werkt.

Ik ben toen dus op zoek gegaan naar "ouderwetse" rekenboekjes, en heb daaruit oefeningen en voorbeelden gezocht die aansloten bij datgene waar ze mee bezig waren op school.

Naar zoonlief heb ik dat gebracht onder het motto: "dit is een rekengeheim. ik leer het jouw omdat ik weet dat jij dit geheim kunt bewaren, en omdat ik weet dat jij dit kunt".

En ja hoor... met een aantal maanden was het kind weer helemaal bij op school, en had hij volgens de leerkracht een "leerdipje" gehad. .....

Moeilijk

Ik weet niet hoe je er bij jouw jongens uit zou kunnen halen wat er volgens hun IQ in zou moeten zitten. Ik begreep uit oude draadjes dat dit inmiddels gedaan wordt/werd:

- toepassen dyslexieprotocol sinds groep 3
- extra begeleiding in kleine groepjes
- BAVI/RALFI/clusteren
- RT op en door school
- externe RT
- schrijfondersteuning
- thuis extra oefenen
- fysio, ergo, logo
- medicatie

Ik vraag me af of je dat IQ wel als graadmeter zou moeten gebruiken. Bovendien is nou juist één van de criteria van dyslexie dat de prestaties achterblijven bij de cognitieve vermogens. Ik ben nog geen dyslexietherapie tegengekomen die kinderen weer helemaal 'op niveau' krijgt, dus het zal altijd een zwak punt blijven.

Je noemt ADD en dyslexie een vlekje, maar ik denk dat het behoorlijk belemmerende factoren in het schoolwerk zijn. Da's althans mijn ervaring met mijn dochter met 'alleen maar' dyslexie. Op het vo stelt de begeleiding van dyslexie meestal niet meer voor dan extra tijd voor toetsen, toets op groot lettertype en een gesproken versie bij examens. Bovendien zijn ze dan ook nog aan het puberen, wat hun ADD-aspecten wellicht alleen maar zal versterken (op het gebied van planning bijvoorbeeld).

Ik vraag me af of er, gezien de begeleiding versus resultaten tot nu toe, nog grote verbeteringen te verwachten zijn. Therapeuten kunnen prachtige plannen opstellen, maar die zijn in de praktijk vaak niet realiseerbaar gezien de kennis, middelen en mankracht van een basisschool. Ik denk dat je het niet van school moet hebben, maar je pijlen moet richten op wat je zelf of met hulp van buiten kan doen.

Succes,
skik

Petuut

Petuut

20-05-2011 om 16:11 Topicstarter

Jolanda123

Erger nog: de IB-er zegt dat er maar 1 strategie aangeboden wordt.
Maar volgende week beginnen ze met cijferend rekenen (ouderwets onder elkaar zetten is dat geloof ik) en daar gaan ze de vaste strategie van maken, heb ik nu met beide leerkrachten afgesproken.
Het rapport geeft ook aan dat realistisch rekenen voor die van ons niet werkt. Klassiek rekenen wel..
Wederom: het zal ons benieuwen.

Gr. Petuut

Petuut

Petuut

20-05-2011 om 16:39 Topicstarter

Skik

Nogmaals: ik hoef geen professoren te kweken omdat hun IQ toevallig hoog is. Ik begrijp zeer goed dat de dyslexie en ADD hun stempel op hun leerproces zullen drukken.
Scholen worden niet voor niets denk ik ook een beetje op IQ gesorteerd. Het lijkt me dat je met een IQ van 132 en 119 redelijk buiten de boot kunt vallen op het VMBO. De verhalen van Leonardo-kinderen zijn daar een voorbeeld van: die gedijen blijkbaar ook beter bij in dit geval gelijkbegaafden.
Het lijstje dat je opsomt klopt, heb ik zelf gedurende de tijd neergepend, hahaha, maar behoeft toch enige nuancering hebben we gemerkt. Voert te ver om dat nu helemaal uit te splitsen.
Tuurlijk is dyslexie gecombineerd meer ADD dan een 'vlekje', waar rekening mee gehouden moet worden, qua aanpak en qua verwachtingen van 'wat er uitkomt', maar dat wil niet zeggen dat het intelligentie stukje dan maar voor het gemak vergeten moet worden. En dat gebeurt nu op school in elk geval wel. Op geen enkele manier wordt op school nu rekening gehouden met de behoefte aan denkwerk, uitdaging, puur omdat het lezen achterblijft.
De plannen van de therapeuten klinken mij niet als niet realiseerbaar in de oren, het lijkt meer te gaan om bereidheid om het uit te voeren, of op zijn minst te proberen en te kijken of er verandering optreedt.
En als dat dan niet mogelijk blijkt te zijn, soit, so be it, maar dan wil ik inderdaad kijken welke pijlen ik waarheen moet richten om ze wel te geven wat ze nodig hebben.
Vandaar ook dit draadje; wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt en hoe heb je het aangepakt? Wat deed school wel en wat niet? Wat moest je zelf oppakken?

Gr. Petuut

Chippie

Chippie

20-05-2011 om 22:41

Petuut

Ik ben het wel eens met Skik. Je kunt je kinderen nauwelijks meer bieden dan wat er nu wordt gedaan. Het is een utopie om te verwachten dat de lage Citoscores door optimale begeleiding Atje of Btjes worden. Bekijk het eens positief. Met dyslexie hebben je kinderen bv best nog een redelijk leesniveau.

Ik snap dat je een stukje uitdaging wil. Neem een orthopedagoog mee naar school die school uit gaat leggen dat dat wel van belang is. Het hoogbegaafdenklasje, ach dat is maar een uurtje per week, kijk eens naar het reguliere programma. Plusschrift voor rekenen kan het kind al een boost geven. Maak duidelijk dat hoofdrekenen en bv simpele sommetjes en tafels moeilijk zijn voor dyslecten maar dat ze een goed rekeninzicht kunnen hebben. En bied dan thuis uitdaging. En niet in cognitieve dingen maar in heel andere dingen: koken, sporten, muziek, timmeren, kwartiertje per dag Engels praten (is hier nu de hit), lees thuis samen een boek met wetenswaardigheden.

Staar je niet blind op wat er in jouw ogen allemaal mogelijk en wenselijk is. Er zitten nog 25 kinderen in de klas. Beide kinderen zijn HB en beiden hebben een plusschrift voor rekenen en doen een facultatief piittig project (iedereen mag dit doen, zij moeten dit doen), wij zorgen voor boeken op hun niveau (mogen ook infoboeken zijn), woordenschat is bij allebei geschrapt. En ik heb twee happy kids. Het is onmogelijk om een groep van 25 kinderen met een IQ ergens tussen de 80 en 150 allemaal een programm op maat te geven (ter illustratie de Leo klassen zijn klein omdat het anders onmogelijk is om kinderen met een IQ tussen 130 en hoger een goed sluitend programma aan te bieden (heb ik altijd in relatie tot regulier onderwijs heel vreemd gevonden) bovendien gaven ze hier bij het Leo aan dat ze echt niet uit de voeten met dyslexie of andere leerstoornissen.

Nogmaals focus je niet teveel op voortgezet ondewijs. Er zijn voldoende compensatie= en dispensatiemogelijkheden; spellinggsfouten worden niet meegeteld, toetsen mogen mondeling worden afgenomen, minder boeken lezen voor lijst, leerlingen mogen altijd gebruik maken van Kurzweil (ik ken zelfs een school die huiswerk in Elektronische Leeromgeving klaarzet in Kurzweil), meer tijd, etc.

Mijn buurvrouw is leerkracht in groep acht en zegt daat het voor dyslecten doorbijten is op de basisschool (omdat het daar gaat om lezen - spelling - automatiseren rekenen) maar dat er op het VO heel veel mogelijk is (al worden de talen natuurlijk wel een heikel punt). Ik zou nu nog niet rond gaan kijken, ik vraag wel eens aan ouders waarvan kind op voortgezet zit hoe zaken geregeld zijn).

anna van noniemen

anna van noniemen

21-05-2011 om 08:20

Iq en vmbo

Petuut, hier een kind met ADHD met een TIQ van 116 (ViQ 105, PiQ 126) en nu op VMBO-basis. Uit de boot vallen doet hij in elk geval niet, want zijn ADHD speelt hem behoorlijk parten. Bijvoorbeeeld in het fatsoenlijk zijn huiswerk plannen en doen...Om een voorbeeld te geven, zoon scoort gemiddeld bij overhoringen een 7,5, soms wat uitschieters, maar dit is wat er zo'n beetje op zijn rapport staat. Met iets meer tijd en aandacht zou hij zomaar hoger kunnen scoren. Met zijn PGB-begeleider had hij eens een biologie-overhoring geleerd. Van te voren veel gezucht en gesteun, hij moest alle botten in het menselijk lichaam kennen (en ik kan het niet, en ik leer het nooit, enzenzenz....) Met haar geleerd, cijfer: 10!
En dus proberen wij hem daar flink in te steunen, maar van je ouders is het lastig iets te accepteren...Ik accepteer dan ook nu maar die gemiddelde 7,5...En hoop dat hij na de 2e naar Kader kan opstromen omdat dat meer opties geeft met uitstroom naar het MBO...

Het is dus inderdaad zo dat er een bepaald IQ is, maar dat het door de stoornis lastig is aan dat IQ te voldoen...(ook bij zoon zag het er lang naar uit dat hij gewoon de HAVO of in ieder geval VMBO-T had kunnen doen....)

Pebbels

Pebbels

21-05-2011 om 20:02

Anna en petuut

Hier een dochter met hetzelfde profyl, TIQ 115, VIQ van 103 en PIQ van 128. ADD en Dyslexie

Voorlopige advies is havo. Maar dit is niet te danken aan de oude school die niet mee wilde werken ontdanks onze moeite van eigen laptop-claroread en externe RT als ondersteuning.

Omdat de andere twee allebei een IQ hebben boven de 140 met dyslexie zijn we overgegaan naar leonardo met die twee. Dochterlief mocht instromen in een groep 7-8 waar ze met nivo groepen werken.

Dat is een gouden greep geweest, inmiddels rekent ze op middelbare school nivo (binnen 10 weken....) en met taal en spelling zit ze op groep 7 nivo. Ze wil dus wel maar was zo gefrustreeerd dat ze dacht dat ze niets meer kon.

Die positieve insteek van de leerkracht en de orthopedagoog waar ze wekelijks naar toe gaat is wonderbaarlijk goed voor haar. Ze weet nu dat ze dingen heeel goed kan en daar wil ze dus voor werken. Ze legt zich er meer of minder bij neer dat het talige deel niet haar kant is maar de school en leerkracht stimuleert haar wel om binnen haar mogelijkheden te zoeken naar oplossingen dmv voorleesprogramma's enzo...

Petuut

Petuut

22-05-2011 om 23:44 Topicstarter

Chippie

Ik druk mezelf blijkbaar niet goed uit, want het lijkt erop dat jullie door mijn posts denken dat ik graag Atjes en Btjes wil zien, terwijl dat echt niet zo is. Ik loop er alleen tegenaan dat 'men' zegt dat onze kinderen gezien hun profielen makkelijk die Atjes en Btjes zouden moeten kunnen scoren en aangezien ze dat niet doen, dus blijkbaar onderpresteren en dat er 'daarom' iets aan de hand zou moeten zijn, in het aanbod, in aandacht erbij houden van de kinderen, in opgenomen instructie, in niet op willen vallen.
Ik ben ook erg blij dat we geen erge dyslecten hebben. Onze RT-er heeft ook kinderen uit groep 8 vertelde ze die bijv. het woordje bos nog spellend moeten lezen. Dat lijkt me voor die kinderen zo enorm frustrerend. Onze kinderen zullen naar alle waarschijnlijkheid tot een redelijk leesniveau komen, alleen zullen het niet de allersnelsten zijn. Liever secuur lezen en goed begrepen hebben wat je gelezen hebt dan er snel doorheen jassen en niet weten wat er nou eigenlijk stond.
De dingen die je noemt over bijvoorbeeld het rekenen staat zo in de rapportages.. MAAR ER WORDT NIETS MEE GEDAAN. Dát is zo frustrerend. Het plusklasje is hier overigens dagelijks (ik zie namelijk de plus-juf dagelijks wat kinderen uit de klassen van onze kinderen ophalen om daar mee aan de slag te gaan).
We hebben ons voorgenomen om in elk geval wat assertiever te werk te gaan in het volgende schooljaar. Allereerst komt er een bespreking met de onderzoekers van het laatste rapport op school, zodat we de neuzen duidelijk 1 kant op kunnen zetten. En dan vinger aan de pols houden (voor mijn part wekelijks) om te kijken wat er met de adviezen gedaan wordt. Vooruit, Somplex, Rekentijgers, Slimme taal staan allemaal als materiaal dat school aan zou moeten bieden. Dus laat maar komen dan.
Ik verwacht ook niet van school dat onze kinderen individueel onderwijs krijgen, dat gaat inderdaad niet lukken met >25 kinderen in de klas, maar ik vind wel dat ik de school een beetje mag houden aan hun schoolgids: 'onderscheidend in optimale zorg voor uw kind', 'beste kansen voor alle kinderen, passend bij leeftijd en ontwikkelingsniveau'.
Het VO ligt nog best ver weg, nog 3 schooljaren BO te gaan, die eerst maar eens vlotjes moeten verlopen. Wie weet hoe de kinderen het gaan doen. Ze hebben de leerkrachten dit jaar ook allebei versteld doen staan. De leerkrachten van groep 4 (van allebei) dachten dat ze zouden verzuipen in groep 5, maar niets lijkt minder waar. Waar vorig jaar nog gesproken werd over doubleren is dat dit jaar helemaal niet aan de orde.
Maar 3 jaren vliegen ook voorbij en voor je het weet sta je wel voor de keus welk VO er gekozen moet worden. Dan kom ik liever wat beslagener ten ijs, dan dat ik dan moet horen dat ik eerder X,Y of Z had moeten/kunnen doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.