Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slim, dyslexie en add

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petuut

Petuut

22-05-2011 om 23:55 Topicstarter

Anna

Goed om te horen dat hij niet buiten de boot valt, want om eerlijk te zijn ben ik daar nog het bangste voor op dit moment (denk ik, hahaha). Dat ze aansluiting zullen missen omdat ze met heel andere dingen bezig zijn in hun hoofden dan hun klasgenootjes. Hier scoorden ze trouwens TiQ 132 (ViQ 123, PiQ 132) en TiQ 119 (ViQ 121 en PiQ 112).
Ik vrees ook voor hun plannings-skills in elk geval. Als ze daarin op mij lijken tenminste, hahahaha.
Nogmaals: ik hoop gewoon dat ze enigszins kunnen laten zien wat ze in huis hebben en dat ze zich niet hoeven te vervelen op school met ellenlang herhalen terwijl ze het allang snappen en dat ze naar vervolgonderwijs kunnen dat bij ze past en dat ze helpt om de weg te vinden die ze graag in willen slaan.

Petuut

Petuut

23-05-2011 om 00:05 Topicstarter

Pebbels

Wij (pa en ma) denken dat onze kinderen school nog wel eens heel versteld zouden kunnen doen staan als ze de uitdaging/moeilijkheidsgraad aangeboden krijgen die ze nodig hebben/aankunnen.
Is de dochter die nu aan het 'doorschieten' is een andere dan de dochter met HAVO advies?
De insteek van de leerkracht kan een heel groot verschil maken. De juffen van oudste vorig jaar hebben vanaf het begin gezegd: 'dit wordt waarschijnlijk wel zitten blijven' en dat wordt dan een selffulfilling prophecy ben ik bang. Toen ik de leerkrachten van groep 5 vertelde wat we inmiddels wisten (hoog IQ maar zeer waarschijnlijk dyslexie) lag blijkbaar de verwachting anders en laat ons kind nu ook ander gedrag/andere resultaten (voor zover mogelijk) zien.
We hopen dat de hulpmiddelen die ze nu ter beschikking krijgen omdat de dyslexieverklaring er ligt, ze zal helpen om dat nog beter te kunnen.

Pebbels

Pebbels

23-05-2011 om 07:19

Precies

Dochter zit nu een paar maanden op adaptief onderwijs en krijgt uitdaging, het is ongelooflijk om te zien wat ze dus nu wel kan!! Advies oude school was VBMB kader MET alle achterliggende onderzoeken

Deze school ziet een ander kind, een met mogelijkheden en ze laat het nu dus wel zien.

voorbeeld van glas halfvol-half leeg

Petuut

Petuut

23-05-2011 om 09:28 Topicstarter

Pebbels

Zoals het bij jouw dochter gaat, zo verwacht ik eerlijk gezegd ook dat die van ons het wel eens zouden kunnen doen.
Maar omdat school tot nu toe nog steeds de insteek had 'ze moeten eerst maar eens blijven zitten, rijpen, dan zul je zien dat het vanzelf beter gaat', wordt er dus geen uitdaging gegeven. Omdat ze denken dat ze het niet aankunnen en/of snappen.
Daarom zijn wij ook de onderzoeksmolen ingestapt, om het ongelijk van school aan te tonen (hoe triest eigenlijk..), dat onze kinderen rijp genoeg zijn (ze blijken nu ruim een jaar in rijpheid voor te lopen), dat ze slim genoeg zijn (zie IQ's), maar dat er andere factoren zijn die belemmerend werken (dat zouden zomaar de ADD (of mogelijke ADD/PDD-NOS) en dyslexie kunnen zijn) en dat daar best een aardige mouw aan te passen valt om het voor hun wel interessant te maken.
Zoals gezegd: de leerkracht van het huidige jaar van 1 van de 2 'zag' (ok, wij vertelden het hem) dat hij een slim kind met mogelijkheden in de klas had, de juffen van vorige jaar 'zagen' een dromer die het allemaal boven zijn pet ging, die het echt allemaal te moeilijk vond. Dus liet kindlief dat ook zien.
De IB-er stond er zo van te kijken bij de rapportage, hoe goed hij het deed. Niks op af te dingen qua werkhouding, concentratie etc. terwijl dat echt zijn verbeterpunten moesten zijn. De Ib-er vroeg toen letterlijk: wie zien het nou verkeerd? De leerkrachten van vorig jaar of die van dit jaar? Want zo'n verschil in ervaren van hoe een kind is en kan werken op school is wel heel groot, helemaal gezien het tijdsbestek (maand of 4 school).

We hopen gewoon dat de kinderen eindelijk eens een keer de uitdaging krijgen die ze nodig hebben en dat het niet afgedaan wordt met 'moeten ze eerst maar eens op niveau kunnen lezen'.
Buiten school doen we inderdaad ook 'verrijkende' dingen waar ze ook prima hun ei kwijt kunnen, maar de uren op school (en dat zijn er stiekem toch best een aantal) mogen ook best als een beetje verrijkend ervaren worden. Niet alleen als oeverloos herhalen wat je allang snapt (maar niet zo snel kunt lezen (beiden), of niet zo snel kunt schrijven (1 van de 2), vanwege andere factoren)

Ik ben zelf ook meer van de half volle glazen.
Was 'vroegah' al met de borstvoeding bij de kids.. waarom tweelingvoeden al bij voorbaat afschieten? Eerst er vol voor gaan, lukt het niet, kun je altijd nog overstappen op (om en om) 1 borst/1 fles.. gevolg: 16 maanden BV gegeven aan allebei, niks 1 borst/1 fles.
Dat hebben we nu met de kinderen ook: bied ze maar van alles aan, geef ze er hulpmiddelen bij omdat de dyslexie dat nodig maakt, maar ga er vol voor. Lukt het dan niet, dan heb je het in elk geval geprobeerd en kun je alsnog een stapje terug doen. Waarom bij voorbaat al dat stapje terug doen?

Pebbels

Pebbels

23-05-2011 om 16:06

Precies

Bij dit soort kinderen met je hoog insteken en niet bang zijn om ze te overvragen. Ze kunnen namelijk veel meer dan je denkt

De dromerige houding werd altijd gezien als "ongeintereseerd" of "slechte werkhouding" en "sociaal onhandig" maar dochterlief haakte gewoon compleet af op het stompzinnige onderwijs wat er gegeven werd. Bij overgang van vrije school (omdat die niets wilde doen met computers) kwamen we nu op een traditioneel gegeven soort onderwijs wat vooral voor de middenmoot prima is. Maar voor mijn kind is het vooral veel van het zelfde en saai. Alledrie trouwens!

Ik ben erg blij met de overgang naar deze school, ook al is deze uit nood geboren omdat de andere twee daar terecht konden in de Leo klassen.

We moeten gewoon wat meer vertrouwen hebben in dit soort kinderen. Laten exeleren waar ze goed in zijn en begeleiden van de mindere stukken en ondersteunen met materialen.

Chippie en petuut?

Jullie klinken als dyslexie software expert? Klopt dat? Wat kunnen jullie aanraden? Waar kun je buiten school om goed begeleid worden?

Ik vind dyslexie software vreselijk ingewikkeld. Wij hebben nu thuis SprintPlus. Ik weet vrijwel zeker dat mijn zoon het niet goed genoeg gebruikt en er niet uithaalt wat er mee zou moeten kunnen. Ik begrijp helemaal niet hoe ik boeken moet bestellen. Voorlopig werkt hij met Daisy schijfjes, maar die zijn er niet van alle vakken.
Ik zou het heel goed voor hem vinden als hij met de laptop kan werken in zijn werkboeken. Ik weet alleen niet hoe. Ik voel me net Wilma Flintstone...

Ik heb geprobeerd om Sprint boeken te bestellen en loop hopeloos vast. School vindt het allemaal maar lastig en vindt het gebruik van een laptop al een groot probleem. Als ik ze zou kunnen laten zien dat het echt heel handig is, dan kan ik ze misschien overtuigen. Ik ben bij een hele leuke demonstratie geweest en denk dat het echt een goed hulpmiddel kan zijn. Maar hoe krijg ik het voor elkaar?

Het frustreert me echt. Ik probeer het te zien als "gewoon" weer de volgende horde in de dyslexiebegeleiding en ik ben vast van plan ook deze horde weer te overwinnen.
Zijn er mensen die je bij de hand kunnen nemen? Is er hulp voor software onhandige moeders?

Hebben jullie tips?
Elisa2

Chippie

Chippie

26-05-2011 om 16:51

Dyslexie-software-expert, ikke...

Nee, dat ben ik zeker niet. We hebben het nog niet eens in huis. Wij gaan voor Kurzweil omdat de meest volledige versie is en men daar het meest tevreden over is. Bij Lexima kun je ouder-kindcursussen doen geloof ik.

Boeken kun je bestellen bij Dedicon. Kijk op de site en het lijkt me niet heel erg lastig.

Werken in werkboeken kunje op verschillende manier. ik heb wel eens gelezen dat dat (bij Kurzweil iig) kan door kleine, digitale Post-itjes te plakken in het digitale werkboek. Maar ik praat nu alleen maar na.

Zit er geen handleiding bij het programma?

Ik denk dat ik wel een beetje weet wat je bedoelt, ik heb een proefversie van Kurzweil gekregen en daar zaten wat standaard bestanden bij die niets te maken hadden met een basisschoolboek. Daar kon je dus niet zoveel mee.

Van Kurzweil is er een forum, misschien ook voor Sprint?

Chippie

Chippie

26-05-2011 om 17:01

Elisa

Kijk eens hier, ik zie er ook een ouder-kind-training Sprint tussen staan...

http://www.lexima.nl/ouders/cursussen/kind-en-ouder-vakantietraining

Dankjewel chippie

bij Lexima ben ik al geweest voor een korte cursus. Maar je hebt gelijk, het wordt tijd voor een echte cursus. Je geeft me precies het zetje dat ik nodig heb...
Ik zie er huizenhoog tegenop, ik loop heel snel vast en raak helemaal uit mijn hum en in de stress als ik me door zo'n programma heen worstel. Idioot gewoon.... Hup doorzetten dus.
Hihi, zo voelt mijn kind zich als hij een boek moet lezen, denk ik.... Ik kan me hierdoor wel beter inleven

Elisa

Petuut

Petuut

30-05-2011 om 10:59 Topicstarter

Elisa2

Hoi Elisa,

Jammer genoeg ben ik (nog?) helemaal geen expert op dyslexiesoftwaregebied.
Ik weet wel dat school (theoretisch..) met Kurzweil werkt, maar mijn kinderen hebben het nog niet van dichtbij gezien. Volgens de IB-er is het de Rolls Royce onder de dyslexie-software, maar ik weet niet of de kinderen er mee kunnen werken, dus schaf ik het ook nog maar niet aan.
Het was wel in de aanbieding bij Lexima zag ik.. nu 'maar' 994 euro voor het uitgebreide pakket in kleur.
Dus helaas kan ik je niet helpen..

Petuut

Chippie

Chippie

02-06-2011 om 12:53

Petuut

Je kunt bij Lexima een maand lang Kurzweil proberen. Echt leuk om te zien wat het kan betekenen. Het programma kan heel erg veel, dus daar moet je een beetje doorheen kijken. Maar werkt erg eenvoudig. Gisteren Nieuwsbegrip gedaan (mama bewerken en kind lezen) en dat is echt een verademing voor het kind (en het bewerken viel me mee). Daarna heeft hij een stukje geschreven. Zijn spelling is niet meer om te huilen maar zijn zinsopbouw wel. Hij vergeet woorden, zet geen punten, begint in een zin weer opnieuw. In het programma wordt elk woord en nadat je een punt zet, wordt ook de hele zin nog een keer voorgelezen. Echt geweldig om te zien. Zoon vond het zelf ook geweldig.

En goed om te weten. Bij de CD versie krijg je twee sleutels. Dat betekent dat jij met één CD rom (tot 31 juli in de aanbieding) voldoende in huis hebt om je kinderen ermee te laten werken.

Er is een Kurzweilforum, waar je vragen kunt stellen. Bij Dedicon kun je boeken bestellen.

Het wordt mijn zomervakantieklus!

Chippie

Chippie

02-06-2011 om 21:57

Petuut

Vandaag hebben we teksten op websites voor laten lezen door meneer Kurzweil. Echt super! Je start het programma, klikt op ´lezen op het web´, internet opent zich en je alle teksten worden voorgelezen waarbij er een cursor meeloopt. Je kunt snelheid, lettergrootte, etc allemaal aanpassen.

Petuut

Petuut

03-06-2011 om 09:07 Topicstarter

Chippie

De demo heb ik al in huis liggen!
Ik dacht eerst een 'goed' moment om te installeren te kiezen (zodat de kids zelf nog mee kunnen/willen oefenen), maar de aanbieding is dusdanig scherp dat ik inderdaad voor die afloopt Kurzweil uitgeprobeerd wil hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.