Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vlindertje

Vlindertje

23-04-2012 om 10:21

Slim maar......

Zoon van 5, oktober jarig is een heel eigenwijs grappig mannetje. Weet precies wat hij wil en heeft een heel sterke wil. In groep een ging het mis op school, zoon weigerde mee te doen, samen te spelen, was heel ongelukkig. Wij hebben toen gekozen voor een nieuwe start op een andere school. Zoon is getest op concentratie en IQ test. Daar zit het probleem niet volgens de psycholoog. Uitslag test op hoogbegaafd niveau. Dit komt veel voor in de familie voor dus echt verbaasd zijn we niet. Nu op school lijkt het toch niet helemaal goed te gaan. Hij zit in groep 2 maar kan volgens de juf niet zelfstandig werken. Zoon zegt zelf dat hij niet snapt wat hij moet doen? Zijn spraak en herkenning van klanken kwam wat laat op gang, maar lijkt in orde. Luistert hij wel naar de uitleg van de juf? Zoon zegt van wel ik twijfel...hij kijkt graag naar alles wat er nog meer gebeurt en is vrij impulsief. Als het zo doorgaat moet hij nog een jaar groep 2 doen. hij kan al simpele boekjes lezen. Wat er in zit lijkt er niet uit te komen. Bv thuis zie ik dat hij een grote woordenschat heeft. Zegt dingen als 'de hond ligt er zo ontspannen bij dat komt door al dat apporteren'. Op zijn rapport staat woordenschat zeer zwak... Hij is nog erg speels en wil vaak iets anders doen dan wat er kan. Hoe kan ik hem helpen? Hij is thuis best wel zelfstandig met aankleden etc, zijn tanden mag ik gelukkig nog na poetsen, met wat overhaal trucjes. Hij lijkt de schop welnee echt niet te snappen. Hij wil alles meteen kunnen, als iets niet lukt vraagt hij geen hulp, luistert niet als iemand hem wil helpen, zegt dan 'weet ik allllll!!!! doet dan niks of doet maar wat. Zo ontneemt hij zichzelf de kans om iets van een ander te leren. Ik zie het ook bij logopedie. De logopedie juf zei dat het opvallend is en dat zoon wellicht hoge eisen aan zichzelf stelt en geen fouten mag maken, faalangst? Hij is de jongste (heeft 2 broers), die omdat ze ouder zijn alles nu eenmaal beter kunnen en ze roepen dit ook regelmatig 'ik kan het beter. Ik zeg dan wel altijd jij bent ook ouder en het gaat er om dat je je best doet en niet wie het beter kan.... Een verwarrend verhaal, herkend iemand dit? Wat te doen, nog een jaartje groep 2? Hij moet toch zelfstandig kunnen werken? Ik zag het boek 'slim maar' is dit boek aan te raden? Graag tips...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

23-04-2012 om 11:56

Absoluut niet kleuterverlengen!

Nee, zeker niet weer een jaartje in groep 2. Op school laat hij kennelijk niet zien wat hij kan. Meestal komt dat door de schoolomgeving.
Als je kind niet in oktober jarig zou zijn geweest, maar in februari zouden ze er ook niet over denken op hem te laten zitten. Zelfstandig werken lijkt me een K.U.T-smoes er bijgesleept door een met toetsijver opgefokte juf, die kennelijk drukker is met observeren dan met lesgeven.
'Niet zelfstandig werken voor kleuters in een omgeving die één en al uitnodiging is tot afleiding' is geen voorspelling van hoe het gaat in groep 3. Pretenderen dat ze dat moeten kunnen is niets anders dan kleuterje-pesten. Sommige kleuters vinden gewoon het aanbod niet leuk of het is zwaar onder de maat. Het ze nog een keertje over laten doen in de hoop dat ze het wel leuk gaan vinden is onzin. Ze hoeven echt al die kleuterbezighoudprojecten niet te kunnen voor groep 3.
Gewoon over naar groep 3. De meeste 'kleuterproblemen' verdwijnen door de betere structuur en minder grote keuze vrijheid daar als sneeuw voor de zon. Blijven over de problemen als dyslexie, concentratie-, automatiseringsproblemen, faalangst, dysfasie, enz. die nooit beter worden met een jaar vertraging, maar alleen maar later ontdekt worden door doubleren met uiteindelijk een lagere opbrengst vergeleken met kinderen met diezelfde problemen die wel doorgestroomd zijn.
Kortom het eerste wat je te doen staat is resoluut tegen elke prijs de voorgestelde doubleure af te kappen. Als je twijfels hebt of je zoon iets mankeert zoek dat dan buiten school uit.
Is zijn gehoor verder goed? Bij een goed gehoor laat opkomende spraak, herkenning van klanken en het moeilijk begrijpen van mondelinge uitleg doet me denken aan mijn zoon die een taalontwikkelingsstoornis (dysfasie) heeft. Hierbij heeft hij ook problemen met taalbegrip omdat hij vaak enkele woorden van een zin of beknopte uitleg 'mist'. Lezen gaat goed, dat heeft hij zichzelf met 5 jaar aangeleerd. Ondanks zijn taalprobleem heeft hij juist een grote woordenschat. Met zijn hoge intelligentie kan hij heel veel compenseren, waardoor het probleem niet altijd gelijk duidelijk is. Als hij uitleg krijgt in de vorm van een visueel voorbeeld van wat hij moet doen, dan is het hem wel duidelijk en vogelt hij ook wel uit hoe de rest van de opgaven moeten. Hij had ook erg veel problemen om dingen te moeten leren met fouten maken en heeft de neiging om zodra het niet goed gaat de handdoek in de ring te gooien. Ik hielp hem dat overwinnen door uitleg met voorbeelden hoe hij toch ook andere dingen geleerd heeft (bijv. zwemmen, fietsen) wat hij eerst niet kon en na oefening, waarbij het leek alsof het geen meter opschoot, ineens wel.
Groeten Primavera

Annet

Annet

23-04-2012 om 17:41

Zeker niet nog een jaar groep 2

Zelfstandig werken leert hij wel in groep 3 als de werkjes duidelijker zijn. En ook al kan hij het dan nog niet, dan werk je samen met school aan een oplossing.
Een slim kind een jaar tegenhouden terwijl die al zover is, geeft alleen maar meer problemen.

Het boek Slim, maar is een interessant boek. Ik vraag me af of het je helpt bij het leren zelfstandig werken, tenzij hij thuis ook niets zelfstandig kan.

Google eens op Dweck. Daar vind je interessante theorieën over de mindset van kinderen en volwassenen, waarom willen ze alles in één keer kunnen en haken ze anders af.

vlindertje

vlindertje

27-04-2012 om 12:49

Primavera

Bedankt voor reactie! Ik vindt het zelf ook opvallend thuis dat zoon zo snel op kan springen als bv de hond voorbij loopt kan hij het niet laten er achter aan te gaan, zo leuk vind hij hem. Dus ik herken het ( te?) speels zijn ook thuis. Als de kamer vol kinderen is kan hij toch gewoon puzzel en het afmaken. Vind hij een taakje saai en gebeurt we veel interessant om hem heen dan is het moeilijk om te luisteren en door te gaan met waar hij mee bezig is. Dit is toch wel normaal voor een kind vijf? Het moeite hebben met klanken, dat heeft hij misschien wel van mij, ik heb er vandaag de dag nog moeite mee.

vlindertje

vlindertje

27-04-2012 om 14:45

Annet

Ik heb de info gelezen van Dweck. Heel interessant! Er wordt bij ons thuis inderdaad eerder gezegd' wat ben jij slim in plaats van 'wat heb jij je best gedaan. Ik ga me er in verdiepen, dank

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.