Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Slim met faalangst

Zoon van 5.5 heeft het 1e schooljaar in Engeland achter de rug. Hij is erg voor en ligt met lezen, spelling en rekenen meerdere jaren voor op klasgenoten. Sociaal is hij wel wat onhandig, heeft meer aansluiting bij volwassenen en de meisjes dan de jongens in zijn klas.

Op zijn rapport staan een paar dingen waarvan ik concludeer dat hij faalangst heeft. Thuis heb ik dat ook wel al gezien. Moeilijker werk op school durft hij niet, of er moet een volwassene letterlijk naast hem zitten. Hij mist de motivatie en discipline om echt te werken.

Ik weet dat hij pas 5 is maar ik ben bang dat als we hem niet met zijn faalangst helpen dat hij elk schooljaar het minst mogelijke blijft doen. En dat komt zijn gedrag ook niet ten goede.

Klassen overslaan gebeurt hier niet en verrijking kan denk ik wel maar dan moet het kind wel gemotiveerd zijn.

Of zoon hoogbegaafd of begaafd is weet ik niet precies, hij is nog nooit getest omdat ik niet weet of dat iets zou bereiken of niet.

Wie heeft er advies en do's en dont's voor slimme kinderen met faalangst. Het is hier bijna vakantie dus als ik iets voor hem kan betekenen deze 7 weken dan doe ik dat graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

18-07-2012 om 15:45

Logisch

Bij slim zijn hoort vaak faalangst, en hoe slimmer een kind is, hoe meer hem komt aanwaaien en hoe minder moeite hij moet doen om iets te leren, en hoe enger het dus is als iets wel moeite kost.
Hier 4 slimme kinderen, de oudste is doorzetten gewend, ze is hb maar heeft een zware taal-spraakstoornis, ze is niet zo faalangstig gelukkig. Onze tweede is heel erg slim, loopt nu met krap 6 echt ver voor (3 jaar ongeveer bij doortoetsen), hij is heel erg faalangstig en bij hem moet je er dus ook eerst naast zitten als hij iets moet doen wat hem niet komt aanwaaien. Bij hem heeft rush hour (spelletje) geholpen, dat komt hem niet aanwaaien, het is een puzzeltje, zelfs papa komt er niet zo 1 2 3 uit, dus dat is veilig. Blokfluitles heeft hem ook geleerd dat je met oefenen iets kan bereiken. En verder iedere keer prijzen op inzet en moeite, niet op resultaat. Onze derde is ook erg slim, met faalangst (zucht), voor onze vierde (net 2) maak ik me geen illusies.

Annet

Annet

18-07-2012 om 21:36

Mindset

Ik denk dat je veel kunt hebben aan de theorieën van Dweck over de mindset van kinderen en ouders.
Hier vind je meer info: http://www.eduratio.be/dweck.html
Je kunt ook het boek lezen.

Hier vind je de praktische ervaringen van een ouder en kind met deze theorie:
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=2871
Op dit forum vind je meer ervaringen met faalangst en slimme kinderen.
Het maakt niet uit of jouw kind wel/niet hoogbegaafd is. Het gaat om de ervaringen. Die zijn niet gebonden aan een iq.

Poppy

Poppy

19-07-2012 om 06:21 Topicstarter

Fransien

Krijgt jouw 6 jarige extra/speciale hulp op school? Want bij zoon heb ik het gevoel dat ze niets met hem doen omdat hij toch al voorloopt. Als de motivatie toch niet van hem komt dan is het blijkbaar niet belangrijk om hem te helpen.

Poppy

Poppy

19-07-2012 om 06:23 Topicstarter

Annet

Dank je, als we terug van vakantie zijn dan ga ik daar eens goed lezen. Ik zag wel al wat dingen die hier ook gebeuren: als iets goed gaat dan is het volgens zoon zo makkelijk ipv hij heeft hard gewerkt.

Petal

In Engeland moet je ook het originele boek voor weinig kunnen inslaan.
http://www.amazon.co.uk/Mindset-How-Fulfil-Your-Potential/dp/1780332009/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1342680925&sr=8-1

Fransien

Fransien

19-07-2012 om 11:15

Petal

Ja, mijn 6-jarige zit in het standaard plus-programma (compacten van de rekenstof en dan rekentijgers als behoorlijk pittig extra werk) maar dan op een hoger niveau dan bij zijn groep hoort. Hij krijgt ook extra aandacht van de juf om zijn extra werk goed te kunnen doen. De juf heeft voor hem ook op de schoolpc een ander spellingspakket gezet, als iedereen met het computerpakket van veilig leren lezen werkt, werkt hij met het computerpakket spelling groep 4. Hij werkt met de groep mee, zeker met knutselen, schrijven en gymmen, rekent als de anderen rekenen, leest als de anderen lezen, maar heeft zijn eigen programma. Hij moet ook leren om in een bankje zijn werkjes te maken ('t is namelijk een heel normaal jochie, en heerlijk beweeglijk), hij moet ook leren om af te maken en door te zetten, maar hij wordt wel in de gaten gehouden en desnoods even op weg geholpen.

Wat ik doe

hier een slimme meid, hb en ook wel tekenen van faalangst. Zo gewend dat ze alles gewoon kan en wel meteen en -helaas-kan ze ook gewoon veel en meteen goed.

Waar ik haar het meest zie struggelen is haar instrument (viool) wat ze overigens erg goed doet maar het test wel haar grenzen. Een ander geluk is dat ze dat 1-op-1 heeft en haar juf haar zaken laat doen ze normaal de eerste 4 jaar niet aanleert. Moeilijke dingen dus maar die toch steeds beter gaan als ze deze zaken oefent. En dat is natuurlijk de boodschap die dochter moet begrijpen. Het gaat nu nog niet maar als ik doorzet gaat het steeds beter.

Maar ook wij zijn er nog lang niet, ze heeft nog pas mijn NDS stukgemaakt wegens een spel waar ze niet zomaar door de levels geraakt. Ze zit verder dan de rest van het gezin maar het frustreert haar toch enorm. Gisteren zat ze weer te huilen. Ik denk dat het iets is wat een jarenlange aanpak vergt. Ik zou dus zoeken naar een activiteit zoals muziek waarin je kind zichzelf wel tegenkomt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.