Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
eva21

eva21

09-12-2008 om 12:50

"slimme dochter"

Ik hoor zo vaak van anderen dat mijn dochter slim is.
Ik kan het niet zo inschatten want ik ken geen andere 5-jarigen. Toch zie ik geen onmiddellijke redenen voor deze gedachte (ik stel mij bij slim wat anders voor). Bovendien vind ik de opmerkingen best wel vervelend als dochter erbij staat (ze is nu al overtuigd dat ze inderdaad slim is; lijkt me niet zo heel ideaal).

Maar: na de zoveelste opmerking vraag ik vraag mij af of ik hier wat mee moet doen? Ik bedoel: ik lees hier vaak verhalen over slimmere kinderen die het moeilijk krijgen op school enzo. Zijn er punten waar ik best aandacht aan zou besteden of neem ik gewoon maar een "laat maar waaien houding" aan en zien wat komt?

Nu heb ik een gelukkig kind, dat sociaal is, nergens problemen mee heeft (ja, een enkele keer liever niet naar school wil maar wie heeft dat nou's niet?)

Ik heb getwijfeld of ik het zou vragen want het lijkt een beetje een overbodige vraag. Toch had ik graag wat visies hierop.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

09-12-2008 om 13:36

Waarom slim

wat doet ze dan, waarin blinkt ze uit. Dochter van 4 hier is verbaal heel sterk en daardoor komt ze al snel heel slim over.

eva21

eva21

09-12-2008 om 14:18

Info

wat betreft school: Ik heb de juf eigenlijk nog nooit echt gesproken maar op school gaat het goed. Binnenkort is het eerste 10 min. gesprek, daar hoor ik wel als er iets opvallends zou zijn.

De IB-er kwam mij onlangs wel vertellen dat dochter kon lezen, en dus heeft ze aan de juf gezegd dat ze wat boekjes in de klas moest zetten (maar ik hoor er thuis niks over). De juf heeft mij hier nog niet over aangesproken.
Ik weet trouwens niet wat de IB-er bedoeld met 'kunnen lezen': ja, ik heb ook al gemerkt dat ze kan lezen maar ze doet het nooit, op een hoog nivo zal het dus niet zijn (onlangs las ze evenwel het woord 'gekke kermisbende' -dat vond ze grappig). Toen ze een jaar of 2 was had ze echt interesse in letters, nu veel minder.

Ayla: Ik denk inderdaad dat dochter verbaal sterk is, dat zeggen mensen al van toen ze baby was -ze sprak snel en goed, en ze heeft een zeer behoorlijke woordenschat. Maar ik denk eerder dat ze slim overkomt omdat ze goed kan redeneren, en ook snel dingen of situaties met elkaar kan verweven, of soms wel verrassende vragen kan stellen. Ze heeft ook goed inzicht in strategie, dat zie je bij spelletjes.

Wat betreft EQ: nu je dat zegt Pelle, ik denk wel dat ze een goed ontwikkeld EQ heeft. Ze voelt volwassenen en andere kinderen goed aan, komt ook goed mee met oudere kinderen. Daar is ze echt wel verder in dan ik van een 5-jarig kind zou verwachten.

Terwijl ik dit allemaal zo opschrijft zie ik misschien toch wel wat punten. Mijn idee van slim is echter een kind dat constant met de neus in de boeken zit, onophoudelijke stroom van vragen stelt, en elk detail van alles wil weten: dat valt bij dochter allemaal goed mee.

Probleem?

Tja, wat is dan het probleem? Het is toch heerlijk als je lekker slim bent en goed mee kan komen op school! Het kan wel problematisch worden als ze heel erg uit de pas gaat lopen met de andere kinderen. Ik bedoel dat het kan voorkomen dat een kind met hele andere dingen bezig is dan zijn/haar klasgenootjes (bv hoe de aarde ontstaan is, waar de mensen vandaan komen, lezen, rekenen, terwijl de rest in de zandbak zit). In zo'n geval zal het kind weinig aansluiting hebben en weinig vriendjes. Een of meer klassen overslaan is maar zelden een oplossing.

En het is toch helemaal geen schande om slim te zijn! Je mag best boven het maaiveld uitsteken.

ayla

ayla

09-12-2008 om 16:47

Lezen

niet helemaal on topic maar mijn dochter verbaast mij zo vaak dat ik al een paar keer het vermoeden heb gehad dat ze kon lezen (dit kan echter totaal niet)
Liep weken geleden met haar door de stad, roept ze opeens uit het niets, mama kijk Domino's Pizza. Ik zat haar verbaast aan te kijken, hoe weet zij nou in godsnaam dat daar Domino's pizza staat, had ze het ooit gehoord op televisie.
Idem laatst bij de Macdonalds, hing een tv op en daar was ze de hele tijd naar het kijken, was een tv zonder geluid. Opeens zei ze tegen me, kijk mama dat is BOB. Weer helemaal verbaast hoe ze het weet, volgens mij zijn dat filmpjes van McD zelf die niet zo uitgezonden worden en moet ze het woord BOB toch echt gelezen hebben.

Even zo...

Even zo...

09-12-2008 om 20:51

Eva

Hier ook een slim jongentje(4,6 jaar, groep 1). Wij hebben geen "laat maar waaien houding" maar maken ons ook nog geen grote zorgen. We houden het gewoon goed in de gaten. Hij vermaakt zich prima in groep 1, heeft veel sociale contacten en kan toevallig wat dingetjes die je nog niet hoeft te kunnen in groep 1. Hij leest, schrijft en rekent een beetje. Dat doet hij thuis en op school speelt hij in de poppenhoek en in de zandbak. We hebben het wel aangekaart in het 10-minutengesprekje (want ik maak we wel zorgen wat hij over een kleine 2 jaar in groep 3 zou moeten leren). Op school valt zijn leergierigheid wel op maar daar leest hij bv niet, juffen weten wel dat hij het kan. Maar ik heb ook zoiets van "wie dan leeft, wie dan zorgt". Op school gaan ze een paar kleine testjes met hem doen om te zien hoe veel hij voorloopt. Een andere mogelijkheid is om in jan/feb wanneer de eerste citotoets wordt gemaakt hem ook de citotoetsen van groep 2 te laten maken (dat heet doortoetsen). Ik denk dat daar uitkomt dat hij op het nivo zit van minimaal midden groep 2. Dat betekent mijn inziens wel dat er dan ernstig moet worden nagedacht wat hij moet gaan doen in groep 2 en groep 3.

Ik ben het niet eens met Triple "Het is toch heerlijk als je lekker slim bent en goed mee kan komen op school!". Ieder kind heeft recht om te mogen leren. Als je alles al weet en kent en er wordt niets gedaan, dan verveel je je te pletter op school. Je leert niet leren, je leert niet dat je fouten mag maken (=faalangst), je bent totaal niet gemotiveerd, je moet dingen die je allang kent 100 x herhalen.

"Ik bedoel dat het kan voorkomen dat een kind met hele andere dingen bezig is dan zijn/haar klasgenootjes (bv hoe de aarde ontstaan is, waar de mensen vandaan komen, lezen, rekenen, terwijl de rest in de zandbak zit). In zo\'n geval zal het kind weinig aansluiting hebben en weinig vriendjes."
Als ik naar mijn zoontje kijk, hoeft dat nu net niet een probleem te zijn. Mijn zoontje leest, rekent, vraagt dingen die ik op moet zoeken, etc. Maar hij heeft heel veel vriendjes. Hij vindt het namelijk ook heerlijk om te kleuren en in de zandbak te zitten. Hoewel mijn zoontje mijn inziens groep 3 aan zou kunnen, hoop ik dat nog bijna 2 jaar kleutert. Hij vermaakt zich prima en kan genoeg uitdaging halen uit ingenieuze bouwwerken en groep 2 spelletjes.

Eva, kijk eens op www.hiq.nl. Veel informatie en herkenning.

Even zo

Even zo, ik bedoelde met 'gewoon slim' dat een kind makkelijk mee kan komen op school en niet dat het kind de leeftijdgenootjes ver vooruit is. Het eerste geval lijkt me ideaal.
In het tweede geval moet er inderdaad aktie worden ondernomen en worden gekeken hoe het kind kan worden uitgedaagd. Klas overslaan kan, maar hangt af van verdere ontwikkeling. Extra leerstof kan meestal ook worden aangeboden en dat hoeft niet persé 'omhoog' (moeilijkere boekjes, sommen) maar kan ook in de breedte (bv andere taal leren).

Emmawee

Emmawee

09-12-2008 om 23:53

Ayla

Wat jij beschrijft klinkt als het herkennen van een woord als plaatje, of het herkennen van een logo. Dat kunnen sommige peuters ook al en is niet hetzelfde als kunnen lezen. De namen van klasgenoten kunnen kleuters vaak ook al snel 'lezen' ook als er geen plaatje staat. Ze herkennen dan het woordbeeld. Zit er misschien een Bob in haar klas?
Groeten, Maw.

ayla

ayla

10-12-2008 om 08:53

Emmawee

dat zal het ook wel zijn want hoe graag ze het ook wilt, lezen kan ze echt nog niet. Ik denk dat ze eerder een goed geheugen heeft en die dingen onthoud.

haha Al blijf ik BOB raar vinden, ze kent verder geen Bob, hoogstens de BOBO

Prulletje

Prulletje

10-12-2008 om 09:06

Domino's pizza en bob

Een aantal jaar geleden, mijn dochter was nog geen twee jaar oud. Ze kon nog vrijwel niet praten, en zeker niet lezen. Maar wel plaatjes kijken en logo's onthouden. Ze was dol op reclamefolders bekijken (en verscheuren). Een van de leidsters op de creche had een theebeker met reclame erop van Domino's. 's Ochtends op de creche vertelde deze leidster enthousiast dat ze vanmiddag pizza gingen bakken. Mijn dochter liep vervolgens naar de leidster toe en wees het logo op de beker aan. De leidster schrok omdat ze dacht dat dochter de thee wilde pakken, en zag absoluut niet wat het kind bedoelde. Ik natuurlijk wel Ze legde de link tussen het woord pizza, en de plaatjes van de pizza's en het logo dat ze in de folder had gezien. Logisch toch?! En nee, mijn kind is niet hoogbegaafd. Wel slim en kan heel goed meekomen.
Zoiets zal het met BOB ook wel geweest zijn. Een keer een reclame gezien of gelezen over Wie is de BOB?

Prulletje

ayla

ayla

10-12-2008 om 09:19

Zucht

weer een illusie over een hoogbegaafde dochter minder

Mamvantwee

Mamvantwee

10-12-2008 om 09:21

Mijn dochter

Tja, ik hoop niet dat mijn kinderen hb zijn, ik hoop op 'gewoon slimme' kinderen die idd makkelijk mee kunnen komen op school.

Maar ik zie ook signalen bij mijn dochter, ze zit nu in groep 1 in een 1/2-groep. Ze leest korte woordjes zelf, ze schrijft (meer: tekent de letters) een beetje, ze spelt de hele dag woorden in letters en verdeelt in lettergrepen. Ze kan tellen tot 100 en rekenen tot 15 (plus, min, keer en gedeeld door). Veel ziet ze op school in groep 2, maar zij doet alles mee. Deze week kwam ze met een werkje 'reeksen afmaken' (het volgende figuur in de reeks tekenen) thuis: de juf wist van niets, maar dat had mijn dochter bij groep 2 gezien, ze heeft het vel zelf uit de kast gepakt en gewoon ingevuld, helemaal foutloos!

Die site www.hiq.nl ken ik. Heel veel baby-signalen herken ik bij haar. Overigens ook bij mijn zoontje, die trouwens in de marge van grote zus gewoon alles meedoet: taalspelletjes, tellen tot 20, rijmen, lettergrepen, enzovoort.

Ik hou het in de gaten. Heb er met haar juf over gepraat en zij had het ook al gezien. Mijn dochter krijgt volgend jaar in groep 2 uitbreidingsstof, om haar uit te dagen. Verder doen we eigenlijk niets, ik wil liever niet dat ze klassen overslaat.

eva21

eva21

10-12-2008 om 09:29

Eigen inbreng

Dochter zit nu in groep 2 - ik weet niet of ze in groep 1 al testen heeft gemaakt, ik heb er in ieder geval niets over gehoord. Het gesprek met juf van groep 1 vorig jaar was wel uitsluitend lovend, juf kon echt niets 'slecht' bedenken, ons gesprekje was dan ook kort.

Wat betreft dat lezen: toen ze in groep 1 zat heb ik eens een boekje meegebracht uit de bieb; een serie speciaal voor kleuters die wilden leren lezen. Ik dacht haar daar een groot plezier mee te doen; maar nee, ze was boos. Bij het te leren / lezen woordje stond nl. ook een tekening van het te lezen woord. En -aldus dochter- hoe kon ze het woord lezen als de tekening het al verraadde? Ze heeft daarna eigenlijk nooit meer willen lezen. Eén enkele keer heeft ze nog 2 pag. gelezen uit een oud boek vat papa's jonge jaren (was avi 2). En dat is ruim een jaar geleden. Ik zie haar soms wel turen naar verpakkingen op tafel.

Zoals al gezegd, er stelt zich nu geen probleem, al zie ik soms wat faalangst op de loer. Ze schrijft en tekent bv. wel stukken uit boeken over (ik dacht/denk niet dat ze dat las/leest), en als het niet perfect is komen er traantjes. Ze schrijft wel in boekdruk-stijl.

Wat betreft rekenen: ze is daar niet echt mee bezig maar ze kan bv. wel -stukken van- de tafels van 2 - 3 en 4. Dat hoor ik als ze nootjes ofzo verdeelt "dat telt sneller mama". bv.: 3 - 6 - 9 - 12.

Nu; in ieder geval is de IB-er op de hoogte van het kunnen lezen, ze zal misschien dochter verder ook wat in het oog houden. Of verwacht ik hier teveel? En ik kan met het 10-min. gesprek misschien een paar heel gerichte vragen stellen? Dat doortoetsen heeft nu misschien nog niet veel zin omdat ze in geen geval van groep 2 naar 4 kan?

Daarbuiten is het vooral een fijn, aangenaam en betrokken kind.

ayla

ayla

10-12-2008 om 09:33

Dochter

doet hier ook wel dingetjes die vriendinnetje niet doet maar toch ook weer niet heel uitzonderlijk.
ze rekent, doet optel en aftreksommetjes (wel met hulp van cijfers) ze herkent de cijfers tot 15, telt tot ongeveer 50, praat een beetje engels (mummy, daddy, grandmother, frandfather, tot tien tellen in het engels, verschillende kleuren ) kan haar naam gedeeltelijk schrijven, kan sommige letters schrijven. Doet van mini loco de oefeningen van voorbereidend rekenen en voorbereidend lezen. Ik denk dat ze bij bepaalde dingen taakjes van groep 3 zou aankunnen maar andere weer niet. haar tekenen en kleuren is echt niet beter hoogstens slechter dan de andere in groep 1. Meester zei de laatste keer idd ook dat ze niet schrijft maar tekent, ben het daar niet helemaal mee eens, ze tekent niet de letters na maar schrijft bewust de letters die ze kent.

Hier op school doen ze niet aan toetsen en die dingen voor groep 2 dus ik heb geen idee welk niveau ze zou halen

eva21

eva21

10-12-2008 om 09:37

Mamavantwee

"ze spelt de hele dag woorden in letters en verdeelt in lettergrepen": nu je dat zegt, dat heeft mijn dochter ook gedaan tot ik er bijna gek van werd. De hele dag hakte ze haar hele gesprekken met mij in stukjes! Ik was het al bijna vergeten. En ook op alles rijmwoordjes zoeken, die wel of net niet bestonden.

En van die reeksen: mijn ander kind -bijna 3 jaar ouder- kreeg vorig jaar van school bladen mee om de fijne motoriek te oefenen. Dat was oa. reeksen aanvullen. Oudste vond dat niet leuk maar dochter heeft het toen wel allemaal gemaakt. Goh, wat heb ik soms een kort geheugen. Ik vond het toen wel wat bijzonder; het was echt niet voor kleuters bedoeld, maar je denkt gewoon 'oh' en dan vergeet je het blijkbaar.

Mamvantwee

Mamvantwee

10-12-2008 om 09:42

Ja, je vergeet het snel (eva21)

dat klopt, dat zie ik nu ook aan de dingen die mijn zoontje (3) doet en zegt, dan denk ik: dat zei je zus ook vroeger! Daarom ben ik begonnen om een document bij te houden, gewoon op de pc, met allerlei leuke uitspraken en dingen die de kinderen doen. Leuk voor later.

Even zo...

Even zo...

10-12-2008 om 10:31

Pelle

Nee, hij zit niet in groep 1/2. Helaas. Hij heeft ook geen vriendjes in groep 2. Hij is nu de jongste van de oudste groep 1. Het gemiddelde in de groep ligt vrij hoog. Hij leest 5 minuutjes per dag en rekenen doet hij soms tussendoor. Maar niet gericht. Hij vermaakt zich prima in de klas en ik wil nu nog niet denken aan versnellen. Dat houdt ook in dat je kind een jaar jonger naar het vo en vervolgstudie gaat. Wij en school houden het in de gaten. Wij kiezen nu wat voor hem nu het best is. Nu is dat nog zeker kleuteren. Wat we aan het einde van het schooljaar gaan doen, zien we dan wel. Idem dito met begin groep 1.

San

San

10-12-2008 om 11:36

Eva

Goed om het in de gaten te houden. Uniek is het niet dat kinderen zichzelf in groep 2 (of eerder) leren lezen. Dat hoeft ook niet automatisch voor problemen te zorgen. Maar het zou wel kunnen. Onze jongste kon ook al vroeg lezen. Qua leeftijd was hij een twijfelgeval tussen lang of kort kleuteren. Na veel wikken en wegen gekozen voor lang kleuteren. We wisten dat dat niet ideaal zou zijn, maar bij kort kleuteren zagen we nóg meer beren op de weg (doe mij zo'n kristallen bol, waar je in kunt zien wat de toekomst brengt...). Meneertje zit inmiddels drie maanden in groep 3, leest avi9 (dat wordt je geacht te kunnen eind groep 5) en is met rekenen al door alle jaarstof heen en is verder dan menig leerling in groep 4. Volgende week hebben wen weer een gesprek met de leerkracht, want we vragen ons inmiddels wel ernstig af of hij in groep 3 wel op zijn plaats zit. Gisteren kwam hij thuis: mama, we hebben een nieuw woordje geleerd: tak. Want ook al heeft hij een aangepast programma, de klassikale instructie gaat over dit soort dingen, en zijn grotendeels zinloos voor hem.
Een van de anderen zei hierboven: ik wil liever niet dat mijn kind een klas overslaat. Ik kan mij daar best wel wat bij voorstellen, zeker als je kind al bij de jonkies hoort. Onze zoon hoort bij de oudsten (december-kind) en is waarschijnlijk veel beter af in een hogere groep. verbredings- en verrijkingsstof zijn voor mijn gevoel niet zo aan de orde in groep 3, waar juist het aanleren van vaardigheden centraal staan.

eva21

eva21

10-12-2008 om 12:57

Bedankt

Allemaal: bedankt voor jullie bijdrage.

San: het is wel een groot verschil tussen avi 9 en 'tak' natuurlijk -tegen kerst moeten toch alle letters geleerd zijn?. Vertoont je zoontje bepaald gedrag? Of vindt hij het allemaal wel prima? Doet hij thuis veel andere dingen?
Ik wist niet dat avi 9 pas eind groep 5 is. Bij m'n oudste lezen dan wel veel kinderen boven nivo.

Ik hoop dat jongste dochter gewoon goed kan meekomen, zonder meer. Aan extra stof ofzo denk ik nog helemaal niet; ik denk dat ze zich prima bezighoudt in groep 2. Het zou wel eens kunnen botsen volgend jaar want er wordt een vast programma gevolgd. Dan zie ik de verveling eventueel wel toeslaan; ze houdt niet zo van herhaling (en misschien al helemaal niet als ze het al kan). Aan de andere kind: dochter is nogal een pleaser dus blijft ze misschien gewoon meedoen zonder morren.

Idem dito krijgen ze een moeilijke test in groep 3 over de maanden van het jaar, dag en nachtritme, zon -en maan informatie ect.; kent ze allang allemaal.

Ik hou een vinger aan de pols en ben me bedacht op vreemde gedragingen.

Gek toch dat je sommige dingen maar ziet door ze op te schrijven.

San

San

10-12-2008 om 14:21

Eva

Ja, ook hier zijn wel meer goede lezers. Die avi's zeggen natuurlijk ook niet alles. Maar het wordt als 'normaal' gezien dat kinderen ongeveer 3 avi's per jaar beheersen. Dus einde groep 3: avi 3, einde groep 4: avi 6 en einde groep 5: avi9. Ik heb eigenlijk geen idee welke woorden/letters andere kinderen in groep 3 nu inmiddels beheersen. Maar een flink contrast is er natuurlijk wel. Eerst vertelt hij thuis heel serieus dat ze in de klas het woordje tak hebben geleerd, en een uur later pakt hij een Harry Potter boek uit de kast om te gaan lezen.
Zijn gedrag: ja, daar noem je wat. Het is een kind met behoorlijke gebruiksaanwijzing. Behoorlijk druk, wiebelig, stuiterig en kan zichzelf (en anderen) aardig in de weg zitten. Heeft ondermeer te maken met een iets verstoorde prikkelverwerking. Maar sinds we in de gaten hebben dat het leren hem zo makkelijk af gaat, vallen wel meer puzzelstukjes op zijn plek. Ook de leerkracht merkt dat: zolang ze hem maar flink aan het werk zet, gaat het uitstekend, hij werkt hard en geconcentreerd. Ook thuis weten we inmiddels hoe we 'wiebelige' buien kunnen opvangen: rekensommetjes, sudoku's, partijtje schaken ...
Volgende week weer gesprek op school, ben benieuwd wat er uit komt.
Jij ook succes!

San

San

10-12-2008 om 16:21

Jeetje

Jeetje, in groep 7 pas avi uit? Dat is nieuw voor mij. Hier op school hoor ik inderdaad altijd over de 3 avi's per jaar. Met daarbij wel altijd de opmerking dat het maar een richtlijn is, en dat veel kinderen sneller of minder snel zijn.

Maylise

Maylise

10-12-2008 om 18:08

Niet blind staren op bepaalde ontwikkelingsaspecten

Dat een kind goed kan lezen in groep 1 of 2 wil echt niet zo veel zeggen over de ontwikkeling. Veel kinderen leren zichzelf al jong lezen, dat zegt meer iets over belangstelling en mogelijkheid dan iq. Mijn kinderen hebben konden al vroeg lezen met uitzondering van 1 zoon maar ik heb niet het idee dat dit iets over hun intelligentie zegt. Verder is het inderdaad zo dat verbaal begaafde kinderen intelligenter overkomen dan kinderen die zich niet goed kunnen uitdrukken maar dat hoeft helemaal niks te beteken. Vaak trekt de ontwikkeling later wel weer gelijk.

Ik zou zo lang kind het naar de zin heeft op school het gewoon lekker laten gaan. Het is inderdaad niet handig als een kind zich nooit in hoeft te spannen maar er zijn denk ik best veel kinderen die op de basisschool er zo doorheen rollen zonder enige inspanning. Als het door het kind als een probleem ervaart wordt dan is het tijd om er serieus mee aan de slag te gaan. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat iemand die al goed kan lezen geen zin heeft om weer boom te gaan leren lezen. Dan is dat dus een moment om in te grijpen.

Maylise

San

San

10-12-2008 om 22:31

Goed punt

Ik vind dat je gelijk hebt Pelle. Helaas blijkt in de praktijk (tenminste wat ik weet uit eigen ervaring en wat je hier ook vaak op dit forum leest) dat kleuterleerkrachten vaak neigen naar 'bij twijfel niet doen'. Ze 'gunnen' het je kind vaak om lang te kleuteren. Hier op school wordt van de herfstkinderen (okt/nov/dec) pas in de loop van de tijd bepaald of ze kort of lang kleuteren. In de praktijk kleutert vrijwel iedereen lang, want de leerkrachten 'spelen op safe'.
Maylise, je hebt natuurlijk een punt dat het niet alleen gaat om het lezen. Lezen is een 'kunstje', waar veel kinderen de leerkracht van groep 3 helemaal niet voor nodig hebben. Er zijn ook hier geregeld kinderen die in groep 3 al avi-uit zijn, maar die uitstekend op hun plek zijn in de groep, en verder geen extreme hoogvliegers zijn.

eva21

eva21

11-12-2008 om 09:25

Vraagje maylisse

je schrijft: "Vaak trekt de ontwikkeling later wel weer gelijk." Heb je enig idee wanneer dit proces plaatsvindt, of hangt dat erg van kind af?
Ik vraag het mij maar af omdat ik de opmerkingen over jongste al haar "hele" leven krijg. Daarom dacht ik dat haar slim zijn gewoon wel zou blijven.

Heel gek: gisteren waren we op bezoek bij een familielid, wiens vriendin daar ook was. Deze vriendin bleek kinderpsychologe te zijn, en deelde mij mee dat ik "blij mocht zijn met zo'n pientere meid". En dat na 2 uurtjes.

Nou ja, zoals gezegd, ik houd een vinger aan de pols maar ga zeker geen problemen maken waar er geen zijn.

Maylise

Maylise

11-12-2008 om 13:16

Eva

Wat Pelle inderdaad schrijft. Kinderen die later leren lezen kunnen die "achterstand" heel vlug inhalen als ze eenmaal door hebben hoe het moet.
Wat ik zo heb gezien in de loop der jaren (en dit is puur gebaseerd op eigen ervaring dus zegt vast niet heel veel) is dat kinderen in groep 1 vaak best uiteenlopen wat ontwikkeling betreft; sommige kunnen al lezen terwijl anderen nog geen kleuren kunnen benoemen (ik noem maar iets). In groep 3 zie je dat veel van die verschillen zijn bijgetokken en dat veel kinderen die in groep 1 nog niet zo ver waren en misschien zelfs wat achter liepen zich dusdanig ontwikkeld hebben dat ze op hetzelfde niveau zitten.
En ook dan blijven er natuurlijk nog altijd kinderen over die of een achterstand of een voorsprong hebben en dat kan behoorlijk structureel zijn.
Maar nogmaals ik heb geen pedagogiek of zo gestudeerd dus ik baseer dit puur op mijn eigen ervaring.

Maylise

Maylise

Maylise

11-12-2008 om 13:22

Pelle

Ik ben het wel eens inderdaad dat je op jongere leeftijd ook de boel goed in de gaten moet houden maar dat doen de meeste ouders hopelijk wel.
Alleen de nadruk op lezen viel me zo op in dit draadje terwijl ik werkelijk denk dat dit echt een kunstje is wat niet eens zo gek veel zegt over of het kind dusdanig intelligent is dat er sprake is van een structurele voorsprong.
Zelf zou ik overigens eerder er voor kiezen om bij een lezend kind groep 3 over te slaan dan groep 2 waarin vaker meer afwisseling is en mogelijkheid tot individueel werken. maar een en ander hangt natuurlijk ook weer samen met de school en hoe deze werkt en het individuele kind.
Ik heb zelf overigens gewoon aan de juf van groep 3 op de school waar de kinderen nu zitten voor de vakantie aangegeven dat kind al kon lezen en wat schrijven. Daar is prima mee omgegaan. na de vakantie mocht kind de eerste week een lees en schrijf toets doen en daarna kreeg hij gelijk werk op niveau en hoefde tijdens de collectieve lessen niet mee te doen.

Maylise
Maylise

Maylise

Maylise

11-12-2008 om 14:03

Pelle

Van groep 3 en 2 verschilt ook per school heel erg denk ik. Hier op de school is groep 3 eigenlijk het meest saaie jaar. Er wordt nog wel gespeeld soms 's middags maar verder is het een vrij klassikaal jaar. Groep 4 is al weer veel diverser en daar werken ze meer met kleine groepjes en doen ze veel aan zelfstandig werken. Net als in groep 2 waar ook veel verschillende activiteiten worden aangeboden. Dus ik baseer dat van groep 3 overslaan hier op. Er zullen echt vast veel scholen zijn waarbij de overgang groep 2/3 veel minder groot is dan hier of waar ze van groep 3 wel een interessant jaar kunnen maken.

Ik zag aan mijn zoont die nu in groep 5 zit ook dat groep 3 voor hem echt niet zo'n leuk jaar was. Hij kon voor die tijd al lezen en ook wel wat schrijven en rekenen dus beheerst een groot deel van de stof al. In groep 2 geen punt want daar vermaakte hij zich wel. Gelukkig mocht hij in groep 3 wel zelfstandig werken(wat overigens ook geen succes was want daar is hij niet goed in, hij is enorm vlug afgeleid en vrij druk)
Achteraf gezien vond ik bij hem groep 3 echt een beetje aanmodderen. Terwijl het nu in groep 5 allemaal een stuk beter gaat en hij er veel meer lol in heeft. Het enige is dat hij nog steeds niet stil kan zitten maar vooruit

Het hangt dus denk ik inderdaad ook erg van de school af welke groep je het beste over kunt slaan.

Ik heb zelf echt het idee dat lezen niet persé iets zegt over intelligentie en ontwikkeling. Een kind dat in een talige omgeving opgroeit en belangstelling heeft in die richting zal zich het vrij jong eigen kunnen maken zeker als het ook nog gestimuleerd wordt vanuit de omgeving. Uiteindelijk is het denk ik wel te vergelijken met leren praten. Afgezien van medische problemen zal een kind wat in een zeer talige omgeving opgroeit eerder correct leren spreken dan een kind waar weinig tegen wordt gesproken. Maar uiteindelijk is er natuurlijk ook zo iets als aanleg en net als dat sommige kinderen pas met 2 jaar leren spreken en anderen al voor ze 1 jaar zijn zal dat met lezen ook zo zijn. Ik vind praten ook niet zo veel zeggen over de langdurige ontwikkeling van een kind en dat heb ik met lezen dus ook.
Maar ik geef onmiddelijk toe dat ik er niet echt verstand van heb en dit echt baseer op mijn eigen mening en ervaring en niet op enig wetenschappelijk onderzoek.

Maylise

Maylise

Maylise

11-12-2008 om 15:27

Pelle (ot)

Ja, volgens mij ben ik dat. Ik heb overigens maar 1 pleegkind, de rest is biologisch. Mijn oudste zes hebben allemaal VWO gedaan (of doen nu VWO) en inderdaad ging dat bij één zoon niet echt makkelijk.
Mijn dochter gaat overigens volgend jaar havo doen waarschijnlijk.

Stimuleren doe ik zeker en soms vast teveel Ik heb overigens oprecht niet het idee dat ze bovengemiddeld intelligent zijn. Ik zie weinig verschil daarin met kinderen die lagere opleidingen doen of hebben gedaan.

Maar ik denk dat je inderdaad aan de juiste persoon denkt.

Maylise

Oorspronkelijke vraag

Eva21:
"Maar: na de zoveelste opmerking vraag ik vraag mij af of ik hier wat mee moet doen? Ik bedoel: ik lees hier vaak verhalen over slimmere kinderen die het moeilijk krijgen op school enzo. Zijn er punten waar ik best aandacht aan zou besteden of neem ik gewoon maar een "laat maar waaien houding" aan en zien wat komt?"

Ik denk dat onderstaand artikel interessant is:
http://www.eduratio.be/dweck.html

Het gaat over het voorkómen van faalangst en onderpresteren. De adviezen die gegeven worden (over hoe je je dochter kunt prijzen of bekritiseren) zijn heel zinvol, ook als er geen problemen zijn. Het is een hoop informatie, maar met die informatie "als denkkader" in je achterhoofd ga je (hopelijk) onbewust al op een goede manier je dochter prijzen en geef je je dochter zinvolle denkbeelden over intelligentie mee.

koentje

koentje

11-12-2008 om 21:30

Een simpel adviesje

Let erop dat je je kind niet steeds vertelt dat het slim is en de resultaten goed zijn. Niet de resultaten moet je becvomplimenteren maar het feit dat ze wel of niet haar best heeft gedaan.
Dat heeft onlangs ook in een stukje gestaan in de J/M; intelligente kinderen kunnen zelfs faalangstig worden als je ze te vaak vertelt dat ze zo slim zijn en gaan dan niet meer hun best doen. Ze zijn als het ware bang om niet meer aan dat slimme ideaalbeeld te kunnen voldoen en geven dan de moed op.

eva21

eva21

12-12-2008 om 09:58

Ah, adviesje

Koentje en Syboor: heel erg bedankt voor deze informatie.

Als ik het zo lees lijkt het inderdaad nogal voor de hand liggend. Ik zal dus mijn manier van complimentjes geven moeten aanpassen. IK zeg nooit dat ze slim is, maar ik zeg wel vaak dat iets heel erg goed /mooi is; met goede bedoelingen uiteraard.

Ik moet de nadruk leggen op haar gedrag, niet op het resultaat. Een wijze les.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.