Zorgje
23-09-2011 om 09:40
Slimme kleuter geen motivatie en probleemgedrag
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Kleuter van 4 (oktober jarig) wil niet meedoen op school. We zijn sinds een paar maanden met dochter bij een kinderpsycholoog geweest. Die heeft haar ook getest en scoort hoogbegaafd op een IQ test. Volgens deze kinderpsycholoog zal het mis gaan met dochter als er niet heel snel iets gebeurd. Want combi hb en zeer dominant autonoom karakter. Haar gedrag is echt opvallend en kan niet. Ze heeft dus nog veel te leren, vooral dat ze zich moet aanpassen en de baas niet is. Thuis en op school geeft dit problemen. Op school: Doet niet mee met sociale dingen zoals praten in de groep. Wil niet met klasgenootjes spelen. Doet niet mee met werkjes op school. Uitzondering als het iets heel bijzonders is. Zoals een muurtje bouwen van steen en cement. Valt dus overal buiten en is alleen. Verder doet ze ook lelijk tegen andere kinderen de laatste weken. Dus ze vertoond ook storend gedrag zowel naar de juf (brutaal) als naar de kinderen. Wat ik zie gebeuren is dat ze zo niet naar groep 3 mag en dat haar gedrag nog erger gaat worden. Leonardo onderwijs klinkt ideaal. Maar zal ze zich daar weten te gedragen??? De leo die ik in gedachten heb neemt geen kinderen met problemen aan. Het is dus de vraag of ze zich anders gaat gedragen als ze wel werk op haar niveau krijgt? Ik heb zo mijn twijfels. Haar juf zegt dat zolang ze niet meedoet met de werkjes en niets laat zien, ze ook geen andere (moeilijker) werk krijgt. Op school dachten ze eerder aan een achterstand dan aan ontwikkelingsvoorsprong. Want ze laat niet zien wat ze kan dus dan moet dochter wachten tot ze er wel aan toe is. Ik probeer aan dochter uit te leggen dat als ze naar groep 3 wil ze ook mee moet doen met de groep. Ze zegt heel graag naar groep 3 te willen want ze wil graag groot zijn. Toch lukt het haar niet om vooruit te denken en zich aan te passen en zo dus toch interessanter werk te krijgen of gewoon meedoen zou al heel fijn zijn. Thuis is het hard werken qua opvoeding, consequent, duidelijke regels en op de gang bij niet luisteren en een beloningssysteem doen we al. Maar het gaat veel moeizamer dan bij haar oudere broer. Het lijkt wel of een gewone opvoeding niet werkt. Heeft iemand nog tips hoe ik het voor elkaar krijg dat ze zowel thuis als op school wat beter gaat luisteren. Zal ik de stap naar een Leonardo school wagen. Het is wel 20 minuten rijden misschien zelfs langer elke dag. Ook niet ideaal met speelafspraakjes... Ik durf niet de overstap te maken naar een andere gewone basisschool. Ik heb toch het gevoel dat een juf 30 kinderen in de groep er zo een als dochter niet bij kan hebben. Het vergt teveel qua aandacht en corrigeren. Zucht ik weet het even niet meer.

MoederVan3
24-09-2011 om 12:33
Geen waarde oordelen geven
Ik weet nu waarom mijn jongste door sommige kinderen voor dom uitgescholden werd. Omdat ouders tegen deze kinderen hebben gezegd: "Pietje is dom!"
Ik vind dat je als ouder van waardeoordelen moet onthouden, dus een kind niet dom noemen en ook niet stijf of amuzikaal en ook niet druk of brutaal. Uiteraard mag gedrag op een bepaald moment wel zo benoemd worden. Net zoals je je HB-kind of je minder begaafde kind prijst als het een bepaalde cognitieve prestatie heeft geleverd. Dat is heel normaal en daar is niets mis mee. Net zoals je een buurjongen die een grote bek op zet aanspreekt op zijn brutale gedrag. Alleen plak er niet gelijk het label brutaal of asociaal op...
En dat is ook zo met het etiketje dom of slim.
Natuurlijk weten kinderen van elkaar dat Jantje erg slim is en Pietje een beetje dom, maar als dat niet "HET etiket" wordt, dan gaat de interactie opeens een stuk vlotter. Dan gaan Jantje en Pietje samen kikkers vangen en dan maakt het niets uit dat Jantje thuis de kikkers fotografeert en determinineert en Pietje ze gewoon weer loslaat, omdat het voor hem een kikker (of een pad) een kikker is.

FayW
24-09-2011 om 12:45
Niet alles gelezen, over dom zijn
Mijn kind dacht dat zij dom was omdat zij bij het lezen in groepjes altijd op een andere pagina zat. Dat dat een paar pagina's verder was omdat zij beter kon lezen had ze echt niet door.
In de kleuterklas was mijn kind ook niet bepaald sociaal, had totaal geen zin om dingen samen te doen. Een oordeel over de andere kinderen had ze niet, toen ze 4 was had ze gewoon nog geen zin in dingen samen doen. Moet ik wel zeggen dat mijn kind uiteindelijk asperger bleek te hebben.
Ik geloof niet dat alle kinderen hetzelfde zijn en dat er meer kleuters (ook zonder dat ze "iets" hebben) zijn die minder geschikt zijn voor het groepsgebeuren op school. Ook wil een hoog IQ niet zeggen dat een kind er zondermeer komt. Daar speelt ook nog het karakter en het sociale IQ mee.

skik
24-09-2011 om 14:02
Dom en slim
Mijn defenitie van dom is: als je beter had kunnen weten, of als je beter zou moeten weten.
Een politiek correcte term als tegenovergestelde van slim weet ik zo gauw niet. 'T is ook maar net wat je als slim beschouwd. Hoog IQ, goed kunnen leren of bijdehandheid. Ik gebruik 'slim' nooit t.o.v. mijn kinderen. Alleen 'snel kunnen leren, gewoon kunnen leren of langzamer kunnen leren'.
skik

Tirza G.
24-09-2011 om 16:57
Skik
Maar dat is het dus juist. Iedereen heeft een andere definitie van dom en slim. Iedereen vult dat ook op een andere manier in. En FayW, daar hebben kinderen geen ouders voor nodig - om dat oordeel te vellen. Heel gek misschien, maar het gaat hier thuis nooit over dom of slim. Ik neem mijn eigen kinderen als norm, die vind ik normaal en ik ga er van uit dat alle andere kinderen ook zo zijn.
Ik snap je redenering: een kind *is* niet dom, een kind *doet* dom (of brutaal, of lastig). En waarom werkt dat andersom niet dan? Want je zegt niet: een kind *is* niet slim, een kind *doet* slim. Of lenig. Jij *bent* niet lenig, je *doet* lenig. Da's toch weird.
Ik vind slim een rotwoord, maar ja, dat is heel persoonlijk. Dus laten we het hoogbegaafd noemen. Hoe noem je dan kinderen aan de andere kant van de streep? Laagbegaafd? Of mag dat ook niet?
Waarom mogen dingen met een negatieve lading niet worden benoemd? Waarom moeten kinderen die als laatste worden gekozen bij gym leven in de gedachte dat zij *andere dingen heel goed kunnen*?
Tirza

Weer
24-09-2011 om 18:06
Jaaaa tirza
Helemaal mee eens! jij kunt niet goed voetballen, jij voetbalt nu even goed! Jij kunt niet goed tekenen, maar dit is een mooie tekening ( net als de 500 vorige tekeningen). daar houdt geen mens zich aan. Maar als het over intelligentie gaat, moet je ineens wel zo redeneren.
je zet me wel aan het denken over je gymvoorbeeld. Ik heb dat ook altijd gezegd. maar dat is toch niet zo erg? Het is toch de waarheid? Je impliceert er natuurlijk wel mee dat ze er geen hout van kunnen, van dat gymen. En dat heb ik wel geleerd van mijn bloedjes, het heeft geen zin om dingen heel erg te verdraaien of te verfraaien. je bereikt daarmee dat ze tot de conclusie komen dat ze niets aan je hebben. Hm, zo doorredenerend heb je dus wel een punt.

Fiorucci
24-09-2011 om 18:31
Tirza
Nee, normaal begaafd is het dan. Overigens, er is ook nog een wereld tussen normaal begaafd en hoogbegaafd. Mijn dochter is niet hoogbegaafd, maar slimmer dan gemiddeld. Dat kan ook nog..

Maylise
24-09-2011 om 19:07
Slim
Maar wanneer ben je slim? Wanneer je hoge cijfers op school haalt? Een hoge score op een IQ test heb gehaald? Het zegt mij zo weinig. Ik werk ergens waar relatief veel mensen werken die schijnbaar heel slim zijn. Dat merk je echter niet aan de hoeveelheid vreemde, onlogische en soms ronduit stupide beslissingen die genomen worden. Ik ken mensen die op sommige gebieden briljant zijn en op andere gebieden gewoon helemaal niet. Zijn die mensen dan slimmer dan iemand die meer gemiddeld scoort op elk gebied? Ik weet het niet. Misschien wel als je een IQ test als maatstaf neemt. Echter een IQ test is ook ontworpen door mensen en als dusdanig is het ook al weer geen objectief meet instrument.
Ik had laatst een gesprek met een collega die behoorlijk gemiddeld had gescoord op een IQ test. Toch is het iemand die zeer goed doorwrochte en intelligente ideeën heeft, heel goed allerlei verbanden kan leggen en een paar echt hele goede publicaties op haar naam heeft staan. Misschien is ze volgens IQ standaard niet hoogbegaafd of zelfs niet uitzonderlijk slim maar in de praktijk lijkt dat weinig uit te maken.
In elk geval zegt het me weinig dat iemand slim 'is'. Mensen kunnen soms hele slimme dingen doen. Sommige mensen doen heel vaak hele slimme dingen maar of iemand nou slim is of niet vind ik vaak moeilijk te beoordelen.

Annet
24-09-2011 om 20:23
Wij gebruiken thuis het woord 'dom' vaak
Toen de kinderen kleuters waren, gebruikten we de vorm: lieve dommie. Dit was als kind iets doms gedaan had. Het is lastig om aan een kleuter uit te leggen dat iets doms doen wat anders is dan dom zijn.
Nu snappen ze het wel. En noem ik geregeld een actie dom of zeg ik dat ze op dat bepaalde gebied wel dom zijn. Het woord dom is hier echt geen taboe.
Overigens noem ik eigen acties ook wel eens dom en roepen mijn kinderen dat ook wel over mij (nooit als persoon, wel over een bepaalde actie).
Gelukkig wordt het woord slim ongeveer even vaak gebruikt.

dirksmama
24-09-2011 om 20:25
Goh wat doen jullie moeilijk zeg
Ik hoef niet zo politiek correct te zijn van mezelf. Dom is gewoon dom en zelfs Maxima mag dat over Willem-Alexander zeggen, dus ik zie echt het probleem niet.
En wat juffen betreft: het 'we vallen een juf niet af' hebben we met schade en schande 3 jaar geleden afgeleerd. Kinderen krijgen nu te horen van ons als er weer gedoe met dat mens is 'ach hou op, ze weet nou eenmaal niet beter'.

Massi Nissa
25-09-2011 om 13:55
Tja
Als je zoals ik dagelijks in de praktijk ziet wat het met een kind doet als het voor dom versleten wordt (en dat jaar in jaar uit ingepeperd wordt), pas je wel op je woorden. Mijn moeder zei (net als zoveel andere moeders): "Als je niets aardigs kunt bedenken, zeg je maar niets." Dat dus.
Ik zou trouwens ook niet tegen een kind zeggen dat de juf dom is, zelfs als haar foto naast 'subnormaal begaafd' in het woordenboek staat. Het is wel een mens. Je hoeft niet beledigend te worden. Ik zou voorvallen wel bespreken met mijn kind en in perspectief plaatsen -dat is iets heel anders.
Groetjes
Massi

Massi Nissa
25-09-2011 om 13:59
O ja, draadstartster
Sorry Zorgje, ik vergat helemaal op jouw posting te reageren. Je dochter is dus hoogbegaafd en heeft in sommige opzichten een lastig karakter (of vertoont lastig gedrag, ik vind karakter een heftig woord bij een kind van vier, er kan nog zoveel veranderen). Ze draait niet lekker op school en thuis is het ook aanpoten. Als dat zo lees, denk ik: ik zou in elk geval buiten school om iets bedenken om haar te helpen met haar sociale vaardigheden. Een goede kinderpsycholoog kan je heel veel tips geven en eventueel ook je dochter begeleiden.
Daarnaast zou ik met de Leo in gesprek gaan, eventueel een dagje proefdraaien misschien?
Groetjes
Massi

skik
25-09-2011 om 19:32
Woeha massi!
We hebben 'm, een alternatief, politiek correcte uitdrukking voor dom: subnormaalbegaafd! SNB is voortaan dus de tegenhanger voor HB.
skik

Massi Nissa
25-09-2011 om 20:30
Skik
Je gaat het niet geloven, maar 'subnormaal begaafd' is een gangbare uitdrukking in mijn tak van sport (onderwijs met extra zorg, ook al een vreselijke woordcombinatie trouwens). Ik heb wel, met grote dank aan cobi, de nu niet meer weg te denken term 'emotioneel incontinent' op mijn school geintroduceerd.

Geerke
25-09-2011 om 22:33
Suf
Ik kan me goed in Maylises postings vinden. Mijn collega in de kleutergroepen zei nooit dom, altijd: "suf". Zo van: "wat doe je nou suf!" of "he wat suf van mij!" Niet dom. Het is geen fijn woord. Suf heeft meteen niet zo'n lelijke en denigrerende lading. Dat was gewoon even nogal suf.
Thuis heb ik suf overgenomen, mijn kinderen zeggen het nog steeds.

Geerke
25-09-2011 om 22:34
Haha
als je mijn bericht overleest staat er zoveel suf in dat het echt suf wordt

Annet
25-09-2011 om 22:40
Goede tip geerke
Zoals jij suf gebruikt, gebruiken wij dom. Nooit over personen, wel over acties, meestal acties binnen het gezin.
Hier twee slimme kinderen dus ik vond het ook wel goed om het woord 'dom' ook te gebruiken voor hun acties. Ik wil niet dat ze per definitie het beeld krijgen dat zij altijd slim zijn en dom zijn bij anderen hoort. Mijn kinderen weten dat zij zowel dom als slim zijn.

Zorgje
27-09-2011 om 12:32
Niet te geloven.....
De IQ test bij een kleuter en uitspraken over karakter zijn inderdaad minder betrouwbaar dan bij een ouder kind. Maar aangezien de appel niet ver van de boom valt. Zowel mijn vader als mijn man zijn hoogbegaafd. Tja, helaas voor mij, ik niet, ik ben een dombo . Dit in combi met de uitslag van het IQ onderzoek geeft toch een bepaald beeld van wat dochter in huis heeft.
Niet te geloven....
Tot mijn grote verbazing zag ik gisteren dat ze sinds 2 weken een plusgroepje hebben bij dochter in de groep. Nou dacht ik dat is nou iets voor dochter. Vanmorgen vraag ik het aan de juf. Je raad het al. Haar antwoord was NEE. Waarom niet dan????? Kind is er niet aan toe, kan niet zelfstandig aan iets werken. Dat moet ze kunnen om mee te mogen doen met het plus groepje. Maar het zijn toch kinderen uit groep 1 en 2??? Ja maar die kunnen dat wel. Oooh maar thuis kan ze wel zelfstandig ergens aan werken. Misschien lukt het wel als het werk interessant voor haar is? Nee, het antwoord van de juf is een volmondig NEE. Nou, daar sta je dan als (zeur) ouder....
Donderdag en vrijdag wordt het super mooi weer. Mooi dat dochter dan lekker thuis blijft. We gaan het bos in en ik zal haar wel thuis les geven als dochter daar behoefte aan heeft. Na de herfstvakantie hoop ik dat dochter op een andere school terecht kan. Misschien wordt het wel de Leonardo. Tenminste als haar huidige juf haar niet te veel als een probleem kind bestempeld want anders komen we daar niet binnen. Deze Leonardo school neemt al kinderen vanaf groep 2 aan. Alleen er is best een strenge oriëntatiefase. Ze willen geen hoogbegaafde kinderen met problemen.
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ga zeker een kijkje nemen op het kind hb forum.
Cobi, juf denkt inderdaad dat er iets is met dochter (adhd of zo). Ze dacht ook aan een laag IQ. Maar daar kan ze nu niet meer mee komen hi,hi. Dirksmama, ik denk zeker dat dochter beschadigd kan raken door de aanpak van juf en onbegrip van de andere kinderen. Dochter is toch een vreemde eend in de bijt. De klas van dochter is groep 1 en 2 samen. Het zijn er nu dus nog geen 30 kinderen maar het gaat al snel. Vorig schooljaar waren het er uiteindelijk 33 kinderen totaal. Dit in combi met steeds invaljuffen en de chaos in zo'n groep is dan groot. Het liep toen al niet lekker met dochter en de juf. Ik zit nog te twijfelen of ik een gesprek met de schooldirecteur aanga over het niet naar plusklasje mogen. Ook zit dochter officieel nog in groep 1 omdat de juf dacht aan een laag IQ. Na gezeur van ons mocht ze groep 2 wel proberen maar op papier zit ze dus in groep 1. Je voelt het niet naar groep 3 mogen al aankomen. Moet de eventuele nieuwe school dit klakkeloos overnemen of kunnen die dochter alsnog in groep 2 plaatsen? Ha,ha, anders blijf ik met scholen in gevecht. Ik begin het zat te worden. Het is vooral mijn man die het nog wil proberen met deze school. Alleen omdat hij vindt dat je niet moet weglopen voordat je alles hebt geprobeerd. Heeft dit nog zin? Gerry D en de rest, we gaan nu naar een aantal scholen kijken en weg bij deze school, hoop ik... Het is alleen een kwestie van de juiste school vinden. Ayla fijn dat je voor dochter een school hebt met meer begrip. Ik lees veel op dit forum en herken veel van het vlinder gedrag wat je bij jouw dochter omschrijft. Dat is nu precies de reden waarom ik denk dat een kleinere groep beter is voor zulke kinderen. Heel slimme kinderen hebben wel vaker last van het teveel prikkels opnemen uit hun omgeving. Een leonardo groep heeft rond de 18 kinderen.

purk
27-09-2011 om 21:14
Kleine groepen
kleine groepen is heel fijn voor heel veel kinderen. Ook voor bijvoorbeeld mijn kind met juist een laag iq.
Zorgje is het niet een idee om een gesprek met de ib-er en de juf aan te vragen. Ook al zou jullie dochter wellicht hoogbegaafd zijn. Het is duidelijk dat er nu wel een probleem is en volgens mij kan je dat beter bespreken als je rustig met de expertise die er op school is om tafel zit. Misschien een betere plek dan in de klas (vul ik even in dat je dit in de klas hebt besproken en niet apart).
groetjes van Purk

Annet
27-09-2011 om 21:34
Purk en zorgje
Kind van Zorgje heeft ander werk nodig en de plusklas die er wel is. Juf wil dat niet regelen want kind laat niet genoeg zien. Dit is in circels draaien. Vaak doorbreekt een iq-test die circel. De kans is groot dat kind beter werkgedrag vertoont als ze naar niveau wordt uitgedaagd. Juf wil die kans niet geven. Zo is de circel weer gesloten.
Een andere plek in de klas betekent niets voor het aanbod. Zorgje heeft nu twee opties:
- andere aanpak op school forceren,bijvoorbeeld door directie en ib-er aan te spreken.
- andere school zoeken
Mijn advies is gelijktijdig beide opties te proberen.