Home » Forum » Snappet

snappet

Winnen! Handboek voor jonge moeders!

Met meer dan 100 onmisbare tips, doe hier mee!

6 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Rissie
snappet

Op onze basisschool wordt sinds een aantal jaar het programma Snappet (tablet/laptop-onderwijs) gebruikt. Zijn er hier mensen (ouders/onderwijzers) met ervaring met dit programma?

Vanaf het begin af aan wordt door onze kinderen op dit programma gemopperd, en ik had, door de verhalen ook al langere tijd mijn twijfels, maar sinds het thuisonderwijs weet ik het zeker: dit programma klopt niet!

Ze moeten doelen halen, en krijgen per vraag plus of minpunten. Helaas gaat dat zo: zoon maakt een aantal vragen achter elkaar goed, krijgt variërend 0 - 6 pluspunten gemiddeld. Vervolgens maakt hij een fout (soms een typfoutje) en heeft gelijk 27 minpunten!

Dit is maar een voorbeeldje, er zitten nog meer haken en ogen aan (bijvoorbeeld dat het heel makkelijk te hacken is, en zoon en klasgenoten dit regelmatig doen...)

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Ad Hombre
Rissie

Ik heb mijn kind destijds (5 jaar terug?) van school gehaald zodra ze Snappet invoerden, dus nee, geen ervaring.

Eerlijk gezegd verwachtte ik dat het in deze pandemie wel een voordeel zou zijn, dus dit verbaast me. Gek verhaal van die punten.

AnnaNiem
Punten

Ja, dat puntensysteem heb ik ook mijn bedenkingen bij. Zo als het ons is uitgelegd... Een opgave levert bij een goed resultaat punten op. Maar wanneer het systeem denkt dat het een makkelijke opgave voor het specieke kind is en het kind doet het toch fout dan wordt er flink wat afgetrokken en volgen er makkelijkere opgaven. Een moeilijk ingeschatte opgave levert ook flink op trouwens. Dat is om zo adaptief de juiste moeilijkheid qua opgaven en niveau te bereiken. Dat het zo werkt, is tot daar aan toe, het adaptief werken heeft ook voordelen en vragen/resultaten moeten gewogen worden, maar waarom de kinderen dat zo moeten zien...is mij een raadsel...

Het hacken herken ik niet, maar wat ik wel gevaarlijk vind, is dat bij het berekenen van sommen de uitkomst volstaat maar hoe een kind tot de uitkomst komt... niemand die dat controleert.

Ik kijk vooral naar het rapport en of het beeld daaruit passend is bij het resultaat van de cito uit het leerlingvolgsysteem en mijn eigen bevindingen over hoe ze leert.

Yaron
Snappet

Ik ben ook geen fan van Snappet en mijn dochter, groep 6, ook niet. Vooral rekenen werkt zo niet goed, sinds ze thuiswerken zit ik er vaak naast en bij moeilijkere sommen moet ze van mij een schrift pakken en de som opschrijven. Bij Snappet wordt de som fout gerekend en dan gokt ze nog een keer, maar waarom iets fout is krijgt ze daar krijgt ze geen uitleg over. Nu we het samen doen leg ik haar uit waarom iets fout is en dan doet ze het na een aantal keer wel goed. Deelsommen lukten bijna niet en na mijn uitleg met staartdelingen vindt ze het veel makkelijker. Het zelfstandig rekenen gaat nu al veel beter dan voor het thuisonderwijs. De uitleg die de juf geeft is veel beknopter dan voor haar nodig is, dit gaan we binnenkort ook bespreken met de leerkrachten.

anomarie
goed en fout

Wat ik mogelijk nog vervelender vind, is dat bij een fout antwoord een grote rode streep door het beeld komt. Vervolgens krijg je flink wat minpunten, wat de laatste 2 weken niet meer zichtbaar is, maar wel in het totaal aantal punten wordt meegenomen.
Bij een goed antwoord komt er een klein groen krulletje in beeld en krijg je een paar punten. Dit staat niet met elkaar in verhouding. Ik zou andersom kindvriendelijker vinden. Bij mijn kind heeft dit geleid tot een hele slechte werkhouding. Ze vulde maar wat in en wist het systeem goed te saboteren. Wij zijn heel hard aan de slag gegaan met deze werkhouding. Het gevolg is nu dat ze in 2 maanden tijd alle onderdelen van V scores naar I scores heeft weten op te werken. Niet omdat ik het voorzeg, maar omdat ze de opdrachten serieus maakt, zichzelf controleert en het gevoel heeft dat inzet loont. Wel merk ik dat ze enorm faalangstig is geworden. Ik ben blij met de aanpassingsmogelijkheden, het adaptieve principe. Ik word niet blij van het beoordelende karakter van het programma. Ik vraag mij af of dit nodig is.

Rissie
Herkenbaar dus

Bij ons zijn de minpunten nog steeds te zien. Omdat mijn zoon qua niveau hoog zit, zijn er soms bijna geen pluspunten meer te halen.
De minpunten zijn voor hem heel frustrerend.
Ze moeten zelf de doelen kiezen, dus hij moet steeds een doel kiezen waar nog punten te behalen zijn. Bovendien kan je vragen overslaan, dus als hij een opdracht niet zeker weet, slaat hij hem over om minpunten te voorkomen.
Hij leert er dus helemaal niets van!

Die grote rode streep is inderdaad ook heel demotiverend.
Echt een slecht systeem mijns inziens!

Dit moet je weten over mondkapjes!

Belangrijke informatie over mondkapjes: Lees het hier.