Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

10-12-2017 om 22:16

Sneeuwvrij?

Hebben jullie al kinderen die morgen geen school hebben i.v.m. de sneeuw? Hier van de school van zoon keurig bericht via Facebook, mail en op het lesrooster dat de school morgen gesloten is. Ze willen geen risico nemen op onveilige situaties. Veel kinderen en docenten komen van wat verder uit de buurt.
Dochter zit op een andere voortgezet onderwijs school, misschien 300 meter er vandaan en moet voor zover we nu zien gewoon naar school. Zij wachten morgenochtend af. Ze hoeft gelukkig niet heel ver te vinden, maar zou ze van buitenaf komen zou ik ook niet blij zijn.
Hoe is het bij jullie scholen?


Ava

Ava

10-12-2017 om 22:21

Hier

Hier nog niets gehoord. Kinderen zitten op een buurtschool maar we zijn ondertussen verhuisd (20 min verder).

In welke regio zit jij?

V@@s

V@@s

10-12-2017 om 22:23

nu al vrij is voorbarig

KNMI heeft het alleen nog maar over mogelijk code oranje. Op dit moment is er alleen code geel voorspeld. Code geel komt best vaak voor, dus echt geen reden om dicht te gaan.

Morgenochtend is vroeg genoeg om de situatie te beoordelen.

Amelie

Amelie

10-12-2017 om 22:28

1e uur

Hier alleen het eerste uur vrij, zodat ze niet heel vroeg en in het donker naar school moeten.

klimop

klimop

10-12-2017 om 22:39

Tango

"Ze hoeft gelukkig niet heel ver te vinden, maar zou ze van buitenaf komen zou ik ook niet blij zijn."

Jeetje, we hebben het alleen maar over een beetje sneeuw.... Ja, natuurlijk moet je oppassen in het verkeer, maar het leven kan toch niet volledig stoppen als het sneeuwt? Ik vind het eigenlijk te zot voor woorden dat er scholen nu al dicht blijven!

Tango

Tango

10-12-2017 om 22:43

Zuid Holland

Dus denk eigenlijk dat het best mee kan vallen. Maar ik snap op zich wel dat ze het nu al zeggen. Sommige leerlingen moeten heel vroeg op pad om op tijd te komen. Dan moeten ze morgenochtend wel heel vroeg actie ondernemen.
Maar dochter hier is boos hoor. Ze zegt dat 60 % van de scholen hier in de buurt gesloten is. Maar zij zit precies op een school die nog niet besloten heeft en tot morgenochtend wacht.

Kaori

Kaori

10-12-2017 om 23:24

ochtend zal meevallen

de ochtend zal meevallen het echte probleem wordt morgenmiddag verwacht.
Ze moeten ook weer naar huis tenslotte.
Ik vond het vandaag geen pretje om te rijden. 30-40 op de snelweg was het maximum.

Prima

Het (prima) kerstrapport is hier al binnen voor dochter. Ze heeft geen toetsen en kan toch beter thuiswerken aan de opdrachten die ze heeft. Als je hier het park uitrijdt is het al geen doen, laat staan als het morgenmiddag ook nog kouder, gladder en met nog meer neerslag wordt.

Ze mag het zelf zeggen, maar ik bel rustig voor haar op. Dinsdag zijn ze gelukkig ook thuis want dan wordt er gestaakt. Speciaal onderwijs valt onder de CAO voor het basisonderwijs.

Het lijkt in de loop van dinsdag te gaan verbeteren.

Helaas moet ik morgen toch echt wel wat boodschappen halen. Ik zoek een zo goed mogelijk moment uit in de ochtend als er even geen neerslag valt denk ik. Had ik ze toch maar zaterdag gehaald, maar toen vond ik het te slecht weer.

Anoniempje

Anoniempje

10-12-2017 om 23:34

Alleen beetje sneeuw?

Klinkt wel heel erg gemakkelijk.. We wonen wel in een land waar de treinen al problemen krijgen als er wat blaadjes op het spoort liggen En overigens is het advies voor morgen ook om thuis te werken als dat kan.

Hier in ieder geval nog geen scholen die dicht zitten. Zou het niet zo heel erg vinden, hier moet er een 50 km met de trein en die treinen waren vandaag drama. Zoals het er nu uit ziet, gaat ze morgen, maar ik zou het wel fijn vinden als ze ook weer thuis komt na schooltijd

Glad

Morgenvroeg valt er geen sneeuw maar is het glad omdat het vannacht weer gaat vriezen. Ik verwacht dat de fietspaden spekglad zullen zijn, dus ik ga brengen morgenvroeg. Morgenmiddag zou zoonlief midden in de sneeuwbui uit zijn, met flinke tegenwind. Dus die is dubbelblij met de lift. Hier is geen openbaar vervoer en ik chauffeur vrijwel nooit, dus dit is echt genieten voor hem

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2017 om 01:10

5 km

Ik moest vanaf mijn 9de elke schooldag 5 km fietsen. Met dit soort weer mocht ik met de bus. Die reed toen nog keurig elk uur, maar tegenwoordig is het een buurtbus die niet de hele dag rijdt, óf je moet aan de andere kant van het dorp op een andere bus stappen. Al met al ben je half lopend half fietsend sneller. Ik zou nu dus wel blij zijn met een afbericht van school.

40er

40er

11-12-2017 om 06:39

Zitten kijken

Zoon hoeft pas rond 9 uur weg, maar is wel 45 min aan het fietsen. Ik was dus al aan het kijken, maar nu nog niets op magister. School heeft een regionale functie en leerlingen komen van veraf. Hij moet maar kijken of het doorgaat vandaag. Zo niet heeft zijn moeder wel wat voor hem te doen

@nnemoon

@nnemoon

11-12-2017 om 08:27

Hier gewoon school

Zoon is hier gewoon naar school. Ze geven hier vanaf 12.00 code oranje af. Maar ze zitten er zo vaak naast van het KNMI dat ik die code meestal met een korrel zout neem. Ik ben wel blij dat ik vandaag zelf niet hoef te werken. Eerst een kwartier fietsen, dan een kwartier met de trein en dan weer een kwartier fietsen om op mijn werk te komen. Ze zeggen wel als je niet de straat op moet blijf thuis maar met sommige beroepen kun je gewoon niet thuiswerken. Ik werk bijvoorbeeld in een ziekenhuis.

Triva

Triva

11-12-2017 om 08:32

precies annemoon

Dus als de mensen die WEL thuis kunnen blijven ook thuis blijven dan hebben de mensen die wel moeten het een stuk makkelijker. Zo werkt dat systeem.

Verder: het knmi zit er wel eens naast maar dat komt ook door het systeem. Ze geven voorinformatie tot een x aantal uur ervoor en zo door tot 12 uur vantevoren. Die voorinformatie maakt dat je geattendeerd wordt om regelmatig te kijken of het veranderd. Zonder voorinformatie komt het helemaal rauw op je dak. Tegenwoordig gaat het ook per provincie. Wij zitten op een grens met drie provincies dus ik kijk waar ik heen moet en gebruik soms meerdere provincies voor de voorspellingen. Als ik zie dat alleen in het noorden van de noordelijkste provincie ellende is dan weet ik dat het bij mij wel meevalt aangezien ik in het zuiden woon.

Code groen = geen bijzonderheden
Bij code groen is er geen bijzonder weer waarbij kans is op gevaarlijke weersituaties.

Code geel = wees alert
Er is mogelijk kans op gevaarlijk weer. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid is minstens 60 procent.

Code oranje = wees voorbereid
Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent of meer is.

Code rood = onderneem actie
Dit is een echt weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel lokaal zijn. Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur uitgegeven voordat het weerfenomeen zich voordoet.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/kleurcodes-waarschuwingen

vlinder72

vlinder72

11-12-2017 om 08:40

Was goed te doen

Alleen van en naar het fietspad was het drama. Dus daar een stukje gelopen en daarna was het prima te fietsen. Mijn middelbare scholieren zijn op tijd weggegaan en ik heb ze gezegd om zo snel mogelijk naar de hoofdwegen te fietsen. Dus geen kruip-door-sluip-door weggetjes.

Vanmiddag zien wij het wel weer en morgen weer werken. Thuiswerken mag niet dus gewoon naar kantoor.

klimop

klimop

11-12-2017 om 08:45

@nnemoon

"Ze zeggen wel als je niet de straat op moet blijf thuis maar met sommige beroepen kun je gewoon niet thuiswerken."

Dus?

Op diverse social media waren ook al veel mensen aan het zeuren over de oproep. Want ja, het is écht zeuren. Allereerst omdat je gewoon moet lezen: ALS je de weg niet op MOET, blijf dan thuis. Duidelijk toch?

En ten tweede: iedereen, ja iedereen, snapt dat er heel veel mensen niet kunnen thuis werken of om een andere reden de weg op moeten. En als het vandaag net zo druk zou zijn als op een normale maandag, dan wordt het helemaal een ramp op de weg. Het is dus juist op dit soort dagen belangrijk dat mensen die dat KUNNEN, de keuze maken om thuis te blijven. Zo zorgen we ervoor dat de problemen niet onnodig groter worden voor de mensen die de weg wél op moeten.

Kaori

Kaori

11-12-2017 om 09:04

vlinder

dat vind ik nou zo stom 'thuis werken mag niet'. Zijn ze bang dat jullie als kleine kinderen gaan spijbelen of zo? Of is er eigenlijk te weinig geinvesteerd in de digitale infrastructuur.

Het zal bij ons in kantoor wel rustig zijn. De eerste mails dat mensen thuis werken stromen nu binnen. Contact via Skype zijn we al gewend zal nu alleen wat meer worden. Met alle flexplekken is iedereen al in bezit van een mobiele telefoon dus ook die worden gewoon opgenomen.

Anoniem

Anoniem

11-12-2017 om 10:00

Thuis gebleven

Hier is dochter in ieder geval de eerste uren maar thuis gebleven. Vanmorgen vroeg was het al drama met de treinen. Ze wil heel graag vanmiddag nog een toets maken, we zullen zien of dat gaat lukken.

vlinder72

vlinder72

11-12-2017 om 10:05

Kaori

Geen idee. Het mag niet. Onzin natuurlijk. Mijn vorige werkgever, een van de grootste in Nederland heeft het thuiswerken op de afdeling inmiddels verboden. Ik heb ook het idee dat thuiswerken weer op de weg terug is. Waar vroeger iedereen thuis mocht werken, mag het nu alleen bij hoge uitzondering.

Grlukkig kan ik op fiets naar mijn werk. Ik kom er dus wel morgen.

40er

40er

11-12-2017 om 10:23

Zoon

Heeft om 13.00 vrij ipv 16.00. hij was het nog niet helemaal met me eens dat hij er gewoon geen moest. Tja, wij werken ook gewoon.

klimop

klimop

11-12-2017 om 10:44

Vlinder (OT)

"Ik heb ook het idee dat thuiswerken weer op de weg terug is. Waar vroeger iedereen thuis mocht werken, mag het nu alleen bij hoge uitzondering."

Nou, gelukkig is dat niet zo (ben er beroepsmatig mee bezig). Maar je ziet idd wel dat sommige bedrijven weer stappen terug zetten. Heeft meestal met verkeerd beleid te maken. Dan is er bijvoorbeeld onvoldoende nagedacht over hoe je dat eigenlijk goed organiseert, dat thuiswerken. Het vraagt toch een andere manier van aansturing. Resultaatgericht ipv taakgericht bijvoorbeeld. En je moet gewoon goede afspraken maken (wat overigens wat anders is dan regels opleggen). Vaak gaat de aandacht dan te veel uit naar de hoogte van het bureau thuis en of er wel een juist lamp hangt. Terwijl de aandacht van de werkgever juist uit moet gaan naar: hoe werk je goed samen als niet meer iedereen altijd op dezelfde locatie aanwezig is? En welke randvoorwaarden horen daarbij? En wat kunnen we leren van andere bedrijven die al een stuk verder zijn?
Eigenlijk is het verbazingwekkend dat bedrijven nog 'weg komen' met een verbod op thuiswerken. Er is een grote (en nog steeds groeiende) groep mensen die echt niet meer bij een bedrijf wil werken waar blijkbaar zo weinig vertrouwen in de medewerker is.

Krisje

Krisje

11-12-2017 om 10:50

En hier

zit dochter in een naburige stad op een cluster 3 school. Ze gaat niet met de taxi, ik rij altijd zelf. Ik hoorde op school dat ik haar eerder mag halen, ik kijk het even aan en hou het weerbericht goed in de gaten.

Taxichauffeurs hadden vanochtend op school gemeld dat ze niet garanderen dat de kinderen opgehaald worden. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat, niet alle ouders hebben de beschikking over een auto (en het is een regioschool, dus ze komen ook van ver) en als de taxichauffeur niet op komt dagen wat dan?

Pennestreek

Pennestreek

11-12-2017 om 10:58

Hier beide kinderen eerder vrij

Oudste op speciaal voortgezet onderwijs, die moet 40 min fietsen. Ging vanochtend goed, was ondanks hier en daar glad goed aangekomen. Daarnet een mail dat ze eerder naar huis mogen, ik ga ervan uit dat dat ook zonder problemen lukt.
Jongste op een buurtschool, ook voortgezet onderwijs. Die mogen ook eerder naar huis. Is ook op de fiets, moet ook lukken.

Zelf moet ik een half uur met de auto. Was vanochtend goed te doen, zeker toen ik onze wijk uit was. Maar denk dat ik wel eerder naar huis ga...

Ava

Ava

11-12-2017 om 11:07

viel mee

Vannacht niet meer gesneeuwd en met het OV was het goed te doen. Terugkomen zal ook wel gaan maar ik hou het in de gaten. Ava-man blijf thuis werken zoals iedereen op de afdeling (bijna iedereen komt van ver, met de auto) en thuiswerken kan ook prima.

bieb63

bieb63

11-12-2017 om 11:24

thuis werken

Los van het feit of het wel of niet 'mag' is er ook nog wel een ander punt. Onze 'kantoormedewerkers' zouden best een keer thuis mogen werken in geval van bijv. sneeuw of kind ziek o.i.d. Alleen normaliter werkt niemand thuis, want geen echte behoefte aan met uitzondering van incidentele situaties. Dat betekent dus ook dat thuis werken niet echt gaat. Ik kan in m'n mail en dus ook beantwoorden voor zover mogelijk. Maar ik kan niet in het 'systeem' wat ik toch echt nodig heb. En dat niet iedereen zomaar thuis in het systeem kan (lees: normaliter niet thuis werkt) is heel logisch, want we werken via Internet op een systeem van een bedrijf. Daar zijn licenties voor nodig e.d. Dus ik mag wel, maar zet niet veel zoden aan de dijk.

Kaori

Kaori

11-12-2017 om 11:36

thuiswerken

dat is idd het stukje dat ik bedoelde met te weinig investeren in de ict. Wij draaien alles via netwerken en systemen bij andere bedrijven. Of ik nu hier of op locatie in Brazilie, China of aan de andere kant van de stad aanhaak dat maakt niet uit.

We kunnen ook niet zomaar in het systeem, dat kan niet met mijn prive laptop, ik moet wel die van mijn werk meenemen.

Mia9

Mia9

11-12-2017 om 11:54

Eerder uit

Kregen mail dat kinderen vandaag na het 6de uur uit zijn. (VO)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-12-2017 om 12:06

Hier ook

Jongste is om 12.10 uur uit. Het begint nu langzaam een beetje te sneeuwen.

clowntje

clowntje

11-12-2017 om 12:11

ook 13.00 uur

krijg net bericht dat de kinderen (VO) om 13.00 uur uit zijn, in plaats van half 4.

Half a twin

Half a twin

11-12-2017 om 12:13

Hier ook

Na het 5e uur. Omstreeks 13.00 is dat geloof ik. Ik had jongste al thuisgehouden, die had na de wedstrijd van zaterdag een enorm dik en blauw oog. Kon niet goed kijken, fietsen in die gladheid (er is hier in de wijk nog niet gestrooid) leek mij geen goed idee.
Oudste heeft griep dus die is ook al thuis.

HBO van zoon

zijn alle lessen afgelast, dochter is op weg naar Leuven met de trein (bijna 3 uur). Kon gisteren niet met de trein want er werd aan t spoor gewerkt en moest met de bus, dat was bijna 5 uur ,nu maar hopen dat t nu wel lukt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.