Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Snoep mee naar de overblijf?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

01-09-2009 om 09:59

Cobi, natuurlijk chargeer ik

Natuurlijk chargeer ik, mag aannemen dat de toon van m'n reactie dat wel duidelijk maakte.

Maar snoep is lang niet het enige levensmiddel dat geen voedingswaarde heeft en, als het te veel wordt gegeten, kan leiden tot overgewicht. Zolang dat HET argument is om snoep te verbieden blijf ik het onzin vinden. Gezond eten kan je alleen in perspectief van de hele maaltijd zien en niet alleen één onderdeel daar uit filteren.

Dat je vindt dat de gene bij wie je kind eet besluit of het eten opgegeten snap ik op zich wel, maar vind ik ook op het randje. Mijn kind heeft vandaag een boterham met ham en een beker limonade mee. Ik zou toch raar op staan te kijken als hij vanmiddag thuis komt met de mededeling dat hij z'n limonade niet mocht opdrinken (want idem qua voedingswaarde als snoep) en de ham van z'n boterham moest halen (want dat zou op latere leeftijd weleens tot kanker kunnen leiden).

Qua rotte tanden ben ik het overigens niet met je eens. Snoep geeft geen rottere tanden dan andere en dan vooral zure levensmiddelen. Het gaat vooral om het poetsen nadien.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 09:59

Amk

Naast mijn 5 gezonde bruine boterhammen met sla, kaas, ham, tomaat, of voor de warme maaltijd een bak met zelfgemaakt eten of een maaltijdsalade neem ik af en toe ook wel eens snoep mee. Zoals vandaag zit er een doosje krentjes in mijn tas. Krentjes kun je zo lekker tussen je tanden doen en toch doorpraten als dat moet. Ik heb bij al het praten wat ik overdag doe wel eens behoefte aan iets zoets of fris in mijn mond.

Guinevere

Guinevere

01-09-2009 om 10:16

En kauwgom?

En als ik mijn kind kauwgom met xylitol mee wil geven in het kader van het neutraliseren van zijn speeksel/mond, na het eten?

Kauwgom geeft troep op school

Ik kan mij voorstellen dat school kauwgom verbiedt om om de eenvoudige reden dat het nu eenmaal vaak voorkomt dat die kauwgom niet netjes in de prullenbak belandt, maar op de grond, meubulair, kleding etc.

Volgens mij zijn er genoeg andere snoepjes die als alternatief kunnen dienen voor kaugom met xylitol om te neutraliseren na het eten.
Zelf ben ik van mening dat een paar slokken water hetzelfde effect kan bereiken...

Groet,
mamsofie
die er een hekel aan heeft wanneer er kauwgom onder haar schoenen plakt, omdat iemand anders niet de moeite heeft genomen het netjes weg te gooien.

amk

amk

01-09-2009 om 10:52

Oi kauwgom

daar heb ik een heel erge mening over. Dat mag wat mij betreft verboden worden. Niet zo zeer omdat het schadelijk is, niet omdat het overlast geeft. Maar ik vind het zo'n naar gezicht al die herkauwers. En dan vooral als dat ook nog eens met veel gesmak en open monden gaat. YUK. We zijn toch geen koeien die hun eten anders niet verteerd krijgen.

Dat komt er hier in huis dus echt niet in.

Hillary

Hillary

01-09-2009 om 11:43

Niet poetsen

Hier boven werd gesteld:
"Qua rotte tanden ben ik het overigens niet met je eens. Snoep geeft geen rottere tanden dan andere en dan vooral zure levensmiddelen. Het gaat vooral om het poetsen nadien"
Ik wil hier wel even aan toe voegen dat je een uur na het nuttigen van zure levensmiddelen niet moet poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan poets je het weg. Heb niet de hele draad gelezen, maar moet ik dus begrijpen dat er op de overblijf ook gepoetst moet worden? Daar zou ik dus niet blij mee zijn met een kind met zeer slecht aangelegd glazuur. Wij zijn altijd heel voorzichtig geweest met het tijdstip van poetsen en het nuttigen van bepaalde voedingsmidden (vooral drinken). Nu hij grotendeels gewisseld heeft lijkt het probleem opgelost.

Guinevere

Guinevere

01-09-2009 om 11:44

Mijn vraag

Mijn vraag over kauwgom was niet of jullie het vies vinden, maar of dat dan wel door de beugel kan voor in het trommeltje....
Overigens bestáán er ook mensen die het keurig in de prullenbak gooien, en er bestaan zelfs mensen die het keurig kunnen eten. Net zo keurig als een zuurtje of een dropje.

angel3

angel3

01-09-2009 om 12:47

Snoep en (a) sociale aspect

toch vind ik de voorbeeldwerking en het (a)sociale aspect ook belangrijk. Wat zou je ervan vinden als er een buurtkindje/vriendje bij jullie voor de deur staat met een zakje snoep en hij eet dat helemaal alleen op waar jou kinderen bij zijn?
Of ook niet leuk. Elke dag gaat ie snoep aan jouw kinderen uit staan delen en heb je er zelf geen invloed meer op want kind wordt bij de buren al volgestopt.
Ik vind het echt heel vervelend, dus wat mij betreft is er een verbod op snoep op school. Is gewoon niet nodig.

ayla

ayla

01-09-2009 om 14:42

Onzin

Sorry ik vind jaloezie van andere kindjes echt geen reden om mijn kind geen snoepjes meer mee te geven, dan kun je het wel erg ver doorduwen, alleen nog normale melk want stel je voor alle andere kinderen hebben fristi, alleen een bruine boterham voor alle kinderen want er kon wel eens een kind jaloers worden op een ander kind die een witte boterham heeft. Met bepaalde dingen moeten ze leren omgaan.
Eten geregeld door school lijkt me niet handig, hoe zit het dan met kinderen die intoleranties hebben of allergieen

amk

amk

01-09-2009 om 15:25

Rekeninghouden

rekening houden met intolleranties en allergieen is helemaal niet zo moeilijk voor een school. Zo lang het maar goed aangegeven wordt door de ouders.

Waarom zou de BSO van mijn dochter dit wel kunnen en een school niet? Deze verzorgt een warme maaltijd tussen de middag en een broodmaaltijd voor de kinderen dit tussen 6 en 7 nog aanwezig zijn.

Wij hebben een uitgebreide lijst moeten invullen wat wel en niet mag voor onze dochter. Dit wordt in een bestand gezet (zal privacy technisch wel niet mogen)
En dan komen de do's en don'ts er gewoon uitrollen.

Tango

Tango

01-09-2009 om 16:53

Verbaas me erover

Dat er scholen zijn waar snoep meegenomen wordt naar de overblijf. Hebben wij dan zo'n uitzonderlijke school? De kinderen mogen hier geen koeken mee, maar eten 's morgens fruit. Verder wordt er met een continu-rooster gewerkt, dus alle kinderen eten hun boterham op school. Een extraatje in de vorm van een kaasje wordt geaccepteerd, maar snoep zeker niet. Over af en toe een chocoladebroodje of een pannenkoek wordt ook niet moeilijk gedaan Is natuurlijk ook niet gezond, maar het zou eigenlijk niet in mijn hoofd opkomen om mijn kind snoep mee te geven omdat niemand het hier op school doet. Ik ben gewoon verbaasd dat het op andere scholen zo anders is.

Tango

In jouw verhaal schuilt wat mij betreft nou net het probleem. Wat de een snoep vindt, vindt de ander heel normaal. Ik vind een chocoladebroodje nou weer helemaal niet kunnen. En ik wil liever dat mijn kind om 10 uur een koek oid eet. Fruit eet ze thuis al zo veel. En kaas is wat mij betreft prima, maar natuurlijk helemaal niet zo gezond.
Ik geef dingen mee die IK gezond vind en die in ons eetpatroon passen. Maar daar kan een ander wel anders over denken. Chips is niet ongezonder dan kaas. En een plak cake is niet ongezonder dan een chocoladebroodje. En een wit broodje jam is niet gezonder dan een paar crackers en een snoepje.
Wat mij betreft mogen ze alles hebben, met mate en met variatie.

Mijn mond valt open...

Dat er zoveel mensen zijn die snoep meegeven voor tussen de middag. Bij mij mogen ze kiezen wat er op de volkorenboterham gaat, maar daar houdt het verwenaspect wel op. En dan kan er mooi gepraat worden dat dat ook chocola is net als een mars. Maar hier zitten vezels in en er gaat ook niet zoveel chocola op de boterham als dat er in een mars zit. Ik zie het nut van dan ook nog een snoepje in de trommel echt niet in.

Ach

Mijn bezwaar over de bemoeienis wat snoep is en wat niet staat los van wat ik zelf meegeef.
Dat is namelijk bijna al tijd hetzelfde. Een bruinbroodje met pindakaas, een stukje kaas en een handje druiven of tomaatjes. Daar overleeft mijn 9 jarige met gemak op. Meestal komt de helft ook nog terug. En ze is nog gezond ook.
Maar als een ander gezin een wit broodje chocopasta of een brioche mee wil geven en een zakje chips ipv vette kaas is dat net zo goed gezond. Het aantal vezels in bruinbrood schijnt sowieso nogal overschat te worden.

LouiseB

LouiseB

01-09-2009 om 23:00 Topicstarter

Amk

Die BSO die de warme maaltijd verzorgt, is dat in Nederland? Dat lijkt me wel helemaal geweldig!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2009 om 02:07

Angel3

Wat zou je ervan vinden als er een buurtkindje/vriendje bij jullie voor de deur staat met een zakje snoep en hij eet dat helemaal alleen op waar jou kinderen bij zijn? ===
Het grappige is dat mijn dochters zich daar helemaal niet druk om maakten en ik wel. Mijn kinderen mochten nooit alleen snoepen. Als mijn kinderen een ijsje kregen mochten ze daar andere kinderen niet de ogen mee uitsteken dus moesten ze óf het ijsje opeten voor ze hun vriendin zouden zien óf een ijsje uitdelen, maar ze vonden het zelf niet erg als hun vriendin met een ijsje bij ons kwam. Ik deed daar maar ingewikkeld over...

yelle

yelle

02-09-2009 om 07:56

Géén snoep...

Op onze school wordt snoep gewoon verboden!
Kinderen hebben dit niet nodig.Een koek,stuk fruit en hun boterhammen,daar kunnen ze de dag best mee rond komen.Het gaat ook niet op dat het ene kind wél snoept en het andere er moet op toezien.Daarom...iedereen gelijk voor de wet.Ouders worden hiervan ook op de hoogte gebracht tijdens een info-avond voor de school weer van start gaat.
Tijdens de overblijf ook geen snoep.
Je hebt natuurlijk altijd ouders die regels aan hun laars lappen,maar geen snoep is geen snoep en kinderen die het wél meebrengen,nemen dit dan ook netjes weer mee naar huis.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-09-2009 om 08:38

Drukte

Wat ik nog het meest verbazend vind is hoe druk mensen hier zich allemaal maken over wat er gegeten dient te worden (en wat niet) bij de overblijf. Mijn kinderen mogen gerust wit brood met chocopasta, dat is toch echt niet de as van het kwaad. Bruin brood met kaas mag ook (hoewel dat erg vet is natuurlijk , krentenbrood, ontbijtkoek, allemaal best. Ze eten ook koekjes en chocola (ander snoep hebben we nooit in huis eigenlijk), en vanaf dat ze zelf brood smeren mogen ze dat ook best in hun lunchpakket stoppen. Alles met mate uiteraard. Ze doen het er goed op. Loslaten en een leven zoeken is mijn devies.

Yta

Yes, eindelijk een relaxte geestverwant. Je haalt me de woorden uit de mond.

Bastet

Bastet

02-09-2009 om 10:56

Yta

He-le-maal mee eens! Ik ga maar eens een boterham smeren met pasta....
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2009 om 16:42

Ik neem zelf regelmatig

Een mandarijntje bij de koffie om 10 uur. Of een handje druiven. Heerlijk hoor. Wat een geneuzel. Ouders beslissen wat kinderen eten, klaar. Ik heb zonder verblikken of verblozen al trommeltjes gevuld met chips voorbij zien komen en boterhammen met groen spul wat volgens mij giftig was. Althans, het stonk verschrikkelijk en de tranen sprongen in je ogen als je er van proefde.

Tirza (overblijfmevrouw)

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2009 om 16:43

Yelle

Waarom is een koek geen snoep? Denk je echt dat een koek minder schadelijk is dan een snoepje?

Tirza

Mijn dochter

neemt altijd 3 bruine boterhammen met gezond mee naar school en een beker dubbelfriss of ijsthee (lauwe melk, er is geen koelkast) vind ze niet lekker.
Daarnaast krijgt ze de ene keer een stukje fruit mee en soms een klein snoepje. Ik vind dat ik zelf mag bepalen wat ik mijn kind aan eten mee geef. Van 1 klein snoepje tussen de middag zal ze echt geen kilo´s aankomen (weegt overigens maar 28 kili bij een lengte van 1.45).
Dat er teveel te zware kinderen zijn in Nederland, komt echt niet van een snoepje in een broodtrommeltje tussen de middag.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 00:03

Yta

Jij durft het... je durft gewoon toe te geven dat jouw kinderen witbrood mogen!) Okee, nu 'durf' ik ook te zeggen dat mijn jongste groot is geworden op boterhammen met zoetigheid en de oudste ook grotendeels. Ik dacht ´ik heb al gezegd dat ze van mij een snoepje na het eten mogen, laat ik nou niet óók nog eens zeggen dat ik de énige in dit huis ben die bruinbrood eet', bruinbrood met héle zaden, mmmmm. Ze weten niet wat ze missen (vind ik). Inmiddels wil mijn jongste héle oude brokkelkaas op brood, terwijl ik ben blijven steken bij jong belegen. Het kan verkeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 00:06

J@ost

Joost, een snoepje bij de lunch heeft als enige nut dat het leuk en lekker is als je ervan houdt. Moet alles nuttig zijn?

sierlo

sierlo

03-09-2009 om 09:17

Uitsluitend zoet

Mijn kinderen krijgen uitsluitend zoet (hagelslag, pasta, jam en pindakaas) mee naar school. Thuis hebben ze een voorkeur voor vleeswaren, kaas en vis.
Om de simpele reden dat de boterhammen de hele dag in een bak liggen, geen koeling en een bloedhete school. Mij lijkt zoet dan gezonder dan bedervelijke dingen op een broodje. Ze hebben continurooster dus ze eten 4 keer per week op school. Ze hebben zelf een voorkeur voor water ontwikkeld om dezelfde reden, sap en melk is gewoon niet lekker op kamer temperatuur dus nemen ze een leeg flesje/beker mee om te vullen met koud water.
Pauze hapjes bestaan uit sap (is dan nog wel redelijk koel) en een evergreen , ontbijkoek of fruit, net waar ze zin in hebben.
De kleur van het brood is wit, omdat ze zoet niet lekker vinden op bruin, en thuis dus vaak bruin of wasa knackers. Het is werkelijk nog nooit bij me op gekomen snoep mee te geven maar dat komt denk ik doordat het niet van die snoepers zijn, we hebben het vrijwel nooit in huis.
En ik denk ook niet dat je obesitas ontwikkeld door een snoepje op school, wel als je er elke dag een hele zak bij doet en de lunch bestaat uit een XXL zak chips, maar ik geloof niet dat er een school/tso is die dat accepteerd.

Re: uitsluitend zoet

Zo denk ik er dus ook over. Met warm weer een zweterige boterham met kaas/vlees is geen genoegen.
Daarbij zijn zoete waren voor op het brood niet zo slecht als lang gedacht werd en vaak beter dan hartige waren (vet, bederf).

Ik lever geen commentaar op ouders die hun kinderen met bruine boterhammen met kaas en bekers melk naar school sturen, maar als mijn kinderen pasta of pindakaas (nu met keurmerk bewuste keuze/gezond) naar school stuur, wil ik daar geen kritiek op.
Snoepjes geef ik ze overigens niet/zelden mee naar school. Ze snoepen thuis ook niet veel.

Traktaties worden aan het einde van de schooldag uitgedeeld en gaan mee naar huis.
School geeft overigens al tijden aan dat er niet op snoep getrakteerd mag worden, maar toch zijn er ouders die zich daar niet aan houden. (De kinderen mogen dan toch uitdelen)

Anita

Anita

03-09-2009 om 21:11

Ik ben antisnoep op school maar heb me aangepast

Bij ons mag je snoep meegeven voor de overblijf. Dit tot mijn verbazing want in de schoolgids stond vermeld dat het niet mocht. Dus eerst heb ik volgehouden om het niet te doen. Toen hoorde ik van dochter dat ze toch wel snoep kreeg van de andere kinderen omdat ze het zo zielig voor haar vonden. Grrr wat was ik boos. Uiteindelijk, na jaren vechten tegen het snoeptereur heb ik me maar aangepast en krijgt ze ook een keer per week snoep mee. Dit omdat ik het anders niet eerlijk vind dat de anderen wel snoep krijgen. Soms krijg ik wel te horen waarom Pietje wel een mars als lunch krijgt en zij een boterham. Pietje krijgt chocomelk en zij krijgt melk. Bedankt Campina... Inmiddels snapt ze dat melk en brood beter voor haar is. Dan zeg ik altijd dat zij naschooltijd als het 3 uur is ook snoep krijgt. En dat een boterham gezonder is. Mijn dochter is nu zo op de hoogte van wat slecht voor je tanden is dat ze een keertje tegen een moeder zei dat limonade in de fles, slecht voor haar baby's tanden is (ze was toen 5 jaar). Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze dat niet meer mag zeggen tegen anderen. Maar ik moest er wel om lachen.

yelle

yelle

04-09-2009 om 08:24

Koek...snoep?

Hangt er toch wel een beetje vanaf welk soort van koek dat je meegeeft he.
Koeken ondergedompeld in de chocola,dan nog eens versiert met smarties enz...dàt valt onder snoep.Een gewoon droog koekje of wafel is toch wel wat anders.
Het is echt wel nodig dat er op de scholen dringend wat wordt gedaan aan het overbod van thuis uit,aan snoep hoor.Kinderen met repen chocola,zakjes caramel,chips enz...gaat wel wat ver.
Hier is het zo dat er zelfs tijdens de verjaardagen geen aparte zakjes snoep meer worden uitgedeeld.Gezamelijk een klasfeestje met een drankje en koekje-wafel-cake is meer dan voldoende.Vaak gaven ouders taarten mee waarvan je achterover viel.Hoe meer slagroom,hoe beter!

Nog even over koek en snoep

even los van wel of niet snoepen op de overblijf: sommige koekjes hebben een verbazend gezond imago, maar zijn niet best voor de tanden (want suiker, en plakken aan het gebit) en ook niet voor de lijn. Dus dat 'droge koekje'dat Yelle noemt kon wel eens meer calorieën bevatten dan je zou denken. In veel koek zit nogal wat vet verstopt. Snoep is ook slecht voor de tanden, maar niet per se erger dan koek, en met de calorieën valt het vaak reuze mee, zolang je maar niet heel veel neemt en de chocola laat staan.

Kortom: beter dropjes dan liga, eigenlijk, vziw

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.