Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Snoep mee naar de overblijf?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
LouiseB

LouiseB

04-09-2009 om 16:38 Topicstarter

En als er nou geen regels zijn?

Sierlo: En ik denk ook niet dat je obesitas ontwikkeld door een snoepje op school, wel als je er elke dag een hele zak bij doet en de lunch bestaat uit een XXL zak chips, maar ik geloof niet dat er een school/tso is die dat accepteerd.

Hier is het probleem dat er geen enkele regel is, en dat er in sommige gevallen inderdaad hele zakjes worden meegegeven. Voor een kleuter staat een klein haribo zakje gelijk aan een hele zak snoep voor grotere kinderen is mijn mening. Mijn kind blijft niet 1 keertje over maar 4 keer, en gaat 3 dagen naar de BSO, waar hij soms ook wat lekkers krijgt (maar meestal een cracker). Dat laatste vind ik prima, thuis krijgen ze ook wat uit schooltijd. Maar als we tijdens de lunch het ook al normaal gaan vinden dan is het dubbelop. Ik zie ook wel wat in duidelijkheid, gewoon verbieden en mee naar huis geven als het toch mee komt. Het is tenslotte niet nodig om de dag mee door te komen. En waar ligt dan de grens? Als je zegt 1 snoepje moet toch kunnen? Dan is een dikke mars in plaats van een boterham ook 1 snoepje. Voor je het weet vervangt het de boterham. En terwijl ook de dubbele of driedubbele voorverpakte "school"koeken die ze bij het 10 uurtje naar binnen werken al normaal worden zie ik het loze calorieverbruik alleen maar stijgen. Want waar houdt het op? Ik ben ervan overtuigd dat overgewicht ontstaat door te veel tussendoortjes die het patroon van drie maaltijden dreigt te vervangen. En dan heb ik het niet over zoet op de boterham, de regel dat hartig gezonder is is inmiddels wel achterhaald, hetzelfde over de witte boterham. Maar dat is tenminste nog een boterham!
Ik merk uit deze discussie wel dat het niet makkelijk zal zijn een bestaande situatie te veranderen. Zal eens zien wat de discussie hier gaat brengen.

Balletmama76

Balletmama76

04-09-2009 om 19:10

Bij ons...

...eten ze 2x per week bij de overblijf toasties. Brood en kaas moeten wel van thuis meegebracht worden.

Maar kaas wordt als gezond beschouwt i.v.m. het calcium erin - begelijkbaar zijn de opvattingen echt op elke school anders.

Ik bemoei me ook niet mee, wat andere ouders meegeven, er zullen altijd andere mensen zijn, die iets hebben, wat dochterlief niet heeft, dat is iets waar zij mee moet leren omgaan. Dus als zij jaloers is omdat Pietje wel een snoepje meemag en zij niet...jammer dan. Misschien heeft zij wel later een mooiere auto als Pietje, dan gaat zij toch ook niet zo'n auto voor hem kopen, omdat het anders zielig is?

Verder verwacht ik ook van andere ouders, dat ze niet zitten te piekeren over wat mijn dochter meeneemt - ik leef de regels van school naa, zij heeft elke dag fruit of komkommer of tomatjes. En witbrood met gezond iets.

LouiseB

LouiseB

04-09-2009 om 21:55 Topicstarter

Dat is ook zo izar

Zo stel ik me meestal ook op. We hebben ook geen Wii bijvoorbeeld (nog niet tenminste). Snoep op de overblijf is ook geen punt voor mijn oudste, hij weet gewoon dat hij dan geen snoep krijgt, maar op een ander moment (en met mate). Ik maak me gewoon zorgen om de jongste, deze is nogal vasthoudend in dat soort dingen. Uiteindelijk komt dat ook wel goed. Ik moet wel de neiging onderdrukken om tegen sommige ouders te zeggen, "doe dat nou niet", maar dan specifiek in het geval van kleuters die al traag eten, en door het snoep helemaal niks meer naar binnen werken. Een snoepje in de trommel bij groep 8 is al weer van een hele andere orde. Maar je hebt gelijk, ik hou erover op en zal me vooral op mijn eigen kinderen concentreren
Het enige dat ik op school wil voorstellen is het niet delen, en de traktaties graag aan het eind van de dag mee naar huis.

bibi63

bibi63

05-09-2009 om 15:18

Punt is

dat een enkel snoepje in de overblijftrommel natuurlijk helemaal niet erg is en je er ook echt geen obesitas van krijgt, maar niet alle kinderen krijgen een snoepje mee en dat is dan weer sneu voor hen (soms). Vraag blijft natuurlijk dat wanneer het ene kind een witte boterham met fruchtenhagel krijgt en de andere een donkerbruine boterham met kaas, of dat ook niet sneu is. Ik denk dat de TSO daar ook geen beleid over kan voeren. Maar wel over wel of geen snoep. Mijn mening is dat de TSO best een regel kan hanteren, maar daarbinnen is het nu eenmaal zoals het is. Dus de regel: geen snoep, geen chips en geen frisdrank. Maar wel brood, en fruit. Welk brood en welk beleg moeten ouders maar zelf uitzoeken. En welk drinken (behalve frisdrank en energiedrankjes) moeten ouders ook maar zelf uitzoeken. Lijkt me de meest praktische en haalbare coplossing. Verder vind ik dat als er een pannenkoek over is gebleven van de vorige avond, dat die ook best meegegeven mag worden. Dat is maar een keer. Klaar. Dan rest natuurlijk nog het probleem koekjes: wat is koek, wat is 'minder' koek (sprits versus sultana ofzo). Ach, volgens mij wordt er zelden spritsen meegegeven en sultana's horen ook bij het tienuurtjes, dus laat gaan.
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

05-09-2009 om 15:28

En nog wat

Om dit soort gedoe tegen te gaan, kun je ook als TSO organiseren, dat zij zelf voor brood, beleg en drinken zorgen. Dan kan je nog gesteggel krijgen: mijn kind lust alleen maar die worst en niet wat jullie aanbieden. Jammer dan, dan pakt het kind maar de hagelslag. Heb je problemen? Dan blijft je kind maar niet over. Ik begrijp best dat je in principe zelf wilt bepalen wat je kind luncht, maar als je het overdraagt aan de TSO, dan zul je je aan regels moeten houden, anders is het niet werkbaar. Ik denk dat een TSO best in staat is om een gevarieerde en enigszinde gezonde broodmaaltijd te organiseren (wit, bruin, (smeer)kaas, ham, worst en vruchtenhagel, appelstroop, appelsap, melk, paar bananen en appels, klaar). Als je kind bij een ander kind gaat lunchen dan gelden daar ook de regels en is daar het aanbod wat er is en meer of minder niet. Ben je niet blij als je kind bij een ander een croissant krijgt, jammer dan, thuis laten eten. Ik vind het echt een vreselijk gezeur.
Bibi

Jesse_1

Jesse_1

05-09-2009 om 15:59

? bibi

"Ik vind het echt een vreselijk gezeur." Wat vind je nu gezeur?
Door de TSO de lunch te laten organiseren krijg je volgens mij alleen maar méér gesteggel omdat je als ouder géén invloed meer hebt op de lunch.
Als ik als ouder wil of moet werken, heb ik vrijwel geen andere keus dan mijn kind naar de overblijf te sturen (bij een continuerooster is de keus er helemaal niet), als ik mijn kind bij een ander laat lunchen is dat (iha) wèl een keuze. Dus om te stellen dat ik mijn kind dan maar niet naar de TSO moet sturen vind ik kolder.
Maar gelukkig regelt bij ons de TSO de lunch niet zelf, dus ik heb geen probleem .
Jesse (die snoepjes na de lunch gewoon niet nodig vindt, maar ontbijtkoek wel oké en dat vinden anderen dan weer niet nodig).

Bastet

Bastet

05-09-2009 om 17:22

Dat lukt je niet

Dat gaat niet lukken,een lunch organiseren voor 100 kinderen,en rekening houden met de nodige dieten?Dan moeten er extra overblijfkrachten komen,en dat is nu,zonder lunch regelen,al een schaars goed.
Bastet

Maylise

Maylise

05-09-2009 om 22:03

Kan wel

Hier in de stad is een school (waar mijn kinderen overigens niet op zitten) die inderdaad zelf de lunch organiseert. De school organiseert hier dus zelf de lunch. Het gaat om een simpele broodmaaltijd. Niks warms of zo. Er zijn verschillende soorten brood (wit/bruin) verschillende soorten beleg (zoet/hartig) en daarnaast krijgen ze drinken (melk/water/limonade/thee).

Daarnaast krijgen ze 2x per week soep erbij en maken ze af en toe ook tosti's. Omdat het te veel werk is om voor alle kinderen in 1x tosti's te maken doen ze dat per klas. Ze hebben een paar tosti ijzers en die rouleren tussen de klassen waardoor elke klas/groep 1x in de twee weken geloof ik aan de beurt is voor tosti's.

Ik weet niet of ze ook fruit of koekjes krijgen. Een vriendin heeft haar kinderen daar op school zitten en is er erg te spreken over. Het lijkt mij ook wel wat hoewel ik het ook niet zoveel gedoe vind om elke dag een broodje mee te geven.

Ik denk dat rekening houden met dieet en allergie wel meevalt. Ze hebben verschillende dingen dus er is altijd wel iets wat een kind mag. Alleen misschien in geval van bijvoorbeeld gluten intolerantie zou het lastig worden. Ik weet niet hoe die school daar mee omgaat.

De ouders betalen hier uiteraard wel wat meer aan de overblijf maar daar staat tegenover dat je er zelf geen werk en kosten meer aan hebt.

Maylise

amk

amk

05-09-2009 om 22:10

Louise (en ook bastet)

Ja het is in Nederland die BSO van mij.
Die dus voor alle kinderen de lunch regelt. Bij
1 school verzorgen zij de broodmaaltijd, inclusief rekening houden met alle allergieen en geloven. Deze maaltijd bestaat zelfs uit een warm hapje (kan soep zijn of iets anders) en een broodmaaltijd. Zij doen dit op de school omdat de afstand tot de BSO locatie te groot is om in de pauze heen en weer te rijden met de kinderen.

En bij de scholen waar de kinderen wel opgehaald worden bestaat deze uit een 3-gangen WARME maaltijd. Voor de kinderen die tussen 6 en 7 aanwezig zijn (en ook bij de vso van 7 tot 8:30) wordt een broodmaaltijd aangeboden.
Als ouders krijg je aan het begin van het kwartaal de menulijst mee.

En dan zijn er ook nog vakkrachten voor de huiswerkbegeleiding, beweging en cultuur. Bestaat er de mogelijkheid om de woensdag zwemles of hockey/voetbaltraining bij de gewone club te volgen zodat je als ouders de zaterdag wedstrijd of les doet. De kinderen worden dan weggebracht en gehaald.
De begeleiders zijn allemaal HBO+ opgeleid.

En toch betaal ik er minder als 6.10 per uur voor, en valt de lunch onder het bedrag van de NSO.

Zij hebben heel erg moeten knokken voor de vergunning omdat ze perse volgens het zweedse model opvang willen aanbieden. Dus de kinderen moeten ook kunnen zien hoe het eten bereidt wordt, en dat mag volgens de HACCP regels niet. Toch is dat gelukt. En dat dit gewenst is is te merken, de wachtlijst is gemiddeld 2 tot 3 jaar.

Bastet

Bastet

06-09-2009 om 08:41

Bso

Ja,kijk,als je inderdaad de bso als instantie daarvoor inschakeld,dan kan het wel natuurlijk.Je besteed het dus uit.Hier regelt school de overblijf zelf.En ze zijn al blij als er genoeg overblijfkrachten zijn,voor gemiddeld 80 kinderen per dag,vandaar.En aangezien de er hier zelfs een klasje is wat les moet krijgen in de lerarenkamer wegens ruimtegebrek,zie ik niet hoe ze hier bij ons de ruimte voor moeten hebben.
Groetjes,bastet

amk

amk

06-09-2009 om 10:29

Lokaal

bij de school waar het op school geregeld wordt, wordt de lunch in het lokaal geserveerd.
Niet alle kinderen van de school gaan overigens naar deze bso organisatie. Mijn dochter blijft ook 1 dag gewoon op school omdat ze die dag niet naar de bso gaat. Dan wordt er gegeten in de eigen klas. En ook hier wordt gebruik gemaakt van vrijwilligers. Maar dan niet uit een poule ouders, maar een poule oudere dames die het leuk vinden om met kinderen te werken.

Bastet

Bastet

06-09-2009 om 11:54

Dames

Er is hier al een chronisch tekort aan overblijfmensen,dus mensen extra vd lunch zul je zeker niet vinden.....
We hebben hier al een klas die toch echt het lokaal uitmoet,omdat ze in de lerarenkamer les krijgen,een klas in een erg klein lokaaltje,en een klas in een naastgelegen schoolgebouw,dus nee,ik zie dat hier niet gebeuren.....
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.