Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kelly

Kelly

13-03-2019 om 20:04

Speciaal basisonderwijs logistiek

Sinds de geboorte van mijn oudste zoon had ik al het gevoel er is iets met hem maar ik kon mijn vinger er niet op leggen. Door vele werd dit weggewuifd. Nee hij is gewoon ondernemend en nee hij is nog jong.
2 jaar geleden zei de juf dat we toch onderzoek moesten laten doen en ik was opgelucht.
ADHD, moeilijk lerend en een disharmonische intelegentie profiel.

Na 2 jaar is het hoogste woord eruit, het zou beter zijn als hij naar speciaal basisonderwijs gaat. Tuurlijk vind ik het moeilijk, je hebt ten slofte een ander beeld voor ogen. Maar hee ik ben geen moeder geworden voor het ideale beeld, mijn zoon mag er wezen en is hoe hij is en dat is meer dan goed genoeg.

Maar ik heb 2 kinderen en logistiek is het allemaal niet zo makkelijk. Ik werk op een VVE peuterspeelzaal en werk van 8.15 tot 14.30. En de ochtend is dus een probleem, de school is maar 20 min rijden maar in de ochtend ben je zeker 35 min onderweg daarnaast is de enige voorschoolseopvang ook op 20 min rijden en smorgens 35 min. Dan moet ik nog terug want mijn werk is om de hoek. Dat houdt dus in dat ik smorgens een uur onderweg ben op mijn oudste te brengen en dan moet de jongste nog naar de gastouder wat dus inhoud dat ik om half 7 moet gaan rijden om op tijd de kinderen op de plek te krijgen en op tijd om me werk te zijn.

Maar dat is nog niet eens het grootste struikelblok hoe over 2 jaar als de jongste ook naar school gaat ik kan moeilijk op 2 plekken tegelijk zijn.

Wie kent dit probleem en heeft een oplossing of een idee, alles is welkom.

PS man lief heeft een eigen bedrijf en is niet in staat om de kinderen te brengen of op te halen.
En op leerlingen vervoer heb ik geen recht.

Fransien

Fransien

13-03-2019 om 20:09

Buurmeisje?

Is er een buurmeisje wat je in ieder geval een paar keer per week een van de kinderen weg kan brengen?

Kelly

Kelly

13-03-2019 om 20:20

Helaas

Nee helaas, en ook geen familie in de buurt

Flavia

Flavia

13-03-2019 om 21:12

Dan toch je man

Dan zal toch je man ook bij moeten gaan springen. Het zijn ook zijn kinderen en jouw werk is net zo belangrijk als dat van hem.

Anders kan je net zo goed alleenstaande ouder zijn en dat ben je niet.

Oppas aan huis

Zoek een oppas aan huis, de vriendin van je buurvrouw de moeder van je vriendin... Kortom roep tegen zoveel mogelijk buren/kennissen /familie dat je iemand zoekt, via via kan je vast wel iemand vinden.

Diegene betaal je uiteraard wel!

aardbei

aardbei

13-03-2019 om 21:24

eigen bedrijf

"man lief heeft een eigen bedrijf en is niet in staat om de kinderen te brengen of op te halen."

Als je een eigen bedrijf hebt, kun je je eigen beslissingen nemen. Jij bent in loondienst en afhankelijk van de werkgever. Hij is zijn eigen baas. Waarom vindt hij dat hij niet kan bijspringen? Kan het écht niet - of denkt hij dat hij als baas altijd aanwezig moet zijn en kan hij gewoon niet loslaten?

cees

cees

13-03-2019 om 21:24

leeftijd

Hoe oud is je kind dan? Vanaf een jaar of 8-9 kunnen de meeste kinderen prima leren met het OV te reizen.

Benthe

Benthe

13-03-2019 om 21:30

Kan

je jongste straks niet meer naar de gastouder voor school, of naar voorschoolse opvang?

Bo

Bo

13-03-2019 om 21:43

iemand uit de buurt

Vraag eens op de SBO school of er niet meer kinderen uit jouw buurt naar die school gaan. Wellicht kunnen jullie carpoolen en elkaar helpen.

Bo

Bo

13-03-2019 om 21:46

leerlingvervoer

Waarom heb je daar geen recht op? Ik neem aan dat je op meer dan 6km van school woont als je 20 min moet rijden. Of gelden in jouw gemeente andere regels?

Bo

Bo

13-03-2019 om 21:48

eigen bedrijf

Als je man een eigen bedrijf heeft maar niet zijn eigen uren kan indelen, is hij vast timmerman of hovenier of zoiets. Die moeten om onduidelijke redenen altijd heel vroeg beginnen. Zij kunnen ook best van 8.30-17 werken. Maak je man duidelijk dat hij 1 of 2 keer per week deze taak op zich moet nemen, of laat hem het probleem voor zijn dagen oplossen.

Triva

Triva

13-03-2019 om 22:06

Bo

Dat soort bedrijven wil om 'onduidelijke' redenen geen kostbare tijd verdoen in de file twee keer per dag...

Bo

Bo

13-03-2019 om 22:10

Triva

Mijn zwager heeft ook zo'n bedrijf dus ik ken het goed hoor, maar ze zijn wel om half 5 klaar. En tja, als moeder zich anders in honderd bochten moet wringen dan begint vader gewoon een uurtje later. Soms is het niet anders. Ik zie niet in waarom zo iemand geen kantoortijden kan aanhouden als dat praktischer is voor de rest van het gezin.

"Omdat we het altijd zo doen", is geen reden...

Leerlingenvervoer

https://vng.nl/onderwerpenindex/onderwijs/leerlingenvervoer/vraag-en-antwoord#t904n42281

Soms moet je even doorzoeken en vragen voor je krijgt waar je toch recht op hebt namelijk leerlingenvervoer. Zoek de regelgeving goed uit, volgens mij is het boven de 6 km of zoiets en met 20 minuten autorijden lijkt me dat al aan de orde.

En verder kun je ook het SBO om advies vragen, ze hebben vaker met het bijltje gehakt.

Daarna kun je kijken of je oppas kunt regelen, iemand die je andere kind naar school brengt, of dat je particulier, zelf betaald vervoer kunt regelen.

Inderdaad, als je man niet die flexibiliteit op kan brengen. Waarom het toch altijd vrouwen moeten zijn die zich in bochten wringen.

Ook de beoogde school waar je jongste naartoe gaat kun je vragen of daar een ouder is, uit jou buurt, die jou kind mee naar school kan nemen tegen betaling.

Kelly

Kelly

14-03-2019 om 17:59

Bedankt voor alle reactie's

Cees: mijn zoon wordt per mei pas 6 dus ov is helaas nog geen optie.

Benthe: Ja daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht, vind het alleen zo naar dat ik steeds moet kiezen wie ik na school ga brengen of de een wel naar school brengen en de ander niet.

Wil: Dank ik ga er even naar kijken. De gemeente zegt hier dat je pas recht heb op leerlingenvervoer als het kind door zijn beperking niet met een begeleider met het ov kan en dat is bij mijn zoontje niet. Daarnaast heb je geen keus en moet je hem 5 dagen laten ophalen en dat wil ik ook weer niet omdat ik graag betrokken ben bij school.

Bo: Ja als hij daar eenmaal zit zal ik inderdaad vast wel ouders leren kennen, maar ik ben altijd zelfstandig geweest en vind dat wel lastig.

Mijn man heeft overigens door gezondheid redenen van mijn schoonvader het bedrijf veel eerder moeten overnemen dan gepland en is dus pas 2 jaar directeur van dit bedrijf. Wat inhoud dat alle zijlen bijgezet moeten worden.

Kelly.

Met het ov betekent dat je kind én de begeleider een gratis bus abonnement krijgen. Contact met school hoeft natuurlijk niet dagelijks, daar is ook helemaal geen tijd voor. Vaak komt er een schriftje wat mee naar huis gaat met wat persoonlijke opmerkingen.
En je kan af en toe in de middag zelf de rit naar school maken om je zoon op te halen.
Je man kan niet, voor jou is het eigenlijk onhaalbaar iedere dag brengen en halen, maar je zal toch een oplossing moeten bedenken. Overleg op de nieuwe school, is er informatie voor nieuwe leerlingen, schoolwebsite, je zal de eerste ouder niet zijn met logistieke vragen.

Triva

Triva

15-03-2019 om 03:02

Kelly

Huur een student in met ovchipkaart om hem naar school te brengen met het ov. Als je dochter naar school gaat in de buurt kun je vast wel iemand vinden waar je haar voor schooltijd kunt brengen die ook een kind op die school heeft. Je dochter weet niet anders.

Isa

Isa

16-03-2019 om 22:13

Ik zou

Denken aan kijken of je dochter door iemand anders naar de gastouder of school kan worden gebracht. Want de school zal wel dichtbij zijn, toch? Er is vast wel iemand in de buurt die de kinderen naar dezelfde school brengt.

Mijntje

Mijntje

17-03-2019 om 09:46

puzzel

Dat is een hele puzzel, herkenbaar voor mij toen ik met onze bakfiets de kinderen naar twee uithoeken van de stad moest brengen.
Ik heb een tijd mijn ene zoon iets vroeger mogen brengen en de school van mijn andere zoon wist dat hij soms wat te laat kon komen.
Dus praat erover op beide scholen.
Informeer ook of er kinderen in de klas van je oudste bij jou in de buurt wonen, zodat je kan afwisselen. Er zullen meer ouders zijn die dit probleem hebben.
Of zoek tzt een school voor je jongste in de buurt van de oudste, of in de buurt van je werk, dichtbij huis (is sowieso wel aan te bevelen)
Voor nu kan je ook een gastouder zoeken in de buurt van je huis.

Mijntje

Mijntje

17-03-2019 om 10:00

eigen bedrijf

Een eigen bedrijf hebben betekent niet automatisch eigen beslissingen nemen. Mijn man is zzp-er en zijn werkgevers nemen hem niet aan als hij pas om 10 uur kan beginnen of als hij geen 40 uur kan werken. Geen werk is geen inkomsten. Zijn werk isook vaak ver weg Dus zo eenvoudig ligt het niet. En ja, dan voel je je net een alleenstaande moeder met dit soort logistieke problemen.
Het is niet fijn te moeten kiezen tussen twee kinderen, zo voelt dat dan een beetje. Maar je kan voor je jongste makkelijker een oppas/buurvrouw/andere ouder inschakelen om haar op tijd op school/gastouder te krijgen.
Gelukkig is het in de middag niet zo'n probleem!

Met een bakfiets gaat misschien sneller ivm ochtenddrukte?

Dees

Dees

17-03-2019 om 11:08

Voorschoolse opvang

Je zou je oudste naar de voorschoolse opvang kunnen brengen. Dat begint vaak al om 7 uur of 7:30 uur dan heb je ook nagenoeg geen last van eventuele file.

Anders zou je man zijn steentje in de opvoeding van jullie kind moeten bijdragen.

Leerlingenvervoer

Ik wil even inhaken op het probleem van leerlingenvervoer. Je zoon heeft sowieso recht op een vorm van leerlingenvervoer. Wel is het zo dat steeds meer gemeenten voor de meest goedkope oplossing willen kiezen namelijk, openbaar vervoer met al dan nIet begeleider. Echter als je als ouder kunt hard maken dat dit voor jouw kind niet de meest geschikte vorm van vervoer is, dan zullen ze toch vervoer via een schoolbusje moeten regelen. Zaak is nu dat je dat naar de gemeenten duidelijk gaat maken. Je kind is 6 jaar, bij de start van het nieuwe schooljaar waarschijnlijk 7. Hoe lang is de route voor het kind van huis tot school. Er moet gewacht worden op een bus, wellicht moet je overstappen.Het is spitsuur, dus druk in de bus. Dit zijn voor een kind van 7 waarschijnlijk heel erg veel prikkels. Door al die prikkels moet hij na een busrit eerst tot rust komen en komt dan niet tot leren. Probeer dat in kaart te brengen evt met behulp van de huisarts en/of interne begeleider van de huidige school
Wat je in ieder geval niet moet aanvoeren is dat brengen en halen met het ov voor jullie gezin extra belastend is. Hier zijn al veel rechterlijke uitspraken over geweest en dat wordt dus echt niet meegenomen.

Bo

Bo

17-03-2019 om 19:27

Kelly

"De gemeente zegt hier dat je pas recht heb op leerlingenvervoer als het kind door zijn beperking niet met een begeleider met het ov kan en dat is bij mijn zoontje niet. "

Dit lijkt mij de papieren werkelijkheid. Komt dit van de website? Het zijn de 'officiele' regels, maar in de praktijk is veel meer mogelijk. Neem telefonisch contact op met de afdeling leerling vervoer en leg je probleem uit. Mijn zoon kreeg destijds na een beetje zeuren gewoon vervoer.

Verder ken ik ook iemand die haar kind op SBO een kwartiertje later brengt, vanwege logistieke problemen met haar andere kind. Is ook een optie, alleen ben jij dan zelf ook later aan het werk.

Ik zie nog steeds niet in waarom je man niet 2 dagen in de week iets later kan beginnen? (Half) uur later beginnen en een (half) uur later eindigen? Of 's avonds nog even wat doen. Da's nou het voordeel van eigen baas zijn. Wat is het probleem? Echt, maak hem ook verantwoordelijk en trek niet alles naar je toe. Daar zijn vrouwen veels te goed in.

Bo

Bo

17-03-2019 om 19:38

Mijntje

Daarom vind ik ook niet dat zzp-ers eigen baas zijn. Ja dat zijn zij als ze zelf de regie over hun agenda en opdrachten kunnen houden. Anders zijn het gewoon veredelde loonslaven.

Het begrip 'eigen bedrijf' is heel breed.

Flavia

Flavia

17-03-2019 om 19:57

Mijntje

de betreffende vader is directeur van het bedrijf, blijkbaar geen zzp-er. TO heeft wel aangegeven dat hij het bedrijf niet lang geleden heeft overgenomen, eerder dan verwacht.

Maar waarom iets later beginnen dan niet mogelijk is is nog niet duidelijk want de branche is niet genoemd. Hoeft dus helemaal niet de bouw te zijn

De aannemer hier begon ook altijd een uur later dan zijn medewerkers, hij bracht ook de kinderen naar school en werkte 's avonds door want dan de administatie van het bedrijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.