Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mariska hering

mariska hering

08-02-2011 om 20:59

Speciaal onderwijs?

Mijn dochter van 7 zit in groep 3,maar qua tempo loopt ze wat achter en maakt veel fouten met rekenen.Ze heeft hemiparese,waardoor ze moeite heeft met snel opslaan van informatie,dus duurt even voor ze weet wat ze moet doen.Ook concentratie is soms lastig.Zou ze beste bij speciaal onderwijs kunnen?

gr mariska

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

09-02-2011 om 09:32

Joh..............

dat kan toch niemand zo zeggen?
Als er mogelijkheden zijn om haar op haar huidige school te laten begeleiden, dan zou ik haar zo lang mogelijk daar laten.
Je moet goed overwegen en communiceren met juf/meester.
Hoe gelukkig is ze? Hoe veel verder komt ze met leren? Wat heeft ze nodig en hoe kan dat geboden worden?
Een beetje achterlkopen en veel fouten met rekenen kun je misschien zelf bijspijkeren, of op school met een intern begeleider.
Speciaal onderwijs zou niet het eerste zijn waar je naar kijkt!

mariska hering

mariska hering

09-02-2011 om 13:39

Reactie

Nou de juffen hebben al veel gedaan en weten het niet meer.Het is een handicap wat ze niet goed kennen en die klachten verdwijnen nooit.
Ze zal het haar leven lang ermee moeten doen.

Ze heeft het wel fijn op school,maar ze mag niet meer blijven zitten en ik heb het idee dat ze haar gewoon over doen ook al is ze niet klaar voor de volgende groep en dan gaat het ergens fout,want dan houd ze het niet meer bij.

Als ik zie bij mijn oudste in de groep,daar zit een meisje die vakken volgt bij de vorige groep,omdat ze DAT nog niet beheerst.Dat kan toch niet???

Dat wil ik met mijn kind niet.

pooh bear

pooh bear

09-02-2011 om 14:38

Ik zou met haar juf overleggen.

Ik denk dat je deze vraag het beste aan school kan stellen.
Is ze al een keer echt blijven zitten of heeft ze langer gekleuterd.
Bij mijn dochter op school zit ook een meisje die langer gekleuterd heeft en daarna in groep 4 is blijven zitten.
Maar het probleem is een beetje dat je kind dan een stuk ouder is dan de rest van de klas en er dalijk niet meer tussen past.
Mijn dochter zit overigens op een montessori school en daar werkt iedereen op zijn eigen nivo.
En valt het dus niet op als een kind in groep 5 nog werk uit groep 4 heeft.

Rugzak?

Mijn zoon heeft ook een hemi, geen cognitieve achterstand en wel op SO/cl.3 maar dat is een heel ander verhaal (zie zorgenkindjes).

Een hemi uit zich heel verschillend, geen kind is gelijk. Een kleine hersenbeschadiging kan tot grote problemen leiden en omgekeerd. Mijn zoon mist zo'n beetje 2/3 van z'n hersenen maar functioneert wonderbaarlijk goed. Daarom is het ook van belang dat jouw school ondersteunt wordt door een ambulant begeleider vanuit een cluster 3 school. Die kan handvaten aanreiken waarmee jouw dochter zich hopelijk beter kan redden. Dit kan je realiseren door een rugzak aan te vragen en met een dergelijke diagnose (op papier) is dat geen enkel probleem. Mocht het met de ambulante begeleiding nog niet lukken, kan je altijd nog overstappen naar een SO/SBO school.

Mariska

Met wat achterlopen en veel fouten krijgt een basisschool het niet voor elkaar je kind op het speciaal odnerwijs te krijgen.
Nu ik lees dat het om een handicap gaat, zou je idd een rugzak kunnen proberen (gauw doen, nu ze nog bestaan).

mariska hering

mariska hering

15-02-2011 om 21:25

10 min gesprek

Gisteren hadden we 10 min gesprek en het enige wat ze voldoende heeft is schrijven.rest onvoldoende en matig.Rugzak gaat hier niet werken,omdat ze veel achter loopt en er ook twijfel is of ze het wel zou kunnen halen.Er komt iemand van buitenaf testen om te kijken wat de juffen met haar kunnen doen,maar groep 4 zit er niet in dus moet ze van school en enige wat dan kan is speciaal onderwijs.Ze word in september ook al 8.

pooh bear

pooh bear

16-02-2011 om 14:02

Mariska

Dat is heftig om te horen. Ik hoop voor je dat het testen een beetje snel gebeurt en dat er snel duidelijkheid komt.

MoederVan3

MoederVan3

16-02-2011 om 21:41

Wat een verdrietig verhaal

Wat een verdrietig verhaal.
Klinkt alsof de school wel erg snel opgeeft.
Heeft je dochter groep 2 gedoubleerd? Want dan is ze net begonnen in groep 3. Mijn jongste had toe ook nog AVI-0 en rekenen ging ook erg moeizaam.
Weliswaar is hij altijd een zwakke leerling gebleven, maar wel binnen het regulier basisonderwijs.
Als ze van september is kan ze nog een keer doubleren, is mij altijd verteld en ik ken ook een aantal praktijk gevallen, kinderen die bijna 14 waren toen ze naar de middelbare school gingen.

Het is overigens wel de vraag of dat zinnig is, maar om in februari een groep 3 leerling al op te geven, vind ik wel erg snel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.