Primavera
02-12-2011 om 08:26
Speciale planagenda
Een tijdje geleden had Bibi het over een speciale planagenda van een Dalton school. Ik zou erg graag willen weten hoe die er precies uitziet en of er ergens een plaatje is te vinden van de bladzijindeling.
Ons etikettenkind loopt namelijk ondanks alle controles van ouders en leerkrachten hopeloos vast met zijn planning. Daarom wil ik zelf zo'n agenda voor hem maken, in de hoop dat dàt een beetje orde in de chaos kan scheppen. Aangezien ik in het buitenland woon is zo'n agenda hier natuurlijk niet te krijgen.
Groeten Primavera

marie
02-12-2011 om 09:24
Citruspers of 1blik of schoolplanner
Hallo
Die van Bibi kan ik zo gauw niet vinden in het archief, wel de citruspersagenda, de 1blikagenda en de schoolplanner
http://www.citruspers.net/content.aspx
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=citruspers&thread=165321&forumsel=23&forum=23&post=2702424
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=citruspers&thread=167726&forumsel=23&forum=23&post=2746328
www.1blik.nl
www.schoolplanner.nl
Ervaring hebben we er zelf niet mee, maar zien er op zicht wel goed uit.
succes

Marjolein
02-12-2011 om 09:44
Ervaring met 1blik
bij ons werkt het goed. En de agenda is gewoon via internet te bestellen.

Annet
02-12-2011 om 10:24
Plan a4 per week
Toen ik die Daltonmethode las, dacht ik gelijk: zo doen wij dat al een paar jaar.
Dochter is hiermee gestart in 1e klas VO. Het is gewoon een excelpagina met per dag een kolom. Daarin vult ze op basis van haar rooster de vaste bezigheden in. Handmatig wordt de rest van het huiswerk erin gezet. Niet wanneer het klaar moet zijn maar wanneer het gedaan wordt. Bijvoorbeeld toets Frans betekent 3x oefenen verdeeld over 4 dagen.
Kind streept af wat gedaan is. De gewone agenda wordt gebruikt om op school het huiswerk te noteren op de dag dat het klaar moet zijn. De planner wordt thuis ingevuld.
Als je wilt, kan ik wel een voorbeeld mailen.

Primavera
02-12-2011 om 10:34
En bestaat er ook zoiets als digitale versie?
Bedankt voor de informatie. Bestellen is niet handig, omdat mijn zoon geen Nederlands kan. In het Engels zou kunnen, maar citruspersagenda, die de dag ook in het engels schrijft is veel te druk en biedt te weinig schrijfruimte. De andere twee, die echter in het Nederlands zijn, zien er wel goed uit. Ander probleem is dat de schooldagen hier ook heel anders ingericht zijn. De dagen zijn korter, maar ook op zaterdag hebben ze school, waardoor die dag er dus net zo uit moet zien als de andere schooldagen.
Aangezien mijn zoon vanwege het moeilijk op schrift krijgen van zijn gedachten waarschijnlijk volgend jaar grotendeels vanaf een laptop gaat werken vraag ik mij af of er ook digitale versies van dit soort planners bestaan.
Groeten Primavera

Primavera
02-12-2011 om 10:38
Annet
Ik had jouw berichtje nog niet gelezen toen ik die van mij plaatste. Ik zou heel graag een voorbeeld van je willen zien, want hier dreigt de boel in de soep te lopen.

Puck
02-12-2011 om 13:25
Zo doen wij het ook annet
Wij doen het eigenlijk ook zo als Annet. Naast de gewone agenda (die natuurlijk wel cool moet zijn in de klas, dus die speciale agenda's wil ie niet) hebben wij ook een exceloverzicht waarin we per 10 minuten zijn huiswerk kunnen plannen. Werkt prima. Ik ben wel benieuwd naar jouw bestand Annet. Zou je me die ook willen mailen. [email protected].

Ise
02-12-2011 om 13:45
Hier ook digitaal
Mijn brugklasser werkt ook met een zelf ontworpen agenda. Deze is vooral bedoeld om goed te plannen. Hij schrijft er ook op hoe lang hij met iets bezig is geweest, zodat hij meer inzicht krijgt in hoe veel tijd hij nodig heeft voor zijn huiswerk. Ik heb de handige dingen van andere agenda's gewoon gecombineerd. Het is een word-bestand. ALs iemadn interesse heeft laat maar weten.

Primavera
02-12-2011 om 14:43
Ja, ise, graag
Ja Ise ik zou heel graag jouw zelfontworpen agenda ook willen zien.
unavera apestaartje gmail.com

Paal
02-12-2011 om 14:46
Hier wordt gebruik gemaakt van de google agenda. Account aanmaken. Elke week samen plannen. Synchriniseren, eenmalig met de mobiele. en altijd een smsje als er een taak gebeuren moet.
Voledig digitaal en zelf in te stellen. Daarnaast ook nog stoer.

Annet
02-12-2011 om 14:59
Is verstuurd
Puck, wij doen het minder precies hoor, dus niet per 10 minuten.

Tijgeroog
02-12-2011 om 17:43
Schoolplanner
Op de site van schoolplanner staan contactgegevens. Als je een mailtje stuurt met een verwijzing naar dit draadje is er misschien ook wel wat mogelijk...

Elisa Gemani
02-12-2011 om 19:02
Agenda
Zoon (10, ADHD, 1Gym) heeft de Citruspers agenda en die bevalt heel goed. Verder kun je voor een digitale planner kijken op http://www.plandit.nl/
De mentor van zoon werkt met een zelfgemaakte Excel-planner/weekplanner waar zoon uitdraaien van meekrijgt maar tot nog toe hebben we dat niet hoeven te gebruiken

Puck
02-12-2011 om 20:58
Bedankt ise en annet
Leuk om zo te vergelijken. Ooit hebben Annet en ik ook eens een excel gezinsagenda met elkaar vergeleken en net als toen lijken deze agenda's ook weer op elkaar. Zelfde systematiek, heel andere layout. Enige verschil is eigenlijk dat wij de tijden gestructureerd hebben. De agenda van Ise werkt wat anders, geeft op een andere manier overzicht.
Als er overigens geinteresseerden zijn in de versie die wij gebruiken dan kan dat natuurlijk ook gestuurd worden.

ouder
03-12-2011 om 21:14
Annet
Ik zou graag een voorbeeld van jouw planning ontvangen om te kijken of het wat voor dochter zou zijn.
Zou je het willen mailen naar zinnigedingen apenstaartje gmail punt com? Alvast hartelijk dank.

Primavera
09-12-2011 om 09:14
Agenda in gebruik genomen
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de input. Samen met zoon heb ik die gebruik om een planner om maat te fabriceren, om te beginnen alleen op papier.
We hebben gekozen voor een A5 formaat, omdat de agenda anders teveel plaats inneemt op de schoolbank. Iedere dag is een bladzijde, die horizontaal in drieën is gedeeld. In het bovenste gedeelte staat zijn school rooster al ingevoerd en moet hij het huiswerk invullen wat hij die dag voor elk vak krijgt èn belangrijk ook schrijven als hij niks heeft opgekregen. Op die manier heb ik tenminste gelijk door als hij iets is vergeten op te schrijven. Erachter staan vakjes die hij af kan vinken als hij het huiswerk al op school gedaan heeft of als hij het ingepland heeft.
In het middelste vak maakt hij dan de planning voor de uren dat hij vrij is. Andere activiteiten zoals sport staan hier ook zodat hij gelijk ziet, wanneer hij minder tijd heeft voor het huiswerk. Ook hier weer de mogelijkheid tot vinkjes als iets klaar is of als hij iets verplaatst heeft in de planning.
Het onderste vak is vrije ruimte voor mededelingen over en weer naar school en notities die nergens anders passen, bijv. dat hij iets mee moet nemen naar school.
De bladen zitten in een kleine multomap die links een insteekhoes heeft, waar makkelijk een dubbelgevouwen A4 in past en rechts in de rugzijde een envelop verwerkt is voor kleinere briefjes, zoals speciale toestemmingen die ik moet ondertekenen voor school, uitnodigingen, enz.
Zoon was gelijk enthousiast en ruilde zonder problemen zijn oude agenda in voor deze nieuwe. Ik hoop dat het zo inderdaad gaat werken om wat meer grip en controle op zijn huiswerkplanning te kunnen uitoefenen.
Mocht er nog iemand zijn die geinteresseerd is in onze versie voor inspiratie dan wil ik die wel sturen. Het is in Open Office formaat.
Groeten Primavera

Fransien
09-12-2011 om 09:29
Graag
Hoi Primavera,
Mijn bijles-meisje heeft een mega-planningsprobleem en chronisch geldgebrek (vooral voor niet interessante zaken zoals schoolspullen, sokken, etc). Zou je deze agenda op willen sturen naar genhenk apestaartje gmail punt com. Alvast bedankt.

Fransien
09-12-2011 om 23:11
Bedankt
Hij gaat gebruikt worden, nou geen excuses voor huiswerk niet gemaakt meer

Engelandvaarder
10-12-2011 om 23:00
Toevallig zeg!
Man en ik hadden het er vanavond net over dat we in de kerstvakantie een systeem moeten bedenken om onze zoon te helpen plannen. Zou ik ook mogen kijken naar wat jullie gemaakt hebben? Email adres is [email protected].
Bedankt!

Primavera
10-12-2011 om 23:54
Die van mij is niet in het nederlands
Die van mij is niet in het Nederlands, maar ik heb de vertaling en toelichting in de mail erbij gezet. Kleuren en lettertype heeft zoon gekozen. Inmiddels heb ik nog een andere combinatie ervan voor onze oudste dochter, waar ze zelf om gevraagd heeft nadat ze gisteravond echt in crises kwam.
Het gebruikelijke puberverhaal: Om 's avonds 17.00 uur 'ontdekken' dat er voor de volgende ochtend nog een werkstuk ingeleverd moest worden. Om 19.00 uur erachter komen dat het toch wat meer werk was dan op het eerste gezicht leek. Om 20.00 uur paniek want haar netbook viel uit en natuurlijk had ze haar werk niet gesaved. Geheel volgens Murphy's Law weigerde haar PC natuurlijk om te herstarten. Om 21.00 computer gereanimeert, grote opluchting, want het Open Office document kon gelukkig herstelt worden tot een vrij recente versie, waardoor er niet al te veel materiaal verloren was gegaan. Om 22.30 gaat ze gewapend met woordenboek zuchtend aan de slag om moeilijke woorden en zinnen te veranderen zodat het één geheel wordt en niet meer een samenraapsel van copy & past. En om 1.00 uur kon ik eindelijk de laatste pagina van haar werkstuk uitprinten.
Toen ik haar naar bed stuurde vroeg ze of ze alsjeblieft net zo'n agenda als haar broer mocht hebben. Ze had hem meer nodig dan ik dacht. Vanmiddag zijn we 2,5 uur bezig geweest om ten eerste op te sporen welk huiswerk ze nu allemaal al had opgekregen van hier tot de kerstvakantie ("dat onthoud ik wel", niet dus) en ten tweede een crisesplan te maken hoe dat allemaal gedaan te krijgen. Er blijkt toevallig echt een relatie te zijn tussen hoeveel tijd iets kost en het aantal weken dat een docent geeft om het af te krijgen, gek hé
Groeten Primavera (bezig met planagenda nummer 3)

Elisabeth B.
11-12-2011 om 07:37
Graag!
Zou je deze plan agenda ook aan mij willen mailen? amstoob apestaartje gmail punt com
Alvast bedankt!

Primavera
11-12-2011 om 16:07
Verstuurd
Graag gedaan
Groeten Primavera (inmiddels aan het werk voor planagenda nr.4)

Engelandvaarder
11-12-2011 om 19:56
Bedankt!
Het ziet er erg handig uit. Wij hebben een kerstvakantieactiviteit .
Onze zoon zal wel alles thuis moeten overschrijven, want zijn school werkt met een standaardagenda, waar studenten niet alleen hun huiswerk in opschrijven, maar die de leerkracthen ook gebruiken om met de ouders te communiceren. Zo komen de 'merits' erin te staan, en de 'detentions'. De ouders moeten deze agenda ook elke week tekenen.

Primavera
12-12-2011 om 08:46
Joyeux en engelandvaarder
Verstuurd aan joyeux.
Hier print ik ze op een A5-je van ruitjespapier, die tenminste al de gaatjes voor de ringband van de multomap hebben. De horizontale lijnen laat ik dan weg.
Engelandvaarder. Jammer dat jullie een verplichte agenda op school hebben. Hier moeten ouders ook van alles ondertekenen, maar dat mag gelukkig in een willekeurige agenda.
Wat ik namelijk zo handig vind met dit systeem is dat het lesrooster iedere dag al staat afgedrukt en het kind al het huiswerk opschrijft op de dag dat het opgegeven wordt gelijk opschrijft. Nummer 1 van de plan problemen komt toch vaak doordat het huiswerk gewoon niet wordt opgeschreven of ergens anders staat. Als ik nu bij thuiskomst een leeg vakje zie staan, waarin hij zelfs niet heeft geschreven GEEN om aan te geven dat hij geen huiswerk heeft gekregen voor dat vak, dan weet ik dat er iets te checken valt bij klasgenootjes.
Groeten Primavera